Fysiikanmallinnusohjelmat

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olenpa pelaillut joitakin erilaisia pelejä ja ohjelmia joissa on fysiikat. Yksi esimerkki vaikka Newton's playground. Siinä voi luoda eri muotoisia ja -kokoisia palikoita eri ominaisuuksilla, kimmoisuutta ja kitkaa voi muuttaa jne. Niitä voi yhdistellä toisiinsa ja luoda niiden välille erilaisia jointteja. "Pelin" voi laittaa stopille ja luomiaan juttuja siirrellä ja asetella sillä aikaa vaikkapa. Kun sitten laittaa playta niin ilmassa olevat esineet putoavat ja jännitykset purkautuvat, fysiikan lakien mukaan tietenkin. Ihan viihdyttävää jonkin aikaa kyllä.

Mutta ihmettelen sitä että miten nuo tapahtumat voivat edetä aina hieman eri tavalla, kaaosteorian mukaisesti? Jos on vaikka rakentanut kaatuvan laatikkopinon, ja sitten painaa play, niin se näyttää aluksi lähtevän kaatumaan aina samalla tavalla mutta jossain kohtaa kaatumista kun laatikot törmäilevät ja vuorovaikuttavat keskenään, alkaa mennä sitten eri tavalla hieman ja lopputulos saattaa sitten olla ihan eri. Siinä siis voi painaa jostain napista että homma peruuntuu ja saa luomuksensa takaisin alkuperäisessä kondiksessaan ja koittaa sitä täysin samaa uudelleen. Johtuuko se noiden ohjelmien koodauksesta, onko niissä jotain satunnaistekijöitä, ja miksi pitää olla? Ihan tarkoituksellako? Sattuuko kukaan tietämään? Vai onko kyse yksinkertaisesti bugituksesta, kun kone laskee noita vähän vaihtelevalla tarkkuudella..

くそっ!

Kommentit (5)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Mutta ihmettelen sitä että miten nuo tapahtumat voivat edetä aina hieman eri tavalla, kaaosteorian mukaisesti? Jos on vaikka rakentanut kaatuvan laatikkopinon, ja sitten painaa play, niin se näyttää aluksi lähtevän kaatumaan aina samalla tavalla mutta jossain kohtaa kaatumista kun laatikot törmäilevät ja vuorovaikuttavat keskenään, alkaa mennä sitten eri tavalla hieman ja lopputulos saattaa sitten olla ihan eri. Siinä siis voi painaa jostain napista että homma peruuntuu ja saa luomuksensa takaisin alkuperäisessä kondiksessaan ja koittaa sitä täysin samaa uudelleen. Johtuuko se noiden ohjelmien koodauksesta, onko niissä jotain satunnaistekijöitä, ja miksi pitää olla? Ihan tarkoituksellako? Sattuuko kukaan tietämään? Vai onko kyse yksinkertaisesti bugituksesta, kun kone laskee noita vähän vaihtelevalla tarkkuudella..



Siellä on pakko olla jotain satunnaisjuttuja. En osaa sanoa miksi, erikoiselta se kuulostaa. Voi olla, että se laskee jotain juttuja Monte Carlo-menetelmällä ja käyttää satunnaislukugeneraattorille eri siemenlukuja eri ajokerroilla. Kyllä tietokone normaalisti laskee deterministisesti, alkuarvoherkkäkin systeemi kehittyy samalla tavalla eri ajokerroilla.

L2K2
Seuraa 
Viestejä150
Liittynyt27.10.2006
Neutroni
Ronron
Mutta ihmettelen sitä että miten nuo tapahtumat voivat edetä aina hieman eri tavalla, kaaosteorian mukaisesti? Jos on vaikka rakentanut kaatuvan laatikkopinon, ja sitten painaa play, niin se näyttää aluksi lähtevän kaatumaan aina samalla tavalla mutta jossain kohtaa kaatumista kun laatikot törmäilevät ja vuorovaikuttavat keskenään, alkaa mennä sitten eri tavalla hieman ja lopputulos saattaa sitten olla ihan eri. Siinä siis voi painaa jostain napista että homma peruuntuu ja saa luomuksensa takaisin alkuperäisessä kondiksessaan ja koittaa sitä täysin samaa uudelleen. Johtuuko se noiden ohjelmien koodauksesta, onko niissä jotain satunnaistekijöitä, ja miksi pitää olla? Ihan tarkoituksellako? Sattuuko kukaan tietämään? Vai onko kyse yksinkertaisesti bugituksesta, kun kone laskee noita vähän vaihtelevalla tarkkuudella..



Siellä on pakko olla jotain satunnaisjuttuja. En osaa sanoa miksi, erikoiselta se kuulostaa. Voi olla, että se laskee jotain juttuja Monte Carlo-menetelmällä ja käyttää satunnaislukugeneraattorille eri siemenlukuja eri ajokerroilla. Kyllä tietokone normaalisti laskee deterministisesti, alkuarvoherkkäkin systeemi kehittyy samalla tavalla eri ajokerroilla.



Tai sitten käytetty aika-askel EI ole vakio, jolloin numeerisen laskennan epätarkkuudet kasautuvat eri lailla eri kerroilla. Tosin näi tapahtuvat muutokset olisivat _hyvin_ pieniä, mutta korostuisivat helposti erikoistilanteissa, kuten törmäystilanteet.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Tosin näi tapahtuvat muutokset olisivat _hyvin_ pieniä, mutta korostuisivat helposti erikoistilanteissa, kuten törmäystilanteet.



Joo siis törmäystilanteet ja muut vuorovaikutustilanteet ovat usein äärimmäisen herkkiä niin että pienen pieninkin ero kasvaa nopeasti valtavaksi, ihan jo yhdessä törmäyksessä. Ihmettelen vaan että mistä se pikkuruinen ensimmäinen ero syntyy, alkutilanteet kun ovat tismalleen matemaattisen samanlaiset.

Lisäksi siinä käy niin että kun luo vaikka jonkin tasapainolaudan eli ensin millin paksuinen tikku pystyyn maahan ja sen kärkeen tasapainoon joku esine, vaikkapa pallo, niin se tietenkin pysyy siinä koska tilanne on matemaattisen symmetrinen eikä pallolla ole syytä pudota mihinkään suuntaan, vaikka todellisuudessa tuo ei onnistuisikaan millään. Vaan jos sitä jonkin aikaa siinä antaa olla, niin se saattaa lopulta kaatua koko rakennelma. Jostain on tullut häiriö täydelliseen matemaattiseen symmetriaan.

くそっ!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
L2K2

Tai sitten käytetty aika-askel EI ole vakio, jolloin numeerisen laskennan epätarkkuudet kasautuvat eri lailla eri kerroilla. Tosin näi tapahtuvat muutokset olisivat _hyvin_ pieniä, mutta korostuisivat helposti erikoistilanteissa, kuten törmäystilanteet.



Kyllä tuollainen näkyy alkuarvoherkässä laskennassa. Mutta jos se aika-askel määritetään ohjelmassa kulloisenkin tilanteen ja historian mukaan, ei siihen pitäisi tulle eroja samasta alkutilasta lähtiessä.

Vierailija

Milläs tuo newton... ohjelma käynnistetään? En löytänyt .exe päätteistä tiedostoa, jolla se lähtisi käyntiin.

Uusimmat

Suosituimmat