käsky vai uhkaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pälkähtipä mieleeni varusmiespalvelus ja siellä kovasti käytetyt "käskyt/komennukset". Minua voi käskeä, jos olen suostunut käskevän tahon käskyjä ottamaan vastaan. Jos en ole suostunut käskytettäväksi, on tämä "käsky" silloin uhkaus. Esim. "jos et mene inttiin, menet vankilaan. Jos et mene vankilaan, viemme sinut sinne väkisin" tai myöhemmin "jos et tottele, joudut sotilasoikeuden eteen" jnetmsjne. Itse tosin kiltisti toteutin nämä "käskyt". No okei kerran myöhästyin lomilta tullessani... Vikana päivänä. =D

Mielipiteitä kenelläkään?

Kommentit (5)

Vierailija

Tyhjänpäiväisiä uhkauksia vailla oikeita seuraamuksia suurin osa. Jos olisin ollut hieman vanhempi ja viisaampi aikoinani, olisin varmasti säästynyt paljolta turhalta. Mutta lusittu mikä lusittui. Kertausharjoitusta odotellessa...

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Käyttäjä
Pälkähtipä mieleeni varusmiespalvelus ja siellä kovasti käytetyt "käskyt/komennukset". Minua voi käskeä, jos olen suostunut käskevän tahon käskyjä ottamaan vastaan. Jos en ole suostunut käskytettäväksi, on tämä "käsky" silloin uhkaus. Esim. "jos et mene inttiin, menet vankilaan. Jos et mene vankilaan, viemme sinut sinne väkisin" tai myöhemmin "jos et tottele, joudut sotilasoikeuden eteen" jnetmsjne. Itse tosin kiltisti toteutin nämä "käskyt". No okei kerran myöhästyin lomilta tullessani... Vikana päivänä. =D

Mielipiteitä kenelläkään?

Olet armeijassa sotilasvelvollisuuden alaisena , joten olet velvoitettu tekemäään mitä käsketään.Nykyään voi kuulemma aika helposti kieltäytyä armeijasta ,mutta sekin täytyy tulla syynin aikana.
Armeijasta kieltäytymisen lait ovat mitä ovat ja todennäköisesti pysyy.Mutta ,jos ei ole saanut suutaan auki syynissä , se on taas omaa syytä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Käytännössä hyvä tapa hankkia vapautus on mennä armeijaan ja niskuroida ja kiukutella alusta asti. Eivät ne tänä päivänä tuollaisille muuta tee kun ohjaavat lääkärin kautta kotiin, ensin lykkäykselle ja homman toistuttua hullun papereilla vapautettuna. Vapautuksen saaminen on helppoa missä tahansa palveluksen vaiheessa. Ne, jotka menevät vankilaan, tekevät harkitun valinnan omia ideologisia päämääriään tavoitellakseen, eivät suinkaan siksi, etteivät olisi vapautusta saaneet vaikka olisivat halunneet.

Tietysti armeijan käsky on aina myös uhkaus, koska sen noudattamatta jättämisestä voi joutua yhteiskunnan väkivaltakoneiston hampaisiin. Mutta on olemassa laittomia ja laillisia uhkauksia, käskyt ja muut viranomaisten toimenpiteet ovat niitä jälkimmäisiä.

Vierailija

Virkakoneiston pakkovalta perustuu institutioituun väkivältaan, jossa sen suorittajien keskimääräinen älynkäyttö vastaa kanan keskimääräistä. Toimenpide (kuopaisee)... toimenpide (nokkaisee jyvän)... toimenpide (sanoo: kot, kott)...

Vastaanhangoitteleva kuvittelee saaneensa ylivertaisuuteen yltäväviä vastustajia ja koettaa haastaa heitä älykkäästi. Ei toimi. Kanallekin voi vain heittää jyviä tai potkaista alkuvauhtia. Älykäs keskusteluyritys menee hukkaan.

Uusimmat

Suosituimmat