Tapaus B6-vitamiini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

B6-vitamiinin piilevä puute on yllättävän yleistä ns. tavallisessa väestössä, osoittaa uusi iso amerikkalainen tutkimus. Tähän asti viranomaistahot ovat vakuutelleet, ettei länsimaissa enää esiin lainkaan vitamiinien puutostiloja, ja että vitamiinien käyttö ravintolisinä on turhaa "rahan haaskausta". Tutkimukset osoittavat aivan muuta, kuten esim. D-vitamiiniketjusta voimme todeta. B6-vitamiinin puutos on helposti korjattavissa pienellä päivittäisellä vitamiinilisällä.

Tutkimus osoitti neljä puutteen riskiryhmää: hedelmällisessä iässä olevat naiset, ja aivan erityisesti e-pillerin entiset ja nykyiset käyttäjät, tupakoivat miehet, afro-amerikkalaiset miehet ja yli 65-vuotiaat henkilöt.

"Totesimme B6-vitamiinin puutetta kaikissa tutkimissamme väestöryhmissä, vaikka he raportoivat syövänsä B6-vitamiinia saantisuositusta (<2 mg/vrk) enemmän" sanoo epidemiologi Martha Savaria Morris (Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University).

Puutteella on kauaskantoiset seuraamukset, sillä B6-vitamiini on tärkeä punasolujen ja immuunijärjestelmän ja sydämen normaalille toiminnalle. Puute voi aiheuttaa myös anemiaa, tutkijat korostavat. "Tutkimuksemme nostaa esille kysymyksen pitäisikö joillekin väestöryhmille antaa ravintolisiä ikääntymisen, perimän tai erilaisten altistusten (mm. tupakoinnin) vuoksi, jotta heidän vitamiinien saantinsa täyttäisi biokemiallisesti määritellyn adekvaatin statuksen", tutkijat kirjoittavat toukokuun American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

He analysoivat B6-vitamiinia 7822 miehen ja naisen verestä. Tutkituissa oli myös lapsia. Jotkut aikuiset käyttivät ravintolisiä. Tutkitut kuuluivat tunnettuun National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) -aineistoon.

Raportti keskittyy plasman pyridoksaali 5'-fosfaatin (PLP) pitoisuuksiin. Tämä on yksi B6-vitamiinin kemiallinen muoto (niitä on yhteensä kolme), joka osallistuu elimistössä monin tärkeisiin toimintoihin, kuten aminohappojen aineenvaihduntaan ja entsyymireaktioihin. Alle 20 nmol/l pitoisuuksien katsottiin merkitsevän B6-vitamiinin puutosta sekä miehillä että naisilla. Yllättäen ilmeni, että 11 prosentilla ravintolisien käyttäjistä ja lähes joka neljännellä ei-käyttäjällä PLP:n pitoisuus oli alle 20 nmol/l. Tällöin ei vielä välttämättä ilmene kliinisiä puutosoireita.

E-pillereitä käyttävillä naisilla (13-54 ikävuotta) oli usein huomattavan pieni PLP-pitoisuus."Se oli merkittävästi pienempi kuin samanikäisillä miehillä", sanoo Morris. "Tärkein havainto kuitenkin on, että e-pillereiden käyttäjillä on erittäin matalat PLP-pitoisuudet. Kolme neljännestä naisista , jotka ilmoittivat käyttävänsä e-pillereitä (mutta ei B6-vitamiinia) oli B6-vitamiinin puutostila." Morris huomauttaa aivan oikein, että tutkimus osoitti vain tilastollisen yhteyden, ei kausaalista syysuhdetta. Asia vaatii lisäselvityksiä.

B6-vitamiinin päivittäinen saantisuositus (RDA) 19-50-vuotiaille miehille ja naisille (jotka eivät ole raskaana) on 1,3 mg, yli 50-vuotiaille miehille 1,7 mg ja yli 50-vuotiaille naisille 1,5 mg. Yllättäen PLP oli matala yli kolmella prosentilla henkilöistä, joiden saanti oli 2-2,9 mg/vrk, kaikissa tutkituissa alaryhmissä. Tupakoitsijoiden, ikääntyvien, afro-amerikkalaisten ja e-pillereiden käyttäjillä todettiin puutosta, vaikka heidän saantinsa olisi ollut 3–4,9 mg/vrk. Viimeksi mainittu saanti suojasi kuitenkin puutteelta useimpia alaryhmiä ja ikääntyviä lisäksi homokysteiinin nousulta.

Morris MS, Picciano MF, Jacques PF, Selhub J. Plasma pyridoxal 5'-phosphate in the US population: the National Health and Nutrition Examination Survey, 2003-2004. Am J Clin Nutr 2008 87: 1446-1454.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/87/5/1446

Oma tutkijaryhmäni sai 1980-luvulla vastaavanlaiset tulokset tutkiessaan PLP:tä ja muita B6-vitamiinin biokemiallisia parametreja Hollannissa ja Suomessa (Lahden Tapanilan vanhainkodin asukkaiden) verestä. Joka neljäs yli 65-vuotias poti piilevää puutetta, joka korjaantui kun annoimme heille päivittäin 2 mg B6-vitamiinia. Raportoimme tulokset tiedelehdessä ja mediassa, mutta kukaan ei piitannut niistä mitään. Viranomaiset ja terveydenhuollon ammattihenkilöt jatkoivat tutun virren veisaamista: "Suomessa ei esiinny vitamiinien puutostiloja". Valitettavasti monet uskoivat heitä ja kärsivät siitä huonontuneena terveydentilana.

Tolonen M, Schrijver J, Westermarck T, Halme M, Tuominen SE, Frilander A, Keinonen M, Sarna S. Vitamin B6 status of Finnish elderly. Comparison with Dutch younger adults and elderly. The effect of supplementation.
Int J Vitam Res 1988;58(1): 73-77.
http://tinyurl.com/2t2v4r

Schrijver J, Tolonen M, Westermarck T. Vitamin B6 status of Finnish and Dutch elderly. Kirjassa: Korpela T, Christen P (Eds) Biochemistry of Vitamin B6. Birkhäuser Verlag Basel 1987 ss. 411-416

Kommentit (6)

Vierailija

Monista marketeista saa vitamiinit paljon halvemmalla, kuin luontaistuotekaupoista tai apteekeista. Voi myös valita tuotteita, jotka eivät takuulla ole toloskan tuotteita.

Vierailija

Ei kaupasta saa mitään erikoisen hyviä vitamiineja.. Paras minkä itse tiedän, on LEF:n Mix vitamiinisekoitus. En ole monipuolisempaan törmännyt! Aineiden määrä laskettiin muistaakseni jopa yli sadoissa

Tiedätkö Tolonen tuon Life extension foundationin? Entä mikä on sinun mielipiteesi niistä tuotteista?

Vierailija

Eiköhän se olisi kaikkein järkevin ottaa ne vitamiinit kasviksista,hedelmistä,marjoista ja vaikka kananmunasta?Kuidun saantikin on varmaa jos noita 3 ensiksi mainostamaani viitsii rouskutella.

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008

B6 eli pyridoksiini

Pyridoksiini osallistuu aminohappojen aineenvaihduntaan.
Päivätarve aikuisille naisille: 1,2-1,3 mg
Päivätarve aikuisille miehille: 1,6 mg

Suomalaiset saavat pyridoksiinia riittävästi. Sen tärkeimpiä lähteitä ovat liha- ja viljavalmisteet sekä hedelmät.

B6 on helppo vitamiini.
Sitä on sekä kasviksissa
että lihassa.

Puolet päivän tarpeesta (0,8-1,0 mg) saa mm. annoksesta (160 g) uunissa paistettua kirjolohta. Kolmanneksen päivän tarpeesta (0,5 mg) saa mm. yhdestä keskikokoisesta banaanista tai yhdestä porsaankyljyksestä.

Muita hyviä pyridoksiinilähteitä ovat mm. broileri, maksa, pähkinät, tofu, paprika ja maissihiutaleet. Sitä on monissa elintarvikkeissa. Vitamiinin puutos voi johtua lääkkeen käytöstä tai sairaudesta.

http://www.energian.net/terveys/info6.html

P.S
Kannattaa huomioida noissa kaikenmailman tutkimuksissa, jotta suomessa syödään monesti ihan erilaista ruokaa kuin esim. amerikassa. Jenkeissä ja muualla euroopassa syödään mm. leipä aina valkoisesta puhdistetusta vehnästä tehtynä eli pullana.

Mihinköhän ne käyttää sen ravinteikkaan kuorikerroksen siitä vehnän jyvästä ??????

Just olin reissulla ja sitä karmeaa paksua pullaa oli tarjolla joka paikassa. Yök. Muuta ei ollut.

Meillä suomessa sen sijaan syödään ruista, ohraa, kauraa, täysjyvävehnää ja spelttiä.

Jokainen voi vertailla valkoisen vehnän ja muun viljan eroavaisuuksia finelin sivustolla.

http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=fi

Nykyään saa joka marketista mm. täysjyvävehnästä leivottuja paahtoleipiä (monta valmistajaa), jotka on todella hyviä ja taatusti maistuvat perheen pienemmillekkin, jotka eivät ruisleipää vielä syö.

Uusimmat

Suosituimmat