Sivut

Kommentit (10361)

MsHorton

Miksi noin paljon syötte?

Virallinen suositus nyt on se, mitä se on, mutta ...




se on kyllä pitkä juttu.. mutta sanoisin että vaimon sairauden myötä teimme elämäntaparemontin, jossa yksi tärkeä osa on d-vitamiini tasojen nostaminen optimitasoihin. Tuo virallinen saantisuositus on Michael Hollick:n (d-vitamiini tutkija) mielestä iso vitsi. Ja näinhän se on jos kun tiedetään että 10 mikrogrammaa nostaa veren 25ohd pitoisuutta noin 7-12 nmol/l. Talven aikana suomalaisten keskiarvo pitoisuus on 40-50:n luokkaa. Sanoisin edelleen että se d-vitamiinitason mittaus kertoo jo paljon. Vajaus vaikuttaa moneen asiaan ja pahimmillaan kehittyy vakava sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liian vähän D-vitamiinia saavat tytöt ja nuoret naiset ovat lihavampia kuin riittävästi D-vitamiinia saavat, paljastaa hiljattain julkaistu tutkimus.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, mutta ne jättävät avoimeksi, lisääkö D-vitamiinin puute lihavuutta vai vähentääkö lihavuus D-vitamiinin saantia jollain tavoin.

http://kuntoon.kaleva.fi/index.cfm?p=juttu&o=1314&id=770719

Esitin aikonaan forumilla ajatuksen, että d-vitaamilla on yhteys sokeriaineenvaihduntaan. Sen mitä tiedän muista tutkimuksista ja d-vitamiinista, kallistuisin ensiksi mainitun vaihtoehdon puoleen.

Murrosiän alkaminenkin puoltaisi ensiksi mainittua vaihtoehtoa, sillä yleensä lihavammat ihmiset alkavat kehittyä laihoja aiemmin. Näin ainakin tyttöjen kohdalla.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article124257.ece

Tuolla on jotain tekemistä hormoonien kanssa ja d-vitamiinin on myöhemmin todettu toimivan muista vitamiineista poiketen hormoonin tavoin.

Niin.
Ihan mielenkiintoista.

Mahtaisiko alhainen D-vitamiinin saanti lisätä ruokahimoa ja syömishäiriöitä.

Sitähän lihavuuus on eli syömishäiriö. Ja vika on jollain tavalla psyykkinenkin.

Kaikilla lihavilla on jonkinsortin tunnevamma, jopa lapsuudesta lähtien.

Tämä vaan ihan omaa "tutkimusta", koska tunnen paljon lihavia ja kaikilla heillä on traumoja. Syövät siihen ahdistukseensa.

Ja sitten lihavuus aiheuttaa lisää sitä ahdistusta, jolloinka on sellainen noidankehä, josta yleensä ei ulos yksin pääse.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246
erx
MsHorton

Miksi noin paljon syötte?

Virallinen suositus nyt on se, mitä se on, mutta ...




se on kyllä pitkä juttu.. mutta sanoisin että vaimon sairauden myötä teimme elämäntaparemontin, jossa yksi tärkeä osa on d-vitamiini tasojen nostaminen optimitasoihin. Tuo virallinen saantisuositus on Michael Hollick:n (d-vitamiini tutkija) mielestä iso vitsi. Ja näinhän se on jos kun tiedetään että 10 mikrogrammaa nostaa veren 25ohd pitoisuutta noin 7-12 nmol/l. Talven aikana suomalaisten keskiarvo pitoisuus on 40-50:n luokkaa. Sanoisin edelleen että se d-vitamiinitason mittaus kertoo jo paljon. Vajaus vaikuttaa moneen asiaan ja pahimmillaan kehittyy vakava sairaus.

Mikä olikaan Michael Hollickin oma suositus optimaalisesta D3-vitamiinin saannista lisäravinteena + ruoasta?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246
Ding Ding
- -

Bioteekin Teho-valmisteessa on kuitenkin paljon pellavasiemenöljyä mukana, mikä tekee siitä hyödyllisempää kuin useimmat keinomakeutetut pillerit.


Jep ja vieläpä yleensä aspartaamilla eli hermomyrkyllä makeutetut pillerit. Aspartaamihan taitaa estää tehokkaasti pienilläkin annoksilla serotoniinin toimintaa aivoissa ilmeisesti aiheuttamansa veren fenyylialaniinin pitoisuuden piikin vuoksi, millä on todennäköisesti negatiivisia vaikutuksia etenkin mielialaan, aiheuttaen mm. paniikkikohtauksia. Vaikka rotilla tehdyt tutkimukset eivät päde kovin hyvin aspartaamin kohdalla, jotain tiedetään jo ihmistenkin suhteen.

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/45/4/799.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2442082

Hullunkurista tässä kombossa sekin, että B-vitamiinipillereihinkin lisätään aspartaamia jotta makeaan muutenkin totutellut ihmiset saisivat eksitotoksista hermomyrkkyä (siis aspartaamia) silloinkin, kun luulevat ehkäisevänsä mielialahäiriöitä nauttimalla foolihappoa, B6- ja B12-vitamiineja ryyneinä. Käykääpä huviksenne katsomassa lähiapteekissa kuinka monessa B-vitamiinivalmisteessa EI ole aspartaamia. Näky voi olla (ikävä) yllätys.

PS: Pitkävaikutteinen BeviTabs 100+30 tbl onneksi pelastaa. On muuten myös halvimmasta päästä ryyniä kohden, vain 10 senttiä kipale. Muut koot tätäkin merkkiä ovat aspartaamimöykkyjä, välttäkää jos aivonne ovat teille kalliit.

PPS: Oma unta auttava lääkitykseni, mirtatsapiini, perustaa hyvän osan tehostaan serotoniinin vapautumiseen aivoissa ja lääkettä myydään usein juuri "suussa sulavassa" muodossa, makeutettuna milläpäs muullakaan kuin ystävällämme aspartaamilla:

[list:11ffyz7p]6. FARMASEUTTISET TIEDOT
6.1 Apuaineet

Ksylitoli
Saostettu piidioksidi
Emäksinen butyloitu metakrylaatti kopolymeeri
Krospovidoni
Aspartaami (E951)
Appelsiiniaromi
Mannitoli (E421)
Magnesiumstearaatti[/list:u:11ffyz7p]

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/hu ... 0692.shtml

Lisätäksemme koomista efektiä muistakaamme, että mirtatsapiinin yleisin funktio on toimia masennuslääkkeenä LISÄÄMÄLLÄ aktiivisen serotoniinin määrää aivoissa.

Arvatkaa kummassa muodossa otin oman pillerini?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246
Neonomide

Mikä olikaan Michael Hollickin oma suositus optimaalisesta D3-vitamiinin saannista lisäravinteena + ruoasta?

Sori jos googlen käyttö on noin vaikeaa, mutta en haluaisi keskustella vain itseni kanssa terveysasioista:

[list:4xvxkdai]"Within a few years, 1,000-2,000 IU of vitamin D3 or D2 will be not only preferred, but recommended. Multiple benefits will drive this change," says Dr. Lane. "Remember that 85 percent of the functions of vitamin D are as cell function promoters, rather than just controlling calcium levels. Other benefits include cancer prevention, muscle function, and enhanced immunity."

http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... _n19377580[/list:u:4xvxkdai][list:4xvxkdai][/list:u:4xvxkdai]

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Apu-lehdessä oli jonkun miehen artikkeli ja hän suositteli jopa 50 µg päivässä D-vitamiinia.

Samassa artikkelissa hän kertoi, jotta D-vitamiinin mittaus maksaa n. 100€

Ja minä kun juuri aattelin kerjätä sen mittauksen työterveydestä, mutta tarvii vissiin perustella hyvin.

Tällä hetkellä syön Terveyskaistan valmistamaa D3-vitamiinia 10 µg / päivä. Siinä ei ole aspartaamia.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246
MsHorton
Apu-lehdessä oli jonkun miehen artikkeli ja hän suositteli jopa 50 µg päivässä D-vitamiinia.
- -
Tällä hetkellä syön Terveyskaistan valmistamaa D3-vitamiinia 10 µg / päivä. Siinä ei ole aspartaamia.

Bioteekin markkinatäti jonka tapasin vetää itse 80 µg päivässä ja sanoo että pitää sitä itse miniminä. Mukava nainen, soitti D-vitamiinivalmisteen kehittäjälle suoraan ja kysyi onko heidän pellavansiemenöljyssään kadmiumjäämiä. Ei ollut.

Suomessahan eletään jälleen ravitsemusasioiden suhteen täysin pullossa, mikä ei ole lainkaan yllättävää...

Wiki kertoo:

[list:z21aqrzy]The exact long-term safe dose of vitamin D is not entirely known, but dosages up to 250 micrograms (10,000 IU) /day in healthy adults are believed to be safe.[13], and all known cases of vitamin D toxicity with hypercalcemia have involved intake of or over 1,000 micrograms (40,000 IU)/day[30]. The U.S. Dietary Reference Intake Tolerable Upper Intake Level (UL) of vitamin D for children and adults is 50 micrograms/day (2,000 IU/day), although this is widely presumed to be below actual physiological daily requirements. In adults, sustained intake of 2500 micrograms/day (100,000 IU) can produce toxicity within a few months.[2] For infants (birth to 12 months) the tolerable UL is set at 25 micrograms/day (1000 IU/day), and vitamin D concentrations of 1000 micrograms/day (40,000 IU) in infants has been shown to produce toxicity within 1 to 4 months. In the United States, overdose exposure of vitamin D was reported by 284 individuals in 2004, leading to 1 death.[32] The Nutrition Desk Reference states "The threshold for toxicity is 500 to 600 micrograms [vitamin D] per kilogram body weight per day."[33] The United States Environmental Protection Agency‎ published an oral LD50 of 619 mg/kg for female rats.[34][/list:u:z21aqrzy]

Yliannostuksen riski on siis olematon, useimmat myrkytystapaukset ovat johtuneet onnettomuuksista. Tuon edellisissä viesteissä siteeratun asiantuntijan suositus on siis noin 25-50 µg päivässä (1000-2000 IU). Eikä tarvitse kaukaa hakea lähteitä (Suomi mukaan lukien), joiden mukaan tuokin on alakanttiin.

Suomalaiset ravintosuositukset kusevat varmaan pahiten foolihapon ja D3-vitamiinin suhteen - myös loistava seleenin (glutationiperoksidaasin käynnistäjä) ja sinkin (elintärkeä hivenaine) lähde poronliha jätetään usein ihan huomiotta kun puhutaan "hyvästä lihasta".

Omega-3-asioista vallitsee samankaltainen lapsenusko "kahden kala-aterian" riittävyyteen "kalalajeja vaihdellen" suositusten perustuessa edelleen vihreän kuu-ukon laatimiin minimisuosituksiin D-vitamiinin saannista joskus ennen sotia. Sen sijaan rypsiöljyä, seerumin arakidonihappopitoisuuksien ankaraa nostattajaa ja siten tulehdustekijöiden tuottajaa, hehkutetaan maasta taivaisiin. Kansantaudit sen kuin lisääntyvät ja ihmetellään, miksi ihmeessä.

Vain noin 15% D-vitamiinin tehoista menee luustoon, sillä on siis kehossa paljon tärkeitä tehtäviä joista ei julkisesti lauluja laulella:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Itse nautin joka tapauksessa vähintään 50 µg päivässä, saatan harkita nostamista. Osa ryyneistä (Bioteekin Vahva-D 25 µg + E-EPA 5 + 5 µg + ajoittainen kalsiumlisä 5µg), osa maitotuotteista ja kalasta, pieni osa auringosta. Ryyneistä saamani D3 on rasvan seassa, mikä voi parantaa biologista hyötykäyttöä.

Tässä melko uutta ja kiinnostavaa tutkimussettiä D-vitskusta, lukekaa alkuun nuo 19 sivua niin päästään vähän hajulle kuinka monipuolinen pikku molekyyli kolekalsiferoli onkaan:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... tBody;col1

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide kirjoitti: "Bioteekin markkinatäti jonka tapasin vetää itse 80 µg päivässä ja sanoo että pitää sitä itse miniminä. Mukava nainen, soitti D-vitamiinivalmisteen kehittäjälle suoraan ja kysyi onko heidän pellavansiemenöljyssään kadmiumjäämiä. Ei ollut."

Tuossa kommentissa kiinnittyi huomioni siihen, että raskasmetalli kadmiumia esiintyy luonnonvaraisesti hyvin vähäisiä määriä, eli ongelmaksi kadmiun muodostuu vasta ihmisen toimintojen kautta.
Pähkinänkuoressa sanottuna tuo markkinatädin markkinointipuhelu oli täyttä soopaa sen vuoksi, että kadmiumia esiintyy esimerkiksi tietyissa fosforilannoitteissa, ja se, onko joku pellavansiemenen tuottaja käyttänyt tällaisia lannoitteita vai ei, tietää vain viljelijä itse.
Niin kattavaa tuotetutkimusta ei pysty kukaan tekemään, että mitattaisiin jokaikisen pellavansiemenerän pitoisuudet.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246

En muista oliko Bioteekin öljy vielä tyhjiötislattua, mikä poistaisi mahdollisetkin raskasmetallit hyvin tehokkaasti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide

Sori jos googlen käyttö on noin vaikeaa, mutta en haluaisi keskustella vain itseni kanssa terveysasioista



Sori, sori.. en ole käynyt palstalla vähään aikaan. Oma d-vitamiinin käyttöni perustuu eri tutkijoiden (mm. Hollick, Cannell, Heaney) näkemyksiin eli veren 25ohd pitoisuus tulisi olla vähintään yli 80 mmol/l ja mielellään yli 100 nmol:a. Jotta talviaikana taso nousisi päälle tuon arvon, niin se 10 mcg ei missään nimessä riitä. Järkevintä on mittauttaa vaikka kerran vuodessa veriplasman d-vitamiini taso. Itse sain kovan tinkauksen jälkeen työpaikkalääkäriltä lähetteen labraan. Tähän hän totesi että "vain tämän kerran, jatkossa saat maksaa itse "
D-vitamiinin ja flunssan/influenssan suhteesta on ollut uutisointia eli lyhykäisesti korkea taso suojaa näiltä riesoilta. Tämä on tullut itsekin todettua eli viimeiset puoltoista vuotta olen ollut flunssasta vapaa. Nyt syksyn aikana pari kertaa on flunssa yrittänyt iskeä, mutta se on ikäänkuin "hyytynyt" alkumetreille.

Tässä hyvä infolinkki d-vitamiinista --> vitamin d council
http://www.vitamindcouncil.org/

ps. esim. tuolla todetaan optimitasoista seuraavaa:
"take 5,000 IU per day for three months, then obtain a 25-hydroxyvitamin D test. Adjust your dosage so that blood levels are between 50–80 ng/mL (or 125–200 nM/L) year around."

Hain ibuprofeiinia apteekista, kassalla muistui tämä ketju mieleen ja pakottava tarve saada D-vitskua heti. Aspartaami-vapaata tietenkin.
Pihi minussa iski kipupisteeseen, ostin Multivita plussaa jossa 10 ug D3-vitamiinia, tuoteseloste kehuu tämän olevan 200% vuorokautisen saannin keskiarvosta. Tuoteselosteen (helevetin pienellä kirjoitettu) mukaan valmiste sisältää mm. etyyli- ja metyyliselluloosaa, butyylihydroksitolueenia ja osittain hydroksoitua soijaöljyä.
Kuulostaa myrkyllisiltä ainesosilta maallikosta.
Aspartaamia ei mainita. Onko tällaisista mitään hyötyä tai peräti haittaa?
Ei mitenkään ehtisi googlailla ja opiskella, olisin kiitollisehko jos joku viitsisi valaista tietämätöntä.

kummitus
Hain ibuprofeiinia apteekista, kassalla muistui tämä ketju mieleen ja pakottava tarve saada D-vitskua heti. Aspartaami-vapaata tietenkin.
Pihi minussa iski kipupisteeseen, ostin Multivita plussaa jossa 10 ug D3-vitamiinia, tuoteseloste kehuu tämän olevan 200% vuorokautisen saannin keskiarvosta. Tuoteselosteen (helevetin pienellä kirjoitettu) mukaan valmiste sisältää mm. etyyli- ja metyyliselluloosaa, butyylihydroksitolueenia ja osittain hydroksoitua soijaöljyä.
Kuulostaa myrkyllisiltä ainesosilta maallikosta.
Aspartaamia ei mainita. Onko tällaisista mitään hyötyä tai peräti haittaa?
Ei mitenkään ehtisi googlailla ja opiskella, olisin kiitollisehko jos joku viitsisi valaista tietämätöntä.

Olet aivan oikeassa. Apteekkien päälimmäinen tehtävä on myrkyttää asiakkaansa eikä minkäänlaista valvontaa pillerien kohdalla ole. Siksi tarkistankin kaikki valmisteeni Suomi24 foorumin kautta -- ihme kun sitä ei käytetä tieteellisten julkaisujen lähteenä?

Mutta kysymykseen vastaten: itsekin otan päivittäin 5-10 mg päivässä D-vitamiinia, kun en maitoon halua koskea. Vielä elossa ollaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat