vuorovaikutukseen liittyvä pulma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletetaan, että meillä on universumin pituinen keppi joka ei taivu. Jos vaikka minä olen kepin toisessapäässä ja painan sormellani alas kepin toista päätä niin nouseeko kepin toinen pää välittömästi sillä ajanhetkellä ylöspäin?

Kommentit (11)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Vastaus on ei. Tökkäys etenee korkeintaan sillä nopeudella kuin ääni kyseisessä kepissä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
bosoni
Vastaus on ei. Tökkäys etenee korkeintaan sillä nopeudella kuin ääni kyseisessä kepissä.

Eikö äänen eteneminen edellytä jonkilaista taipumista (värähtelyä)?

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Moses Leone

Eikö äänen eteneminen edellytä jonkilaista taipumista (värähtelyä)?

Niin, tai kasaan painumista. Eli aaltoliikettä se ääni on.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Se riippuu minkälaiset luonnonlait olettamaasi maailmankaikkeuteen oletat. Meidän maailmamme luonnonlakien mukaan taipumaton aine ei ole mahdollista, joten niistä ei ole paljon apua tuollaiseen spekulaatioon.

Vierailija
peippo
Oletetaan, että meillä on universumin pituinen keppi joka ei taivu. Jos vaikka minä olen kepin toisessapäässä ja painan sormellani alas kepin toista päätä niin nouseeko kepin toinen pää välittömästi sillä ajanhetkellä ylöspäin?

Keppi joka ei taivu on äärettömän jäykkä. Tällöin Youngin moduli (kimmokerroin) on ääretön. Jos kepin tiheys on äärellinen, saadaan äänennopeudeksi ääretön --> kepin toisessa päässä tapahtuu liike välittömästi. Tästä tosin seuraa toinen ongelma: jos keppi ei ole massaton, universumin kokoisen kepin hitausmomentti on valtaisa, joten aivan pienillä voimilla ei havaittavaa liikettä saataisi aikaisekei

Tietenkin oletus taipumattomasta universumin kokoisesta kepistä ei ole kovin realistinen...

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Taas kerran näitä kysymyksiä, mitä fysiikan lakien mukaan tapahtuisi, jos jotkut fysiikan lait eivät olisi voimassa. Luonnon ilmiöt toteutuvat koko pakettina eikä niistä voi valita vain haluamiaan. Tämä pätee myös liikkeen etenemiseen materiassa.

Luulisin tosin, että siellä toisessa todellisuudessa sen kepin toinen pää kopsahtaisi sinua välittömästi takaraivoon ja siihen kasvaisi komea kuhmu.

Vanha jäärä

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Entä jos keppi olisi äärettömän jäykkä?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
peippo

Joo niinhän se on että tässä olettamuksessa mennään pahasti fysiikkaa vastaan. Lopputulos on absurdi, ristiriitainen ja parhaimmillaankin mahdoton. Vähän sama kuin kysyisi, että jos kappaleen massa on -10 kg, niin mihin suuntaan se putoaa tai jos kahden pinnan välinen liukukitkakerroin on suurempi kuin lepokitkakerroin, niin olisiko kappale koskaan levossa.

Lukion mekaniikan tehtävissä usein käytettiin massatonta lankaa, massattomia taipumattomia keppejä, kitkattomia pintoja jne. Kuuluu fysiikanopettajan perustarvikkeisiin vissiin.

Tosin historia on osoittanut ettei näiden suhteen kannata olla aivan absoluuttisen umpimielinen. Annas olla niin joku päivä kuitenkin rakennetaan universumin mittainen keppi jostain eksoottisesta taipumattomasta materiaalista, joka uhmaa nykyistä fysiikkaa. Kyllähän Einsteininkin teoriat uhmasivat Newtonin maailmankuvaa. Hiljattain new scientist lehdessä oli vieläpä artikkeli, jossa taas ruvettiin kyseenalaistamaan Heisenbergin epävarmuusperiaatetta.

Mutta siis asiaan: jos joustavuus pudotetaan pelistä pois, kulkisi viesti kepissä äärettömällä nopeudella. Nykyisin tosin ollaan kovasti sitä mieltä, että valonnopeuden ylittävät tapahtumat eivät välitä informaatiota.

Vierailija
peippo

Herää yleisempi kysymys välittömän yhteyden mahdollisuudesta kaukaisten paikkojen välillä.

1982 ranskalainen Aspectin tutkijaryhmä todensi Einsteinin-Podolskyn-Rosenin ilmiön yhdessä preparoidulle fotoniparille. Tuolloin puhuttiin superluminaalista, kenties välittömästä "vaikutuksensiirrosta".

http://www.ranskanuutiset.com/article.p ... rticle=460

Vastaavanlainen hiukkasparin, Falaco-solitonin, "preparointi" voidaan suorittaa vetäisemällä kattilassa olevaa tiskivettä lusikalla, jolloin tiskiveden sisälle syntyy pyörreparin (topologisen defektin) yhdistävä jatkumo:

http://www22.pair.com/csdc/pdf/falaco01.pdf

Superluminaali yhteys preparoidun fotoniparin välille voisi syntyä analogisen pyörresäikeen kautta, joka nyt vain sijaitsisi meidän "reaalimaailmamme" ulkopuolisessa todellisuudessa, esimerkiksi jonkinlaisessa energiavakuumissa, jonka "pintavaahtoa" (Enqvistin mukaan) mitattava fysikaalinen todellisuus olisi.

Kyseenalaista on kuitenkin, voiko EPR-ilmiö toteutua sellaisessa suljetussa tilassa kuin jonkinlainen "sauva" välttämättä olisi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Taas näitä keppialoituksia. Mutta koska tämä on merkki uudesta henkilöstä täällä niin todettakoon että vaikka kepillä ei saa aikaan yli valonnopeuden meneviä tökkimisiä niin sillä voi tehdä silti ojaa eli uraa maahan moninkertaisella valonnopeudella. Ja tuollaisen kepin ei tarvitse olla äärimmäisen taipumaton.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
kuningas
Entä jos keppi olisi äärettömän jäykkä?

Se on mahdollista. Katsokaa vaikka mun housuja.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat