matemaatikot ja fyysikot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

pari kysymystä

1#

Onko seuraavia asioita mahdollista edes selittää minulle ymmärrettävästi jos en tähän mennessä ole tajunnut oikeastaan mitään (Englannin kielisistä lähteistä)

2#

Minkälainen tila tämä "false wacuum" oikeastaan on? Ja minkälainen ihan normaali wacuum?, ymmärrän mitä nämä sanat tarkoittavat, mutta itse teoriasta en oikeastaan yhtään mitään

3#

Desitterkentät (anti esimerkiks). Näistä tiedän vain sen, että en ole ikinä törmännyt mihinkään vastaavaan. Pysyn perässä kun luen mut parin virkkeen jälkeen koko homma on hävinnyt mun ymmärryksestä.

Tiedän aika paljon vuorovaikutuksista, hiukkasista ja ylipäätään kosmologiasta ja osaan ajatella abstrakteja asioita, mut nämä jutut ei oo uponneet tajuntaa, voi johtua kielestäkin, mutta kuitenkin.

Kommentit (2)

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Se ei kai ole wacuum vaan vacuum. Vacuum tarkoittaa alipainetta ja tyhjiötä. Tyhjiö on tila, jossa molekyylejä on äärimmäisen harvakseltaan. Avaruudessa on tyhjiö.

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005
redeemer9
pari kysymystä

1#

Onko seuraavia asioita mahdollista edes selittää minulle ymmärrettävästi jos en tähän mennessä ole tajunnut oikeastaan mitään (Englannin kielisistä lähteistä)

2#

Minkälainen tila tämä "false wacuum" oikeastaan on? Ja minkälainen ihan normaali wacuum?, ymmärrän mitä nämä sanat tarkoittavat, mutta itse teoriasta en oikeastaan yhtään mitään

3#

Desitterkentät (anti esimerkiks). Näistä tiedän vain sen, että en ole ikinä törmännyt mihinkään vastaavaan. Pysyn perässä kun luen mut parin virkkeen jälkeen koko homma on hävinnyt mun ymmärryksestä.

Tiedän aika paljon vuorovaikutuksista, hiukkasista ja ylipäätään kosmologiasta ja osaan ajatella abstrakteja asioita, mut nämä jutut ei oo uponneet tajuntaa, voi johtua kielestäkin, mutta kuitenkin.

Vakuumihan on kvanttikenttäteoriassa alin energiatila. Se väärä vakuumi on joissakin oloissa toimiva vakuumi, vaikka oikeasti on olemassa viela alempi vakuumi. Väärässä vakuumissa oleva hiukkanen tarvitsee pienen lisäenergian päästäkseen pois. Kuvataan vuoren muotoisella käyrällä energiaa. Vuoren huipulla on pieni kuoppa, jossa hiukkanen on. Tuo pieni kuoppa vastaa väärää vakuumia. Kun hiukkasta hiukan tönäistään se vierii alas uuteen vakuumiin. Kvanttifysiikassa hiukkanen voi tunneloitua tuon pienen energiavallin läpi.
Tätä selitystä käytetään mm selitettäessä kuinka inflaatio alkuavaruudessa syntyy.

De Sitterin malli on kosmologinen malli, joka laajenee eksponentiaalisen nopeasti. Jos nykyinen pimeän energian kausi jatkuu ja jatkuu, kuvaa de Sitterin malli tulevaisuuttamme. Kaikki galaksit loittonevat nopeasti toisistaan ja lopuksi on kaikki tyhjää.
Anti deSitter avaruus eroaa äskeisessä siinä että eksponentiaalisen laajenemisen tilalla onkin ajasta riippuva sinifunktio. Tällöin avaruus ensin laajenee ja sitten supistuu.
De Sitterin avaruuden piirre on, että se on ns. maksimaalisesti symmetrinen avaruusaika.

Uusimmat

Suosituimmat