Moottoripyörät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä moottoripyörä on tässä kuvassa, ja miten ylipäätään suhtaudutte itse harrastukseen?

Kuvasin Varkaudessa ihan luvan kanssa. Itse omistaja ei halunnut tulla kuvaan mukaan.

Sivut

Kommentit (136)

Vierailija

Mukava harrastus. Itse olen juuri gustomoimassa sellaista pyörää, joka on yksilöllinen ja jota on olemassa vain yksi kappale.

En tiedä, viikonloppuna kävin pohjoisessa. Vastaan tuli paljon pyöräilijöitä. Aamulla hyvin varhain törmäsin kahvin ääressä kaveriin, joka oli menossa Kemoralle hiukan kokeilemaan pyöränsä ominaisuuksia. Kysymyksessä oli tällä haavaa maailman nopein sarjavalmisteinen kaksipyöräinen, 1300 Suzuki xXx.

Kaveri totesi vaatimattomasti, että nopeus on rajoitettu kuutosella kolmeensataan kilometriin tunnissa, mutta samaan hengenvetoon lisäsi, että kyllä viitosellakin pääsee jo 297 km/h.

Ei paha, koska sovittiin ajella rauhassa omaa ja muiden terveyttä silmälläpitäen. Lähdettiin rauhallisesti jatkamaan matkaa. Yhtä äkkiä kaveri katosi horisonttiin painamalla kevyesti kaasua.

No, tiedä häntä. Itse rakennettu on aina itse rakennettu, ja niissä halvan louskun päälle rakennettu kunnollinen menopeli maksaa itsensä kunnolla takaisin, joskin työtä ja tunnetta tähän ei lasketa mukaan, koska kysymys on harrastuksesta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onhan se ihan ok niin kauan kun ne ei päristele tärykalvojani rikki liikenteessä, sellainen pistää harmittamaan. Ja sekin ihmetyttää miksi sitä kaasua pitää veivata liikennevaloissa, sitä tekee varsinkin nuoret mopokuskit. Pröööt, pröööt, pröt pröt pröt prööööt. Jotain huomion hakua kai..

くそっ!

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
Ronron
Ja sekin ihmetyttää miksi sitä kaasua pitää veivata liikennevaloissa, sitä tekee varsinkin nuoret mopokuskit. Pröööt, pröööt, pröt pröt pröt prööööt. Jotain huomion hakua kai..

Veikkaan että juontaa juurensa siihen, että pelkää moottorin sammuvan tyhjäkäynnillä. Ja sitten se ei enää käynnisty. Se on tosi noloa työntää sitä sitten sivuun siitä valojen vaihtuessa..

ps. kyseessä on joku customoitu bomber, samankaltainen esillä Helsinki Bike Showssa:
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... fabc365dc9

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
Ronron
Onhan se ihan ok niin kauan kun ne ei päristele tärykalvojani rikki liikenteessä, sellainen pistää harmittamaan. Ja sekin ihmetyttää miksi sitä kaasua pitää veivata liikennevaloissa, sitä tekee varsinkin nuoret mopokuskit. Pröööt, pröööt, pröt pröt pröt prööööt. Jotain huomion hakua kai..

Näin varmaan on laita teineillä ja teinipyörillä. Ei aikuinen mies jaksa kuitenkaan parta huurussa antaa välikaasua jossain risteyksessä. Aikuisten ja aikuiseksi kasvavien ajotapa on tyystin erilainen varsinkin vilkkaan liikenteen seassa. Näinpä iso pyörä kokemattoman kuskin käsissä on aina suuri riski ja tappoväline.

Ulosajot tapahtuvat useimmiten mutkissa, koska perseellä ohjauksesta ei ole vielä riittävästi kokemusta. Kuta isompi pyörä, sen aktiivisemmassa roolissa perse on. Autoilijat käyttävät kaarteissa rattia, mutta moottoripyöräilijät persettään. Toinen äärimmäisen tärkeä turvallisuustekijä on kaikkien yllättävien tilanteiden ennakoiminen. Mitä teet, jos jarrut pettävät (esim. jarrupoljin kierii vaivihkaa auki ja lähtee irti jarrutuksessa) ? Mitä teet, jos hirvi tai pienempi metsäneläin hyppää yllättäen eteesi? Jne.

En tiedä. Itse ajoin ajokortin aikana, jolloin ABC:n sai vielä kuorma-auton inssiajolla. Matalamman elintason maissa on tottunut ennakoivaan ajotyyliin, koska tavatonta ei ole mikään. Mikä tahansa osa pyörän eturenkaasta takarenkaaseen voi tippua tielle. Kenties suomen autokoiluissa ei riittävästi painoteta, että tekniikka varsiinkaan moottoripyöräilyssä ei ole kaikkivoipaa, mene ja tiedä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
kuningas
Ronron
Ja sekin ihmetyttää miksi sitä kaasua pitää veivata liikennevaloissa, sitä tekee varsinkin nuoret mopokuskit. Pröööt, pröööt, pröt pröt pröt prööööt. Jotain huomion hakua kai..

Veikkaan että juontaa juurensa siihen, että pelkää moottorin sammuvan tyhjäkäynnillä. Ja sitten se ei enää käynnisty. Se on tosi noloa työntää sitä sitten sivuun siitä valojen vaihtuessa..

ps. kyseessä on joku customoitu bomber.
http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... fabc365dc9

Aijaa, jotain tuollaista ajattelinkin kyllä, mutta pidin outona ajatuksena että se moottori tosiaan sammuisi jollei sitä kaasuttele..

くそっ!

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
180°
Gixxerihän se siinä.

Eli joo tosiaan vanhempi customoitu Suzuki GSXR, 750?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Vastavaloon voi käyttää suurempaa aukkoa tai salamaa...

Niinkuin se Harrikka-mies ihmetteli huoltikan baarissa sinne tulleeltä Motoguzzi-kuskilta että kuin oikea moottoripyörä, mutta miksi sen moottori on väärinpäin rungossa? (Guzzissa on V2, mutta poikittain)

Vierailija
_jone_
Ronron

Näin varmaan on laita teineillä ja teinipyörillä. Ei aikuinen mies jaksa kuitenkaan parta huurussa antaa välikaasua jossain risteyksessä. Aikuisten ja aikuiseksi kasvavien ajotapa on tyystin erilainen varsinkin vilkkaan liikenteen seassa. Näinpä iso pyörä kokemattoman kuskin käsissä on aina suuri riski ja tappoväline.

Ulosajot tapahtuvat useimmiten mutkissa, koska perseellä ohjauksesta ei ole vielä riittävästi kokemusta. Kuta isompi pyörä, sen aktiivisemmassa roolissa perse on. Autoilijat käyttävät kaarteissa rattia, mutta moottoripyöräilijät persettään. Toinen äärimmäisen tärkeä turvallisuustekijä on kaikkien yllättävien tilanteiden ennakoiminen. Mitä teet, jos jarrut pettävät (esim. jarrupoljin kierii vaivihkaa auki ja lähtee irti jarrutuksessa) ? Mitä teet, jos hirvi tai pienempi metsäneläin hyppää yllättäen eteesi? Jne.

En tiedä. Itse ajoin ajokortin aikana, jolloin ABC:n sai vielä kuorma-auton inssiajolla. Matalamman elintason maissa on tottunut ennakoivaan ajotyyliin, koska tavatonta ei ole mikään. Mikä tahansa osa pyörän eturenkaasta takarenkaaseen voi tippua tielle. Kenties suomen autokoiluissa ei riittävästi painoteta, että tekniikka varsiinkaan moottoripyöräilyssä ei ole kaikkivoipaa, mene ja tiedä.

Hetkinen.. kyllä mä olen sitä mieltä että kaikista vaarallisimpia moottoripyöräilijöitä ovat nimenomaan AIKUISET, KESKI-IKÄISET miehet, heillähän juuri on rahaa ostaa noita kalliita hajabusia ja räyhäpyöriä yms. (paljon arvelisit olevan ikää tapaamallasi susukuskilla??), heistä saadaan lukea viikottain iltalehdestä ja he päättyvät tilastoihin.
Kokematon keski-ikäinen partasuu jolla on iän heikentämät refleksit räyhäpärrän päällä, ei hyvä.
Yksi hyvä esimerkki ole kolleega tossa viime syksyllä, ikää n. 40-50, kertoi aika huimia tarinoita poliiseista, karkuunajoista, hirvistä yms. mitä oli kohdannut banditillaan, kunnes lopulta tajusi että tuurilla oltiin ajeltu ja vaihtoi pärränsä pikkucustomiin ja nykyisin ajelee sillä.

Vierailija
kuningas
180°
Gixxerihän se siinä.

Eli joo tosiaan vanhempi customoitu Suzuki GSXR, 750?

750/1100? Joku paremmin tietävä voisi valaista.
Rähinäpyöristä käytetään nimeä fighter.
Voi tulla räkäistä naurua, jos menee kehumaan kyseisiä pyöriä hienosti kustomoiduiksi.

Vierailija

Jep. Ikä painaa ja taidot ruosteessa... Joillakin on , mutta ei voi yleistää. Vielä sujuu meikältä kaksipyöräluistot ja huomiokykyä nopeammat reflexit vaaratilanteissa.

Pääsin näkemään kahden kolaripaikan siivousta kymmenen vuoden sisällä. Älyttömissä paikoissa kirkkaana kesäpäivänä. Toinen loivassa kaarteessa tolppaan 200 m kiihdytyksen jälkeen ja toinen puunkylkeen pian s-mutkan jälkeen molemmilla 20-25 v miehillä oli holtiton ja kova ajotyyli.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Joku rakenneltu härveli jossa kaasarisuzukin kone. Heloitus on vähän samannäköinen kun banditissa, mutta tämä taitaa olla vanhempi? (onko banditissa ruiskukone, en muista).

Tuossahan muuten on tyyppikilpi ihan näkyvillä. Miksi et Lassi katsonut siitä?

Motoristiharrastusta on monenlaista. Itse olen ajanut kevari-iästä lähtien (ja sitä ennen mopolla) mutta en ole koskaan innostunut tuosta bomber-tyylistä (hienoltahan ne temput toki erilaisissa esityksissä näyttää). Toisaalta minua ei oikein kiinnosta ajella kädet pystyssä kattamattomalla customillakaan hampaat irvessä kahdeksaakymppiä räntäsateessa. Puhumattakaan jostain homosohvista, joku GoldWing ei 400 kilon painoineen ja pakkivaihteineen oikein ole mikään moottoripyöräkään enää...

Itse olen aina harrastanut enemmän moottoripyöräilyä kun moottoripyöriä. Niinpä minun valintani on Yamaha FJR 1300. Herrasmiehen reipasotteinen matkapyörä. Riittävä teho ja suorituskyky, isot matkustaja- ja tavaratilat sekä kardaaniveto tekevät pyörästä mielestäni erinomaisen niin pitkään kun ei-niin-pitkäänkin matkaan. Bomber-temppuja sillä ei tehdä (olen kyllä koemielessä nostanut vähän keulaa siitä ja kyllä se nousee ihan kaasullakin, mutta sellaiseen pyörää ei ole tarkoitettu). Pyörässä on ainoastaan yksi vika. Enää ei voi parempaan vaihtaa... .

Moottoripyöräily on hyvä harrastus, jos siitä sellaisen tekee. Ei voi antaa mitään yleispätevää määrittelyä siitä, millainen harrastus se on. Ehkä ainoa yhteinen nimittäjä on jonkinlainen vapaudenkaipuu ja illuusio tms. Kyllä siinä aina on oma kiehtova tunteensa kun pyörä kehrää alla ja edessä on baana auki. Minulla on joskus tapana hoilottaa ajaessani kovaan ääneen kypäräni sisällä (en osaa ollenkaan laulaa joten tämä on ainoa turvallinen paikka moiseen). "Born to be wild" kuuluu kun luonnostaan suosikkeihin...

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
artsi
Hetkinen.. kyllä mä olen sitä mieltä että kaikista vaarallisimpia moottoripyöräilijöitä ovat nimenomaan AIKUISET, KESKI-IKÄISET miehet, heillähän juuri on rahaa ostaa noita kalliita hajabusia ja räyhäpyöriä yms. (paljon arvelisit olevan ikää tapaamallasi susukuskilla??), ...

Kyllä maar näinkin. Se pikku-Suzukin omistaja oli minun ikäiseni vähän yli nelikymppinen. Kenties kohtalon ivaa tavata samanhenkinen kuski näin pienessä maassa, joka myös mielellään pyöräilee maailman eri kolkissa ristiin rastiin (kolikko paiskataan kartalle, ja sen jälkeen sinne päin.)

Tuohon refleksi asiaan kuitenkin sen verran, että varmasti ne alkavat pikkuhiljaa iän myötä turtumaan, jos vain tekee työtä. Thai-nyrkkeilyssä en ole ainakaan huomannut sanottavaa refleksieni heikentymistä.

Päinvastoin jotenkin vähemmän harrastaneet vaikuttavat siltä, kuin heidän kanssaan ottelisi hidastetusti. Ottelun lomassa ehtii hyvin ajattelemaan muutakin, ja toisinaan haukotuttaa odottaa sitä otollisinta hetkeä. Siihen asti ottelun kokee enemmän lämmittelynä ja venyttelynä.

Toisena esimerkkinä voin mainita ex. muijan 90 vuotiaan mummon. Lääkäri kysyi häneltä: oletteko ollut raskaana? Mummo vastasi, että en kai, kun ei ole pantukaan. Lääkäri jähmettyi hämmennyksestä patsaaksi. Sen mummon bravuuri oli kuitenkin napata lentävät kärpäset suoraan kouraansa, ja toimittaa ne suoraan roskiin. Hänen refleksinsä olivat monta kertaa nopeammat kuin esim. minun. Hän konsultoi minulle viimeisinä elinvuosinaan paljon hiljaista tietoa refleksien harjoittamiseen. Sittemmin hän kuoli peräsuolisyöpään.

Vierailija
_jone_
artsi
Hetkinen.. kyllä mä olen sitä mieltä että kaikista vaarallisimpia moottoripyöräilijöitä ovat nimenomaan AIKUISET, KESKI-IKÄISET miehet, heillähän juuri on rahaa ostaa noita kalliita hajabusia ja räyhäpyöriä yms. (paljon arvelisit olevan ikää tapaamallasi susukuskilla??), ...

Kyllä maar näinkin. Se pikku-Suzukin omistaja oli minun ikäiseni vähän yli nelikymppinen. Kenties kohtalon ivaa tavata samanhenkinen kuski näin pienessä maassa, joka myös mielellään pyöräilee maailman eri kolkissa ristiin rastiin (kolikko paiskataan kartalle, ja sen jälkeen sinne päin.)

Tuohon refleksi asiaan kuitenkin sen verran, että varmasti ne alkavat pikkuhiljaa iän myötä turtumaan, jos vain tekee työtä. Thai-nyrkkeilyssä en ole ainakaan huomannut sanottavaa refleksieni heikentymistä.

Päinvastoin jotenkin vähemmän harrastaneet vaikuttavat siltä, kuin heidän kanssaan ottelisi hidastetusti. Ottelun lomassa ehtii hyvin ajattelemaan muutakin, ja toisinaan haukotuttaa odottaa sitä otollisinta hetkeä. Siihen asti ottelun kokee enemmän lämmittelynä ja venyttelynä.

Toisena esimerkkinä voin mainita ex. muijan 90 vuotiaan mummon. Lääkäri kysyi häneltä: oletteko ollut raskaana? Mummo vastasi, että en kai, kun ei ole pantukaan. Lääkäri jähmettyi hämmennyksestä patsaaksi. Sen mummon bravuuri oli kuitenkin napata lentävät kärpäset suoraan kouraansa, ja toimittaa ne suoraan roskiin. Hänen refleksinsä olivat monta kertaa nopeammat kuin esim. minun. Hän konsultoi minulle viimeisinä elinvuosinaan paljon hiljaista tietoa refleksien harjoittamiseen. Sittemmin hän kuoli peräsuolisyöpään.

Olet oikeassa, ehkä olisi pitänyt painottaa enemmän tyyliin: KOKEMATTOMAT ja reflekseiltään surkastuneet..

Refleksit rupeavat surkastumaan siinä vaiheessa kun muukin hermosto, miehillä tämä ikä on n. 24-26 vuotta, elikkäs meikäläisen ikä..
Refleksi, elikkä kun aivot saavat tiedon tapahtumasta on eri asia kuin tiedostettu toiminta, tätä tiedostettua toimintaa voi kehittää myöhemmälläkin iällä samalla tavalla kuin oppia muitakin asioita.
Ainakin entisen aikido opettajani mukaan. 63 mies viskoi meitä parikymppisiä mennen tullen, voitti kuntopiireissa ja kaikissa mahdollisissa fyysisissä rasitteissa. kyllä nolotti.
Itse olen myös mm. thaita treenannut n. 6 vuotta, välissä oli 2 vuoden tauko jossa huomasi hyvin miten tämä tiedostettu toiminta oli surkastunut tänä aikana, mutta refleksit pelasivat. Aivot tajusivat sparratessa lyöntien tulevan ja siihen kerkesi "reagoida", mutta mitään ei tapahtunut, vaan lyönti läsähti lärviin ja jne. mutta 2-3 viikon sparrien ja treenien jälkeen unohdettu ja surkastunut hermotoiminta oli jälleen palautunut sparrit sujuivat ilman suurempia päänsärkyjä.

hmm.. siis oliko kyseessä 90 vuotiaan exän mummo, vai exän 90 vuotias mummo?? mutta pahoittelen rakkaan anopin poistumista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat