Pitäisitkö järkevänä lahjoituksia hyväntekeväisyyteen?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Aikaisemmin kun kävin vielä kristillisissä hartaustilaisuuksissa saatoin joinakin kuukausina lahjoitaa kymmenen prosenttia tuloistani Jumalalle niinkuin raamattu kehoittaa Herran palvelijoitaan tekemään. Sitten kun luovuin uskonnollisuudesta oli pitkä tauko tähän viikkoon asti siitä että tekisin vastaavaa.

Liityin päivän välillä ensin Amnesty Internationaliin ja WWF:ään lahjoittaen molempiin 5€/kk. En pidä sitä helvetin suurena menetyksenä siitä että humallun kaksi tuoppia vähemmän kuukaudessa.

Amnestyn lehti oli aika avoin rahan käytöstään, siitä laskien yhdestä tukieurosta runsas neljännes menee varsinaiseen hyväntekeväisyyteen ja loput henkilöstökuluihin. On totta että vapaaehtoistyöperiaatteella toimiva pelastusarmeija saa tukieurosta enemmän hyväntekeväisyyteen mutta pidän reilumpana pelinä sitä että avun ehtona ei ole uskonnollisten tai poliittisten päämäärien ajaminen, siksi valitsin vähemmän tehokkaan organisaation.

-

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Jos haluamme poistaa kurjuuden ja köyhyyden, on meidän kumottava Nykyinen Järjestelmä. Järjestelmän kumoutuminen johtaisi entistä suurempaan kurjuuteen ja köyhyyteen. Siinä on palaa purtavaksi.

Olen niin saatanan köyhä, että rahaa ei todellakaan ole antaa kellekään. Jos antaisin hyväntekeväisyyteen, antaisin juurikin lukutaidon parantamiseen tms. koulutukseen tähtääviin projekteihin. Sitten kun mitättömillä euroillani olisi koulutettu yksi vinkuintialainen tyttö maisteriksi, hänen elintasonsa ja ekologinen jalanjälkensä ( )nousisi "4 maapallon" suuruiseksi. Taas kaikki tuhoutuisi ja kurjistuisi ja mutkistuisi entistä enemmän.

Vaikeaa on...

Vierailija

Minulta menee WWF:n kautta 10 euroa kuussa saimaannorpan suojeluun, ja toinen kymppi HESY:lle. Ihmisiä on maapallolla liikaa, ja ihminen tekee täällä vain tuhoa, siksi en Unicefille, Amnestylle yms. järjestöille ropojani jakele.

Vierailija

Olen lahjoittanut eräälle kehitysapuyhdistykselle neljäkymmentä vuotta säännöllisesti.

Varoja on vuosien mittaan jaettu eri kohteisiin; nykyään menevät puntlandin eli Somalimaan tyttöjen koulutukseen ja tyttöjen ympärileikkausvalistukseen.

Vierailija

Minä maksan kuukausittain UNICEFille nepalilaistyttöjen koulutusta varten. Mielummin sinne, kuin kirkollisveroihin.

Vierailija

Tämä kaljatuopeissa laskeminen on kyllä hyvä tapa. Pari-kolme "janojuomaa" kuussa vähemmän ja kokee ainakin yrittäneensä. Itse on niin laiska, ettei mihinkään konkreettiseen toimintaan vapaa-ajalla veny. Tekisi kyllä mieli vetää nekkuun niitä kyynisiä paskiaisia jotka tämän takia syyttävät jeesustelusta. Tuen Amnestya ja Punaista ristiä.

Vierailija
Mummo
Minä maksan kuukausittain UNICEFille nepalilaistyttöjen koulutusta varten. Mielummin sinne, kuin kirkollisveroihin.

Minä maksan kirkollisveroja siinä illuusiossa, että niistä maksetaan esim. iltapäiväkerhoja ja diakonissatyötä, yhteiskunnan vähäosaisimpien tukemiseksi.
En edes halua tietää, kuinka pieni osa veroistani menee todella tähän, ja kuinka suuri osa herra isoherrojen pepunleventämiseen. *LALALALALALALALA SORMET KORVISSA LALALALALAALLA*

Itse olen valinnut tukikohtekseni Aids-tukisäätiön. Samoin punaiselle ristille menee satunnaisia lahjoituksia muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
Neiti
Minä maksan kirkollisveroja siinä illuusiossa, että niistä maksetaan esim. iltapäiväkerhoja ja diakonissatyötä, yhteiskunnan vähäosaisimpien tukemiseksi.
En edes halua tietää, kuinka pieni osa veroistani menee todella tähän, ja kuinka suuri osa herra isoherrojen pepunleventämiseen. *LALALALALALALALA SORMET KORVISSA LALALALALAALLA*

Mä en kans maksa kristillisen aatteen nimissä kun tiedän että se maanittelee elämään tietyntyyppisen käytöskontekstin mukaisesti ja oheistyönä rahat ei kohdennu eniten tarpeessa oleville.

Olin pari vuotta sitten neurologisesti poikkeavien lasten kesäleirillä jossa yks pikkupoika suutahti äidilleen ja huusi että *tun lesbo. Kolme "jeesuksen morseinta" ryntäsi pojan kimppuun .. vaikka kyse oli siitä että hän yritti saada äänensä kuuluviin että olis saanut jätskirahan.. mutta naiset vaan kikatti ja hössötti jotain omiaan..
Niin, vaikka me oltiin siellä niitten lasten takia ja minä olin lähtenyt niitten "diagonissojen" mukaan just sillä ehdolla ettei siellä sitten jeesustella eikä kiusata lapsia.

Kirkko myy aatetta. Se ei ole pyyteetöntä auttamista.
Kristillinen ideologia on kapitalistisen aatteen perusta.
Se ei ole minun juttuni.

Punainen rsiti on uskonnollisesti ja aatteellisesti sitoutumaton.
Sen apu suuntautuu aina katastrofityöhön eikä se luokittele ketään hyviksi tai huonoiksi. En minäkään. Mä oon valaistunut.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Suunnilleen prosentti tuloistani menee jo hyväntekeväisyyteen kuukausittain, lisäksi kolikkokeräyksiin satunnaisesti jos löytyy hyvä kohde. Uskonnollisen pohjavireen omaaville järjestöille en anna, vaikkakin harmittaa että sinänsä erinomainen "osta lehmä"-keräys on kirkon nimissä. Tekisipä joku samanlaisen jonkin uskontoneutraalin seuran nimissä!

Naisten mikrolainojen rahoitus ja tyttöjen koulutus kehitysmaissa ovat minun kohteeni. Suurin osa tytöistä valitettavasti halutaan terveydenhuollon piiriin, naisia tarvittaisiin paljon opettajiksikin. Tyttöjen koulutus kehitysmaissa kun tyssää usein siihen, että vanhemmat pelkäävät (sinänsä valitettavan todenperäisesti toisinaan) että miespuolinen opettaja käyttää hyväksi teinityttöjä.

EDIT. Hassu kirjoitusvirhe...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jos tienaan kympin ja annan sen jonnekin hyväntekeväisyyteen, on sen ohessa mennyt 50 euroa jonnekin veroihin ja ihme rattaisiin. En maksa. Käytän omiin pakollisiin menoihini. Sitäpaitsi en usko että lahjoituksistani menee prosenttiakaan perille. Jos meneekin, niin sen prosentin ottaa joku sotilasjuntta "kansalle jaettavaksi".

Sen sijaan voisin käydä tekemässä jotain ammattiani vastaavaa aputyötä vaikka vuoden hätää kärsivien hyväksi. Silloin sinne jäisikin jotain.

Mitä olisi tuollainen työ? Olen jokapäiväisten infrastruktuurien ammattilainen. Noita töitä voisin tehdä etätyönäkin. Eli suunnitella vaikka voimanjakelua, viemäröintejä, rakennuksia. Paikan päällä tarvittaisiin tuolloin joku paikallinen toimija. Työt lahjoittaisin. Tosin tuossa on heikko kohta (ja toivottavasti ei suorastaan rasistinen) se kuvitelma että paikalliset eivät osaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Oman työnteon lahjoittaminen hätää kärsivän tai apua tarvitsevan hyväksi on tehokkain tapa auttaa aina. Totta kai suurella rahalla saadaan niin ruokaa, lääkkeitä, kuin paikallisten työntekijöiden palkkoja maksettua, mutta organisaatioiden pyörittäminen todella vie paljon, eikä lahjoittaja aina voi olla satavarma lahjoituksensa pääränmäästä. Onneksi suurimmat hyväntekeväisyysjärjestöt ovat olleet koko historiansa ajan varsin luotettavia.
Jos olet koulutettu suomalainen omaat todella arvokkaan ja laadukkaan koulutuksen, jota arvostetaan suuresti etenkin kehitysmaissa. Koska siellä koulutuksen taso on alhaisempaa, ammattitaitoisia työntekijöitä (esim infrastruktuurin suunnittelijoita/rakentajia) on vähemmän ja jokainen ulkopuolelta tuleva koulutettu suunnittelija tai taitojen opettaja voi olla (rahalla) korvaamaton lahja paikallisille. Tehokkainta hyväntekeväisyystyötä siis vapaaehtoistyö, mutta meille liikalihaville, lisäaineisiin ja saasteisiin kuoleville ylirikkaille rasvapalloille tekisi ihan hyvää elää vähemmällä ja voisimme lähes jokainen helposti lahjoittaa vaikka puolet tuloistamme nälkää näkeville.

Koulutuksesta lähtee kaikki hyvinvointi, joten siihen kannattaa lahjoittaa, jos haluaa saada jotain todella aikaiseksi. Myös naisyrittäjien mikrolainat ovat olleet tehokas tapa nostaa köyhiä perheitä parempaan asemaan ja luoda työpaikkoja kehitysmaihin, joista työntekijät todella hyötyvät (toisin kuin orjatyövoiman perässä kirmaavien kapitalistien toimesta).

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Pelastusarmeijalle, yhdelle vammaisjärjestölle ja lasten terveydenhuoltoon menee säännöllisesti jonkin verran. Pelkään pahoin, että ulkomaille suunnattu apu ei mene perille. Kehitysmaille suunnattujen rahojen määrässä ja tuloksessa on jokin epäsuhta siihen nähden mitä elinkustannusten sanotaan siellä olevan.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija

Minä annan viitisen prosenttia palkastani SPR:lle. Päätin vaan yhtäkkiä kerran matkalla töistä kotiin, että tästä eteenpäin annan kolmanneksen palkankorotuksistani hyväntekeväisyyteen. Suunnilleen siinä olen pysynyt ja varmaan pysynkin. Sanoin pomollekin siitä ja kyllä se vähän ihmetteli kun kerroin mitä aion tehdä palkankorotuksella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat