Siffereistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En oikein tiedä minkä alle tämä kuuluisi (matematiikan, kun kyse on todennäköisyyksistä vai kenties yhteiskuntaan, kun kyse on kirjaimista ja kielestä), mutta minua vaivaa tälläinen kysymys:

Jos pystyn muuttamaan Vigenère-sifferin kirjainten suhteellista sijaintia siten, että se on silti purettavissa, onko sifferi matemaattisesti edelleen purettavissa esim. Kasiski- tai Friedman-kokeilulla?

Siis kyseessä on salakirjoitus, eli merkkisubstituutio on salakirjoituksessa tunnettu nimellä sifferi (engl. cipher tai cypher) ja Vigenère on eräs parhaista symmetrisistä siffereistä (eli sellainen, jossa on avainlause).

Kasiski ja Friedman kokeilut taas ovat cryptoanalyysin (sifferin murto) menetelmiä, joissa avainsana/ -lause etsitään tiettyjen toistuvien merkkiryhmien ja kielen erikoisuuksien avullla (esimerkiksisi sanat ja, on, oli jne. ovat tietyn pituisia ja toistuvat tietyllä taajuudella.

Ongelma olisi ratkaistu, jos sifferin, eli salakirjoitustekstin kirjainten paikka muuttuisi. Vigenère on jo itsessään melko tehokas este taajuusanalyysille ja Kasiski- ja Friedman analyysit puolestaan tippuisivat muutettuun kirjainjärjestykseen. Olen siis mielestäni keksinyt murtamattoman salakirjoituksen, mutta niin ovat kaikki muutkin luulleet ennen minua.

Keksiikö joku heikkouden, toistuvuuden tai muun seikan muunnetun kirjainjärjestyksen Vigenèrestä?

Kommentit (1)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Harrastelija-Ajattelija
En oikein tiedä minkä alle tämä kuuluisi (matematiikan, kun kyse on todennäköisyyksistä vai kenties yhteiskuntaan, kun kyse on kirjaimista ja kielestä), mutta minua vaivaa tälläinen kysymys:

Jos pystyn muuttamaan Vigenère-sifferin kirjainten suhteellista sijaintia siten, että se on silti purettavissa, onko sifferi matemaattisesti edelleen purettavissa esim. Kasiski- tai Friedman-kokeilulla?

Eikäs tuo ole analoginen avaimen vaihtamiselle toiseen kesken viestin
jonkun yhteisesti sovitun menetelmän mukaan (tai sitten ymmärsin
kuvauksesi väärin).

Todennäköisesti sillä saadaan purkaminen vaikeammaksi, mutta
edelleenkin one-time-pad säilynee oikein käytettynä ainoana takuuvarmasti purkamattomana menetelmänä.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Uusimmat

Suosituimmat