Kansainvälinen avaruusasema ISS näkyvillä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain juuri tiedon Ursa:n postituslistalta (Antti), että ISS on hyvin näkyvissä seuraavan viikon aikana. Täältä voitte tutkailla rataa http://www.heavens-above.com/orbitdispl ... atid=25544
Näkyy kartan vihreän tummenetuilla alueilla etelässä keskiyön paikeilla. Pidetäänpä me yökukkujat silmät auki Näkyy kyllä selvästi pilvettömällä taivaalla liikkuvana valopisteenä.

Tarkemmat tiedot jostain täältä http://www.ursa.fi
Postituslistoille voi liittyä täältä http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html#jaostot

Kommentit (13)

Vierailija
Boysen
Myös siivousfirma ISS on näkyvillä.
Nyt kyllä mökötän koko yön Minusta tämä ei ole mikään vitsi. Ottaen huomioon maallon oman pyörimisen suhteutettuna ISS:än omaan rataan, niin eipä tätä joka viikko, tai kuukausi tapahdu. ISS:n kiertorata on elliptinen. Otapa vaikkapa Googlella hauksi "iss kiertorata" niin saattaa avartaa tietoisuuttasi. Tämä ei ole millään pahalla, koska olemme nyt tällä osiolla.

Taas uutta tietoa Ursan postituslistalta (Antilta):
---------
Uusin Mars-laskeutuja syöksyy punaisen planeetan ilmakehään ja yrittää
laskeutumista laskuvarjon ja jarrurakettien avulla. Odotettu
laskeutumisaika on maanantai-aamuna 26.5. kello 02:53:52 +/-30
sekuntia.
--------
Sikäli mielenkiintoista, että nyt yritetään laskeutua jarrurakettien ja laskuvarjon avulla. Tuolla laskeutujalla ei ole mukanaan liikkuvaa mönkijää, vaan hyvin ulottuva kaivinkonekäsivarsi, jolla päästää pintaa syvemälle.
Täällä lisätietoa: http://www.dmuller.net/phoenix/ert.php

Vierailija
Barbaari
Hyvä että mainitsit tästä.
Kohta kannattaa lähteä kattelemaan jos vaikka onnistuis täältäkin näkemään niin wau.
Voisitko itse avata jonkun aurikokuntaamme liittyvän uutisointiketjun. Moderaattori voisi sitten "liimata" sen ensimäiseksi tälle Tähtitiede ja avaruus alueelle.

Itse haluaisin enemmänkin keskittyä "tähtien taakse" eli universumin rakenteisiin. Einstein vastaan Hawking mukaan luettuna nestori Newton Placia unohtamatta

Minua masentaa kovin, että kun yrittää tiedottaa, herättää keskustelua, vaihtaa mielipiteitä, niin melkein heti kaikki aluksi mollataan. Eipä ihme, että keskustelu tyrehtyy alkuunsa. Olkoot tämäkin sitten typerä avaus. Joutaa kellariin.

Vierailija

Näin sen! Näkyi tähteä vain hieman kookkaampana ja liikkui nopeasti. Harmi kun näin sen vain n. 5 sekunttia kunnes se katosi kirottuun valosaasteeseen.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

En nähnyt...

Liian valosaa on. Harmittaa kun muutenkaan ei näe kuin pari tähteä korkeintaan pimeällä. On hankala hahmottaa tähtikuvioita ja se harmittaa.

Voi olla että myöhästyin hieman tarkkailupisteeltäni. Se on niin nopea että lensi Atlantin yli muutamassa minuutissa. Kun tulin takasin niin oli jo Kiinassa asti.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Lassi
Barbaari
Hyvä että mainitsit tästä.
Kohta kannattaa lähteä kattelemaan jos vaikka onnistuis täältäkin näkemään niin wau.
Voisitko itse avata jonkun aurikokuntaamme liittyvän uutisointiketjun. Moderaattori voisi sitten "liimata" sen ensimäiseksi tälle Tähtitiede ja avaruus alueelle.

Itse haluaisin enemmänkin keskittyä "tähtien taakse" eli universumin rakenteisiin. Einstein vastaan Hawking mukaan luettuna nestori Newton Placia unohtamatta

Minua masentaa kovin, että kun yrittää tiedottaa, herättää keskustelua, vaihtaa mielipiteitä, niin melkein heti kaikki aluksi mollataan. Eipä ihme, että keskustelu tyrehtyy alkuunsa. Olkoot tämäkin sitten typerä avaus. Joutaa kellariin.

Olen saanut kuulla itsekkin negatiivista palautetta omissa ketjuissani. Yleensä jos avaaja pohjustaa aiheensa hyvin ja selittää avausviestissä että tarkoituksena olisi vaikka ilmoittaa tähtitieteen havainnoista ja tapahtumista foorumilla.

Ei mun mielestä sun ketjuissa ole mitään vikaa.

Mielessäni on jo ollut pitkään muutamia ketjunaiheita mutta ei oikeastaan yhtään tähtitiedeosioon. Nykyäänkin olen laittanut viestejä melkein pelkästään vapaa-sana osioon. Ei aina jaksa syvällistä keskustelua eikä siihen kyllä löytyisi nyt aikaakaan.

Vierailija
Barbaari
Olen saanut kuulla itsekkin negatiivista palautetta omissa ketjuissani. Yleensä jos avaaja pohjustaa aiheensa hyvin ja selittää avausviestissä että tarkoituksena olisi vaikka ilmoittaa tähtitieteen havainnoista ja tapahtumista foorumilla.
Ei mun mielestä sun ketjuissa ole mitään vikaa.
Mielessäni on jo ollut pitkään muutamia ketjunaiheita mutta ei oikeastaan yhtään tähtitiedeosioon. Nykyäänkin olen laittanut viestejä melkein pelkästään vapaa-sana osioon. Ei aina jaksa syvällistä keskustelua eikä siihen kyllä löytyisi nyt aikaakaan.

Niin. No jotkun toisinajattelijat on häädetty täältä pois, kuten Savor. Hänellä on kyllä ajatusta, mutta ilmaisutaito, asian jankkaaminen ei ole eduksi asialleen.

Stephen W. Hawking:
"Teoria on on aina pelkkä olettamus, jota ei voi todistaa oikeaksi. Milloin tahansa saatat törmätä havaintoon, joka on lukemattomissa muissa yhteyksissä osoittautunut päteväksi
Toisaalta yksi ainoa havainto voi osoittaa teorian kelvottomaksi, jos teoria antaa väärän ennusteen"

On tietenkin kyseenalaistettavaa mitä tutkimustyötä ja missä tarkoituksessa ISS avaruusasemalla tehdään. Kenen ehdoilla?
Hublen ymmärrän hyvin. Avartaa kosmologista tutkimusta. Olen melko tietämätön ISS:n tarkoituksesta, mutta uskallan kuitenkin kysyä, jospa joku täällä tietäisi. Tosin vähenemään päin nämä asiantuntijat täällä ovat. Harmi.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

ISS:llä tehdään paljon erillaisia kokeita sen rahoittajamaiden toimesta.

Mm. erillaisten asioiden tutkimista painottomassa tilassa ja vaikka miehitettyjen avaruuslentojen vaikutusten tutkimista miehistössä.

Saljut, Skylab, Mir ja ISS tekevät samankaltaisia tutkimuksia, nykyäänhän vain ISS on kiertoradalla.

Vierailija

Wikipedia osaa kertoa tutkimuksesta seuraavaa:

Kansainvälisen avaruusaseman toiminta on suunnattu ennen kaikkea monialaiseen tieteelliseen tutkimukseen. Toistaiseksi kuitenkin lähes kaikki tutkimus on ollut biolääketieteellistä, suuntautuen ihmisen fysiologian tutkimukseen mikropainovoimassa. Tutkimusta on tehty myös perusbiologiassa mikropainovoiman vaikutuksista eläinten ja kasvien rakenteeseen, aineenvaihduntaan ja evoluutioon. Eräs mielenkiintoinen sovellus on mahdollisuus kasvattaa kolmiulotteisia kudossiirrännäisiä painottomuudessa.

Muita tutkimusaloja ovat fysikaaliset tieteet, geotieteet, materiaalitiede sekä palamisprosessien tutkimus (combustion science). Näiden alojen tutkimus pääsee kuitenkin laajemmalti käyntiin vasta kunnollisten laboratoriotilojen myötä, vuoteen 2010 mennessä.

Muistelisin, että tässä taannoin oli prisma-dokumenttia laitoksesta. Mahtaisikohan löytyä ylen areenalta?

Vierailija

Täältä ESA:n sivuilta näkyy löytyvän vähän vanhempaa tietoa http://www.esa.int/esaCP/SEMAJCAATME_Finland_0.html

Kansainvälinen avaruusasema näkyvissä kesän aikana
[size=85:28b0r9b0]14 kesäkuuta 2006[/size:28b0r9b0]
Maata kiertävä Kansainvälinen avaruusasema ISS on seuraavien viikkojen aikana näkyvissä normaalia paremmin Euroopasta. Suomestakin asemaa kannattaa katsoa, vaikka valoisat kesäyöt vähentävät näyn vaikuttavuutta ja asema nousee horisontin yläpuolelle ainoastaan maan eteläisimmissä osissa. Asemaa kannattaa myös kuvata, sillä ESA peräänkuuluttaa hyviä kuvia avaruusasemasta.

Onkohan se noin, että vain parin vuoden välein tuo on havaittavissa. Onhan sen rata tosin elliptinen. Kiertää maata tavallaan vastapäivään, eli lännestä itään.

No Ursan kautta saadaan kohta upeita teleskooppikuvia.

Uusimmat

Suosituimmat