Tapaus Tolonen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tähän ketjuun olisi tarkoitus koota tietoa sellaisista Tolosen valmisteista, joista ei ole käyttäjälleen koitunut muuta kuin harmia.

Itse aloitan omakohtaisella kokemuksella Tolosen E-EPA-kapseleista (etyylieikosapentaeenihappo, bioteknisesti jalostettu omega-3). Tolonen mainostaa E-EPA:aa jokseenkin antidepressiivisten SSRI-lääkkeiden veroisena aseena masennusta vastaan. Itse kokeilin kapseleita n. vuoden ennen SSRI-lääkkeisiin tutustumista, ja voin sanoa, että E-EPA:sta ei ollut paskan vertaa hyötyä masennukseen. Keskittymiskyky, oppimiskyky ja energisyys pysyivät edelleen nollassa. Vasta kun olin muutaman kuukauden käyttänyt Mirtatsapiinia ja oloni alkoi parantua, tajusin kuinka masentunut olin ollut. Kyseinen lääke siis auttoi minua, toisin kuin E-EPA.

Normaalisti Omega-3 -valmisteissa varoitetaan tuotteen mahdollisesti heikentävän veren hyytymistä, mutta Tolosen E-EPA -pakkauksessa asiasta ei mainita sanallakaan. Itse asiassa E-EPA:n tuoteselosteessa lukee näin: "Sivuvaikutukset: Ei ole. -- sitä voidaan käyttää turvallisesti jatkuvasti, ilman taukoja". E-EPA:n nauttiminen hyvin suurina pitoisuuksina voi johtaa mm. aivoverenvuotoon. Itse en napsinut koskaan enempää kuin kaksi kapselia päivässä, mutta silti huomasin muutoksen veren hyytymisessä.

En nyt väitä, etteikö omega-3:sta olisi minkäänlaista hyötyä kenellekään, mutta Tolosen törkeän kalliita kapseleita ei kannata ostaa. Ostakaa mielummin vaikka X-tran mätitahnaa (mädin rasvoista n. kolmasosa on Omega-3:sta, lähde).

Sivut

Kommentit (120)

Vierailija

Pellavansiemeniä itse syön.

En väitä etteikö lääketehtaat kusettaisi asiakkaitaan, mutta nämä luonnon uskomushoidot ovat jo aivan toisessa kusetuksen sfäärissä.

Vierailija
Dark Serenity
En väitä etteikö lääketehtaat kusettaisi asiakkaitaan, mutta nämä luonnon uskomushoidot ovat jo aivan toisessa kusetuksen sfäärissä.

Tuossa on nimenomaan se ero, että lääkeyritysten markkinointia ja lääkkeiden aiheuttamia sivuvaikutuksia valvotaan, joten pahimmilta ylilyönneiltä ja megalomaanisilta lupauksilta useimmiten vältytään. Jos lääkefirma lupaa mainoksessaan jotain, mitä tutkimukset eivät tue, rapsahtaa siitä enimmillään 50 000 euron sakot (joskin Suomessa 14 000 on suurin sakotettu summa tähän mennessä). Lääkettä ei myöskään saa mainostaa ohi rekisteröidyn indikaation, eli jos se on vaikka rekisteröity pelkäksi verenpainelääkkeeksi, ei sitä saa mainostaa vaikka astmalääkkeenä.

Mutta kyllä, lääketehtaatkin kusettavat asiakkaitaan roimasti, etenkin Yhdysvalloissa, missä lääkkeiden markkinointi kuluttajille on sallittua. Jengi menee sitten pyytämään lääkäriltä "happy pillsejä", koska luulevat mainoksen perusteella, että SSRI-lääkkeet tekevät onnelliseksi.

Kirjoitin alkukuukaudesta 10-sivuisen review-artikkelin lääkemarkkinoinnista ja sen aiheuttamista lieveilmiöistä, joten tällä kertaa jopa tiedän, mistä puhun.

Vierailija

Karmeinta on ollut lukea Tohtori Tolosen aloittamaa ketjua "Masennuslääkkeet plaseboa".

Olen itse sairastanut syvän masennuksen ja se on uusinut pari kertaa. Aina ovat pitkällä jänteellä mielialalääkkeet ja terapia auttaneet pääsemään jaloilleen. En edes harkitsisi haulikon/E-EPA:n/koululääketieteen välillä muuta, kuin koululääketiedettä.

Kunnioitus koetellulle lääketieteelle. Kaikenlainen puoskarointi on potilaan kannalta masennustapauksissa konkreettisesti hengenvaarallista.

Vierailija

Tässä keskustelussa ovat (minun mielestäni) menneet puurot ja vellit siinä mielessä sekaisin, että Tolonen on käsittääkseni puhunut vitamiinien puolesta tiettyjen sairauksien ennaltaehkäisynä ; jotkut muut ovat ymmärtäneet Tolosen mielipiteet sairauksien hoitomuotoina.

Kuinka oikeassa tai väärässä olen?

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
Leuka
Karmeinta on ollut lukea Tohtori Tolosen aloittamaa ketjua "Masennuslääkkeet plaseboa".

Olen itse sairastanut syvän masennuksen ja se on uusinut pari kertaa. Aina ovat pitkällä jänteellä mielialalääkkeet ja terapia auttaneet pääsemään jaloilleen. En edes harkitsisi haulikon/E-EPA:n/koululääketieteen välillä muuta, kuin koululääketiedettä.

Kunnioitus koetellulle lääketieteelle. Kaikenlainen puoskarointi on potilaan kannalta masennustapauksissa konkreettisesti hengenvaarallista.

Aamen.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Tarkkailija
Tässä keskustelussa ovat (minun mielestäni) menneet puurot ja vellit siinä mielessä sekaisin, että Tolonen on käsittääkseni puhunut vitamiinien puolesta tiettyjen sairauksien ennaltaehkäisynä ; jotkut muut ovat ymmärtäneet Tolosen mielipiteet sairauksien hoitomuotoina.

Tolosen sivuilta: "Etyyli-EPA on hyvin siedettyä, ja ihmiset käyttävät sitä mielellään, raportoivat kaikki sitä tutkineet psykiatrit. E-EPAa voi käyttää joko monoterapiana (ainoana hoitoaineena) tai täydentämään perinteisiä lääkehoitoja."
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/e-epa.html

fenomenologi
Pari ruokalusikallista rypsiöljyä päivässä riittää omega 3 ja 6 saantiin, elimistö valmistaa niistä epaa ja dha:ta.

Laskujeni mukaan Tohtori Tolosen E-EPA:n grammahinnaksi tulee n. euro ja X-tran mätitahnan omega-3:n grammahinnaksi n. 20 senttiä. Paljon rypsiöljy sisältää omega-3:sta?

Vierailija
Empiristi
Paljon rypsiöljy sisältää omega-3:sta?

Rypsiöljy ja margariinit sisältävät n. 10 % omega 3, omega kutosesta ei ole tietoa, sitä on kuitenkin oikeassa suhteessa.
Litra rypsiöljyä maksaa euron, eli oo 3 sentin verran gramma.
E-epa ja oo3 ei ole sama asia.

Vierailija
fenomenologi
Rypsiöljy ja margariinit sisältävät n. 10 % omega 3, omega kutosesta ei ole tietoa, sitä on kuitenkin oikeassa suhteessa.
Litra rypsiöljyä maksaa euron, eli oo 3 sentin verran gramma.
E-epa ja oo3 ei ole sama asia.

Tiesin kyllä, että Omega-3 ei ole sama asia kuin E-EPA, mutta EPA on kaiketi omega-3-rasvahapoista tärkein ja sitä on runsaasti kalan mädissä. E-EPAa Tolonen kutsuu biotekniseksi omega-3:ksi.

Tolonen kertoo sivuillaan, että ihminen pystyy muuntamaan rypsiöljystä vain n. 10% biologisesti aktiiviseen muotoon ja että EPAa rypsiöljystä syntyy vain 25 mg kymmentä grammaa kohden. Lisäksi Tolonen esittää, että tavallinen ihminen saa 15-kertaisesti liikaa omega-6:a omega-3 -saantiin nähden, ilmeisesti juuri kasviöljyjen omega3/omega6-suhteen vuoksi. Mahtaako Tolonen kuulua näissä näkemyksissään enemmistöön vai vähemmistöön?

Linkit:
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tie ... 06_01.html
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tie ... 04_01.html

Noh, jatkan joka tapauksessa mätitahnan syömistä, enkä pelkästään sen sisältämän omega-3:n vuoksi.

Vierailija

minäkin söin aikanani pellavansiemenöljyä, kunnes lääkäri kertoi, että se sisältää runsaasti kasviestrogeenia, jollaista minunlaiseni sairas tulisi välttää. Eturauhassyöpäläisille siitä ei ainakaan olisi haittaa.

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008

Jos kala ei maistu, niin sen voi hyvin korvata kalaöljyllä, jota saa pullosta edullisimmin. Ainakin möller, lysi ja vitamar pullottaa kalaöljyä.

Möller taitaa olla suomen myydyin kalaöljy.

Eli mitään kalliita e-epoja ei tarvii olla. Pelkkää rahastusta.

Sitäpaitsi aivot koostuvat DHA:sta.

http://www.dha.fi/sw4282.asp

http://www.eu.gw.com/laihis/kuluttaja.html

http://soul.fiveam.org/robsku/kirjoituksia/tolonen.html

Vierailija

Antti P: Lääkefirmojen toimintaa valvotaan paremmin kuin luotaistuotekauppaa, se on totta. Mutta koska suurempi osa väestöstä käyttää lääkkeitä kuin luontaistuotteita, lääkkeen aiheuttamat vahingot tulevat suuremmalle ihmisryhmälle. Kyllä pahojakin vahinkoja on sattunut, kuten tämä Vioxx -skandaali. USA:ssa tuhannet ihmiset ovat nostaneet oikeuskanteita SSRI-lääkkeiden takia, koska kaikkia haittoja ei oltu kerrottu lääkkeiden tullessa markkinoille. Minusta on hienoa, että meillä reseptilääkkeiden mainonta on kiellettyä.

Vierailija

Liikeyritykset ovat kiinnostuneet kuluttajien nettikirjoittelusta. USA:ssa on palkattu joihinkin yrityksiin yhteisöjohtajia hoitamaan yrityksen netti-imagoa, Ylen uutiset kertoivat. Jos joku netissä kirjoittelee nimimerkillä, mutta teksti vaikuttaa mainonnalta, niin on hyvin mahdollista, että kyseessä on yrityksen edustaja.

Vierailija
väläys
Liikeyritykset ovat kiinnostuneet kuluttajien nettikirjoittelusta. USA:ssa on palkattu joihinkin yrityksiin yhteisöjohtajia hoitamaan yrityksen netti-imagoa, Ylen uutiset kertoivat. Jos joku netissä kirjoittelee nimimerkillä, mutta teksti vaikuttaa mainonnalta, niin on hyvin mahdollista, että kyseessä on yrityksen edustaja.

Tokihan tätä tapahtuu Suomessakin.

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008
Empiristi
Tähän ketjuun olisi tarkoitus koota tietoa sellaisista Tolosen valmisteista, joista ei ole käyttäjälleen koitunut muuta kuin harmia.

En harmista tiedä, kun biovitalla ei ole yhtään luonnollista tuotetta, jota edes uskaltaisi syödä

Synteettisiä aineita kaikki, jopa E-Epa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat