Tuliko Kainista ja Abelista isänsä ja äitinsä näköisiä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulikohan Kainista ja Abelista isänsä(Aadamin) ja äitinsä(Eevan) näköisiä?
Olen 10 v ja olemme puhuneet aika äskeittäin heistä.Minkä laiset olivat heidän geenit?

Kommentit (12)

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006
Tiedemies11
Tulikohan Kainista ja Abelista isänsä(Aadamin) ja äitinsä(Eevan) näköisiä?
Olen 10 v ja olemme puhuneet aika äskeittäin heistä.Minkä laiset olivat heidän geenit?

Mikäli ei oteta kantaa ko. Raamatun henkilöiden olemassaolon varmuuteen, niin kyllä lapset aina vanhempiansa muistuttavat. Geenit juuri määrittelevät ihmisen. Geenit periytyvät ja siksi jokainen lapsi muistuttaa vanhempaansa. Geeneissä tapahtuu kuitenkin muutoksia ja siksi nykyihmisiä on niin paljon erilaisia.

Tämä voi olla aika vaikeata ymmärtää 10-vuotiaan lapsen, mutta jos et ymmärrä niin pyydä vaikka vanhempiasi selittämään tämä tekstini.

Yksinkertaistettuna :

Poika perii isältään isälinjan sukupuolikromosomin (joka siis määrittelee lapsen pojaksi) ja äidiltään yhden äitilinjan sukupuolikromosomin (joka voi tulla isänäidiltä tai äidinäidiltä).

Tyttö voi periä isältään vain isänäidin (eli mummon) sukupuolikromosomin ja äidiltään yhden äitilinjan sukupuolikromosomin (voi olla äidinisältä tai äidinäidiltä).

SUKUPUOLIKROMOSOMIEN DNA
--------------------------------------------------------------------------
Tässä kait hyvä vastaus :
http://fi.wikipedia.org/wiki/Haploryhm%C3%A4

Haploryhmä on se osa ihmisen perimästä eli DNA:sta, joka periytyy joko ainoastaan isältä tai ainoastaan äidiltä. Se määritetään edellisessä tapauksessa Y-kromosomista, jälkimmäisessä mitokondrio-DNA:sta. Sitä sanotaan monesti klaaniksi.

Haploryhmä lasketaan joko äidin (Eevan) mukaan, tai isän (Aatamin) mukaan. Äidin tyyppi mitataan mitokondrio-DNA:sta, isän tyyppi Y-kromosomin DNA:sta tyyppi. Äidin mitokondrio-DNA:ta sanotaan mt-DNA:ksi ja isän Y-kromosomin DNA:ta Y-DNA:ksi. Raamattuun viittaavia Eeva- ja Aatami-nimiä on tässä yhteydessä käytetty, koska haploryhmien avulla on yritetty jäljittää tietoa nykyihmisten varhaisista esivanhemmista, joista mahdollisesti kaikki nykyisin elävät ihmiset polveutuvat joko yksinomaan esiäitien tai yksinomaan esi-isien kautta.

ISÄLINJA eli vain isien kautta ensimmäiseen isään :

Isälinjassa ensimmäisenä oli A (kuin Adam) ja sen veli B, josta syntyivät muut serkut. A:ta ja veljeä (B-R) edelsi jokin, jota ei olla pystytty vielä määrittelemään. Ei ehkä pystytäkään, sillä vanhaa Y-dna:ta on vaikea eristää tutkittavaksi. Ilmeisesti sinun mainitsemillasi todellisilla tai keksityillä Aatamilla, Kainilla, Aabelilla ja Sethillä oli kuitenkin A:ta ja B-R:ää edeltävä, toisilleen samankaltainen y-haploryhmä, joten he muistuttivat toisiansa.

Kuvainnoillisesti Raamattua lainaten voisi myös asettaa Aadamin A:n ja B:n isäksi. A olisi Kain ja B Seth. Aabelhan kuoli, joten hän ei voinut jatkaa sukuaan. Maailmassa on ollut paljon geenejä, jotka ovat hävinneet, koska suku ei ole jatkunut, näin on ollut varmasti myös aikojen alussa.

ÄITILINJA eli äideiltä perityt geenit :
Äitilinjassa ensimmäisenä oli L0 ja sen sisar L1, josta syntyivät serkut (L2-X).. Tässä pätee lähes samat säännöt kuin edellisessä, paitsi jos syntyvä lapsi on tyttö, niin tyttö saakin isältään isänsä äidin geenit. Isälinjan geenin voi siis saada vain poika. Muinaisuudessa ja vielä hiljattainkin oli turhaa mainita tyttäriä sukututkimuksessa. Olen melko varma, että "Adamilla" ja "Eevalla" oli myös tyttäriä. Heidän olemassaolonsa tulee esille vain äitilinjan geenien avulla.

MUUT KROMOSOMIT

Muut kromosomit määrittelevät pituuden, ihon värin, silmien värin, sairaudet, elinajan ennusteen jne. Kromosomeissa olevat DNA:n geenit sopeutuvat vallitseviin olosuhteisiin (vahvin säilyy) ja esimerkiksi keskisellä maapallolla tämä on johtanut tummaan ihonväriin. Tumma ihonväri suojaa auringolta paremmin..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kromosomi

Esimerkiksi Raamatussa mainittua Anakilaista jättiläisen heimosta tai Goljatin sukulaisen voisi löytää seuraamalla jättiläisgeeniä.
http://www.bioteknologia.info/uutiset/b ... nnistettu/

Geenit säätelevät niin monia eri asioita ettei niitä tässä pysty kaikkea kertomaan.. Mutta jos on isänsä ja äitinsä lapsi, pitäisi todellakin muistuttaa vanhempiansa tai edes kaukaisia sukulaisiansa, koska on perinyt näiden (suvun) geenit.

rc

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
rcislandlake
Geenit säätelevät niin monia eri asioita ettei niitä tässä pysty kaikkea kertomaan.. Mutta jos on isänsä ja äitinsä lapsi, pitäisi todellakin muistuttaa vanhempiansa tai edes kaukaisia sukulaisiansa, koska on perinyt näiden (suvun) geenit.

Niin, mutta toisaalta kuitenkin mitä kauemmas mennään sukupuussa, sitä mahdollisemmaksi käy, ettei ihminen ole perinyt mitään geenejä kyseiseltä esivanhemmalta.

Teoriassa sekin on mahdollista ettei ihminen ole perinyt yhtä ainutta geeniä kahdeltakaan isovanhemmaltaan, joskin geenien suuri määrä tekee sen hyvin epätodennäköiseksi.

Vierailija

Kainilla (aka kane) ei ole geeniperimää, koska on yli-ihminen.. Hän on elänyt jo päälle 2000 vuotta ja toimii edelleen varsin nuoren näköisenä NOD:in johtajana..

Vierailija

Kun olin n. 5v. ja opin lukemaan, äitini istutti minut pöydän ääreen ja piti lukea raamattua. No.. minä luin innokkaana. En muista miettineeni perimäjuttuja mutta se mikä minun mieltäni alkoi askarruttaa oikein toden teolla, oli se että minne Kain oikein lähti kun oli tappanut veljensä Abelin. Raamatussahan on tarina siitä että Kain lähti muualle ja löysi vaimon.

Miten sellainen olis voinut olla mahdollista kun maailmassa tarinan mukaan oli vain kaksi ihmistä; Ensimmäinen Adam ja hänen kylkiluustaan tehty Eva.

Minä pohdin noita asioita paljon. Kukaan aikuinen ei osannut antaa järjellisiä vastauksia. Paljon muitakin kysymyksiä risteili päässäni ja minä tulin hulluksi. Aloin potea ohimolohkoepilepsiaa. Kait se liiasta stressistä aktivoitui? Minulla oli kuulo- ja aistiharhoja. Tarinat raamatusta sekoittuivat arkiseen sekavuuteen ja elin psykoosissa murrosikääni asti. Olin n. 16v. kun suljin kotioveni, pääsin pois ja pelastuin.

Mutta.. ei se elämä hullunakaan ihan toivotonta ollut. Olihan minulla pikku-ukkoni ja fantastinen mielikuvitusmaailma ja siellä riitti hyviksiä. Niillä ei ollut samoja geenejä kuin minulla tai vanhemmillani. Ne olivat kilttejä eikä ne kyselleet tyhmiä pikkulapselta.
Nooh.. välillä kaivelin joltakin nukelta silmät päästä ja muuta sellaista mutta en onneksi koskaan vahingoittanut mitään elollista. Koulussa kun toiset lapset repivät eläviltä hyönteisiltä siipiä, minä kärsin.

Nyt kun mä oon aika aikuinen, olen jo viisi kertaa ohittanut kymenen vuoden etapin niin nuo geeni ja perimäjutut ovat alkaneet kiinnostaa erityisesti.
Kun minusta tuli äiti kaksikymmentä vuotiaana, sain tilaisuuden seurata prosessia, jossa mun omassa vattassa kehittyi munasolusta ja siittiöstä sikiö, joka kasvoi kunnes syntyi vauvana. Oi miten ihanaa se oli.

Lapsi oppi jatkuvasti uusia asioita. Alkoi kysellä. Kun hän oli kymmenvuotias, hän innostui tanssimaan. Me asuttiin kasiossa, jossa huoneita yhdisti eteinen ja me tanssittiin jenkkaa asunnon päästä toiseen ja se, se se oli lystiä se!

Minä laitoin lapseni kolussa elämänkatsomusoppiryhmään uskonnonopetuksen sijasta. Se oli varsin viisas päätös. En luetuttanut lapsellani raamattua. Mummonsa teki sitä salaa silloin kun lapseni vieraili luonaan, mutta pelastin lapseni mokomalta kulttuurievoluution kummajaiselta silloin kun hän oli 7v. ja muutimme n. 50km. päähän mummusta. Kun lapsi oli 9v. niin muutimme 200km:n päähän.

Me tanssimme vieläkin jenkkaa välillä. Se rentouttaa mukavasti.

Ai niin, minulla on sisko ja veli. Veli muistutti paljon enemmän äitiämme ja siskoni on kuin ilmetty isänsä. Minusta sanottiin että olen "siriukselta", minä en muistuta erityisesti kumpaakaan. Minä olen kuulemma kuin ilmetty mummomme äidin puolelta.

Luonnontieteilijöillä on sellainen selitys että maapallo on kehittynyt hyvin hitaasti. Siis ihmisten perspektiivistä, suhteutettuna ihmisen kykyihin kokea asioiden suhteellisuutta, jota varten ihmisten puheessa on käsite aika.

Ihmisen aika olla yksittäisenä olentona olemassa, se on lyhyt verrattuna maapallon ikään. Välillä mietityttää että millaisia ihmiset olivat joskus 40 000v. sitten kun alkoivat viljellä maata? Millaisia he olivat sitä ennen, elivätkö keräillen siemeniä, metsästellen ja kalastellen, miten tarkenivat kylmässä kun eivät hoksanneet tehdä nuotiota? Ehkä meidän esivanhemmillamme oli turkispeite?

Onhan noita hauskaa miettiä välillä ja etsiä tietoa nyt kun sitä on niin kosolti tarjolla. Kaikkea ei pidä uskoa mitä omin silmin näkee ja korvin kuulee. Ihmisen aivot kun voivat temppuilla niinkin arkisesta asiasta kuin liiasta stressistä kun jännittää ja pelottaa ja ties mitä.

Mahtoivatko meidän esivanhempamme tanssia?
Totta maar.. ei ihmiset olis selviytyneet ilman hauskanpitoa ja liikuntaa ammoisista ajoista.
Eiköhän panna sen kunniaksi vaikka polkaksi, saisko luvan?

http://uk.youtube.com/watch?v=NorgJ0ziv ... re=related

Vierailija
Blastaaja
Kainilla ei ole geeniperimää, koska on yli-ihminen.. Hän on elänyt jo päälle 2000 vuotta ja toimii edelleen varsin nuoren näköisenä NOD:in johtajana..

Eipä näkynyt kainin merkkiä otsassa. Kainin merkkiä kantavia ei voi surmata, mutta jos surmataan, niin sitten itte Ukko tappaa semmosen ilkityön tekijän.

Kuten historiasta tiedämme, niin kaikenmoiset moottoripyöräjengiläiset eivät vieläkään tiedä, millainen on kainin merkki, koska he joutuvat ite kostamaan tietynlaisten tatuoitujen surmat...

Vierailija

1000-2000 vuoden päästä vähemmän pätevät historioitsijat väittävät, että Berliinin muuri murtui hitaasti, ja ehkä vanhuuttaan.

Vierailija
Blastaaja
Kainilla ei ole geeniperimää, koska on yli-ihminen.. Hän on elänyt jo päälle 2000 vuotta ja toimii edelleen varsin nuoren näköisenä NOD:in johtajana..http://news.filefront.com/wp-content/up ... onquer.jpg

Telkkari on vähänniinkuin raamattu ennevanhaan.
Kameralla voidaan kehitellä epätodellisia juttuja ihan niikuin ammoin raapusteltiin papyryskääröihin ja kivitauluihin. Jos aivoissa on jotain hämminkiä niin ihmiselle voi kehittyä persoonallisuushäiriö, vaikka sellainen rajatilainen jossa ei erota factaa ja fictiota, ei opi itsestään kuka on ja voi luulla itseään vaikka miksi.

Jokkut on aikuisenakin niin sekasin että laittelee jollekin pikkulapselle ihan pöhköjä juttuja nettiin.

Toi näyttelijä tossa kuvassa on takuulla arkielämässään ihan tavis joka tienaa vaan jokapäiväistä leipäänsä esittämällä jotakin muuta mitä on. Ehkä raamatun kirjoittajatkin.. taikka siis ne joiden kirjoituksista on koottu erittäin tarkasti valikoiden valikoitsijoille mieluisia tarinoita.. he olivat aikansa kaunokirjailijoita, jotka sekoittivat sepitelmiinsä fiktiivisiä hahmoja ja sun muuta. Osa jutuista on kirjoitettu takuulla kännissä tai jossain huumeissa.

Raamatun tutkimus..

Raamatun kannessa pitäis olla tarra K18

Telkkarissa onneksi aikuisviihde sijoitetaan lasten nukkumaanmenoajan jälkeisiin tunteihin ja ohjelmiin on merkitty nuo K-merkiinät joita vastuuntuntoiset ja selväjärkiset aikuiset noudattavat.

Mutta.. ihan kivahan se on näistäkin asioista jutella netissä.

________

Vierailija
Pönni
Blastaaja
Kainilla ei ole geeniperimää, koska on yli-ihminen.. Hän on elänyt jo päälle 2000 vuotta ja toimii edelleen varsin nuoren näköisenä NOD:in johtajana..http://news.filefront.com/wp-content/up ... onquer.jpg

Telkkari on vähänniinkuin raamattu ennevanhaan.
Kameralla voidaan kehitellä epätodellisia juttuja ihan niikuin ammoin raapusteltiin papyryskääröihin ja kivitauluihin. Jos aivoissa on jotain hämminkiä niin ihmiselle voi kehittyä persoonallisuushäiriö, vaikka sellainen rajatilainen jossa ei erota factaa ja fictiota, ei opi itsestään kuka on ja voi luulla itseään vaikka miksi.

Jokkut on aikuisenakin niin sekasin että laittelee jollekin pikkulapselle ihan pöhköjä juttuja nettiin.

Toi näyttelijä tossa kuvassa on takuulla arkielämässään ihan tavis joka tienaa vaan jokapäiväistä leipäänsä esittämällä jotakin muuta mitä on. Ehkä raamatun kirjoittajatkin.. taikka siis ne joiden kirjoituksista on koottu erittäin tarkasti valikoiden valikoitsijoille mieluisia tarinoita.. he olivat aikansa kaunokirjailijoita, jotka sekoittivat sepitelmiinsä fiktiivisiä hahmoja ja sun muuta. Osa jutuista on kirjoitettu takuulla kännissä tai jossain huumeissa.

Raamatun tutkimus..

Raamatun kannessa pitäis olla tarra K18

Telkkarissa onneksi aikuisviihde sijoitetaan lasten nukkumaanmenoajan jälkeisiin tunteihin ja ohjelmiin on merkitty nuo K-merkiinät joita vastuuntuntoiset ja selväjärkiset aikuiset noudattavat.

Mutta.. ihan kivahan se on näistäkin asioista jutella netissä.

________

Oletan kuitenkin lapsen ymmärtäneen varsin vitsikkään pointin, jota sinä et..

Vierailija
Boysen
1000-2000 vuoden päästä vähemmän pätevät historioitsijat väittävät, että Berliinin muuri murtui hitaasti, ja ehkä vanhuuttaan.

Joo.. eikös se tavallaan suhteellisesti ajatellen ollut sellainen muuri että sitämukaa kun toiset rakensi niin toiset teki myyräntyötä sen purkamiseksi.
Mä oon muuten huristanut junalla siellä muurin välissä! Olin ilman viisumia DDR:ssä kun lähdin hiukka seikkailemaan. Voi juku että oli jänskä reissu. Ne tietenkin nappas mut jo heti lentokentällä. Tunki johonkin bussiin, joka lähti körööttämään Länsiberliinin puolelle. Minä ummikkona osasin sanoa vain että bittesöö ja danke. Eikä ne mitään engelskaa olleet ymmärtävinään. Sieltäpäs sitten iltamyöhällä kuitenkin sain setvittyä itseni määränpäähäni, jossa ystäväni olivat imuroineet tervetuliaisviinakset ja sapuskat napaansa.
No eipä mittään.
Luuhailin siellä sitten viikon päivät entisessä DDR:ssä ja piti päivittäin visiteerata miliisiasemalla. Kerran sanoin että osaan minä ittekin sinne, että ei tarvitse muiden haaskata aikaa mokomaan. Matkustin Dresdniin ja moikkasin vartiokopissa istunutta koppalakkia ja lähdin kipittämään portaita ylös.
Hitto.. Koppalakkinen singahti sieltä kopista perääni ja tunskin miten Kalshnikovin piippu kosketti lapaluideni väliä. Hui! Meinasin melkein säikähtää mutta eipä mittään. Aika tylsää ja pitkäveteistä oli istua nököttää epämukavalla tuolipahalla huoneessa, jossa oli seinällä Hoonekkerin kuva ja virkailijoita poikkesi useaan otteeseen siinä syynäämässä vuoroin passiani ja naamaani.
Lopulta ne antoivat passin minulle ja sanoivat että voin lähteä pois ja seuraavana päivänä pitää jälleen ilmoittautua.
Minä sanoin että dankke ja poistuin kuljeksimaan derkkulaiskylän katuelämään.

Sen pituinen se.

Vierailija
Blastaaja
Oletan kuitenkin lapsen ymmärtäneen varsin vitsikkään pointin, jota sinä et..

Kappas.. taas yksi jolla on samaa geeniperimää kuin Aino Kassisella.
Varsin laajaa sukua näämmä.

Uusimmat

Suosituimmat