Fysiikan lasku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Henkilöauto, jonka massa on 2200 kg, nousee tasaisella vauhdilla 80 km/h mäkeä, jonka pituus
on 530 m ja korkeusero 39 m. Kitkavastukset ilmanvastus mukaan lukien ovat 350 N.
a) Kuinka suuren työn auton moottori joutuu yhteensä tekemään painovoimaa ja kitkavoimia
vastaan nousun aikana?
b) Kuinka suuri on moottorin teho b-kohdan työn tekemisessä?
g = 9,81 m/s2

Eli tälläiseen laskuun hakisin apua. Olen pyöritellyt lukuja ees sun taas saamatta oikeata vastausta. En ymmärrä mikä menee pieleen. Jos joku viittisi avittaa pikkusen.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Näinkö nykyisin kotilaskut lasketaan? Katso kirjasta kaavat miten työ eli energia lasketaan. Laske erikseen nostoon tarvittava tyo (g·m·h) ja kitkaan kuluva työ (F·s). Nämä yhteen niin saat kokonaisenergian. Nopeuden perusteella voit laskea paljonko aikaa kuluu mäen nousuun eli 530m matkaan. Kun jaat kokoneisenergian ajalla saat tehon.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
korant
Näinkö nykyisin kotilaskut lasketaan? Katso kirjasta kaavat miten työ eli energia lasketaan. Laske erikseen nostoon tarvittava tyo (g·m·h)

Työn laskemiseen ei tarvita "g":tä. Massa kertaa korkeus riittävät.
Teho on siten m·h/t, aikayksikössä tehty työ, eli n.s teho.

Kitka- ja muut voimat lasketaan tietysti päälle.

Vierailija

Ertsu älä esitä täällä harhaoppia. Työ on voima kertaa matka eikä massa kertaa matka. Ei nykyisin lasketa tehoja hevosvoimilla. Olet 40 vuotta ajasta jäljessä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
korant
Ertsu älä esitä täällä harhaoppia. Työ on voima kertaa matka eikä massa kertaa matka. Ei nykyisin lasketa tehoja hevosvoimilla.

Olet ihan oikeassa. Hevosvoimia on vain helpompi laskea ja muuntaa ne sitten kertoimella kilowateiksi.
Olet 40 vuotta ajasta jäljessä

Tuokin pitää täysin paikkansa.

Vierailija

Painovoiman kiihtyvyys g on mukana siinä muunnoksessa hv --> kW koska hevosvoimassa käytetään kilopondia = 9,81 N.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10619
Liittynyt16.3.2005

Höpsis.
Juuri tänään kirjoitin koestuspöytäkirjan Strömbergin valmistamasta tasasähkökoneesta:
Magnetointijännite 164 V, virta 0,5 A. Ankkurijännite 220 V, virta 18 A.
Huomaa : Teho: 4,7 HP.
Ihan oikeasti käytössä, tosin varalla oleva kone. Ehkä jostain kolmenkymmenen vuoden takaa.
Kone ei siis tuota ensimmäistäkään kilowattia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Ikivanhoissa sähkömoottoreissa ilmoitetaan kilpiarvoissa mekaaninen teho hevosvoimina. Eli tuo ei vastaa sähkötehoa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
korant
Ikivanhoissa sähkömoottoreissa ilmoitetaan kilpiarvoissa mekaaninen teho hevosvoimina. Eli tuo ei vastaa sähkötehoa.

Tuo teho ilsi pitänyt kuitenkin olla 220V × 18A = 3,960 kW × 1,36 = 5,3856 hv. Suomalainen hv ja englantilainen HP eivät ole niin kaukana toisistaan, vai voiko häviöt (kitka) olla 0,6856 hv ?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10619
Liittynyt16.3.2005

Kyllä tuo teho ilmoitetaan upouusissakin moottoreissa akselitehona, ihan niinkuin ikivanhoissakin. Tuossa "ikivanhassa" koneessa, joka on suunnilleen 1970-luvun tuotantoa, nyt sattumalta ilmoitetaan teho heppoina.
On niissä koneissa muitakin kuin kitkahäviöitä. Pääasiassa ankkurin resistiivisiä häviöitä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kiitoksia kovasti vastauksista. Tämä ei ole koulu tehtävä mihin olen vastausta hakenut. Sain kuin sainkin ratkaistua tehtävän oikein, joten laitan kysymystä perään. Tarkoituksena olisi selvitää kitkakerroin, millä kaavalla tämä aukeaa?

Vierailija
avuton
Kiitoksia kovasti vastauksista. Tämä ei ole koulu tehtävä mihin olen vastausta hakenut. Sain kuin sainkin ratkaistua tehtävän oikein, joten laitan kysymystä perään. Tarkoituksena olisi selvitää kitkakerroin, millä kaavalla tämä aukeaa?



Tästä tehtävästä sitä ei voi ratkaista, sillä pelkkää pinnan ja renkaiden välistä kitkavoimaa ei ole annettu. Muutenhan tuo olisi helppo laskea kaavalla:
F_kitka = kitkakerroin * pinnan tukivoima,
mutta sen varmaan jo tiesitkin.

Vierailija
avuton
Henkilöauto, jonka massa on 2200 kg, nousee tasaisella vauhdilla 80 km/h mäkeä, jonka pituus
on 530 m ja korkeusero 39 m. Kitkavastukset ilmanvastus mukaan lukien ovat 350 N.
a) Kuinka suuren työn auton moottori joutuu yhteensä tekemään painovoimaa ja kitkavoimia
vastaan nousun aikana?
b) Kuinka suuri on moottorin teho b-kohdan työn tekemisessä?
g = 9,81 m/s2

Eli tälläiseen laskuun hakisin apua. Olen pyöritellyt lukuja ees sun taas saamatta oikeata vastausta. En ymmärrä mikä menee pieleen. Jos joku viittisi avittaa pikkusen.




Laske aluksi sinillä kulma!
sin A=39/530, A=?
(Arcsin(A)!)
Ei oo pakko tosin ratkaista kulmaa, vastauksen saa ton sininkin avulla!
Niin olisikin suotavaa, niin säiyisi arvot mahdollismman tarkoina! Laskimet tuppaavat kämmeltämään kulmien kanssa!

Suoraan alaspäin kohdistuva voima G on:
G=M*g=2200 kg * 9,81 m/s^2

Sitten vain teet läjän kolmioita, katsot mitkä yhdenmuotoisia, ja lasket pinnan suuntaisen voiman kulman(tai suoraan sinin) avulla!

Pinnan suuntaista voimaa on hidastamassa kitkavoima+ilmanvastus:
Fu=u*T, jossa T on pinnan tukivoima! Se on helppoa myös ratkaista sen sinin avulla!

Varsinainen nosuvoima on:
F1=M*a

Ja kiihtyvyyden saa tosta nousumatkasta ja nopeudesta!
Sen varmaan osaat itsekin ratkaista?

Vierailija

Kiitoksia vinkeistä. Kitkakerroin ei liittynyt tähän kyseiseen laskuun. Sain kuin sainkin sen laskettua , tosin osin arpomalla kun tiesin oikean vastauksen. Laita vaikka tehtävän myöhemmin esille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat