Miten viivoitin sulaa kun se on muovia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mä teen kaiken näkösiä testejä kotona ja tää on yksi:Miten viivoitin sulaa kun se on muovia?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Viivoitinta sulattaessa (onnistuu esim. kattilassa sähköhellalla) kannattaa ottaa huomioon, että kun sulaneen viivoittimen jäähdyttää, niin se kyllä palautuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa (kuten kaikki kestomuovit), mutta numerot menevät väärään järjestykseen. Näin kertaalleen sulatetun ja jäähdytetyn viivoittimen mittaustulokset saattavat kärsiä luotettavuuspulasta.

Vierailija
suntio
Viivoitinta sulattaessa (onnistuu esim. kattilassa sähköhellalla) kannattaa ottaa huomioon, että kun sulaneen viivoittimen jäähdyttää, niin se kyllä palautuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa (kuten kaikki kestomuovit), mutta numerot menevät väärään järjestykseen. Näin kertaalleen sulatetun ja jäähdytetyn viivoittimen mittaustulokset saattavat kärsiä luotettavuuspulasta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Tiedemies11
Mä teen kaiken näkösiä testejä kotona ja tää on yksi:Miten viivoitin sulaa kun se on muovia?

Polykarbonaattia viivoittimet yleensä ovat. Se kestää aika paljon lämpöä (yli sadan asteen). Etsi googlella "polykarbonaatti sulamispiste", en jaksa itse alkaa käydä niitä läpi. Pätki se teräsupokkaaseen ja kuumenna toholla, niin kyllä jotain tapahtuu.

"Muovi" on hyvin laaja käsite, joka itsessään ei kerro materiaalin fysikaalisista ominaisuuksista juuri mitään. Muovit ovat polymeroimalla tehtyjä orgaanisia aineita, joiden monet ominaisuudet vaihtelevat yhtä laajalla skaalalla kuin esimerkiksi metallien.

Vierailija

Otetaan nyt kuitenkin huomioon että ketjun aloittaja oli 10v.. Kuinka moni teistä edes ajatteli tämän kaltaisa asioita, saati oli kiinnostunut tieteestä sen ikäisenä??

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Blastaaja
Otetaan nyt kuitenkin huomioon että ketjun aloittaja oli 10v.. Kuinka moni teistä edes ajatteli tämän kaltaisa asioita, saati oli kiinnostunut tieteestä sen ikäisenä??

Oikeastiko? Juu, ainahan tuollaisia on tullut kokeiltua. 10 vuotiaana oli varmaan juuri tuontyyppisiä ajatuksia. Hieman vanhempana hurahdin sitten kemiaan.

Vierailija

Itse tuon ikäisenä olin enemmän ns. suoran toiminnan kannalla, joten kaikenlaista tuli kokeiltua, jos jokin mietitytti. Toki se oli ajalla ennen internettiä, joten tietoa ei ollut ihan yhtä helposti saatavillakaan.

Tässä vaan väkisinkin tulee mieleen eräs kerta kun lehtikauppias soitti ja kaupitteli jotain lehteä. Aloin sitten "kiinnostuneena" esittämään kyseisestä lehdestä mitä kummallisempia, mutta asiallisia kysymyksiä (onko päätoimittaja mies vai nainen, minkälaiselle paperille lehti on painettu, tarttuuko siitä lukiessa mustetta sormiin, mainostetaanko lehdessä elintarvikkeita jne). Meni hyvän aikaa, ennen kuin kauppias tajusi, että sitä vedätetään, enkä oikeasti ole kiinnostunut lehdestä. Ettei nyt olisi Tieteen palstalla menossa samanlainen vedätys? Erään tietoa etsivän nimimerkin kirjoituksistakin joskus on moinen ajatus päähäni tullut. Siis kohteliaita ja kummallisia (mielestäni) kysymyksiä, joihin vastaus löytyisi helpomminkin, kaunis kiitos vastanneille, pieni tarkentava lisäkysymys, taas kiitellään ja vastauksia satelee...

Pahoittelen epäilyksiäni, jos ovat aiheettomia ja työn iloa lehtikauppiaille.

Vierailija
Blastaaja
Minä.

Vierailija

Itse olin hyvinkin kiinnostunut aseista, sotatekniikasta, räjähteistä ja kaikesta muusta "kivasta ja kielletystä" jo aikoja ennen kuin täytin 10. En vaan tällöin vielä tiennyt niistä paljoa.

Nyt 7 vuotta vanhempana tiedän, ja olen yhä käytännön ja toiminnan kannalla. Laskujen suhteen ainoat asiat mitkä jaksavat innostaa ovat sekoitussuhteet, määrät, happivajeet ja muut vastaavat suoraan käytäntöön vaikuttavat asiat.

Viivoittimen kärystäminen tosin on suht tylsää puuhaa. Jos muoveilla haluatte leikkiä, hommatkaa pikkuisen bensiiniä ja styroksia ja tehkää polttotahnaa joka tottelee nimeä napalm. Hurjan määrän muitakin kemikaaleja saa ihan kaupasta ja viimeistään apteekista, joilla ei tarvitse räjäyttää mitään saadakseen kaikkea kivaa aikaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Bushmaster
Viivoittimen kärystäminen tosin on suht tylsää puuhaa. Jos muoveilla haluatte leikkiä, hommatkaa pikkuisen bensiiniä ja styroksia ja tehkää polttotahnaa joka tottelee nimeä napalm.

Saahan styroksilla bensaa hieman tahmeammaksi, mutta eipä napalmin teosta taida paljon iloa olla ellei todella aio polttaa jotain. Samalla tavalla tuollainen napalmi palaa kuin bensa. Toista on jos panee joukkoon hieman valkoista fosforia, mutta ei siitä sen enempää. En suosittele kokeilemaan.

Hurjan määrän muitakin kemikaaleja saa ihan kaupasta ja viimeistään apteekista, joilla ei tarvitse räjäyttää mitään saadakseen kaikkea kivaa aikaan.

On varmaan käsittämättömän suuri joukko kemikaaleja, jota kymmenvuotiaalle pojannaskalille myydään apteekissa. Ne oikein tuputtavat: "Ota tästä hieman salpietaria, ja kaliumperkloraattia. Ja fluorivetyhappoa, tätä jokaisen vakavasti otettavan kemistinalun perusainetta. Tämä kaliumsyanidi se vasta jännä aine on."

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Neutroni
Blastaaja

Oikeastiko? Juu, ainahan tuollaisia on tullut kokeiltua. 10 vuotiaana oli varmaan juuri tuontyyppisiä ajatuksia. Hieman vanhempana hurahdin sitten kemiaan.

Totta, itsekkin tuli kokeiltua kaikenlaista. Kuten pistin hyönteisiä tappelemaan keskenään muovipurkissa, poltettua suurennuslasilla hyönteisiä (koppakuoriaisten panssari todellakin on kestävää kun ei käy mitään polttopisteessä) ja kaverinkanssa tehtiin sammakkofarmi missä kasvatettiin nuijapäistä isoiksi sammakoiksi.

Ja itse ainakin luin tieteenkuvalehteä sen ikäisenä. Tosin silloin aihevalikoimat olivat hieman suppeammat mitä tuli luettua, mutta kuitenkin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat