Outo patti korvan lähistöllä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei, huomasin tässä äskettäin juuri oudon patin oikean korvani takaa. En osaa sanoa, se ei ole kovin suuri, ehkä jotain 1-2cm. Hätäännyin tietysti heti kun löysin sen. Googletin hieman ja löysin jotain juttuja suurentuneista ihosolmukkeista ja rasvapateista. Luin, että rasvapatit ovat yleensä sellaisia "löllyviä", mutta tämä mikä minulla on tuntuu sellaiselta kovalta (ihan kuin se olisi luuta). Vasemman korvani lähistöllä tällaista ei ole. Eikä tämä ole aiheuttanut päänsärkyä ja tuon tuollaistakaan.

Se ei ole kovin kipeä tai mitään, mutta jos sitä painaa jonkun verran, niin se tuntuu hieman aralta ja jopa kivuliaalta. Onko kellään teistä ollut/on mitään tällaisia patteja? Pelkään että olisi kasvain. Tämä myös muljahtelee jotenkin. Minulla on ollut myös jonkun verran niskakipuja ja joskus vetää niskasta...

En ollut ennen kiinnittänyt huomiota mihinkään tällaiseen, mutta patit pelottavat. En kuitenkaan jostain syystä usko, että se olisi jokin "kasvain" tai jokin, koska eihän kasvaimet ole kivuliaita jos niitä painelee? Kannattaakohan käydä lääkärissä näyttämässä...

Kiitoksia jos jaksatte vastata. Tämä vaivaa minua hieman.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Ehdottomasti kannattaa mennä näyttämään pattia lääkärille. Kuinka kauan se patti on ollut siellä? Jos se on kova, se ei välttämättä ole rasvapatti. Hyvänlaatuinen kasvain kenties?

Käypä lääkärissä ja kerro tänne diagnoosi ihan mielenkiinnosta

Vierailija
MarsMan
Ehdottomasti kannattaa mennä näyttämään pattia lääkärille. Kuinka kauan se patti on ollut siellä? Jos se on kova, se ei välttämättä ole rasvapatti. Hyvänlaatuinen kasvain kenties?

Käypä lääkärissä ja kerro tänne diagnoosi ihan mielenkiinnosta

En nyt ole varma, mutta tänään sen huomasin siinä. Eihän ne ihan noin vain sinne tupsahda (toisin kuin rasvapatit ja imusolmukkeen tukkeutumat jne.)? Olisin kyllä huomannut sen jo aikaisemmin, eikä minulla varmaan mitään tällaista esim. viime talvena ollut. Veikkaisin myös enemmän tätä joksikin imusolmukepakkautumajutuksi, koska olen lukenut, että niitä voi tulla joskus ja että ne ovat arkoja ja hieman kivuliaita, toisin kuin kasvaimet, joiden ei pidä edes olla kivuliaita. Ja tuossa keväänä minulta mitattiin kaikki verijutut ja tuollaiset, joiden perusteella olin ihan terve... niin, ja ikää minulla on 15-vuotta.

Liittyyköhän tähän sitten se, että niskat jumittuessaan aiheuttaa jotain tukoksia tai jotain? Ja minulla vetää niskasta usein.

Vierailija

Todennäköisesti se on rasvapatti. Voivat syntyä ja kovettua hyvinkin nopeasti. Itselläni joskus teininä oli tuollainen samanlainen. Häipyy aikanaan itsestään tai puhkeaa. Veikkaan siis kovettunutta rasvapattia.

Jos huolestuttaa, niin käy lääkärissä.

Vierailija

Kiitoksia, tuo helpotti jo hieman. Katsoin itsekkin tietoja noista kovettuneista rasvapateista, joita voi tulla aika äkkiä (ja kovettua nopeast) ja veikkaisin omaani sellaiseksi. Niitä rasvapatteja minulla on voinut olla enemmänkin, mutta en ole kiinnittänyt niihin varmaan koskaan huomiota. En olisi ehkä pitkään aikaan - tai ikinä huomannut tuota pattia, jos en olis raapinut itseäni tuolta korvan läheltä. Hassua, jos tätä puristaa niin se sattuu hieman. Ei varmaan ole hirveän järkevää puristella sitä...

Noo, mutta katson minkälaiseksi tämä etenee. En oikein vielä viitsi lääkäriin vaivautua. Ja se on muuten hieman kuhmumainen näin vielä pikaisesti arvioituna. :P

Vierailija

Minulla on niskassa sellainen "stressinappula". Se on n. herneen kokoinen, lihaksessa. Kun niskani ovat auki, eikä tensiota pahemmin ole, ei pattiakaan ole. Kun niskat jumittaa, on patti iso ja aristava. Olen lääkärillä käynyt sitä näyttämässä, hän totesi että on niskan lihasten "kuonaa", eli, nestekierto häiriintyy kun kovasti jännittää.

Patteja on kaikenlaisia. finnejä, rasvapallukoita, "stressipampuloita" tms. Kannattaa vilauttaa tohtorille, mutta ei kannata huolehtia kovasti. äkillisesti ilmestyneet (muutamassa viikossa tms.) ovat juuri rasvapatteja sun muita tavallisia pampuloita. Rasvapatit ovat muuten osa kovia ja kiinteitä, joten ei niiden tarvitse "höllyviä" olla. Suurentuneet imusolmukkeet voivat olla monesta syystä "ärtyneitä", yleensä kysessä on mitätön infektio.

Hopohopi terkkarille tai tohtorille, saat mielenrauhan!

Vierailija

Ihmisessähän on hirveästi kaikenlaista epämääräistä rypylää pehmytkudoksissa. Kun lähtee tunnustelemaan melkein mitä tahansa aluetta, niin varmasti löytyy jotain kiinteämpää ainesta pehmeän joukosta. Minullakin on kaulassa pienen herneen kokoinen muljuava nappi aataminomenan yläpuolella. Näytin sitä kerran terveydenhoitajalle ja hän ehdotti, että pyydän hammaslääkäriä tunnustelemaan sylkirauhasia (olin menossa hammaslääkäriin). Hammaslääkäri ei ymmärtänyt miten jokin nappula kaulassa voisi liittyä sylkirauhasiin, mutta tunnusteli ne kuitenkin ja sanoi, ettei näissä ole mitään vikaa. Sen tutkiminen jäi sitten siihen. En jaksa ravata lääkärissä jokaisen nappulan takia. Olen päättänyt, että jos jokin on syöpää, niin siinähän on. Kyllä se ilmoittelee itsestään viimeistään siinä vaiheessa, kun päättää levitä.

Vierailija

Isälläni oli aikoinaan patti niskassa. Se todettiin rasvapatiksi. Oli sellainen kova mutta irtonainen ihon alla. Poistettiin pienellä leikkauksella.

Vierailija

minullakin on olut niin kauan kuin muistan joku patti vasemman korvan takana. se ei kuitenkaan ole ollut koskaan kipeä, enkä ole pitänyt sitä vaarallisena.

Vierailija

Poikakaverillani oli poskiluun alapuolella iso patti.Päästi sen niin isoksi paisumaan, että kun se poistettiin, jäi suuri kuoppa. Melkein tuli reikä poskeen.

Vierailija
MarsMan
Isälläni oli aikoinaan patti niskassa. Se todettiin rasvapatiksi. Oli sellainen kova mutta irtonainen ihon alla. Poistettiin pienellä leikkauksella.

Juuri tällainen se näyttäisi olevan, vaikka ei liikukkaan (koska iho on sen verran kireähköä) päänahassani. Eli sitä rasvaa on luultavasti kertynyt sellaiseksi möykyksi, joka on sitten kovettunut (ja tuntuu sitten hieman luumaiselta kohoamalta).

tietäjä
minullakin on olut niin kauan kuin muistan joku patti vasemman korvan takana. se ei kuitenkaan ole ollut koskaan kipeä, enkä ole pitänyt sitä vaarallisena.

Omanikaan ei ole mitenkään kipeä, ellei sitä sitten kovasti painele. Katsoin nyt tuota pattia peilistä (nyt se on hieman aran oloinen kun olen sitä näprännyt koko päivän) ja se näytti hieman punottavalta. Voikohan se rasvapatti tulehtua...

Vierailija
Anonym
Juuri tällainen se näyttäisi olevan, vaikka ei liikukkaan (koska iho on sen verran kireähköä) päänahassani. Eli sitä rasvaa on luultavasti kertynyt sellaiseksi möykyksi, joka on sitten kovettunut (ja tuntuu sitten hieman luumaiselta kohoamalta).

Kannattaisi varmaan poistattaa se kirurgisesti. Se on pieni toimenpide ja pääset samantien kotiutukseen

Vierailija

Lävistysten takia voi joillekuille tulla korvalehtiin ja niiden lähistölle keloideja, siis arven liikakasvua. Taipumus keloideihin on perinnöllinen.

Vierailija

Mag Gyver tekisi tuon Mag Gyverillä. Samanverran se sattuu kotona kuin lekurissakin. Korvantauksiin ei puudutus auta joten sitä ei tipu. Helppo toimenpide: Vekki päähän, räät pois ja laastari päälle.
Toisaalta jos epäilet syöpää, niin hiittäkö sillä tiedolla heti mitään tekisi.
Ota muutama olut. Kylä se siitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat