Beetasalpaajat tuomiolla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Beetasalpaajat tulivat ryminällä 1970-luvulla yleiseen käyttöön muun muassa verenpainetaudin hoitoon. Miten niitä nyt arvioidaan? Ne alentavat kiistatta verenpainetta, mutta eivät vähennä sydän- eikä aivoinfarkteja. Asiantuntijat ovat hämmentyneitä. Beetablokkarit heikentävät insuliinin tehoa ja aiheuttavat diabetesta. Mielenkiintoista luettavaa aiheesta tässä
http://www.medscape.com/viewarticle/573023
Suomen Sydänliitto on vielä kovin positiivisella kannalla
http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydame ... salpaajat/

Kommentit (6)

Vierailija

Joo.. kyllä se on parempi kun vähentää kaljanjuontia ja parantaa muutenkin elämäntapojaan. Ihan turha niitä vaurioita on sitten yrittää korjailla kun vahingot on jo tapahtuneet.

Ja eikun omega-3:sta vaan tähänkin vaivaan vaiko?

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Pönni
Joo.. kyllä se on parempi kun vähentää kaljanjuontia ja parantaa muutenkin elämäntapojaan. Ihan turha niitä vaurioita on sitten yrittää korjailla kun vahingot on jo tapahtuneet.

Ja eikun omega-3:sta vaan tähänkin vaivaan vaiko?

Minä olen käyttänyt beetasalbaaja lääkeitä, mutta tosin ei toiminu oikein kunnolla kun vähän aikaan. Pikkusen tuskaa, muuten oli lopettaa niiden käyttö. Pikkusenkin pulssinousi(hermostu jostakin pikkusen tai jotai vastaavaa), niin rupesi syrän tykyttämään ihan sekona ja sen takia(?) käden rupesi tärisemään ihan sairaasti ja oli vähän vaikea toimia kunnolla.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Minä olen käyttänyt beetasalbaaja lääkeitä, mutta tosin ei toiminu oikein kunnolla kun vähän aikaan. Pikkusen tuskaa, muuten oli lopettaa niiden käyttö. Pikkusenkin pulssinousi(hermostu jostakin pikkusen tai jotai vastaavaa), niin rupesi syrän tykyttämään ihan sekona ja sen takia(?) käden rupesi tärisemään ihan sairaasti ja oli vähän vaikea toimia kunnolla.

Sulle siis määrätiin niitä korkeaan verenpaineeseen-kö? Et kai vaan ole salmiakkia popsiva puh?

Minulla on aika alhainen verenpaine ja lääkärit on tarjonneet verenpaineen kohotuslääkkeitä.. vaikka en ikinä ole valittanut sen osalta mitään oireita, se vaan on käynyt ilmi kun ovat mitanneet. Onneks oon lukenut sellaista että alhaisempi verenpaine on ihan hyvä asia.

En ollenkaan ymmärrä nykyistä yli"hoitamista".
Ennen lääkärit määräs asperiinia ja pururataa.
Se jos mikä auttaa sydän ja verisuonitauteihin. Ja erityisesti niihin maanantaina sairaslomaa hakeviin jotka haisee vanhalta viinalta.

Asetyylisalisyyliä saa vaikka pajunkuoresta jos ei viitti maksaa siitäkin.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Pönni
TERÄS NALLEPUH

Sulle siis määrätiin niitä korkeaan verenpaineeseen-kö? Et kai vaan ole salmiakkia popsiva puh?

Minulla on aika alhainen verenpaine ja lääkärit on tarjonneet verenpaineen kohotuslääkkeitä.. vaikka en ikinä ole valittanut sen osalta mitään oireita, se vaan on käynyt ilmi kun ovat mitanneet. Onneks oon lukenut sellaista että alhaisempi verenpaine on ihan hyvä asia.

En ollenkaan ymmärrä nykyistä yli"hoitamista".
Ennen lääkärit määräs asperiinia ja pururataa.
Se jos mikä auttaa sydän ja verisuonitauteihin. Ja erityisesti niihin maanantaina sairaslomaa hakeviin jotka haisee vanhalta viinalta.

Asetyylisalisyyliä saa vaikka pajunkuoresta jos ei viitti maksaa siitäkin.

Ehkä.
Popsin välillä salmiakkia, itseasiassa on yksi parhaista karkeista mitä löytyy, mutta en kyllä kauheesti syö karkkeja kun hampaat menee.

Toisaalta liian alhainen verenpaine voi pökerryttää vissiin. en ole varma. Noh, parempi se kuin liian korkea.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Nykypäivänä trendi tuntuu olevan se, että lääkkeillä pitäisi pystyä hoitamaan vaiva kuin vaiva. Pillereitä haetaan, jotta voitaisiin jatkaa vanhojen, "hyviksi havaittujen", elämäntapojen mukaan. Totta kai korkeaa verenpainetta, diabetesta, astmaa, COPD:tä sun muuta esiintyy koko väestöllä, mutta näppituntumalta voisin sanoa, että ulkoisesta olemuksesta pystyy jo päättelemään sairastetut taudit. Pari tuttavaani ovat lääkäreitä ja melkein säännönmukaisesti he lähettevät huonoista elämäntavoista johtuvia oireita sairastavat potilaat kotiin, käskevät mm. lisätä liikuntaa/vähentää alkoholia/pudottaa painoa x määrä ja sopivat tarkastuskäynnin kuukauden päähän ja sitten aloittavat vasta hoidolliset toimet.

Missä kohdassa kulkee henkilökohtaisen vastuun ja lääkärin vastuun raja?

Lääkityksen pitäisi olla viimeinen hoitokeino, joka otettaisiin käyttöön vasta, kun elämäntapamuutokset on kokeiltu.

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008
Antti P
Missä kohdassa kulkee henkilökohtaisen vastuun ja lääkärin vastuun raja?

Lääkityksen pitäisi olla viimeinen hoitokeino, joka otettaisiin käyttöön vasta, kun elämäntapamuutokset on kokeiltu.

Aniharva uskoo lääkäriä ja muuttaa niitä itselle "hyviksi" ja "mukaviksi" havaitsemiaan elämäntapojaan, vaikka lääkäri sanois mitä. Viina virtaa, tupakki maistuu ja makkaraa käristetään entiseen tahtiin, vaikka sydän ois oireillu jo monta vuotta.

Aatellaan vaan, jotta kyllä se lääke sitten parantaa.

Eli potilaat eivät usko lääkäriä, koska elintapojen muuttaminen on huomattavasti vaikeempaa, kuin pillerin ottaminen purkista.

Näin olen itse havainnut ja ihan lähipiiristä löytyneen lukemattomia tapauksia.

Uusimmat

Suosituimmat