Mielialalääkkeistä..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjät on vaarallisia impulsiivisille ihmisille. Silti niitä määrätään nykyään paljon ja täysin tutkimatta vaivojen laatua.

Ihmiset on yksilöitä. Joku voi olla masentunut syystä että aivoissa ei ole riittävästi serotoniinia, dopamiinia, tms. mutta joillakuilla voi olla noita liikaa. Silti ihmisten mialalaongelmointiin suhtaudutaan hoitavilla tahoilla käsittämättömän huolettomasti ja ongelmat medikalisoidaan suitsait olan kohautuksella tutkimatta tapauskohtaisesti.

Minä olen rampannut mielenterveysongelmineni etsimässä apua nuoresta asti ja saan kiittää onneani ja epäluuloisuuttani siitä että olen systemaattisesti repinyt reseptejä roskikseen sitämukaa kun niitä on kirjoiteltu.
Ensimmäinen selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjäreseptin mulle kirjoitti kiireinen mielenterveyslääkäri vartin pikahaastattelun perusteella. Revin sen heti kun pääsin vastaanotolta ulos.

Ainoa mistä minä olen saanut apua on olleet paniikkihäiriölääkkeet, rauhoittavat ja niidenkin käytön suhteen olen erittäin epäileväinen. Ekan reseptin sain joskus -80-luvun loppupuolella, jolloin olin ajautunut tilanteeseen, jossa mulla oli "viis virkaa ja kuus nälkää", olin ylistressaantunut ja yöunet alkoi kärsiä ja lopulta kun olin valvonut jo kaksi viikkoa putkeen hakeuduin lääkäriin.

Tuolloinkin lääkäri määräsi syömään kiltisti kuurin loppuun.
Minä en ole tottelevainen.
Lääke tepsi jo heti ekana iltana ja nukuin kuin tukki.
Otin niitä muistaakseni kolmena iltana ja olo ihan ok. kun sain relattua ja nukuttua ja siihen loppui silloin mun Xanorin käyttöni.
Mä en ole antibioottikuurejakaan syönyt koskaan loppuun. Olen aina lopettanut kun olo on alkanut tuntua terveeltä.
Mä en voi ymmärtää miksi pitäisi jatkaa jotakin lääkitystä jos vaiva on poistunut? Siis silloin kun kyse ei ole kroonisesta vaivasta. Jostakin joka vaatii elinikäistä hoitoa.
Toki silloin kun on esmes Diabetes. Kun elimistön insuliinin tuotanto on vajaa niin toki silloin on välttämätöntä hoitaa vaivaa.

Mä olen kuitenkin sitä mieltä että hyvin harvoin esmes mielialaongelmat johtuu elimellisestä viasta.

Mä olen saanut selvitettyä oman itseni. Olen autisminkirjoinen, as-oireinen. Olen impulsiivinen, tunneherkkä, aistiherkkä ja altis skitsotyypiselle käyttäytymiselle. Todennäköisesti mun hormonitoimintani sisältää runsaasti dopamiinituotantoa kuin serotoniiniakin piisaa.

Kaikesta huolimatta lääketieteen taholta ei ole tarjolla yksilöllistä hoitoa.
Mulle on kerta toisensa jälkeen tarjottu, tyrkytetty lääkärin valan vannoneiden taholta lääkkeitä, joilla olis ollut mun aivotoimintaan vammauttava vaikutus. Jos olisin niin hyväuskoinen ja kiltti että olisin niitä alkanut käyttää niin olisin luultavasti joko ylilääkitty zombie tai luopunut elämästäni oman käden kautta.

Yksi tädeistäni, joka oli hyvin samantyyppinen kuin minä, hän kävi läpi avioeroprosessiaan ja sen tiimellyksessä joku lääkäri oli määrännyt hänelle lääkkeitä, joiden seurauksesta hänen persoonallisuutensa muuttui täysin ja lopulta hän hirtti itsensä.
Toinen tädeistäni aikoinaan päätyi myös sairaalahoitoon, jonka jälkeen hänen persoonallisuutensa muuttui. Hän elää yhä, mutta sellaista zombie elämää ei kelleen toivois.
Ennen päätymistään "hoitoon" hän oli fiksu.. autisminkirjoinen kyllä aspergeroirein, mutta ihan ok. muuten.

Mun mummoni myös aikoinaan -50-luvulla päätyi "hoitoon", jonka seurauksesta hänen persoonallisuutensa muuttui. Hän lihoi muodottomaksi ja menehtyi viiskymppisenä noin vaan. Hänen kohdallaan on kenties tehty lopotomialeikkaus. Niitähän tehtiin vielä -60-luvulla.

Jotenkin sitä kuvittelis että nykyisen tietämyksen valossa ihmisiä kyettäis hoitamaan yksilöllisesti mutta niin ei ole vielä psykiatrian puolella.
Nuoremmat lääkärit, joilla alkaa olla jo neurologisen puolenkin tuntemusta, heillä alkaa olla paremmat valmiudet kohdata potilas inhimillisenä olentona, jolla saa olla poikkeavuutta verrokkeihinsa nähden, mutta yhä on niitä sielutieteilijöitä joiden mielestä on olemassa vain yhdenlainen ihmisen prototyyppi ja he käyttävät mielivaltaansa siten että määräävät asiakkailleen kemiaa joka muuttaa persoonallisuutta ja ajanoloon ne voivat aiheuttaa ties mitä sivuoireita.

Lääketeollisuudella on ihan käsittämätön valta ja sitä valtaa on myös lääkäreillä. Minä en luota lääkäreihin enkä kemianteollisuuteen. Toki olen saanut apua sieltäkin kautta akuutteihin ongelmiini, mutta sitämukaa kun oma tietämykseni itsestäni on parantunut, olen myös oppinut säätelemään omaa elämääni sellaiseksi että negatiivinen oireiluni pysyy kurissa.

Mä ymmärrän kyllä hyvin että joku ammoin psykiatriksi opiskellut elää tyyten oman ammattistatuksensa varassa ja se ei ole kelleen helppoa luopua saavuttamistaan eduista kun on saavuttanut sen sosioekonomisen statuksensa jonka varassa voi viettää elämänsä lopun suht huolettomasti.
Mä ymmärrän senkin että lääketeollisuuden kautta monet saa sinne sijoittamilleen rahoille voittoa. Pörssissähän nuo lääketehtaat on siinä kuin muukin pisnes.

En tiedä pitäisikö täältä poikkeavan perspektiivistä pyytää ihan anteeksi tuolta taholta omaa uppiniskaisuuttaan kun ei ole pillerit maistuneet.. eheh..

Masennusdiagnooseja kirjoitellaan ja mielialalääkkeitä määräillään potilaita tutkimatta.
Jopa minulle.. siis jopa minulle jolla jo on as-oireistodiagnoosi ja joka olen hyvin impulsiivinen.. jopa minulle on vieläkin tarjottu noita lääkkeitä vaikka ilmiselvästi aivoni tuottavat runsain määrin niin dopamiinia ja serotoniinia ja ties mitä niin että järki juoksee kirkkaana kuin vuoripuro..

Minähän vaan stressaan välillä liian helposti ja poden ajoittain paniikkia.
Mä en ole masentunut ollut ikinä!
Silti minulle on kirjoitettu monet kerrat lääkärintodistuksiin että potee sekamuotoista ahdistusta ja masennusta.
Omituista.

Se ei voi olla järkevää inhimillisesti eikä edes kansantaloudellisesti että terveistä ihmisistä tehtaillaan persoonallisuushäiriöisiä ja aiheutetaan ties mitä muita ongelmia oheistuotteena.

Miks mä oon niin tuohtunut..
Jälkikasvuni, joka tekee fyysisesti kuormittavaa työtä ja jonka työnantaja on kiristyttänyt työtahtia entisestään, hän poikkesi tässä taannoin työpaikkalääkärillä valittamassa työuupumusta ja kaikenlaisia epämääräisiä oireitaan, nivelsärkyä, yms.
Lääkäri kirjoitti hänelle sssr lääkkeitä, noita Selektiivisen serotoniinin takaisinoton estäjiä..

Vittu perkele!!!
Mun pentuni on nokkelaälyinen ja impulsiivinen, sellainen kuin ihmisen pitääkin olla.
Hänen työnantajansa sensijaan yrittää ottaa kaikki tehot irti työntekijöistään niin, että siellä jotkut pyörtyilee taukotuvassa ja kerran jo joku oli sipannut rattiin.

Pöytien ja näyttöpäätteiden takana istuu akateemisesti koulutettua väkeä, eikö siellä pitäisi olla se järki ja vastuu, se josta nimenomaan eniten maksetaankin?

Pitäis varmaankin lääketehtaiden kehittää jokin pilleri, jolla saatais lisättyä empatiaa joidenkin aivoihin?!

Jokelan koulusurmiin, samoin kuin USA:n koulusurmiin liittyivät nuo sssr lääkkeet, joita ei edes sais määrätä keskenkasvuislle ja niitäpäs vaan kirjoitellaan ja syötetään ihmisille kuin leipää.
Se on törkeää.

Jokelan koulusurmatapauksen selvittelyn julkistuksessa vaiettiin täysin terveydellisistä asioista ja mun mielestäni just niistä pitää puhua!
Siitähän siinä just oli kysymys.

Tänään tulee YLE:n Teemalta http://www.telkku.com/telkku?tila=knvt&kan=63
"[size=150:1z35bqu2]YLE Teema Maanantai 26.05.2008
16.00 Tutkittu juttu: Ikääntyneen lääkehuuma[/size:1z35bqu2]
Suomalaisvanhukset käyttävät erilaisia psyykenlääkkeitä eniten maailmassa. Yli kolmannes laitosvanhuksista saa vähintään kolmea eri psyykenlääkettä. Lääkeiden yhdistelmät voivat aiheuttaa vakaviakin haittoja. Stereo."

Täällä hieman tietoa aiheeseen liittyen:
http://www.ebm-guidelines.com/terveyspo ... D30343.htm
"Lääkkeiden uudet vaaralliset yhteisvaikutukset
Duodecim
1993;109(20):1833"

Ei mikään tuore artikkeli ja lääkkeitä yhä määräillään ikäänkuin summittaisesti ja ihmiset luottaa lääkäreihin ja pillerien mystiseen voimaan.. ehkä yhä enemmän ja enemmän..
Hirveetä!

_______

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Ainiin.. mun jälkikasvuni.. hän ei tietenkään ruvennut syömään niitä mömmöjä! Jotain tolkkua pitää olla itselläkin.

Vierailija

Tuosta vuodatuksesta sen verran,että kyllä antibioottikuurit on syytä syödä loppuun, saattaa tulla resistenttejä kantoja.

Vierailija
omega6
Tuosta vuodatuksesta sen verran,että kyllä antibioottikuurit on syytä syödä loppuun, saattaa tulla resistenttejä kantoja.

Piti tsekata mitä meinaa: "resistentti, vastustuskykyinen (esim. mikrobi)"

Joo.. vuodatushan tuo oli mutta se on sensortin asia että kannattaa vuodattaa.

Vierailija

Lääkärit tällää antibiootteja vähän joka kolotukseen, usein tietämättä varmuudella oireiden syytä. Sitten ihmetellään, kun tulee niitä resistenttejä bakteerikantoja. Minäkin sain antibiootteja oletettuun poskiontelotulehdukseen, joka ei sitten ollutkaan poskiontelotulehdusta. Huvitti, kun menin sen kuurin syötyäni samalle lääkärille ja se totesi, että no ei siellä mitään tulehdusta varmaan ole ollutkaan. Tuli sellainen vaikutelma, että se syötti minulle sen kuurin lähinnä plasebona, eli kuvitteli, että tarvitsen sen mielenrauhan takia. Myöhemmin kuulin myös tutkimuksesta, jonka mukaan antibiootit eivät yleensä autakaan poskiontelojuttuihin.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
Pönni
Mä olen saanut selvitettyä oman itseni. Olen autisminkirjoinen, as-oireinen. Olen impulsiivinen, tunneherkkä, aistiherkkä ja altis skitsotyypiselle käyttäytymiselle. Todennäköisesti mun hormonitoimintani sisältää runsaasti dopamiinituotantoa kuin serotoniiniakin piisaa.

Sori, luin vain osan jutuistasi. Juttua näköjään riittää...

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

kommari

normaali viherhomoargumentti "hoida syy, älä oiretta EN KUUNTELE LÄLLAÄALAÄLAÄLALÄLALALÄALÄALÄA" jne.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Pönni puhuu kyllä osaltaan ihan asiaa. Itselläkin muutama tuttu jotka syövät näitä ssr-lääkkeitä ja ovat aivan eri maailmasta kuin ennen. Sitten määrätää vielä hoocee unilääkkeet kaveriks että saa illalla unta Kovasti olen yrittänyt näitä kannustamaan lopettamaan käytön! tahi vaihtamaan johonkin muuhun.

Ei ne lääkärit kiireeltään ihmeemmin mitään kerkiä tutkia. Itsekään en ole antibioottikuureja hirveämmin syönyt ellei ole oikeasti ollut joku "iso" vaiva. Ja vaikkon ollut isokin haaveri niin lopettanut olen kun mielestäni haava parantunut, mitä sitä turhia syömään puolta paketillista antibiootteja. Eri meininki on kyllä yksityisellä puolella kun erehdyin kerran käymään, palvelua tuli jopa laskunkirjoituksen jälkeen. Jäi olo että niitä oikeasti kiinnosti tilanteeni.

Mutta, Kyllä ne parhaat lääkkeet löytyy mielestäni muualta kuin lekureiden kirjoista

Vierailija
re
kommari

normaali viherhomoargumentti "hoida syy, älä oiretta EN KUUNTELE LÄLLAÄALAÄLAÄLALÄLALALÄALÄALÄA" jne.

Muista vähentää annosta hitaasti..

Vierailija
Äemänkäki
Pönni puhuu kyllä osaltaan ihan asiaa. Itselläkin muutama tuttu jotka syövät näitä ssr-lääkkeitä ja ovat aivan eri maailmasta kuin ennen. Sitten määrätää vielä hoocee unilääkkeet kaveriks että saa illalla unta Kovasti olen yrittänyt näitä kannustamaan lopettamaan käytön! tahi vaihtamaan johonkin muuhun.
.....
Eri meininki on kyllä yksityisellä puolella kun erehdyin kerran käymään, palvelua tuli jopa laskunkirjoituksen jälkeen. Jäi olo että niitä oikeasti kiinnosti tilanteeni.

Julkisen tervydenhoitopuolen palveluita on ajettu niin alas ettei siellä ole edes riittävästi lääkäreitä ja siinä on käynyt niin, että ne jotka eniten tarvitsis muiden apua, jää ilman sitä ja lisäksi kun ei tutkita, syötetään summamutikassa kaikkea mahdollista.

Mutta, Kyllä ne parhaat lääkkeet löytyy mielestäni muualta kuin lekureiden kirjoista

Joo.. pitkälti noin mutta ei tämä ole joko tai. Joillakin ssr lääkkeet sopii. Kaikille ei. Väärään vaivaan väärä lääke ja se invalidisoi potilaan. Haitat voi moninkertaistua. Nämä on kansantaloudellisiakin kysymyksiä inhimillsen kärsimyksen lisäksi.
Jokainen yksilö joka on huolimattoman hutiloinnin seurauksena pilattu on aina liikaa.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Benzodiatsepiinit olisivat kenties yksi lääketieteen parhaimmista saavutuksista, jos riippuvuusriski ei olisi niin ilmeinen.

Esimerkiksi klassisinta benzoa diazepaamia, voidaan käyttää hyvin monenlaiseen vaivaan aina ahdistuksesta niskajäykkyyden kautta päänsärkyyn. Tosin näin ei riippuvuusriskin takia voida tehdä.

Ssri, snri, yms. lääkkeillä on hyvin monenlaisia sivuvaikutuksia, mutta ei riippuvuusriskiä.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin
Ssri, snri, yms. lääkkeillä on hyvin monenlaisia sivuvaikutuksia, mutta ei riippuvuusriskiä.

Tuosta en tiedä? Sen tiedän että niiden sivuvaikutuksena on yleistä itsetuhoisuus ja muu negatiivisuus niillä joille ne ei sovi. Samoin aloitusvaiheessa ja lopettaessa sama juttu. Mikäli lopettaan nopsaan voi seurata itsemurha.
Mun täti meni narun jatkoksi kun lopetti yhtäkkiä.
Muutoinkaan en käsitä miksi hänelle sellaisia määrättiin kun ei ollut masennustaipuvainen. oli hyvinkin elämäniloinen ja aktiivinen ihminen.
Olletikin olis pitänyt ruveta hoitamaan vaihdevuosia ja hätyyttää johonkin terapiaan kun miehensä lähti extempore kesken pitkää avioliittoa ja kaik män.

Serkkuni oli tuollin 16v. ja jäi ilman äitiä.

No.. tämä on tämä kulttuuri jossa yksilön pitää olla Vahva.
Harakiri jos ei oo.

Mutta onhan se nyt menossa parempaan päin.
Vertaistuen voima on hoksattu ja vaikka sitä jotkut kyräillen nauraa niin se toimii. Yksinäisyyshän se on usein se mitä pitäis hoitaa ja pilleripurkki on huono seurustelukumppani.

Vielä kun tuota systeemiä saatais kehitettyä ja siihen satsattais terveydenhuoltopuolen määrärahoja niin vertaistoiminnan laatua voitais nostaa. Ongelmiensa kanssa kipuilevat ihmiset eivät ole itse se paras voimavara jolla olis motivaatioita organisoida ja junailla toimintaansa.
Meillä on autismipuolella sekin ongelma että oireisto ikäänkuin estää sosiaalisuuden, mutta aika paljon ollaan saatu jo aikaiseksi mekin.

Lääkkeiden inhojaia meikäläisissä riittää.
Välillä kuulee kamalia tarinoita nuorista jotka satunnaisen paniikkihäiriköinnin takia otetaan pakkohoitoon. Sitten pakkolääkitään ja pidetään lepositeissä selinmakuussa tuijottamassa jotain neonvaloja joista sa epileptisiä oireita ja lääkkeistä saa hallusinaatioita.

Se on sitten hoitoa?
Mun mielestä se on kieroutuneiden ihmisten uskonnollista ajattelua ja ideana eheyttää jumalan luomaksi normaaliksi.
Mielenterveysongelmainen tai homo.. niimpäniin. Sama kohtelu, samat lääkkeet rangaistuksia unohtamatta.

Pillereillä muka normaaliksi???

marliini
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008
JuurikinNiin
Benzodiatsepiinit olisivat kenties yksi lääketieteen parhaimmista saavutuksista, jos riippuvuusriski ei olisi niin ilmeinen.

Esimerkiksi klassisinta benzoa diazepaamia, voidaan käyttää hyvin monenlaiseen vaivaan aina ahdistuksesta niskajäykkyyden kautta päänsärkyyn. Tosin näin ei riippuvuusriskin takia voida tehdä.

Hyvä tuote, mutta toleranssi kasvaa. Eli ongelma ei ole riippuvuus vaan toleranssin kasvu

Addiktioita on lähes kaikilla ihmisillä, mitä kenelläkin ja monilla montakin.

Vierailija

Ikääntyville määrätyt antipsykoottiset lääkkeet lisäävät kolmin kerroin terveysongelmia ja kuoleman riskiä kuukauden sisällä varoittavat kanadalaiset tutkijat. Tieto perustuu 7-vuotiseen yli 40 000 yli 65-vuotiaan seurantaan. Jutussa mainitaan nimeltä risperidoni (Risperdal, Johnson & Johnson) olantsapiini (Zyprexa, Eli Lilly and Co) ja ketiapiini Seroquel, AstraZeneca Plc. Vanhempana antipsykoottisena lääkkeinä mainitaan haloperidoli. Raportin uutisoi Reutershealth
http://www.reutershealth.com/archive/20 ... in008.html

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat