Kysyntä- ja tarjontakäyrät (taloustiede)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lukiessani pääsykokeisiin heräsi minulla kysymys miksi erityisesti kysyntäkäyrä (mutta myös tarjontakäyrä) ei ole lineaarinen.
Mielestäni kirja ei tähän anna suoranaista vastausta koska rajahyötyä kuvaa kuitenkin lineaarinen funktio.
Esimerkeissä siis Pekka ostaa 5 suklaapatukkaa jos ne maksavat 1,5e /kappale, 6 patukkaa jos hinta on 1e /kappale ja 7 patukkaa jos hinta on 0,5e/ kappale (keksitty esimerkki). Tästähän kuitenkin muodostuu lineaarinen käyrä. Miksei kuitenkaan kysyntä- ja tarjontakäyriä piirretä lineaarisiksi? (esim. kuva http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Supply-and-dema... )

Kommentit (5)

Vierailija

Tämä ei kuulu mun erityisosaamisalueeseeni, olen noviisi näissä asioissa mutta onhan näitäkin tullut mietittyä. Käsi- ja taideteollisessa meillä oli projektio- ja perspektiivioppia ja niitä "koukeroita" äimistellessä, kuin myös tuottavuuslaskelmia sittemmin itsekseni pähkäillessäni ja muutenkin, ihan silkkaa uteliaisuuttani oon funtsinut niin mun selitys on se, että..

Vain jotakin stabiilia, yksinkertaistettua voidaan kuvata lineaarisesti.
Heti kun mukana on muuttujia, joita käytännössä on aina kun siirrytään pois laboratorio-olosuhteista ja luokkahuoneesta, niin kannattaa sisäistää Derrivaatan mekanismi.

Periaatteessa yksittäinen perustoimija etenee lineaarisesti.
Mutta räknätessä useamman toimijan yhteistoimintaa ja prosessin seurausta, sen kuvantaminen lineaarisella janalla niin että tapahtumon kulminaatiopiste osoittaa paikan, se ei kerro kuin sen aikalokaalin seurauksen siinä yksittäisessä hetkessä.

esim: ______________________._______________________

Tuossa on kuvattu kohtaaminen mutta se ei paljoa kerro.

Mutta.. Mä oon siis vaan yks mökinakka, vailla asianmukaista koulutusta ja "voipi olla" että en oikein hahmottanut kysymystä ja jo omaksuttua tietoa sen taustalla.
Saapahan joku ehkä päivän makoisimmat naurut sepustuksestani ja tulee kertomaan miten asiat oikeasti on ja pääsen minkäin "siivellä" näkemään miten asia oikeasti on.
Vain tyhmiä kysymyksiä kannattaa esittää ja tyhmiä vastauksiakin, sillä tähän ei ole vielä kukaan vastannut..

Odotellaan sitä oikeeta..

Vierailija

No, eihän se rajahyöty tietenkään ole lineaarinen.

Päinvastoin, rajahyöty pienenee jokaisetsa kulutetusta lisäyksiköstä.

Tämähän on jo intuitiivisestikin selvää. Jos juot yhden 1,5 litran limsan, tuskin haluaisit toista, mutta saattaisit ostaa sen, jos alennuksella saisit. Kolmatta et varmaan ostaisi edes alennuksella.

Vierailija
meikämie

Tämähän on jo intuitiivisestikin selvää. Jos juot yhden 1,5 litran limsan, tuskin haluaisit toista, mutta saattaisit ostaa sen, jos alennuksella saisit. Kolmatta et varmaan ostaisi edes alennuksella.

Sama kuin niiden ydinvoimaloiden kanssa, rajahyöty pienenee sitämukaa mitä enemmän niitä ostetaan..
Varastoon ei kannata ostaa kun ostovoimaa on rajoitetusti ja on kannattavampaa tehdä muitakin investointeja..

Ja limpparin sekä ydinvoimalan kanssa on vähän niin ja näin, kannattaako ostaa ollenkaan, toisesta voi mennä hammaskiille ja toisesta voi saada syövän. Molemmat lapsille ja lapsenmielisille vaarallisia.

Juodaan mieluimmin puhdasta kivennäisvettä.

_______

Vierailija
meikämie

Tämän ymmärrän ja pohdin juuri tuota tuntikaupalla mutta kun ei kuitenkaan aukea...
"Rajahyötykäyrää,joka kertoo kuluttajan maksuhalukkuuden, kutsutaan hänen yksilölliseksi kysyntäkäyräkseen. Sen muoto - laskeminen oikealle- seuraa alenevan rajahyödyn oletuksesta". Näin sanoo kirja Taloustiede ja tekstin yläpuolella olevassa kuvassa rajahyötyä kuvaa lineaarinen käyrä. Jos hinta on 3e ei henkilö osta yhtään tuotetta, jos hinta on 1,5e hän ostaa 3 kappaletta ja jos tuote on ilmainen hän ottaa sitä 6 kappaletta. Eli kuvaa juuri selittämääsi ilmiötä (vai?)mutta lineaarisesti.
Mikä minulla menee ohi?

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005
3-14159

"Rajahyötykäyrää,joka kertoo kuluttajan maksuhalukkuuden, kutsutaan hänen yksilölliseksi kysyntäkäyräkseen. Sen muoto - laskeminen oikealle- seuraa alenevan rajahyödyn oletuksesta". Näin sanoo kirja Taloustiede ja tekstin yläpuolella olevassa kuvassa rajahyötyä kuvaa lineaarinen käyrä. Jos hinta on 3e ei henkilö osta yhtään tuotetta, jos hinta on 1,5e hän ostaa 3 kappaletta ja jos tuote on ilmainen hän ottaa sitä 6 kappaletta. Eli kuvaa juuri selittämääsi ilmiötä (vai?)mutta lineaarisesti.
Mikä minulla menee ohi?

Oikeastaan ei sinulta mikään mene varsinaisesti ohi, vaan olet oivaltanut asian aivan oikein. Kuten esim. meikämie jo totesi, talousteorian mukaan rajahyöty laskee kiihtyvään tahtiin eli ei-lineaarisesti.

Ongelmana tässä onkin tämä kirja "Taloustiede", joka ei selvästikään esitä asiaa oikein. Syynä voi olla esim. se, että ko. kirja ehkä on jonkinlaista kansantaloustieteen popularisointia, jossa on pyritty mahdollisimman helppotajuiseen ilmaisuun ja siten yksinkertaistettu asioita liikaa.

Harmillista tietysti sellaisen lukijan kannalta, joka huomaa ristiriidan, eikä löydä sille selitystä samasta lähteestä. Sehän tässä kuitenkin paljastuu, että kaikkea kirjoitettua tekstiä ei kannata aina ottaa aivan kirjaimellisesti, eikä kannata luottaa kaikkeen sellaiseen, josta itsekin löytää ristiriitoja.

Uusimmat

Suosituimmat