Puheen pitäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mä oon iha kuses. Huomenna täytyy pitää parin minuutin puhe koko luokalle. Olen koko luokasta eka joka pitä puheen ja oon iha paska puheiden keksimisessä.

Tietääkö kukaan mistä saa vaikka valmiiksi kirjoitettuja puheita kopsattua.
Voi olla melkein mikä tahansa tilaisuus.

Kommentit (9)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Ei kai toi mitään valmiita pohjia tartte, mutta tässä sulle yhden sorttista runkoa:
- aloitus:Tervehdys ja selvitystä mistä/kenelle puhetta esität
- puhe: tyyli on keveä ja saa sisältää hauskoja juttuja
- lopetus: jos puhe oli kohdennettu henkilöön (onnittelu/maljapuhe), niin kertaa vielä aloitusta. Loppusanat on kivat olla muutenkin olemassa, niin kuulijat havahtuvat - ahaa, nysse loppu.

esmex
Tervehdys kaikille - mina damer och herrar
Haluan onnitella xx 20-vuotis päivänään.

Olen tuntenut xx jo mukulasta alkaen ja yhdessä on koettu sitä ja tätä. Ja kyllä meillä oli hauskaa...

Kerran vielä - Onnea xx - kippis!

Puhu hitaasti, niin et sekoa sanoissa ja tarttee lausua vähemmän sanoja. Ihminen aika usein jännittäessään nimittäin alkaa kiihdyttää puhenopeuttaan ja silloin syntyy aika koomisia tilanteita, kun suu kävisi nopeammin kuin sanat ehtivät ulos.

Jos katsot sinne takaseinään, niin antaa vaikutelman siitä, että katsot yleisöä. Kierrätä toki katsetta välillä, mutta älä vaan ala toljottamaan varpaitasi.

Sit vielä sellanen homma, et jos sanat sekoaa, niin jatka vaan muina miehinä - ihmiset kuitenkaan niin sanatarkkaan kuuntele. Jos alat solkottaa jotain eiku ja mä siis tota tarkotin, niin sä meet vaan pahempaan kipsiin ja tuollaset kuittailut muutkin huomaa. Enempi meinaa se sun esiintymispuoles ku muutama sanasolmu.

Eli lopuksi:
- jännittää saa
- sanoja ei kannata opetella ulkoa, sillä suu tuottaa usein erilaista puhetta kuin käsi kirjoittaa
- ei haittaa mitään, vaikka jotain unohtuisikin
- puhetta ei kannata kirjittaa kokonaan, vaan lapulle voi laitella tukisanoja tyyliin: muista aloitus, täs puhutaan nyt xx:lle, lumilauta, kesäloma, loppusanat

ps. tällases hommas, mikä menee feikiks muutenkin on aivan taivaan sama mitä soopaa sä kerrot, kunhan se on ilmaistu positiivisessa hengessä. Jos huvittaa, niin voit muistella vaikka yhteistä avaruusmatkaa tai syvänmeren sukelluksia.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Greystash
kiitos ^^ , tosta oli todellakin apua

Äläkä pelkää jännitystä esiintymisessä. Sopiva jännitys tekee vain hyvää esitykselle.

Jos et ole jännittynyt, niin todennäköisesti esityksesi on valju tai surkea.
Rohkeasti vain. Jos koet, että meni pieleen, niin pistä uusiksi seuravalla kerralla. Älä pelkää. Ihmisten muisti ei ole kovin pitk

Itse olin aika pelkuri julkisissa esiintymisissä, mutta olen havainnut, että onnistunut esiintyminen on aika mahtava tunne, ja sen toteuttaminen ei ole loppujen lopuksi niin vaikeata kuin moni kuvittelee.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Arrgh..vihaan puheiden pitämistä. Mä jäisin kotiin ainakin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
DedMoroz
Ei kai toi mitään valmiita pohjia tartte, mutta tässä sulle yhden sorttista runkoa:
- aloitus:Tervehdys ja selvitystä mistä/kenelle puhetta esität
- puhe: tyyli on keveä ja saa sisältää hauskoja juttuja
- lopetus: jos puhe oli kohdennettu henkilöön (onnittelu/maljapuhe), niin kertaa vielä aloitusta. Loppusanat on kivat olla muutenkin olemassa, niin kuulijat havahtuvat - ahaa, nysse loppu.

esmex
Tervehdys kaikille - mina damer och herrar
Haluan onnitella xx 20-vuotis päivänään.

Olen tuntenut xx jo mukulasta alkaen ja yhdessä on koettu sitä ja tätä. Ja kyllä meillä oli hauskaa...

Kerran vielä - Onnea xx - kippis!

Puhu hitaasti, niin et sekoa sanoissa ja tarttee lausua vähemmän sanoja. Ihminen aika usein jännittäessään nimittäin alkaa kiihdyttää puhenopeuttaan ja silloin syntyy aika koomisia tilanteita, kun suu kävisi nopeammin kuin sanat ehtivät ulos.

Jos katsot sinne takaseinään, niin antaa vaikutelman siitä, että katsot yleisöä. Kierrätä toki katsetta välillä, mutta älä vaan ala toljottamaan varpaitasi.

Sit vielä sellanen homma, et jos sanat sekoaa, niin jatka vaan muina miehinä - ihmiset kuitenkaan niin sanatarkkaan kuuntele. Jos alat solkottaa jotain eiku ja mä siis tota tarkotin, niin sä meet vaan pahempaan kipsiin ja tuollaset kuittailut muutkin huomaa. Enempi meinaa se sun esiintymispuoles ku muutama sanasolmu.

Eli lopuksi:
- jännittää saa
- sanoja ei kannata opetella ulkoa, sillä suu tuottaa usein erilaista puhetta kuin käsi kirjoittaa
- ei haittaa mitään, vaikka jotain unohtuisikin
- puhetta ei kannata kirjittaa kokonaan, vaan lapulle voi laitella tukisanoja tyyliin: muista aloitus, täs puhutaan nyt xx:lle, lumilauta, kesäloma, loppusanat

ps. tällases hommas, mikä menee feikiks muutenkin on aivan taivaan sama mitä soopaa sä kerrot, kunhan se on ilmaistu positiivisessa hengessä. Jos huvittaa, niin voit muistella vaikka yhteistä avaruusmatkaa tai syvänmeren sukelluksia.

Todella surkea ohjeistus, joka ei käytännössä vastaa kysyjän kysymyksiin juurikaan. Jos tahdot oikeita neuvoja hyviin puheisiin, niin älä ainakaan kysele näiltä. Esim. Tony Blairin puheisiin kannattaa paneutua ja etenkin niiden rakenteeseen. Rakennehan on se perusta. Puheen itsensä psykologia on tietenkin asia erikseen ja puheen pitäjän karisma.

Tutustu Tonyn puheiden rakenteeseen. Hän ei itse tee puheitaan, vaan turvautuu ammattiapuun.

Tästä demorozin ohjeistusteksta puuttuu alkeellisinkin runko ja hän vastaa kysymykseen, johon hänellä ei ole resursseja vastata

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
mallas
Tästä demorozin ohjeistusteksta puuttuu alkeellisinkin runko ja hän vastaa kysymykseen, johon hänellä ei ole resursseja vastata

Hölpötystä. Lue huolella DedMorozin ohjeet, niinkuin taisit jo tehdäkin. Kyllä se siitä. Monien mielestä jo pelkkä puheen pitäminen on hieno suoritus, vaikkei se menisikään nappiin. Ja harjoittelulla se menee nappiin joka kerta. Jos huvittaa, kerro miten puhe meni.

Uusimmat

Suosituimmat