Uteliaisuus ja asioihin puuttuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itävallan tapaus todista, että ihmiset eivät halua kovin hanakasti puuttua toisten asioihin. Suomessakin on kuollut kodittomia ihmisiä välinpitämättömyyteen. On luultu sammuneeksi, mutta mies kuoli eikä kukaan soittanut ambulanssia. Ruumis haettiin joskus myöhemmin...

Asian tekee sikäli mielenkiintoiseksi, että jos koulussa naapurin Teppo tulee aina maanantaina kouluun silmä mustana, kukaan ei viitsi puuttua. "Ei meidän asia", "ratkaiskoon asiansa itse", "vanhemmat kyllä osaavat kasvattaa" tms. Silti toisenlainen uteliaisuus on sallittua: juoruilu. Jotkut taitavat puskaviestittäjät voivat levittää sata juorua tunnissa ja tietää jopa kellontarkasti koska naapurit käyvät vessassa, jopa kellarissa.

Naapurin riitojakin voidaan päivitellä kahvintuoksuisella aamiaisella mitä se mies taas on vaimoaan hakannut, mutta kukaan ei viitsi puuttua asiaan. Tulee ongelmia, välit naapuriin voivat mennä jne.

Kommentit (3)

Vierailija

Kaikki ihmiset ovat uteliaita ja juoruilevat. Raja menee siinä että mihinkään toimenpiteisiin ei haluta ryhtyä, vaan ´jonkun muun´ tulee se sitten tehdä.

Kaikki asiat halutaan tietää, mutta niihin ei haluta puuttua. Eli jos naapurin Kake kulkee pihalla silmä mustana, siitä voidaan supattaa, mutta sillä nimenomaisella hetkellä kun Kaken asunnosta kuuluu mäiske, suljetaan äänet pois tajunnasta jottei itse jouduta osallisiksi.

Vierailija

Ja eniten hämmästyttää se, että paheksujia ja supattelijoita riittää mutta auttajia ei sitten löydykään mistään.
Esim. aina vähän väliä eräskin tuttu ottaa puheeksi, että onkohan sillä ja sillä anoreksia/alkoholismi/ongelmia kotona jne. mutta sitten kun kerran kysyin, että oletko kysynyt näiltä ihmisiltä tarvitsevatko he apua, niin meni tyyppi aika hiljaseksi.

Vahingonilo on kai sitten paras ilo.

Vierailija

Niin, minulla on nyt musta silmä, sen aiheutti naapurin Kake. Onneksi kaikki Tieteen foorumin käyttäjät ryntäävät saman tien apuun ja käyvät vähän kurittamassa naapurin Kakea.

Uusimmat

Suosituimmat