Proteiinipitoinen ruoka pitää painon kurissa

Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

PROTEIINIPITOINEN RUOKA PITÄÄ ALENTUNEEN PAINON PARHAITEN KURISSA

[list:3hnshpe7]Runsaasti proteiinia eli valkuaisaineita sisältävä ruoka pitää painon paremmin kurissa laihdutuksen jälkeen kuin ns. matalan glykeemisen indeksin (GI) ruuat. Päätelmä perustuu eurooppalaisen Diogenes -hankkeen ensimmäisen vaiheen tuloksiin, jotka on esitelty kansainvälisessä lihavuustutkijoiden konferenssissa.

Diogenes -hankkeessa (diet-obesity-genes) tutkitaan millaisesta ruokavaliosta on apua painonhallinnassa painon alentumisen jälkeen. Nyt esitellyt tulokset perustuvat Tanskassa ja Hollannissa tehtyihin tutkimuksiin, joihin osallistui 205 ylipainoista ihmistä. He olivat ensin kahden kuukauden ajan tiukalla dieetillä, jossa heidät saatiin laihtumaan alentamalla ruuan kalorimäärää huomattavasti.

Sen jälkeen osallistujat olivat jatkoseurannassa kuuden kuukauden ajan. Heidät jaettiin viiteen eri ruokavalioryhmään: paljon proteiinia/matala GI-indeksi, paljon proteiinia/korkea GI-indeksi, vähän proteiinia/korkea GI-indeksi, vähän proteiinia/matala GI-indeksi sekä viidentenä kansallisten ruokavaliosuositusten mukainen normaali ruokavalio.

Tänä aikana osallistujat hakivat ruokansa tietyistä kaupoista. Tutkimusrahoista maksettiin ruokalaskut, joten raha ei ratkaissut pystyivätkö osallistujat noudattamaan määrättyä ruokavaliota. Tutkimusta jatketaan kahdeksassa muussa Euroopan maassa, jossa osallistujat joutuvat itse maksamaan kauppalaskunsa.

Runsaasti proteiinia sisältävä ruokavalio piti kuuden kuukauden seurannan perusteella painonnousun parhaiten kurissa. Glykeemisellä indeksillä ei ole ollut havaittavaa vaikutusta. Proteiinipitoisen ruokavalion tiedetään tuottavan nopeasti kylläisyyden tunteen ja se stimuloi myös energian kulutusta tehokkaammin kuin rasvat tai hiilihydraatit.

Glykeemisellä indeksillä mitataan hiilihydraattien imeytymistä. Hitaasti imeytyvien hiilihydraattien, joiden GI-luku on matala, on väitetty tuottavan pitempään kestävän kylläisyyden tunteen kuin korkean GI-luvun hiilihydraattien. Tämän perusteella on kehitetty melkoista suosiota saaneita laihdutusohjelmia. Tieteellisiä mittauksia GI-ruokavalion hyödystä on kuitenkin vain vähän ja koehenkilöiden määrät ovat olleet pieniä.

(Diogenes -hanke, European Congress on Obesity ECO)[/list:u:3hnshpe7]

http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uu ... l?id=15794

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mielenkiintoista mutta ei yllättävää. Voikohan liian proteiinipainotteisesta ruokavaliosta olla jotain haittaa?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Näinhän se on. Mitä suurempi osa energiasta tulee proteiinista, sitä helpommin paino pysyy kurissa.

Ihmisen keho pystyy hyödyntämään proteiinin sisältämästä energiasta (siitä, mikä lukee ravintosisältöselosteessa) vain n. 2/3. Rasvasta ja hiilihydraateista muistaakseni yli 90 %. Jo pelkästään tämä fakta puoltaa proteiinin lisäystä ruokavaliossa, mikäli painoa pitäisi pudottaa.

Vierailija

Tämähän on ollut varsinkin bodaajien tiedossa jo vuosikausia. Harmi vain että nykyinen ruuan kallistuminen pakottaa syömään köyhemmät paskaa, ja varsinkin laadukkaat proteiinilähteet maksavat jo maltaita.

Itse otan proteiineja noin 2 g per "timmi" painokilo, josta tietenkin otettu pois mahdolliset läskit. Dieetillä proteiinimäärä on noin 2,5 g painokilo. Rasva peruskaudella noin 10 % ja dieettikaudella noin 5 %, joten toimii. Proteiini-rasva-hiilihydraattisuhde ravinnossa 30-35% -15-20 % - 45-50 % riippuen kaudesta.

Kuutisen pienehköä ateriaa päivässä, joissa jokaisessa runsaasti laadukasta vähärasvaista valkuaislähdettä, sekä tietenkin myös laadukasta hiilihydraatteja ja rasvaa. Aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-herätys/palautusjuoma-iltapala+pitkäkestoinen yöproteiini.

Hyviä proteiinilähteitä ovat:
Naudan alle 10 % paisti, paistijauheliha ja filee (ilman mahdollisia kaupan valmismarinadeja)

Broilerin rinta (ilman nahkaa ja kaupan valmismarinadia)
Kalkkunan filee (ilman nahkaa ja kaupan valmismarinadia)

Kirjolohi, silakka ym. rasvainen kala

Sei
Vaalealihaiset tonnikalanpalat vedessä tai tonnikalan fileepalat säilyke

Kananmuna (korkeintaan 2 keltuaista päivässä)

Rasvaton maito- ja piimä
Rasvaton maustamaton jogurtti
Maitorahka
Raejuusto
Feta ja alle 10 % kovat juustot

Soijatuotteet (tofu, soijarouhe, soijajauho)
Herneet, pavut ja linssit
Sienet
Siemenet- ja pähkinät

Herätys- ja palautusjuomassa treeniä ennen/aikana/jälkeen on hyvä ottaa proteiini hydrolysoituna hera- ja soijaisolaattina joka imeytyy mahdollisimman nopeasti ja vähentää kataboliatilaa.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Nuubikysymys Ulmakselle: miksi ottaa sekä hera- ja soijaisolaattia, jos heran biologinen hyötykäyttö on niin ylivertaista soijaan verrattuna? Muitakin syitä kuin hinta?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Nuubikysymys Ulmakselle: miksi ottaa sekä hera- ja soijaisolaattia, jos heran biologinen hyötykäyttö on niin ylivertaista soijaan verrattuna? Muitakin syitä kuin hinta?

Ei ole ylivoimaista soijaan nähden, ja testosteronibuusteri arginiinin määrä mm. on soijassa parempi. Lisäksi elimistö hyödyntää kasviperäisen L-arginiinin parhaiten. Soijaproteiinin biologinen arvo (PDCAAS) on yhtä korkea kuin kaseiinilla, hera- ja munaproteiinilla. Se sisältää jopa selvästi eniten viiden kriittisen aminohapon yhdistelmää (BCAA:t, glutamiini ja lysiini). Soijaisolaatti sisältää myös isoflavoni glykosidejä (pääasiassa genistiniä ja diadziniä). Näillä on todettu monia terveysvaikutuksia, kuten antioksidatiivisyys, syövän ehkäisy, sydän- ja verisuonitautien ehkäisy, luumassan ylläpito.

On tutkimuksia joiden mukaan soijaproteiini vähentäisi miesten testosteronitasoja, ja toisia joiden mukaan se ei niitä vähennä, vaan toimii ja tehoaa aivan yhtä hyvin kuin heraisolaattikin. Joidenkin tutkimusten mukaan se jopa salpaa voimakkaammilta estrogeenisilta aineilta reseptoreita, eli vaikutus on antiestrogeeninen.

No Schwarzenegger ja kumppanit käyttivät paljon helposti saatavaa soijaa, eikä heistä mitään neitejä tullut

Vierailija

Noiden matalan GI-indeksin sisältävät ruokalajien pitäisi mielestäni sisältää myös kuituja, jotta ne voisivat aiheuttaa kylläisyyden tunteen pitemmäksi ajaksi.

Homo Superior
Mielenkiintoista mutta ei yllättävää. Voikohan liian proteiinipainotteisesta ruokavaliosta olla jotain haittaa?



Ei ainakaan tavisruokailijalla. Bodareilla massiivisten proteiinimäärien mättäminen per päivä voi ilmeisesti ylikuormittaa munuaisia. Suomalainen esim. tästä on Marko Savolainen, jolla käsittääkseni ovat munuaiset saattaneet pettää juuri tästä syystä. Alhaalla olevasta linkistä voi tarkistaa asian.

http://www.markosavolainen.blogspot.com/

Ulmas
Harmi vain että nykyinen ruuan kallistuminen pakottaa syömään köyhemmät paskaa, ja varsinkin laadukkaat proteiinilähteet maksavat jo maltaita.



Olet oikeassa. Ainakin joidenkin pähkinälajien suhteen asia harmittaa itseänikin. Olen aina miettinyt, että mikä esim. saksanpähkinöissä aiheuttaa niiden korkean hinnan? Tosin normaaleja maapähkinöitä saa kuitenkin kohtuu hintaan.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Kieltämäättä , tuo "neanderthalilaisen " ruokavalio on saanut tutkijat ymmälleen . Verrokkien ryhmässä on havaittu verenpaineen ja kolestorolin laskua yms , sekä painon putoamista.
Homman ydin piilee siinä ,että proteiinit pitävät paremmin nälän loitolla kuin hiilarit . Jokainen voi sen vaikka aamupalalla kokeilla. Sen vuoksi syöntikertoja tulee päivälle vähemmän ja verensokeri pysyy tasapainossa.
Hiilarit aiheuttavat heilahduksia niissä .Mielestäni hiilarit kuuluvat liikkuvalle ihmiselle ,jos sellaisellekaan .
Jonkin tutkimukssen mukaan hiilarit ovat sen verran uusi tuttavuus ihmisen ravintoketjussa ,että meidän sopeutuminen niihin ei ole vielä alkanut.
Diabeetikoille nimenomaan kaikki hiilarit ovat pahasta. Onko diabetes jokin geneettinen yliherkkyys hiilareille , josta kärsii osa kansasta.
Meidän Pekka Puska suosittelee 60% päivittäisestä ravinnosta hiilareita ,jota minä en kyllä jo paremman vointini mukaan noudata.
Leivästä tosin en ole pystynyt luopumaan , kun se maistuu sen verran hyvälle.Minulla ei ole diabetestä ,mutta koen vointini paremmaksi , kun rajoitan hiilareita. Tosin ,en kylläkään noudata tuota Atkinsin ruokavaliotakaan. On sen verran rasvaisen näköistä meininkiä

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
Ulmas
No Schwarzenegger ja kumppanit käyttivät paljon helposti saatavaa soijaa, eikä heistä mitään neitejä tullut



Arskan leffoissa ei oo seksikohtauksia juuri ollenkaan ja tämä johtuu soijasta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005
Neonomide
(--) Proteiinipitoisen ruokavalion tiedetään tuottavan nopeasti kylläisyyden tunteen (--)

Tuo vähän pisti silmään. Näin olen minäkin kuullut, mutta jos itse yritän syödä korkeaproteiinista ja vähähiilarista ruokaa aterialla (esim. kanaa ja salaattia) jää törkeä nälän tunne, jos ei ole tarjolla vaikka pastaa tai riisiä. Onko tämä tottumuskysymys vai vaihteleeko kylläisyyden tunne ihmisestä toiseen, eli että jotkut eivät tule kylläiseksi yhtä helposti proteiinipitoisesta kuin hiilihydraattipitoisesta pöperöstä?

Tietysti sen perinteisen hiilaripommipastan, -riisin tai -perunan voisi korvata ainkin osittain vaikka pavuilla, ehkä se toimisi paremmin.

Vierailija
pizze
Ulmas
No Schwarzenegger ja kumppanit käyttivät paljon helposti saatavaa soijaa, eikä heistä mitään neitejä tullut



Arskan leffoissa ei oo seksikohtauksia juuri ollenkaan ja tämä johtuu soijasta.
Olihan se yhdessä leffassa raskaanakin.
Vaikka se on kovis, niin se on sitä kiltillä tavalla kuin joku pimu.

Vierailija
Shriek
Noiden matalan GI-indeksin sisältävät ruokalajien pitäisi mielestäni sisältää myös kuituja, jotta ne voisivat aiheuttaa kylläisyyden tunteen pitemmäksi ajaksi.

Homo Superior
Mielenkiintoista mutta ei yllättävää. Voikohan liian proteiinipainotteisesta ruokavaliosta olla jotain haittaa?



Ei ainakaan tavisruokailijalla. Bodareilla massiivisten proteiinimäärien mättäminen per päivä voi ilmeisesti ylikuormittaa munuaisia. Suomalainen esim. tästä on Marko Savolainen, jolla käsittääkseni ovat munuaiset saattaneet pettää juuri tästä syystä. Alhaalla olevasta linkistä voi tarkistaa asian.

http://www.markosavolainen.blogspot.com/


Veikkaan että bodaajien kehon pettämiset johtuvat melkein aina jostain aivan muusta syystä kuin proteiinin liikasaannista. Sydämet pettävät melko useilla ammattilaisilla munuaisten tapaan, ja aina vedotaan synnynnäisiin vikoihin. Helvetin isoja painoja vuosikausia nostelevat sydänsairaat ukot Kyllähän se typerä liikabulkkaaminenkin kostautuu varmasti jos painoa lasketaan kymmeniä kiloja vuoden aikana ja välillä rasvaprosentti on todella ylhäällä (bodariksi), mutta kyllä nuo kaiken maailman mömmöt ne pahimmat vaivat aiheuttavat. Marko Savolainenkaan ei blogissaan kieltänyt sen osasyytä sairaudessaan. Monet tuntuvat ottavan myös vitamiinit pelkästään purkista ja syövät vain jotain perunaa ja riisiä hiilihydraattilähteenä valkuaisen rinnalla ja rasvoja ei oikein lainkaan. Kasviksia eli juureksia, palkokasveja, kaalikasveja, vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja tuoreyrttejä kun lautasella on ainakin se 500 g päivässä niin saadaan kehon tarvitsemia luonnollisia vitaaliaineita. Lisäksi sieniä, siemeniä ja pähkinöitä sekä kylmäpuristettuja kasvisöljyjä, ainakin neitsytoliiviöljyä. Tietenkin proteiinimäärä kalorimäärästä kohoaa mitä enemmän lihasta on kehonpainosta, koska se valkuainen on lihaksen pääravintoa, mutta kun rasvamäärä laskee sinne 10 %:n tuntumaan tai alle, niin silloin alkaa epäsuhtaa tulla.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Shriek
Bodareilla massiivisten proteiinimäärien mättäminen per päivä voi ilmeisesti ylikuormittaa munuaisia.

Käyttikö hän mahdollisesti kreatiinia? Kreatiini hajoaa kreatiniiniksi joka poistuu virtsan mukana, mutta liian suuret annokset liian pitkään yhtäjaksoisesti saattavat aiheuttaa munuaiskiviä.

Miten proteiinit vahingoittavat munuaisia? Jos verenkierrossa on runsaasti proteiinia mutta hiilihydraattivajaus, elimistö menee glukoneogeneesiin, jossa proteiineja puretaan hiilihydraateiksi. Osa näistä proteiineista puretaan lihaksista, ja lihasten hajotessa syntyy muistaakseni kyllä munuaistoksisia yhdisteitä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis

Olisiko munuaisvaurion syynä ollut ehkä ylikunnon laukaisema katabolinen glukoneogeneesi, joka ei johdu siis varsinaisesti liiasta proteiinista, vaan enemmänkin hiilarien puutteesta?

(tämä on vain spekulointia, joku tietäväisempi voinee korjata)

Vierailija
pizze
Ulmas
No Schwarzenegger ja kumppanit käyttivät paljon helposti saatavaa soijaa, eikä heistä mitään neitejä tullut



Arskan leffoissa ei oo seksikohtauksia juuri ollenkaan ja tämä johtuu soijasta.

No onhan sillä Arskalla jälkikasvua, ja kuuleman mukaan on aidan toisella puolellakin käynyt ahkerasti. Ja onhan niitä bodausajan alastonkuviakin näkynyt, joista voi päätellä että mies on ihan A-luokkaa varustukseltaan, ei mikään pähkinäpalli.

Vierailija
asdf
mutta jos itse yritän syödä korkeaproteiinista ja vähähiilarista ruokaa aterialla (esim. kanaa ja salaattia) jää törkeä nälän tunne, jos ei ole tarjolla vaikka pastaa tai riisiä



Pasta ainakin on hitaasti sulaavaa ruokalajia, varsinkin tumma sellainen. Pastassa on myös proteiineja paljon paljon enemmän kuin jossain jäävuorisalaatin lehdessä tai missään muussa vihanneksissa, joissa proteiinipitoisuus on yleensä melkein nolla. Sama homma riisin kohdalla, vaikka se olisikin ravintoarvoiltaan melkoinen hiilihydraattipommi. Kyllä nälän tunne jää juuri siitä syystä, että syöt rehuja, joissa ei ole proteiineja tai rasvoja juuri laisinkaan. Kokonaiskaloritkin jäävät pienemmäksi silloin, jos syöt kasviksia esim. pastan tai riisin sijasta. Silloin tulee tuo tottumuskysymys. Kyllähän se miinus- tai tottumuksia pienemmillä kaloreilla oleminen pistää nälättämään.

Ulmas
mutta kyllä nuo kaiken maailman mömmöt ne pahimmat vaivat aiheuttavat. Marko Savolainenkaan ei blogissaan kieltänyt sen osasyytä sairaudessaan



Hyvin mahdollista. Itse muistaakseni jostain luin, että tuo proteiini homma olisi tutkittu juttu. Tosin jos tutkimuksen kohteena on ollu nimenomaan bodarit, niin vähintäänkin kyseenalaista tietoa siitä tulee. Jotkuthan kyllä kiistävät viimeiseen asti sen, jos kysytään et 'roinaako' vai ei, vaikka asian myöntämisestä ei olisi edes mitään harmia. Kunhan vain tottumuksesta kiistävät, jotta imago säilyisi. "Mitään en oo ottanu! Se joka sannoo nii... AI JAI!"

PeterH
Käyttikö hän mahdollisesti kreatiinia? Kreatiini hajoaa kreatiniiniksi joka poistuu virtsan mukana, mutta liian suuret annokset liian pitkään yhtäjaksoisesti saattavat aiheuttaa munuaiskiviä.



Vaikeahan tuota on sanoa, mutta tuolla blogissa taisi muistaakseni lukea, että lääkäri oli ollut sitä mieltä, että runsaan proteiinien mättämisen takia olisi nuo munuaiset ruvenneet oikutteleen.

PeterH
Olisiko munuaisvaurion syynä ollut ehkä ylikunnon laukaisema katabolinen glukoneogeneesi, joka ei johdu siis varsinaisesti liiasta proteiinista, vaan enemmänkin hiilarien puutteesta?



Tuskin Savolainenkaan on ollut jatkuvasti Low-Carb -dieetillä, mutta kyllähän niitäkin ajankohtia miehen uraan mahtuu, jos ajatellaan että hän on kuitenkin kilpaillut aktiivisesti ennen tuota munuaisvauriota. Voihan kyseessä olla jokin perittynäkin hankittu ominaisuus. Kyllähän Juice Leskinenkin sairasti munuaisen vajaatoimintaa, vaikka hän tuskin on sitä kuitenkaan proteiinien mättämisellä hankkinut... pikemminkin viinan juomisella.

Vierailija

omakohtainen tarina joka ei perustu mihinkään tutkimuksiin.

ensimmäinen veto ilman kreatiineja/protskuja
esim. maastaveto 265kg#3
jk 220kg#3
penkki 170kg
omap. 106,5kg/188cm

ajattelin yleisten oppien mukaan virittää itteni 300kg mave kuntoon lisäämällä evästykseen kreatiinit + lisäp.

tulos +1v kuluttua paino 113kg
mave 250#3
jk 210#1
pp 150kg#1
ja kyljet täys hyytelöä?!!

extrana jalat kuin rautakanget.
koko ukko kuin kuollut puu, siis sillee jäykkä, jaloissa "lyijypuntit".

proteiineja en mittonu, mutta heraa/soijaa meni useita krt/pvä.

tässä tullaaan kaiketi siihen, että paras ruoka on hyvinkin yksilöllistä.
mulla jäi nuo proteeinit/kreat. ja paino on tippunu n.1,5kg/kk.
jalat on auki ja entinen meno palautuu pikkuhiljaa.

elikkä tässätap. lisäproteiini sotki koko aineenvaihdunnan ja kaikki meni päin v..ttua. mm. jatkuva väsymys yms.

lisäksi kiinostaisi onko missään tutkimusta joka olisi tehty esim. ituja/salaattia yms. kaninruokaa syömällä, jotta mikä vaste moisella on hyytelöön kyljissä & voimatasoihin.

ymmärtääkseni esim. vuorigorilla menee ruoan sulatussyteemeiltään hiukan sinneppäin kuin mekin.
painoa n.300kg eikä kaverin ruokavalioon kuulu edes hyönteisiä?!!
ja rohkenisin väittää ettei tuosta 300kg:sta ole hyytelöä juurikaan ja paukkuakin voi kotitarpeiksi asti riittää?

....tiedä sitten mitä nuo kreat. lopunkaiken sisältää kun kiinanpoika sen taiten tekee.
josko tuli raskasmetalleja yms. paskoa senverta roppaan jotta se meinasi sammua tykkönään??

soija/hera tulee kai jostain muualta kuin kiinasta?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat