Sutimisen esto

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ette satu tietämään, mistä löytyisi sutimisenestolaitteiden skemoja ja muita piirustuksia? Ajattelin mopoon rakentaa. Miten formuloissa mitataan se renkaiden pyörimisnopeus?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Sellainen sutimisesto, joka toimisi peilijäälläkin, on varmaan aika vaativa.

Optinen hiiri öljypohjan alla voisi mitata oikeaa nopeutta, jos pysyisi puhtaana. Eturengasta en käyttäisi, koska tanko käännettynä sen kuuluukin pyöriä nopeampaa.

Tai ehkä siten, että systeemi kytkeytyy pois päältä, jos tanko ei ole suht suorassa.

Dynamot antaa analogista jännitettä. Jos etu- ja takarenkaan välille tulee jännite esim yli 0.1V, niin sytytystä voisi rajoittaa 5%. Ei paha.

Vierailija
Boysen
Eturengasta en käyttäisi, koska tanko käännettynä sen kuuluukin pyöriä nopeampaa.

Tai ehkä siten, että systeemi kytkeytyy pois päältä, jos tanko ei ole suht suorassa.


Totta puhut; etuvetomopoja on sitä paitsi suht´ vähän liikenteessä.

Vierailija

Jos eturenkaalla on suuri inertia, niin jarrutustilanteessa se on vetävä rengas myöskin. Vai onko ? En ole mikään konemies. En kuuntele heviä enkä polta tupakkaa. Minulla oli semmoinen kämppis kerran.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Boysen
Sellainen sutimisesto, joka toimisi peilijäälläkin, on varmaan aika vaativa.



Hiukan saa sutiakin. Formuloissa se oli muistaakseni 7% mitä takarenkaat sai pyöriä nopeammin. Eihän se mopo lähtis edes liikkeelle, jos takarengas ei saisi yhtään edistää. Tai riipppuu mittaako sen kumista vai vanteesta...

Boysen

Dynamot antaa analogista jännitettä. Jos etu- ja takarenkaan välille tulee jännite esim yli 0.1V, niin sytytystä voisi rajoittaa 5%. Ei paha.



Joo. Dynamoa vois kokeilla.

Toi sytytyksen pätkiminen ei kyllä oikein miellytä. Mä ajattelin käyttää säädettävää suutinta siihen. En kyllä vielä tiedä miten.

Vierailija
CE-hyväksytty
Boysen
Sellainen sutimisesto, joka toimisi peilijäälläkin, on varmaan aika vaativa.



Hiukan saa sutiakin. Formuloissa se oli muistaakseni 7% mitä takarenkaat sai pyöriä nopeammin. Eihän se mopo lähtis edes liikkeelle, jos takarengas ei saisi yhtään edistää. Tai riipppuu mittaako sen kumista vai vanteesta...

Boysen

Dynamot antaa analogista jännitettä. Jos etu- ja takarenkaan välille tulee jännite esim yli 0.1V, niin sytytystä voisi rajoittaa 5%. Ei paha.



Joo. Dynamoa vois kokeilla.

Toi sytytyksen pätkiminen ei kyllä oikein miellytä. Mä ajattelin käyttää säädettävää suutinta siihen. En kyllä vielä tiedä miten.





Yhdistä servo kaasarin luistiin, sitä voi ohjata vertailemalla renkaiden pyörimisnopeutta optoerotinhaarukan avulla vanteiden keskiöön kiinnitetyistä levyistä, jossa on 1 reikä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
fenomenologi
Yhdistä servo kaasarin luistiin, sitä voi ohjata vertailemalla renkaiden pyörimisnopeutta optoerotinhaarukan avulla vanteiden keskiöön kiinnitetyistä levyistä, jossa on 1 reikä.



Joo toi optohaarukka mullakin oli ensiksi mielessä. Ei ole varmasti mitään väliä vaikka sillä ei täysin reaaliaikaista tietoa nopeudesta saakaan. Kyse on ehkä periaatteesta ja sillä mä kyselinkin, että miten oikeissa laitteissa on, että saadaanko niissä joka ikinen hetki tieto pyörimisen nopeudesta.

fenomenologi
Yhdistä servo kaasarin luistiin,



Pitäiskö kaasuvaijeri kiinnittää sitten jollain jousiviritelmällä?

Vierailija

EIhän variaattori mopo edes sudi jäällä.. Perkele..
Kiitos suomen lakien se on niin voimaton paska.

Omistan kyseisen.

Vierailija

Jarrulvyihin sen helpoimmin saisi optolla. Reikiä vain kehä täyteen ja pulssivertailun tulos sytytystä pätkimään kun se ylittää tietyn arvon. Älykkyyttä tai päältäkytkentää siihen tarvitaan erikoistilanteita varten. Mikrokontrolleri voi riittää sen ohjaukseen.

Sille on oikeasti tarvetta vaikkapa lumessa, jossa ilman sitä ei juuri ajele variaattorin kanssa, koska perä sutii alta.

Vierailija
CE-hyväksytty
tietää
Jarrulvyihin sen helpoimmin saisi optolla.



Rumpujarrut...
Rummun päälle laippa ja siihen reikiä.

Vierailija
CE-hyväksytty
Paitsi että voisi tehdä samalla kaasukahvankin sähköllä toimivaksi.
Jep. Niin mä teen.



Poista luistista palautusjousi niin riittää pienikin servo.
Sähkökaasukahva onnistuu ehkä helpoiten suoralla potikalla ja pianolangalla.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
fenomenologi
CE-hyväksytty
Paitsi että voisi tehdä samalla kaasukahvankin sähköllä toimivaksi.
Jep. Niin mä teen.



Poista luistista palautusjousi niin riittää pienikin servo.
Sähkökaasukahva onnistuu ehkä helpoiten suoralla potikalla ja pianolangalla.




Sitten kannattaa hommata tukeva häiriönpoistaja myös.. Nuo tulppavehkeet ja sähköhäiriöt on vähän niin ja näin noissa DIY säädöissä.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Ennemmin magneettinen anturi entä optinen. Optiseen kun menee kuraa tai lunta, niin lakkaa toimimasta. Polkupyörän nopeusmittareita ainakin saa joka kaupasta. Niissä tulee magneetti pinnoihin.

Vierailija

Minä laittaisin mopon etu että takapyörään niiden pyörimisnopeutta mittaavat anturit. Joko opto tai ehkä parempi vaihtoehto olisi HALL-anturi. Pitäisi vain magneetit kiinnittää etu ja takapyörään.

Tämän jälkeen sitten mikrokontrolleri vahtimaan noiden pyörimisnopeuksia. Samalla voisi virittää luistoneston kytkeytymään pois kun eturengas kääntyy. Tämä voisi onnistua mikrokytkimillä.

Sitte vainjoko sitä sytytystä pätkimällä tai jollain hienommalla servosäädöllä säätää kaasua. Sekin onnistuisi nykyisillä muutaman euron mikrokontrolloreilla esim PIC tai AVR.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat