Ilmakivärin kunnostus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä liittyy kylläkin puun- ja metallinkäsittelyyn, mutta olkoot sitten aluksi täällä.

Kyse on siitä, että sain Hunter 890 ilmakiväärin kiikaritähtäimellä. Nyt jo tässä kunnossa.

Puurunko oli pahasti kolhuilla ja piipussakin pintaruostetta. Muuten hyväkuntoinen ja tarkka kuin mikä.

Hioin puurungon ensin koneellisesti, sitten käsin täysin peruspuupinnalle. Putsasin pinnan sitten asianmukaisilla aineilla, ja aloin vetämään petsilakkaa ja välihionta jo seitsemän kertaa. Olis melkein valmis, mutta sitä viimeistä silausta en saa sitten millään. Aina on jotain epätasaisuuksia, vaikka pölyttömässä tilassa sitä laittelenkin (saunan peseytymistila).

Miten saan sen viimeisen silauksen tuon tukin pintaan? Mikä viimeiseksi lakaksi. Onko vene- tai parkettilakka siihen sopiva? Pitäiskö viimeisille kerroksille lakkaa ohentaa?

Toinen asia on sitten piippu. Siinä oli pintaruostetta. Hioin piipun karhunkielellä kirkkaaksi. Milläs sen sitten saa tasaisen mustaksi?

Muutenhan tuo on ihan OK ja todella tarkka kiikaritähtäimellä (25x20 pistekohdistus) jonnekin 50 metriin tarkkuustauluun. Lyijyluodin lähtönopeus tehtaan ilmoittamana on 305 m/s. Ihan mökille sen aion viedä kesäksi

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Lakkaus täytyy olla tasainen joka kerrokselta. Lakkakerrosten määrä ei niinkään auta, jos alla on epätasaisuuksia Kun lakkaan sekoittaa ohenninta, saa huomattavasti parempaa jälkeä. Itselläni on hyviä kokemuksia venelakalla saatavasta tasaisesta pinnasta.

Vierailija
Lassi
Tämä liittyy kylläkin puun- ja metallinkäsittelyyn, mutta olkoot sitten aluksi täällä.

Kyse on siitä, että sain Hunter 890 ilmakiväärin kiikaritähtäimellä. Nyt jo tässä kunnossa.

Puurunko oli pahasti kolhuilla ja piipussakin pintaruostetta. Muuten hyväkuntoinen ja tarkka kuin mikä.

Hioin puurungon ensin koneellisesti, sitten käsin täysin peruspuupinnalle. Putsasin pinnan sitten asianmukaisilla aineilla, ja aloin vetämään petsilakkaa ja välihionta jo seitsemän kertaa. Olis melkein valmis, mutta sitä viimeistä silausta en saa sitten millään. Aina on jotain epätasaisuuksia, vaikka pölyttömässä tilassa sitä laittelenkin (saunan peseytymistila).

Miten saan sen viimeisen silauksen tuon tukin pintaan? Mikä viimeiseksi lakaksi. Onko vene- tai parkettilakka siihen sopiva? Pitäiskö viimeisille kerroksille lakkaa ohentaa?

Toinen asia on sitten piippu. Siinä oli pintaruostetta. Hioin piipun karhunkielellä kirkkaaksi. Milläs sen sitten saa tasaisen mustaksi?

Muutenhan tuo on ihan OK ja todella tarkka kiikaritähtäimellä (25x20 pistekohdistus) jonnekin 50 metriin tarkkuustauluun. Lyijyluodin lähtönopeus tehtaan ilmoittamana on 305 m/s. Ihan mökille sen aion viedä kesäksi




Tavarataloista löytyy kirkaslakkaspraytä, jolla saa aika hyvän pinnan.
Musta pinnoite on tehty varmaankin jonkun karbidin avulla.

Vierailija

Elikkäs teen kevythionnan vielä kerran kaikkein hienoimalla santapaperilla, ja ohennan petsilakkaa, ja yritän uudelleen. Minusta vaikuttikin tuo lakka jotenkin paksulta.

Spray varmaankin olisi hyvä, mutta en raaski tuota varten sitä ostaa. Mitä on karbidi? Kevyesti se musta tuosta piipusta kuitenkin lähti. Eli todella ohut kerros jotain...

Vierailija
Lassi
Elikkäs teen kevythionnan vielä kerran kaikkein hienoimalla santapaperilla, ja ohennan petsilakkaa, ja yritän uudelleen. Minusta vaikuttikin tuo lakka jotenkin paksulta.

Spray varmaankin olisi hyvä, mutta en raaski tuota varten sitä ostaa. Mitä on karbidi? Kevyesti se musta tuosta piipusta kuitenkin lähti. Eli todella ohut kerros jotain...




http://fi.wikipedia.org/wiki/Karbidi
Kyse on jostain muusta, vanadiini tms. karbidista, en muista.
Lakkaspray maksaa alle 4 euroa. loput voi käyttää esim. graffitien tekoon.

Vierailija

Ja piipunkin vain vetäiset mattamustalla sprayllä. Ei siihen oikein halvemmalla pintaa saa. Loput purkit voit sitten käyttää vaikka mopon uudelleen maaluuseen.

Vierailija
iisti
Ja piipunkin vain vetäiset mattamustalla sprayllä. Ei siihen oikein halvemmalla pintaa saa. Loput purkit voit sitten käyttää vaikka mopon uudelleen maaluuseen.

Tuommoinen spray läsäytettynä sileälle teräspinnalle ei kestä sitten yhtään mitään. Esim. sormuksen hankaaminen piipun kylkeen saa aikaan maalin irtoamista.

Vierailija
BR3K
iisti
Ja piipunkin vain vetäiset mattamustalla sprayllä. Ei siihen oikein halvemmalla pintaa saa. Loput purkit voit sitten käyttää vaikka mopon uudelleen maaluuseen.

Tuommoinen spray läsäytettynä sileälle teräspinnalle ei kestä sitten yhtään mitään. Esim. sormuksen hankaaminen piipun kylkeen saa aikaan maalin irtoamista.

Heh. Naapurin pojan koltiaisen mopon maalaankin mustaksi
Muistaakseni on olemassa ihan jotain erikoismaalia tuohon piippujuttuun. Taidankin käväistä aseliikkeessä. Luulis siellä ainakin jotain tietävän.

Lisäys: Tutkin muita ketjuja. Mm. http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t521892 jossa on keskusteltu samasta asiasta. Olen mokannut piipun kanssa Olis pitänyt kokeilla ensin aseöljyllä. Aseliikkeestä saa jotain piipun sinistyssarjoja. Hinta melko korkea 50 euroa/sarja. Pitää kysellä aseharrastajilta, josko löytyisi jotain apua.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Vie rautaosat asesepälle sinistettäväksi.
Keitethän jossaki helekatin vaarallisessa hapossa , mitä lie sinihappoa.
Tai tee jaloruostutus piipulle, jossa piipun pinnalle muovostuu
tummanruskea kaunis pysyvä ruostekerros, joka sitten öljytään.

Niin tai osta semmonen tohotin , 25 euroa jotaki semmonen johon käypi retkikeittimen kaasupullo.
Kuumenna rautaosat, ja pyhi meijjerivoilla.
Tee niin nuin 50-100 kertaa, niin Sinulla on ilmakon piipussa kauniinkiiltävä
pikimusta rasvanokipinta. Senku öljyää toisinaan, niin ikuna ei ruostu.
Tohotinta voit sitte käyttää mettäpalojen sytyttimenä, tai myy 50 egulla jollekki pyromaanille.

Ensiksimainittu konsti on paras.

Vierailija
Aslak
Vie rautaosat asesepälle sinistettäväksi.
Keitethän jossaki helekatin vaarallisessa hapossa , mitä lie sinihappoa.
Tai tee jaloruostutus piipulle, jossa piipun pinnalle muovostuu
tummanruskea kaunis pysyvä ruostekerros, joka sitten öljytään.

Niin tai osta semmonen tohotin , 25 euroa jotaki semmonen johon käypi retkikeittimen kaasupullo.
Kuumenna rautaosat, ja pyhi meijjerivoilla.
Tee niin nuin 50-100 kertaa, niin Sinulla on ilmakon piipussa kauniinkiiltävä
pikimusta rasvanokipinta. Senku öljyää toisinaan, niin ikuna ei ruostu.
Tohotinta voit sitte käyttää mettäpalojen sytyttimenä, tai myy 50 egulla jollekki pyromaanille. Ensiksimainittu konsti on paras.




Niin. Ihan mökkiaseena sitä olis tarkoitus käyttää. Kaveriporukassa sitten tarkkuusammunta pikku hiprakassa. Voisin kokeilla sitä autospraytä ja jos sitten vetäis jonkun ohuen lakan päälle. Ei siinä kokeilussa häviäkään.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Lakkapinta pitää myös hioa hienorakeisella paperilla ja sitten laittaa uutta lakkaa pintaan.

Pelkällä lakkaamisella ei saa tasasta ja kiiltävää pintaa, vaan välihiota on hyvä suorittaa.

180 numeroisella paperilla onnistuu välihionta, sitten laitat uuden kerroksen lakkaa, teet niin kauan samanlailla kun tulee kirkas ja sileä pinta.

Vierailija

Alkaa muuten olemaan nuo gamon muut mallit jo vaarallisia. Ostaa tollasen 5,5mm kuulalla jossa lähtönopeutta yli 300m/s. Kuula vissiin noin tuplasti painavampi kuin pikkuveljensä. Alkaa löytymään jo jokunen joule.

Vanhalla jippiin metsästysfoorumillahan oli keskustelua noista ilma-aseista. Porukka väänti aika hervotonta vitsiä aiheesta.

http://tinyurl.com/63u9vl
http://tinyurl.com/6luqkt
http://tinyurl.com/3q3ept

Tuossa nyt jokunen makupalaksi. Archive.org jaksaa kaivella lisää osoitteesta jippii.fi/jsp/forum. Seikkaaleehan tuolla jokunen tuttukin nimimerkki, ainakin tutkimuksen tunnistaa.

Hieman meni offtopikksi nyt...

Tarkemmin kun muistelee sen mökki impun kunnossapitoa, niin tulihan siihen vedettyä teräketjuöljyt keväisin piippuun. Ulkoisesti siis.

Vierailija

No niin. Nyt on perä hiottu sitten viimeisen päälle, ja vedetty reilusti ohennetulla petsilakalla.
Löysin mustaa metalille tarkoitettua maalia, joten sivelin sillä piipun alustuskien jälkeen. Näyttää ihan hyvältä nyt.
Tukin kanssa pitää sitten taas odotella vuorokaus, että voi vaikkapa vetää uuden kovalakka (parkettilakka) pinnan. Sitten saa riittää tuo puuhastelu.

Kaikki näköjään pitää opetella kantapään kautta. Tämä ketju on kylläkin auttanut kovasti. Mokasin tosiaan tuon piipun kanssa. Olis sittenkin pitänyt kokeilla ensin aseöljyllä. Entinen omistaja sanoi vaan, että vedä teräsvillalla, ja uskoin.

Vierailija
MalcomX
Kylmäsinistys on alan harrastajien keskuudessa käytetty menetelmä aseiden sinistysvaurioiden korjailuun.

http://www.anti-corrol.com/siniohje.html




Tehtaalla käytetään varmaan eri menetelmiä kestävän pinnan aikaansaamiseksi, tässä harrastelijalle sopiva, lähde
www.guns.connect.fi/gow/kysvast33.html
-->Asealan perustietona mainittakoon, että SINISTYS ja MUSTAUS ovat tyystin erilaisia prosesseja. Nykyään harrastetaan pääsääntöisesti MUSTAAMISTA, prosessin nopeuden takia, ja koska aseiden ostajat suosivat kiiltäviä, emalimaisia metallipintoja. Mustaus suoritetaan keittämällä metalliosia alkaalisessa, hapettavassa liuoksessa. Vaikuttavat ainesosat ovat yleensä natriumhydroksiidi (natronlipeä) ja natriumnitraatti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat