Kolesteroli ja ravinto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hieman oudoksuttaa tämä:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/23441- ... erveydesta

Ote artikkelista:

Laskeeko terveellinen ruokavalio kolesterolia?

Vaikka vähärasvainen ja runsaasti hedelmiä ja kasviksia sisältävä ruokavalio on tärkeä kokonaisterveyden kannalta, sillä ja vähän kolesterolia sisältävien tuotteiden käyttämisellä ei juurikaan ole vaikutusta kolesteroliin, väittää tohtori Mel Lobo Daily Mailin mukaan.

Itse asiassa kymmenen prosentin lasku on paras tulos, mihin ruokavalion avulla on kolesterolin suhteen päästy. Tämä johtuu siitä, että korkea kolesteroli on usein geneettistä. Parhaiten kolesterolitason laskeminen onnistuu lääkkeillä. Lobo kuitenkin muistuttaa, että kun kolesteroli on saatu lääkkeillä alas, terveellinen ruokavalio on tärkeässä asemassa kolesterolitason pitämisessä alhaisena.

Oma yhteiskolesteroliarvoni oli pahimmillaan yli 10. Lääkäri neuvoi ottamaan lääkitystä. Kieltäydyin, koska katsoin parhaaksi ryhtyä dieetille. (Ei verenpaine- eikä muita erityisongelmia.)
Jätin pois lihan ja lihatuotteet, samoin perunan. Tilalle kalaa ja pitkäkuituisia viljatuotteita.
Tulos puolen vuoden kuluttua: yhteisarvo hieman yli 6, ja "hyvät" kolet korkeammalla kuin "huonot".
Ehkä olen tilastollinen anomalia, mutta silti ero vaikuttaa minusta huomattavalta verratuna artikkelin väittämään 10%:sta.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Jäi mainitsematta, että perinnöllisesti korkea kolesteroli on osatekijä omalla kohdallani.
Toisaalta lihan ajoittainen syönti ei ole myöhemminkään aiheuttanut yhtä vakavaa yleisterveyden ongelmaa kuin usein toistuva lihan ja perunan nauttiminen, yhdistettynä pahimmassa vaiheessa maidonjuontiin.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Olen itse asiassa ollut aina samaa mieltä kuin mitä tuo artikkeli esittää. Syömisessä kannattaa toki pitää kohtuus, mutta elimistö itse pitää yllä tiettyä kolesterolitasoa ja siihen on paha mennä vaikuttamaan. Jos vähennät kolesterolia ruuassa, suoli vain imee sitä elimistöön entistä hanakammin. Jos käytät statiineja, saat ikäviä sivuvaikutuksia.

Kolesteroli ei ole kuitenkaan ainoa tekijä joka vaikuttaa sydäntautiriskiin. Myös veren hyytymistekijät ja kalsiumtasapaino vaikuttavat. Jos on puutetta kalsiumaineenvaihduntaa säätelevistä hivenaineista (D3-vitamiini, magnesium, K-vitamiini), kalsium saattaa kertyä verisuoniin luuston sijaan, ja suonensisäiset hyytymät ja keräymät saavat tarttumapintaa.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
omega6
Italiassa Limounessa elää kansa,jolla kolesteroli >10 eikä sydänsairauksia tavattu.

Tämä tarkoittaa varmastikin vain iskeemistä sydänsairautta, mutta sellaisenakin väite on absurdi oli keskimääräinen kokonaiskolesteroli itse asiassa mitä tahansa. Eli voinet antaa jonkinlaisen viitteen yo. tiedolle (mielellään tieteelliseen julkaisusarjaan eikä mihinkään hörhöweppisaitille tai johonkin Ravnskovin hurukirjaan tms.).

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Niin, Ravnskovin kirjahan on ihan huruhöpinää koska se väittää vallitsevaa käsitystä vastaan.. mahtaako täällä kukaan olla edes lukenut sitä..

くそっ!

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Ronron
Niin, Ravnskovin kirjahan on ihan huruhöpinää koska se väittää vallitsevaa käsitystä vastaan.. mahtaako täällä kukaan olla edes lukenut sitä..

Veikkaisin, että useampikin, en tosin ole varma, onko sitä suomennettu, ainakin ruotsiksi ja englanniksi löytyy. Ja huruhöpinää se on, make no mistake, klassisine cherry pickingeineen ja moving goal post -argumentaatioineen.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
rosewater
Ronron

Veikkaisin, että useampikin, en tosin ole varma, onko sitä suomennettu, ainakin ruotsiksi ja englanniksi löytyy. Ja huruhöpinää se on, make no mistake, klassisine cherry pickingeineen ja moving goal post -argumentaatioineen.

Minusta hän toi esille järkyttävää faktaa ja paljasti tutkimuksien todelliset laidat, ellei hän sitten ihan suoraan valehdellut alusta loppuun mitä en katso todennäköiseksi. Miks joku tekisi kirjan tuollaisesta aiheesta vain syöttääkseen pajun köyttä? Luulisi hänen joutuvan sellaisesta vastuuseen. Varmasti olisi saanut syytteitä sun muuta valehtelemisesta. Jos yhtään järkeä päästä löytyy niin huomaa kyllä itsekin niistä hänen esilleen tuomista alkuperäisistä tutkimustuloksista miten meitä on huijattu jne. Luin sen kylläkin suomennettuna, mutta en usko että se kamalasti vääristää kirjan asiasisältöä.

くそっ!

Vierailija

Olen äsken puhunut Uffen kanssa ja olen myös lukenut hänen kirjoituksiaan. Suosittelen muillekin perehtymistä tähän
http://pagina.se/bok/72411465/72411465.pdf
Siinä hän osoittaa, kuinka lääketeollisuus ja jopa tutkijat ja viranomaiset tulkitsevat ja siteeraavat virheellisesti tieteellisiä kolesterolitutkimuksia.

Eikä Uffe ole suinkaan ainoa, joka kritisoi kolesterolibluffia. Business Week haastatteli tammikuun numeroonsa monia amerikkalaisia kardiologian professoreita, jotka ovat varsin samaa mieltä Ravnskovin kanssa. Kirjoitin siitä ja vähän muualtakin tähän katsaukseeni
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivu ... kitys.html

Vierailija
rosewater
omega6
Italiassa Limounessa elää kansa,jolla kolesteroli >10 eikä sydänsairauksia tavattu.

Tämä tarkoittaa varmastikin vain iskeemistä sydänsairautta, mutta sellaisenakin väite on absurdi oli keskimääräinen kokonaiskolesteroli itse asiassa mitä tahansa. Eli voinet antaa jonkinlaisen viitteen yo. tiedolle (mielellään tieteelliseen julkaisusarjaan eikä mihinkään hörhöweppisaitille tai johonkin Ravnskovin hurukirjaan tms.).

Ei ole muuta tieteellistä tietoa kuin olin viime kesänä siellä käymässä ja matkaopas antoi tämmöisen tiedon ja olen muistaakseni kyllä tätä jostakin lukenutkin,mutta en muista mistä.Varmaan tiedemiehet ovat selvillä mistä on kyse.Kyllä tää pitäisi olla tiedossa alan spesialisteilla?

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006
rosewater
omega6

Tuosta tuli joku vuosi takaperin dokkari televisiosta. Kyse on ennemminkin suvusta tai yhden miehen jälkeläisistä, joilla on sama geenimuutos. Heillä on korkea kokonaiskolesteroli, mutta se on hyvää kolesterolia. Olikohan vielä niin, että se on vielä hyvempää hyvää kolesteroa kuin muilla.

Hohhoijakkaa

Vierailija
½Q
rosewater
omega6

Tuosta tuli joku vuosi takaperin dokkari televisiosta. Kyse on ennemminkin suvusta tai yhden miehen jälkeläisistä, joilla on sama geenimuutos. Heillä on korkea kokonaiskolesteroli, mutta se on hyvää kolesterolia. Olikohan vielä niin, että se on vielä hyvempää hyvää kolesteroa kuin muilla.

Jotenkin tuonnepäin minäkin muistan jutun olevan eli geenimuunnos,joka kyllä on levinnyt jopa suomeen asti.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ja millähän tavalla käy ilmi että heillä se muuntunut kolesteroli on jotenkin parempaa kuin muilla? Korkea kolesterolihan ei liity mitenkään kuolinmäärään paitsi ehkä käänteisesti. Mikä osoittaa että heidän kolesterolinsa on parempaa kuin muiden kolesteroli?

くそっ!

Vierailija

Tuskinpa heidän kolesterolinsa on parempaa,mutta jotakin erikoista siinä täytyy olla kun ei ole sydänsairauksia.

Puolikuu
Seuraa 
Viestejä326
Liittynyt1.1.2006
Ronron
Ja millähän tavalla käy ilmi että heillä se muuntunut kolesteroli on jotenkin parempaa kuin muilla? Korkea kolesterolihan ei liity mitenkään kuolinmäärään paitsi ehkä käänteisesti. Mikä osoittaa että heidän kolesterolinsa on parempaa kuin muiden kolesteroli?

http://goliath.ecnext.com/coms2/summary_0199-523772_ITM

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11306522

Tuolla on jotain tuosta super hyvästä kolesteroolista. Tuo super-HDL poistaa paremmin LDL:lää kuin tavallinen.

Hohhoijakkaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat