Pallosalamat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletko koskaan nähnyt pallosalamaa? Jos olet, niin miltä se näytti? Kuinka se hävisi? Itse olen nähnyt viimeksi pallosalaman, kun olin vielä pieni vauva, mutta en muista siitä yhtään mitään.

Ovatko muuten tiedemiehet vieläkään selvittäneet mistä pallosalamat syntyvät ja mistä ne koostuvat?

Sivut

Kommentit (40)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Tomppa1984
Oletko koskaan nähnyt pallosalamaa? Jos olet, niin miltä se näytti? Kuinka se hävisi? Itse olen nähnyt viimeksi pallosalaman, kun olin vielä pieni vauva, mutta en muista siitä yhtään mitään.

Ovatko muuten tiedemiehet vieläkään selvittäneet mistä pallosalamat syntyvät ja mistä ne koostuvat?

Hyvä kysymys sikäli, että pallosalamat ovat ilmeisesti ihan kokeellista faktaa. Ymmärtääkseni hypoteeseja löytyy pilvin pimein, mutta mahtaakohan ihan todellista tieteellistä teoriaa vielä löytyä ilmiön selittämiseksi?

Voi olla ihan se, että "plasmaolomuodon" fysiikka ei ole vielä yhtä kehittynyt kuin muiden olomuotojen tutkimus ja tuntemus.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Viimeisin teoria, josta olen lukenut, tulee Israelista, he ovat saaneet
kokeellisesti samantapaisia ilmiöitä ilmassa hitaasti palavilla piin nanoko-
koisilla hiukkasilla. Teoria on, että kun salama iskee maahan, jossa pii-
dioksidia ja hiiltä, kuumuus höyrystää piin nanosumua, joka sitten palaa
hohtaen useita sekunteja ja ilmanvirtaukset kuljettavat pilveä.

Vierailija

Pallosalamien on kerrottu tekevän tuhojakin kuten kulkevan talon rakenteiden läpi tai iskevän ihmisiä tajuttomaksi. Se että se olisi hapettuvaa piitä, on hölynpölyä. Minun suvussa on kerrottu tapauksesta missä se oli tullut seinän läpi ja poistunut uunin kautta.

Vierailija
Tomppa1984

En ole nähnyt pallosalamaa, mutta kovasti toivoisin näkeväni, sillä kyseessä on hyvin erikoinen ilmiö. Ensinnäkin, pallosalaman syntyä ei pystytä selittämään täydellisesti nykyisten hypoteesien avulla. Toiseksi, pallosalaman suhteellisen pitkää ja vakaata elinikää ei pystytä selittämään täydellisesti nykyisten hypoteesien avulla. Kolmantena seikkana todettakoon, että sen käyttäytymistä, kuten pinnoilla kiipeämistä ja kulkuväylien löytämistä ei pystytä selittämään täydellisesti nykyisten hypoteesien avulla. Täten ainoa jäljelle jäävä selitys eli oletusarvo on siis älykäs suunnittelija.

Sekulaari tiede yrittää kuitenkin epätoivoisesti etsiä selityksiä pallosalaman synnylle ja jonkinlaista säälittävää havaintoaineistoakin on olemassa, kuten Max Planck -instituutin koe. Brasilialainen tiimi on onnistunut tuottamaan vähän pitkäikäisempiä palloja. Pienistä pallosalaman tapaisista palloista löytyy videoita täällä.

Plasmaa on mahdollista synnyttää kotikonstein mikroaaltouunin avulla, mutta se, muistuttaako kyseinen plasma pallosalamaa, onkin sitten eri juttu. Linkki plasman synnyttämistä esittelevään youtube-videoon: http://www.youtube.com/watch?v=zM6NLKY2SHk

Vierailija
Spectator
tietää
Pallosalamien on kerrottu tekevän tuhojakin kuten kulkevan talon rakenteiden läpi tai iskevän ihmisiä tajuttomaksi. Se että se olisi hapettuvaa piitä, on hölynpölyä. Minun suvussa on kerrottu tapauksesta missä se oli tullut seinän läpi ja poistunut uunin kautta.

Samaa tarinaa kerrotaan minunkin suvussani, olemmeko sukulaisia ?
Tarinaa viljellyt täti kyllä sekosi myöhemmin kokonaan. Urbaania legendaa :lol: !

Itse asiassa ei, jutut eivät ole urbaania tai muunkaanlaista legendaa. Vastaavanlaisia havaintoja on niin paljon ja niin luotettavista lähteistä, että ne johdonmukaisesti osoittavat pallosalamoiden "käyttäytyvän" tavalla, jolle ei ole vielä olemassa kunnollista selitystä.

Vierailija
Täten ainoa jäljelle jäävä selitys eli oletusarvo on siis älykäs suunnittelija.

Paskan marjat, täysin naurettavaa. "Älykäs suunnittelija" - mikä hemmetti se sitten ikinä olisikaan - ei ole edes mikään selitys millekkään. Vaikka kuinka älykäs tai älytön suunnittelija suunnittelee meille päiviensä ratoksi pallosalamoita, meidän on silti tieteellämme ratkaistava miten kyseinen ilmiö syntyy fysikaalisesti. Kaikki asiat ovat luonnontieteellisesti tai fysikaalisesti selitettävissä, koska kaikki asiat ovat luonnollisia. Yhtään yliluonnollista asiaa ei ole olemassa.

Älykäs suunnittelija... ahaha.

Vierailija

Älykäs suunnittelija on väärin sanoa, jos verrataan olemassa oloon joko on tullut olemassa oloon ilman suunnittelua ja kokeilua. Oikea tapa on sanoa Luoja.

Vierailija

Onko mitään selvitystä sille, että useimmat videot pallosalamoista ovat sähköjohtojen läheltä? Reagoivatko pallosalamat magneettisesti paljon?

Vierailija
Empiristi
Tomppa1984

En ole nähnyt pallosalamaa, mutta kovasti toivoisin näkeväni, sillä kyseessä on hyvin erikoinen ilmiö. Ensinnäkin, pallosalaman syntyä ei pystytä selittämään täydellisesti nykyisten hypoteesien avulla. Toiseksi, pallosalaman suhteellisen pitkää ja vakaata elinikää ei pystytä selittämään täydellisesti nykyisten hypoteesien avulla. Kolmantena seikkana todettakoon, että sen käyttäytymistä, kuten pinnoilla kiipeämistä ja kulkuväylien löytämistä ei pystytä selittämään täydellisesti nykyisten hypoteesien avulla. Täten ainoa jäljelle jäävä selitys eli oletusarvo on siis älykäs suunnittelija.

Sekulaari tiede yrittää kuitenkin epätoivoisesti etsiä selityksiä pallosalaman synnylle ja jonkinlaista säälittävää havaintoaineistoakin on olemassa, kuten Max Planck -instituutin koe. Brasilialainen tiimi on onnistunut tuottamaan vähän pitkäikäisempiä palloja. Pienistä pallosalaman tapaisista palloista löytyy videoita täällä.

Plasmaa on mahdollista synnyttää kotikonstein mikroaaltouunin avulla, mutta se, muistuttaako kyseinen plasma pallosalamaa, onkin sitten eri juttu. Linkki plasman synnyttämistä esittelevään youtube-videoon: http://www.youtube.com/watch?v=zM6NLKY2SHk

Hauskaa Itse en myöskään ole nähnyt pallosalamaa. Kerran olen ukonilmalla nähnyt korkealla taivaalla lentävän pienen pallon. Arvelin sen olleen pallosalama, vaikka yleensä niiden kuvataan leijuvan hieman maan pinnan yläpuolella. Olen kuullut isovanhemmiltani pallosalaman lentäneen lasin läpi rikkomatta lasia. Se oli mielestäni hyvinkin mielenkiintoista. Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä että he valehtelivat minulle ja minulla on hämärä muistikuva, että olisin jostain silloin myöskin lukenut vastaavasta ilmiöstä. Koska en ollut paikalla, niin en ryhdy puolustamaan tätä ilmiötä.

Pallosalamaa on vain hieman vaikea tutkia sattuneista syistä ja eihän tästä niin kauan ole, kun "tiede" väitti pallosalamoiden olevan satua

Vierailija

Toin tuon älykkään suunnitelijan idean tässä esille siitä syystä, että vaikka ID-veikot perustavat ajatuksensa älykkäästä suunnittelijasta naturalistisen selityksen puutteellisuudelle, niin siltikään he eivät käytä samaa logiikkaa millään muulla tieteen alueella kuin elämän historiassa, vaikka tälle ekskluusiolle ei ole olemassa loogisia perusteita.

Itse ID-guru Matti Leisola on todennut näin: "Tieteen ihanne on totuuden etsintä, mutta miten materialistiseen filosofiaan ennakolta sitoutunut tiede voi olla arvovapaata ja neutraalia?"
http://www.skepsis.fi/palkinto/palaute_2004.html

Mahtaakohan Leisola turvautua "arvovapaaseen" älykkään suunnittelijan ideaan bioprosessiteknisissä tutkimuksissaan?

EDIT:
Ja nyt kun kerran onnistuin eksymään varsinaisesta aiheesta totaalisesti, niin otan vielä tässä esille Leisolan ajattelutavan romuttumisen jopa siinä rajoittuneessa kontekstissa, jossa hän sitä itse käyttää. Leisola ja kumppanithan kivenkovaan väittävät, että evoluutio ei ole voinut tuottaa uusia "rakenteita" tai "rakennesuunnitelmia" menneisyydessä, koska tällaisten ominaisuuksien syntyä ei ole mukamas havaittu nykyisyydessä.

Väite on tietysti täyttä huuhaata, sillä uusien geneettisesti säädeltyjen innovaatioiden on havaittu kehittyneen useaan otteeseen sekä laboratorio-olosuhteissa (esimerkki), että luonnossa (esimerkki).

Mikäli Leisola toimisi johdonmukaisesti, hän väittäisi Jumal.. siis Älykkään Suunnittelijan käyneen lisäämässä ominaisuudet esimerkeissä mainituille bakteereille ja liskoille, mutta tokkopa mies sitä tekee. Hänen intressejään palvelee parhaiten täydellinen vaikeneminen esimerkkien kaltaisten havaintojen suhteen, sillä näin Leisola saa nyhdettyä herkkäuskoisilta kristityiltä vielä paljon rahaa esimerkiksi E:KA:n uusintapainoksilla.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Itse en ole koskaan nähnyt pallosalamoita harmikseni kyllä.

Dr. G.Strangelove
Viimeisin teoria, josta olen lukenut, tulee Israelista, he ovat saaneet
kokeellisesti samantapaisia ilmiöitä ilmassa hitaasti palavilla piin nanoko-
koisilla hiukkasilla. Teoria on, että kun salama iskee maahan, jossa pii-
dioksidia ja hiiltä, kuumuus höyrystää piin nanosumua, joka sitten palaa
hohtaen useita sekunteja ja ilmanvirtaukset kuljettavat pilveä.

Mutta entäs ilmassa korkealla lentävät pallosalamat? Niihin, ei taida olla selitystä vieläkään.

Pallosalamoita väitetään syntyvän myöskin lähellä maakaasuja, esim. peltojen lähellä missä lannasta muodostuu kaikenmaailman kaasuja ja myöskin suoalueilla. En tiedä sitten todenmukaisuudesta. Mutta ainakin täällä päin ennen oli paljon peltoaluetta noin 30-40 vuotta sitten ja pallosalamoita täällä näkyi.

Samoin myöskin mökillä päin on näkynyt näitä kymmenen parikymmentä vuotta sitten, tosin nykyäänkin siellä on peltoalueita.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat