Mulholland Drive

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tulipa taas eilen katsottua tämä loistava elokuva, josta ensimmäisellä katsomisella en ymmärtänyt juuri mitään. Nyt neljännellä tai viidennellä katsomisella elokuva ei tuntunut lainkaan sekavalta. Kiinnostaisi vain, että onko elokuvan juoni hahmottunut muidenkin mielessä samanlaiseksi kuin omassani.

Eli tästäkö siinä on kysymys, elokuvan tapahtumat purettu oletettuun kronologiseen järjestykseen:

Aluksi on joukko synkeitä hollywood-ukkoja pohtimassa elokuvaa. Lynchin parodisessa näkemyksessä tuottajat haluavat päättää naispuolisen pääosan roolituksesta. Vahvanäkemyksisellä ohjaajalla on oma tahtonsa. Kiristämällä heppu pannaan kuitenkin aisoihin, ja hän suostuu palkkaamaan pääosaan Camillan.

Diane saapuu Hollywoodiin karseitten turistien seurassa. Hänen tätinsä on kuollut ja hän saapuu tädin jättämään aukkoon (täti on tunnettu näyttelijä). Diane menee sen elokuvan koekuvauksiin, jonka pääroolin saa Camilla. Naiset tapaavat tässä yhteydessä ja heille syntyy rakkaussuhde.

Naiset asuvat yhdessä, kunnes Camilla jättää Dianen mennäkseen naimisiin ohjaajan kanssa. Samalla hän kohtelee Dianea melko tylysti. Dianen elämä luisuu alamäkeä ja hän päättää palkata tappajan hoitelemaan Camillan pois päiviltä. Hän maksaa tappajalle, joka lupaa jättää sinisen avaimen Dianen asuntoon sitten kun murha on toteutettu.

Itkuinen Diane löytää avaimen pöydältään, sekoaa lopullisesti ja ampuu itsensä makuuhuoneeseen.

Palkattu ampuja (Camillan autokuski) epäonnistuu kolarin vuoksi. Camilla saa iskun päähänsä, menettää muistinsa ja identiteettinsä ja hoipperehtii kaupungilla, kunnes päätyy tyhjilleen jäävään asuntoon, jonka omistaja viipyy jonkin viikon matkoilla. Tässä asunnossa Camilla on harhojensa vallassa ja kuvittelee seurakseen hahmon nimeltä Betty (Diane). Tämän hallusinaation kanssa hän ryhtyy selvittämään menneisyyttään. Menneisyys kirkastuu hänelle oudossa esityksessä, ja Betty-hallusinaatio katoaa.

Pari avoimeksi jäänyttä yksityiskohtaa: onko alussa nähtävällä painajaistensa perässä kahvilaan tulleella miehellä (joka saa myöhemmin sydänkohtauksen takapihalla) jotain muuta tekemistä elokuvan kanssa, kuin että Diane sivuaa häntä hetken palkatessaan tappajan samaisessa kahvilassa?

Miksi Camillan laukussa on iso tukku rahaa? Onko myös hän aikonut palkata tappajan päästäkseen eroon Dianesta?

Mikä on mysteerilootan ja sen sinisen avaimen merkitys? Onko avain Camillan laukussa siksi, koska hän alitajuisesti tietää Dianen tappaneen itsensä? Siniset avaimethan ovat elokuvassa kuoleman symboli.

Elikkäs miten muut ovat tämän leffan tulkinneet? Tiedän, että Lynch on netissä itsekin selitellyt elokuvansa juonta (silloin kun aihe oli vähän ajankohtaisempi), mutta enpä ole tullut tutustuneeksi selityksiin. Ilmeisesti - olen ymmärtänyt - nämä selityksetkin ovat olleet aika arvoituksellisia.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kommentit (8)

Vierailija

Tuo kuulostaa hyvin loogiselta. Olen nähnyt kyseisen elokuvan muutaman kerran, mutta viime kerrasta on varmaan vuosi tai pari kulunut. Täytyy tänään katsoa uudestaan nämä pointtisi mielessä.

Muistelisin että David Lynch on haastatteluissa vihjannut että punaisilla pöytäpuhelimilla on suuri merkitys juonen kannalta. Hmmm... Palaan asiaan myöhemmin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Linkku

Muistelisin että David Lynch on haastatteluissa vihjannut että punaisilla pöytäpuhelimilla on suuri merkitys juonen kannalta. Hmmm... Palaan asiaan myöhemmin.



Kiinnostavaa. Elokuvan alkutaipaleella on kohtaus, jossa punaiset puhelimet soivat useaan kertaan (hahmot sanovat luuriin vain yhden tai kaksi sanaa, tyyliin: "Sama"). Lisäksi Betty-hallusinaatio soittaa puhelimella itselleen (Dianelle), joka ei kuitenkaan vastaa (on kuollut). Lopussa takaumassa Diane saa puhelun punaiseen pöytäpuhelimeen ennen sekoamistaan.

En osaa sovittaa näitä tapahtumia juonenkehittelyyni.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Muistaakseni, tästä on jo vuosia kun näin elokuvan, koko stoori rakentui kahteen tasoon, todellisuuteen ja kuvitelmaan. Todellisuus, miten kaikki oikeasti tapahtui, on se jälkimmäinen setti, kuvitelma esitetään ensin, Pandoran laatikko on se siirtymä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
acedia
Muistaakseni, tästä on jo vuosia kun näin elokuvan, koko stoori rakentui kahteen tasoon, todellisuuteen ja kuvitelmaan. Todellisuus, miten kaikki oikeasti tapahtui, on se jälkimmäinen setti, kuvitelma esitetään ensin, Pandoran laatikko on se siirtymä.



Niinhän tuossa minun sepustuksessani oli.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Niinhän tuossa minun sepustuksessani oli.

En ymmärtänyt että tarkoitit koko elokuvan alun olevan Betty/Dianen toiveuni.

Vierailija

Eikös Mulholland Driveä yleisen käsityksen mukaan pidetä vertauskuvallisena, juonettomana kuvauksena Hollywoodista ja elokuvamaailmasta yleensä? Itsekin olen ko. rainan pariin kertaan katsonut ja sitä sellaisena pidän. Selkeää juonta tai logiikkaa(muuta kuin vertauskuvallista) on mielestäni mahdoton löytää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
acedia
Aweb
Niinhän tuossa minun sepustuksessani oli.

En ymmärtänyt että tarkoitit koko elokuvan alun olevan Betty/Dianen toiveuni.



Ei se mielestäni mikään toiveuni ollutkaan. Kyse on todellisuudesta, jossa päänsä lyönyt nainen yrittää asetella menneisyyden tapahtumia kohdalleen. Monet tapahtumat ja henkilöt tämän yrityksen ympärillä ovat hänen hallusinaatioitaan, kuten Betty, joka todellisuudessa on itsemurhan tehnyt Diane ja lojuu heidän entisessä yhteisessä asunnossaan mädäntyneenä ruumiina. Tämä painajainen päättyy siihen pandoran lippaaseen, jonka jälkeen nainen muistaa, mitä todella tapahtui. Tämä muistaminen on siis se elokuvan loppu.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
nuori_urho
Eikös Mulholland Driveä yleisen käsityksen mukaan pidetä vertauskuvallisena, juonettomana kuvauksena Hollywoodista ja elokuvamaailmasta yleensä? Itsekin olen ko. rainan pariin kertaan katsonut ja sitä sellaisena pidän. Selkeää juonta tai logiikkaa(muuta kuin vertauskuvallista) on mielestäni mahdoton löytää.



Katsopa ko. elokuva uudelleen aloitukseni juonikuvaus mielessäsi. Ei minun sitä tarvinnut hakemalla hakea, vaan se hahmottui mieleeni toisella tai kolmannella katsomisella. Viimeisin katselukerta ei tuntunut enää edes sekavalta. En usko, että Inland Empire on hahmotettavissa samalla tavalla. Siihen varmastikin pätee tuo, mitä kirjoitit Mulholland Drivesta.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Uusimmat

Suosituimmat