Henki vai aine? Kummasta tulemme?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko henki ja aine lopultakin sama asia?
Ne mielletään usein vastakohdikseen!

Fysiikan mukaan maailmankaikkeutta hallitsee aine. Jota puolestaan liikuttaa ja ohjaa satunnaiset, tosin todennäköisyyteen perustuvat kvanttilait.

Uskonnon mukaan kaikkea hallitsee Juumalan Henki. Kaikki on hengestä lähtöisin, myös aine, joka on vain alistunut kovempaan kouluun, kuin muu vapaana liihotteleva henki!

Mutta onko näiden välillä jotain yhteistä? Ettäkö Sattuma olisi hengen perimmäinen olemus? Sattumahan kuvaa valintatilannetta. Joko annetaan "sokean" sattuman vallita, siten, ettei itse vaikuteta satunnaisen reaktion määräytymiseen, tai sitten suorastaan ITSE käännetään "NOPPA" näyttämään mitä halutaan.

On selvää, ettei tuo ITSE käännetty nopan asento kuvaa "peliä" oikeilla säännöillä. Mutta itse olen sitä mieltä, että Yatzy-pelin sijaan maailmankaikkeus on pikemminkin älypeli, jossa tyhmätkin voivat menestyä, jos pelatessaan pelottelevat vastustajansa häviämään koko matsin huonoilla siirroilla! Näin siis menettelevät "vahvat". Mutta periaatteessa älykäs ja viisas olisi aivan ylivoimainen - jopa nk. vahvoihin verrattuna, jos uskaltaisivat pelata omalla tasollaan!

Mutta eksyin jo hieman aiheesta. Onko maailmankaikkeus "sokean" sattuman vallassa, vaiko tuollaisen älykkään pelaajan, jota tyhmät, mutta (fyysisesti?) vahvat jatkuvasti peloittelevat?

Armo on valintakriteeri, joka on aivan käsittämätön, siinä tyhmälle ja heikolle annetaan mahdollisuus! Ilman sitä suurin osa ihmisistä olisi jo aikaa sitten tuhoutunut... Mutta tyhmästä ja heikosta voi kasvaa ja kehittyä vahva ja/tai viisas! Se kai se Armon tarkoitus maailmankaikkeutta ohjaavana voimana on? En tosin usko että yleensä kellekään tyhmän ja heikon voitto toisi mitään hyvää? Mutta Herrani Jeesus ei ollut tyhmä, vaikka sitten joutuikin ristillä kuolemaan. Heikko Hän oli kannattajiensa vähäisyyden ja suosimansa väkivallattomuuden takia, mutta sekin voi lopussaan osoittautua VOIMAKSI! Jeesus tahtoo Armahtaa jokaisen syntiä tehneen, jotteivat nämä joutuisi Helvettiin, jossa ei ole muuta kuin himojen tyydytys, ja iankaikkiset rangaistukset!

Mutta periaatteessa, jos uskomme aineen lait, ne ovat täysin armottomia, tosin sen satunnaisuuden rajoissa. Kaikki joutuisivat Helvettiin, tämän periaatteen valossa. Se olisi suorastaan sen luonnollisin paikka meille jokaiselle kuoleman jälkeen?! Henki puolestaan armahtaa meitä jokaista, jokaista orastavaa ja alussaan vielä mitätöntä reaktiota!

Onko ARMO virhe? Tästä on Saatanalla varma näkemys: ON! Hän vahvemman oikeudella katsoo oikeudekseen jopa varastaa, tappaa ja tuhota heikompinaan pitämiä olentoja, jotka eivät liity häneen! Mutta näinpä tuon valintakriteerin omaavat saavat itse armottoman tuomion, kun jäävät kiinni!

Taivas ohjaa kaikkia maailmankaikkeuden tapahtumia! Se voi ottaa oikeudekseen säätää ja muuttaa maailmankaikkeuden vakioita ja järkähtämättöminäkin pidettyjä luonnonlakeja. Taivas jumalineen ja enkeleineen voi päästää valtaan tuollaisen heikon ja tyhmänkin, jos sillä on jokin muu erinomainen ominaisuus, esimerkiksi nöyryys, kauneus tms...

Kommentit (8)

Vierailija

Aine on todellista. Henki ei ole todellista.

Armo ei liity henkeen mitenkään. Armo (tai miksi sitä halutaan sanoakin) on osa ihmisen käyttäytymistä. Armoa joko on tai ei ole, minä itse päätän jos haluan armahtaa, suojella tai ylipäätänsä tuntea mitään muita ihmisiä kohtaan.

Niin ja tiedoksi kun et sitä näemmä ole itse huomannut tai ymmärtänyt: Maailma perustuu ja on aina perustunut vahvemman oikeudelle. Mitä tällä julistuksellisella tekstilläsi yritit oikein todistaa?

Vierailija

Eikös joku uskovaisten foorumi sopisi tarkoituksiisi paremmin tai ainakin vs-osasto, hihhulilässytykset eivät kuulu tiedeaiheisiin.

Vierailija
fenomenologi
Eikös joku uskovaisten foorumi sopisi tarkoituksiisi paremmin tai ainakin vs-osasto, hihhulilässytykset eivät kuulu tiedeaiheisiin.

Mut JOS se hihhulilässytykseen suhtautuminen ratkaisee iankaikkisen kohtalosi?

Tiede ei siihen paljoa vaikuta.

Vierailija
Peksu
..................
Niin ja tiedoksi kun et sitä näemmä ole itse huomannut tai ymmärtänyt: Maailma perustuu ja on aina perustunut vahvemman oikeudelle. Mitä tällä julistuksellisella tekstilläsi yritit oikein todistaa?

Aiheuttaako geenit ateismin; onko ateisteilla ateismigeeni samalla tavoin kuin ateistitiede sanoo uskovien uskonnollisuuden johtuvan uskontogeenistä?

Jos kaikki perustuu vahvemman oikeudelle, niin onko silloin ateismikin vain vahvemman oikeutta?

Vierailija

Mikä on aineen ja ajattelun suhde? Tätä kysymystä on pohdittu maailman sivu. Belgialainen fyysikko Jean Bricmont on todennut, että koska ihminen itse on maailmankaikkeuden tuottama luonnollinen olio, vastaukset tällaisiin kysymyksiin luultavasti jäävät hänelle ikuisiksi arvoituksiksi.
Bricmont korosti kuitenkin myös, että ei voida tietää, missä hengen ja aineen raja kulkee. Ainakin osaa näistä kysymyksistä voidaan täsmentää ja terävöittää tieteellisen tutkimuksen edistyessä ja jopa saavuttaa ymmärrystäkin. Vaikka niin paljon muuta väitetäänkin, tieteen rinnalla ei kulje mitään oikotietä, joka johtaisi suoraan johonkin maailman syvempään ymmärtämiseen.

Vierailija
Peksu

Armo ei liity henkeen mitenkään. Armo (tai miksi sitä halutaan sanoakin) on osa ihmisen käyttäytymistä. Armoa joko on tai ei ole, minä itse päätän jos haluan armahtaa, suojella tai ylipäätänsä tuntea mitään muita ihmisiä kohtaan.

Henki on määritelty esimerkiksi Raamatussa: "Sanat jotka olen teille puhunut ovat teille henki ja elämä!"(Jeesus)

Ja Armo on se periaate, jolla Juumala suhtautuu muihin henkiin... Saatanalle Hän ei Armoa anna, sillä ei tämäkään kellekään sitä anna.

Ihminen on Sanojensa puolesta henkiolento! Jos et tätä tiedä, olet heh... ty...! Toivottavasti et pistä nyt murhaajia kimppuuni!

Fiksu voi voittaa vahvan, jos tämä vaikkapa pistää pari vahvaa ystäväänsä tuota yhtä vahvaa vastaan!

Tosin fiksuuskinhan on vahvuutta... EI fyysisestä möyhkäämisestä ole mitään hyötyä... EI edes lapsien teolla. Miksi tuottaa tähän alati pahenevaan maailmaan lisää lihapalleroisia? Todennäköisesti nämä lapset eivät vanhemmistaan paljoa piittaa, olivatpa nämä kuinka vahvoja hyvänsä!

Vahva ei voita rakastavaa, vaikkapa tämä olisi kuinka heikko!
Ei vahvemman oikeus, ellei tuo vahvuus sitten ole rakkautta, ketään vahvaa auta sitten lopultakaan yhtään minnekään! (Paitsi sinne He-paikkaan)

Vierailija
mensaani
Peksu
..................

Aiheuttaako geenit ateismin; onko ateisteilla ateismigeeni samalla tavoin kuin ateistitiede sanoo uskovien uskonnollisuuden johtuvan uskontogeenistä?

Jos kaikki perustuu vahvemman oikeudelle, niin onko silloin ateismikin vain vahvemman oikeutta?

Hah.hah! Ateismiko vahvuuttaa! Hehhhe!

Vierailija
Hans Lankar
Mikä on aineen ja ajattelun suhde? Tätä kysymystä on pohdittu maailman sivu. Belgialainen fyysikko Jean Bricmont on todennut, että koska ihminen itse on maailmankaikkeuden tuottama luonnollinen olio, vastaukset tällaisiin kysymyksiin luultavasti jäävät hänelle ikuisiksi arvoituksiksi.
Bricmont korosti kuitenkin myös, että ei voida tietää, missä hengen ja aineen raja kulkee. Ainakin osaa näistä kysymyksistä voidaan täsmentää ja terävöittää tieteellisen tutkimuksen edistyessä ja jopa saavuttaa ymmärrystäkin. Vaikka niin paljon muuta väitetäänkin, tieteen rinnalla ei kulje mitään oikotietä, joka johtaisi suoraan johonkin maailman syvempään ymmärtämiseen.

Viimetilassa on kyse siitä, minkä MERKITYKSEN annamme aineelle! Ei olisi aikoinaan mitään iloa ollut patsaista, jos ei näitä olisi pidetty juumalina! No enää ei pidetä, nykyään juumalina pidetään tälläisiä kompuuttereita, tai ainakin melkein!

Mulla on noppa kädessä: Heitän sen... Mikä tulos tulee! Tämän tapahtuman ennustamiseen ja hallitsemiseen on mennyt omaisuuksia!
EIkä sitä vieläkään hallita täysin, ellei kyseessä ole nk. painotettu noppa!

Mutta se hallitaan täysin, jos saadaan ITSE kääntää noppa näyttämään mitä halutaan! Tähän ei vielä luonnonlakimme anna meille lupaa...

Jos niin olisi, repisimme maximienergiat kaikista reaktioista, ja niin nopeasti, että maailma tuohoutuisi parissa sadassa vuodessa!

Olemme tosin aika lähellä tuota tilannetta. Hyötysuhde on kohta 100%, joillakin voimaloilla, ja tällöin luontoäiti murhataan!

Uusimmat

Suosituimmat