Mitä hyvää on suomalaisuudessa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin sattumalta tällaisen uutisen:
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /05/652667

Kolahti tietenkin kun itte oon Suomen valtion kansalainen.

Jotkut pitävät Turun sinappia parhaana asiana maailmassa, joillekin tärkeintä on sisu, joka vie läpi vaikka harmaan kiven..

Se jo tiedetään, että geneettisesti mikään heimo tai "rotu" ei voi pysyä vahvana ja elinvoimaisena mikäli yhteisö syystä tai toisesta eristäytyy muusta maailmasta ja sen jäsenet ajautuvat lisääntymään keskenään. Luonto on hoidellut asioita ihmisestä riippumatta niin, että murkkuiässä nuori rimpuilee itsensä irti lapsuusperheenjäsenistä ja suomalainenkin kansanperinne tulvehtii lauluja joissa "kun minä kotoani läksin niin pilvet ne varjoili"..
En tiedä onko poliittisesti korrektia nostaa esiin romaniväestön hiipumista mutta heidän ruhtinaalliselta kalskahtava yläluokkaisen leiman omaava kulttuurinsa samoin kuin populan väheneminen viittaa vahvasti siihen että loppua kohti sekarotuiseen valtaväestöön sopeutumattomuus johtaa vääjäämättä siihen että eristäytyneen yhteisön jäsenet tappavat toinen toisensa. Kait siinä sitten on kyse juurikin siitä, että ongelmoinnit lisääntyvät kun geenivirheet kertaantuvat alenevassa polvessa?
Mä oon tulkinnut raamatullisen sanonnan: "Isien pahat teot siirtyvät neljännessä polvessa" geeniperimän mukana siirtyvien taipumusten hiipumiseen, mutta se edellyttää tietenkin sitä että jälkeläisten isät ei saa olla liian läheistä geeniboolia.

Ok. Suomalaisuudessakaan ei mun nähdäkseni voi olla hyvää se että olis geneettisesti joku fioriginelli.

Valtiohan on talousalue, se on omien olosuhteidensa ja alueella asuvan väestön sulautuma, jolle muokkaantuu omanlainen tapa- ja käytöskulttuurinsa siitä moninaisesta tietotaidosta ja osaamisesta jota väestön keskuudessa on.
Infra.. kattaen koko helahoidon ravinnonsaannista terveydenhuoltoon, kulkemiseen, liikkumiseen ja liikenteeseen, niin henkiseen infonsiirtoon kuin asukkaiden mahdollisuuteen siirtyä paikasta toiseen.. kattaen kolutuksen, mahdollisuuden ansaita oma elanto, kattaen ihan joka sopen poliittisesta edunvalvonnasta korkeakulttuuriin,.. infra on se idis ja kommunikointi on se lähde josta pulppuaa raikasta uutta.

Oma kieli, sen rikkaus.. kyky käyttää kieltä, kyetä hyödyntämään niin verbaalista kieltä kuin tapa- ja käytöskulttuurin parhaimpia nyansseja nonverbaaliseen kommunikaatioon, siinä jokaisen kansallisen identiteetin perusta.

Lisäksi kansallisuus-statusta nostaa jonkin, mielellään valtaväestön käyttämä kieli.. we hawe an english here and ewerybody hawe a chance to learn it in school today. (I´m sorry.. I´m try to learn it alone.. it`s not easy write it.. but newer mind..) ..

Hallinto.. se nivoo yhteen yhteisön.
Ei ole samantekevää että hallitaanko rajatun alueen sisäpuolella asuvaa populaa autoritäärisesti käskyttäen ja ohjeistaen.

Suomalasiuudessa itseäni kiehtoo meidän demokratiamme.
Pikkupojat ja jokkut tyttösetkin tykkäis ihan hirveesti että olis semmottista että ne sais itte määrätä mitä muut tekee ja ymmärrettävää toki että nuorena se jurppi itteenikin että just kun kotoo oli lähteny ja luuli että sitä saa olla itsenäinen ja tehdä niinkuin tykkää niin vastassa olikin aikuisten maailma.. ja plääh. Anarkismin ihannointi kait jotenkin kuuluu tiettyyn ikään kuin nenä päähän.

Vanhemmiten olen alkanut arvostaa suomalaista kulttuuria todella paljon.
Emmä sellasta väitä että elämä suomessa olis ongelmatonta. En ole aina onnellinenkaan, mutta oletusarvona voin kuvitella että jossakin muualla olisin paljon onnettomampi.

Politiikka demokratiassa on välillä rempoilevaa.
Demokratia tulee kenties aika kalliiksi toisaalta kun kulloinkin valtaan valitut voivat romuttaa toisten aikaansanokset, mutta siinäkin näen hyvät puolet. Se on tavallaan kuin suursiivousta jossa vintiltä ja kellareista kannetaan päivänvaloon kaikki hamstrattu ja tehdään inventaariota siitä mikä on tarpeellista ja mikä joutaa vex.

Nimim. aika tyytyväinen suomalainen Pöntiskä.

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Suhteellisen vähän sotia, nälänhätää ja luonnonkatastrofeja. Vanhuksia ja vaivaisia ei ainakaan toistaiseksi jätetä heitteille. Hyvät kouluttautumismahdollisuudet. Niin ja tietysti Lappi .

Vierailija
Anthrax`
Jos kuvas on susta, niin se näyttää tutulta.

Sussiunaa.. et kai vaan o joku sukulainen? J... sia tai O... sia?

Mut.. mä oon asunut ristiinrastiin suomea ja vaihtanut niin monta työpaikkaa, että mä oon se apina jonka tuntee kaikki ja mä en ketään..

Olikos se niin, että maapallon asukkaat on kaikki toisistaan kuuden kättelyn kautta tuttuja?

Mä oon kätellyt ja halannutkin montaa jotka on kätelleet Tarja Halosta, joka on kätellyt muiden maiden edushenkilöitä, jotka on kätelleet muita, jotka on kätelleet.. jne.

Pohjimmiltaan ihmiset on tosi samanlaisia kun tittelit riisutaan ja tullaan kavereiks. Mulla on paljon ulkomaalaisia tuttuja. Metkaa miten eri kulttuurien sisällä asuvista löytyy niitä sielunsiskoja ja veljiä. Olin kerran yhdellä kurssilla jossa oli muuan Irakilainen mies. Hän ei ollut mikään "juntti". Ei mikään isänmaavouhottaja eikä islamin kannattaja. Oli niin tutunoloinen tyyppi että ihan kuin olisin koko ikäni jotenkin tuntenut.

Välillä sitä sitten kohtaa suomalaisia jotka on ihan kuin eri planeetalta.

On tää mielenkiintoista kerrassaan tämä elämä..
Harmi että vasta vanhana tällainen hidasälyinen alkaa hahmottaa asioita paremmin ja sit kuolee pois kun viimeinkin osais olla ja elää niinkuin pitääkin.. .. mutta jos tässä nyt vielä kymmen tai aprikymmentä vuotta sais elellä ja sit antais tilaa muille.. kivaahan se olis.

Vierailija

Pönni:
Suomalasiuudessa itseäni kiehtoo meidän demokratiamme.
Pikkupojat ja jokkut tyttösetkin tykkäis ihan hirveesti että olis semmottista että ne sais itte määrätä mitä muut tekee ja ymmärrettävää toki että nuorena se jurppi itteenikin että just kun kotoo oli lähteny ja luuli että sitä saa olla itsenäinen ja tehdä niinkuin tykkää niin vastassa olikin aikuisten maailma.. ja plääh. Anarkismin ihannointi kait jotenkin kuuluu tiettyyn ikään kuin nenä päähän.

Mitä suomalaista on näennäisdemokratiassa?
Olkoon valtion ideologinen aate mikä tahansa, näennäisdemokratista diktaturiin, kapitalismista kommunismiin, niin samat lainalaisuudet niissä aikaa myöten tapahtuvat.
Joka ikisessä aatteessa pientä loisten joukkoa kantaa ja elättää harteillaan niiden maan hiljaisten armeija, jotka ovat tilaisuuden tullen valmiita puolustamaan omalla hengellään rikkaiden oikeuksia rikkauksiinsa ja demokratiaansa/kommunismiinsa/fasismiinsa etc..............

Ennemmin kuin ihannoida demokratiaa tai suomalaisuutta, pitäisi mielestäni ihannoida ihmistä kaikkien aatteiden takana ja pitää huolta siitä, että ne äänettömät yhtiökumppanit (työn tekijät, maansa ((rikkaiden etujen puolesta)) kuolevat ihmiset tajuaisivat omat oikeutensa, ei suomalaisina, venäläisinä tai ruotsalaisina, vaan ihmisinä, lähimmäisinä, joiden edut ovat yhteneväisiä maiden rajoista riippumatta.

Rikkaat ajavat tylysti omia etujaan määrittelemällä osan toimistaan kansainväliseksi, mutta tuomitsemalla hallinnoimiensa ihmisten kansainvälisyyspyrkimykset laittomuudeksi.

Uskonnollisen heräämiseni seurauksena pidän yhdentekevänä kuka minua kuvittelee hallitsevansa.
Ruotslaiset, Venäläiset, Mongoolit tai Tataarit.
Väkivallan avulla he voivat pakottaa minut toimimaan määrätyllä tavalla ja se heille suotakoon, mutta lopulliset päätökset asioista teen aivan itse.
Minulle ei kukaan voi antaa määräystä, että tästä päivästä lähtien minulla olisi jonkun rikkaan antama oikeus tappaa jonkun toisen maan köyhälistöä, eli "puolustaa maatani".
Jos tapan, teen sen oman harkintani seurauksena ja kannan itse vastuun tekojeni seurauksista.

Suomalaisuus on siis pelkästään veteen kustu viiva, jonka avulla etujaan härskeimmin ajavat manipuloivat suuret massat puolustamaan omaa oikeuttaan orjuuttaa ja alista suurinta osaa kansaa.

Sama homma maasta riippumatta.
Yhdyvaltojen rikkaat palkkaavat maansa köyhät kuolemaan ja tappamaan Irakissa sen maan köyhiä ja miksi?
Pelkästään turvatakseen omat taloudelliset etunsa, eli öljyn ja kansaivälisen asekaupan.
Oli maa tai hallintojärjestelmä mikä tahansa, se on vain samaa paskaa eri paketissa.

Vierailija
vanadoo
Mitä suomalaista on näennäisdemokratiassa?
Olkoon valtion ideologinen aate mikä tahansa, näennäisdemokratista diktaturiin, kapitalismista kommunismiin, niin samat lainalaisuudet niissä aikaa myöten tapahtuvat.
Joka ikisessä aatteessa pientä loisten joukkoa kantaa ja elättää harteillaan niiden maan hiljaisten armeija, jotka ovat tilaisuuden tullen valmiita puolustamaan omalla hengellään rikkaiden oikeuksia rikkauksiinsa ja demokratiaansa/kommunismiinsa/fasismiinsa etc..............

Vai näennäistä se nyt onkin että meillä on äänioikeus, sananvapaus, asiat niin hemmetin hyvin ettei ole ollut milloinkaan.

Ennemmin kuin ihannoida demokratiaa tai suomalaisuutta, pitäisi mielestäni ihannoida ihmistä kaikkien aatteiden takana ja pitää huolta siitä, että ne äänettömät yhtiökumppanit (työn tekijät, maansa ((rikkaiden etujen puolesta)) kuolevat ihmiset tajuaisivat omat oikeutensa, ei suomalaisina, venäläisinä tai ruotsalaisina, vaan ihmisinä, lähimmäisinä, joiden edut ovat yhteneväisiä maiden rajoista riippumatta.

Oi ku romanttista..
Mä satun tunteen aika monta politiikkaa työkseen tekevää ja oon ittekin piirisihteerinä duunannut. Eipä näkynyt kelleen kasvavan sarvia ja häntiä..

Rikkaat ajavat tylysti omia etujaan määrittelemällä osan toimistaan kansainväliseksi, mutta tuomitsemalla hallinnoimiensa ihmisten kansainvälisyyspyrkimykset laittomuudeksi.

Nalle Wahlroosistako nyt puhutaan vai siitä marginaaliryhmästä politikkoja jotka edustaa häntä ja muita joilla on luku ja laskupäätä?

Et o sitten itte laittanut rahoiksi hyvällä liikeidealla?

Uskonnollisen heräämiseni seurauksena

Eiks ookkin vaan kiva olla suomalainen. Täällä ei ole pakko uskoa ja jos uskoo niin voi itte valita mihin uskoo.
Minäkin sain jo kasikytluvulla valita lapselleni koulussa elämänkatsomustiedon eikä hän ole sitten hurahtanut mihinkään lahkojuttuihin kun sai jo nuorena hyvän yleissivistyksen maailman monista uskonnoista.

Jos tapan, teen sen oman harkintani seurauksena ja kannan itse vastuun tekojeni seurauksista.

Hui! Suahan pitääkin sitten varoa. Kaikenlaista..

Suomalaisuus on siis pelkästään veteen kustu viiva, jonka avulla etujaan härskeimmin ajavat manipuloivat suuret massat puolustamaan omaa oikeuttaan orjuuttaa ja alista suurinta osaa kansaa.

Sama homma maasta riippumatta.
Yhdyvaltojen rikkaat palkkaavat maansa köyhät kuolemaan ja tappamaan Irakissa sen maan köyhiä ja miksi?
Pelkästään turvatakseen omat taloudelliset etunsa, eli öljyn ja kansaivälisen asekaupan.
Oli maa tai hallintojärjestelmä mikä tahansa, se on vain samaa paskaa eri paketissa.

Tutun oloista tekstiä.. ihan kuin olisin kuullut tai lukenut tuota joskus ennenkin. Alistetun (ylistetyn) ja alistuneen (ylistyneen) ihmisen turhautunutta masennusta.
Toivottavasti löydät siitä uskonnollisesta heräämisestäsi lohtua ja huomaat että kaikissa ihmisissä on hyvät ja huonot puolensa. Muista ettet ala luulla itsestäsi liikoja. Jokkut pärähtää muka uskoon vaikka ovat ihan selvästi paranoidisia ja luulevat olevansa jotenkin poikkeuksellisen hyviä ja parempia kuin muut. Se on psykoottisuutta.
Joillakuilla se etenee täyteen mittaansa niin että alkavat luulla olevansa jeesuksia ja jopa jumalia ja sitten alkavat luoda omaa järjestystään.
Harvoinhan sellaista tapahtuu. Nyt meillä ainakin on asiat sikälis hyvin että seonneet kiihkoilijat saa julkisuutta ja nuoremmatkin oppii varomaan mielenterveyskonkeloita.. miten ne oireilee ja miten niitä voi välttää.

Suomessahan saa liikkua ulkona ilman rajoituksia. Meillä on vielä mahdollisuus onkia mato-ongella ilman kalastuslupaa ja metsästä saa poimia marjoja, sieniä ja yrttejä ja muuta ravinnoksi kelpaavaa saa keräillä.
Mä oon itte eksynyt slummiin asumaan ja täällä on jonkinverran riskaabelia lähteä iltasella ulos mutta takuulla turvallisempaa on suomessa kuin monessa muussa maassa. Eikä täällä ole edes niin hirveesti porukkaakaan että olis sellaista lynkkausmielialaa siksi kun elintila ei riitä, tai puhdas vesi..

Niin.. minä elelen työttömänä peruspäivärahalla ja elämiseeni jää todella nirkoisesti rahaa. Säästäväisesti kun elelee niin se riittää välttämättömään. Sellaisia ammattejakin oon harjoittanut etten oo paljoa ikinään tienannut. Ei ole varaa shoppailla, ei ryypätä eikä rällätä, ei matkustella.. silti oon elänyt rikasta elämää.

Mun velipoika oli paperitehtaalla töissä yli kolkytvuotta.
Ehti tienata yhden kivitalon hinnan. Ehti juoda maksansa ja aivonsa pellolle. Ehti ottaa kulutusluottoja ja sotkea elämänsä moneen kertaan. Ihmissuhteet ei luonnistuneet kun niihin liittyi aina alkoholia. Paranoidisuuteen sairastui kait jo alta kolmenkymmenen ja alkoi haistatella kaikille vittua jos erehtyi sanomaan jonkun poikkipuolisen lauseen. Sitä valitusta.. negatiivisuushan siinä kukoisti eikä paljosta rahasta ollut mitään iloa kun ei halunnut panostaa omaan terveyteensä. Joi rahansa ja haukkui lääkärit sitämukaa kun häntä tutkittiin ja tutkittiin.

Tappoi itsensä puoltoistavuotta sitten loppuunpalaneena.
Ois ehkä voinut saada lohdun jostakin uskonnollisesta ryhmästä mutta oli ateisti ja jumittunut siihen lähiöräkäläänsä..

Että niistä rikkaista..
Me, veli ja minä on saatu geeniperimänä autismi, mutta kait se sit mulla on lievempänä ja oon selviytynyt paremmin. oon panostanut elämänlaatuun ja erityisesti mielenterveyteeni.
Se puolihan täällä yhä mättää kun eletään kristillisessä harhassa jossa on ihmisen oma vika olla sairas, vammainen, syntinen.. mutta eiköpähän se puoli pikkuhiljaa ala korjaantua modernimmaksi ymmärrykseksi. Eikä silleen ajattele kovinkaan moni. Valtaosa ihmisistä osaa ajatella ja asennoitua maltilla elämään.

Suomalainen kulttuuri on aika väljä vaikka täällä on seassa ahdasmielisten lahkoja ja kuppikuntia.
Meillä on rikas kulttuuri.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Tämä on hieno maa asua ,jossa on selkeät vuodenajat ja tänne ei tule maanjäristyksiä , tai pienistä lukuunottamatta.Täällä on hyvät perustarpeet ihmisille, joskin ei niin hyvät kuin luullaan, kansaivälisesti.Koulutusta riittää pienellä rahalla ,jokaiselle.
Suomen kieli on upea ,monine koukeroineen .Paljon pystyy sanomaan ,ja jättää sanomatta. Puhumattakaan kaksimielisyyksistä ,joita eivät ulkopuoliset tajua , jos ei ole suomen kieli hallussa.
Toivottavasti kaikki ihmiset ,jotka tulevat Suomeen, ottavat kaikki irti Michael Acricolan väsäämästä sopasta.

Vierailija

Pönni:
Muista ettet ala luulla itsestäsi liikoja. Jokkut pärähtää muka uskoon vaikka ovat ihan selvästi paranoidisia ja luulevat olevansa jotenkin poikkeuksellisen hyviä ja parempia kuin muut. Se on psykoottisuutta.
Joillakuilla se etenee täyteen mittaansa niin että alkavat luulla olevansa jeesuksia ja jopa jumalia ja sitten alkavat luoda omaa järjestystään.

Uskovaisuuden ideana on mielestäni tajuta oma pahuutensa, mahdollisuutensa pahuuteen.
En ole parempi kuin kukaan muukaan.
Olen täydellinen kusipää narsismeineni, sosiopatioineni ja käyttäytymishäiriöineni ja juuri siksi ajattelinkin kirjautua palstalle kaltaisteni seuraan.
Olen seurannut keskusteluja kyllä jo useamman kuukauden ajan

Uskoontuloni seurauksena osaan vain paremmin suojella läheisiäni omalta pahuudeltani. Parhaiten sillä, etten päästä ketään kyllin lähelle itseäni, sillä sitoutumiseni naiseen aiheuttaa hänelle pahaa ja ikävimmässä tapauksessa, siinä vaiheessa kun hän haluaa päästä eroon rakkaudettomasta maailmastani, hengenvaaran.

Toivoisin samaa oman pahuutensa tunnnistamista kyllä tasapuolisesti kaikille muillekin ihmisille.
Oma "järjestykseni" perustuu selkeästi vain jeesuksen opetuksille ja jos löydät sieltä kohdan jonka avulla voidaan tehdä pahaa lähimmäisille, otan mielelläni kritiikkisi vastaan.
"Isänmaa", Suomi, suomalaisen elämänmuodon ylsitys vain aiheuttaa kylmiä väristyksiä selkäpiihini, sillä siitä nyt ei ole kovinkaan montaa vuosikymmentä kun tämän maan puolesta lahdattiin ihmisiä oikein urakalla (Karjalan keskityleirit ja punavankien kohtalo) ja jos uskot "suomea" nyt jollakin tavalla toisenlaiseksi, et ole vain tainnut ymmärtää jokaisessa ihmisessä olevaa mahdollisuutta hyvään taikka pahaan.
Jokaisesta saa kummankin esiin sopivasti häntä käsittelemällä.
Uskonto, uskoontulo, usko Jeesuksen opetuksiin poistaa mahdollsuuden tähän ulkoapäin tulevaan manipulointiin.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
vanadoo
Pönni:
Muista ettet ala luulla itsestäsi liikoja. Jokkut pärähtää muka uskoon vaikka ovat ihan selvästi paranoidisia ja luulevat olevansa jotenkin poikkeuksellisen hyviä ja parempia kuin muut. Se on psykoottisuutta.

Uskovaisuuden ideana on mielestäni tajuta oma pahuutensa, mahdollisuutensa pahuuteen.
En ole parempi kuin kukaan muukaan.
Olen täydellinen kusipää narsismeineni, sosiopatioineni ja käyttäytymishäiriöineni ja juuri siksi ajattelinkin kirjautua palstalle kaltaisteni seuraan.
Olen seurannut keskusteluja kyllä jo useamman kuukauden ajan

Uskoontuloni seurauksena osaan vain paremmin suojella läheisiäni omalta pahuudeltani. Parhaiten sillä, etten päästä ketään kyllin lähelle itseäni, sillä sitoutumiseni naiseen aiheuttaa hänelle pahaa ja ikävimmässä tapauksessa, siinä vaiheessa kun hän haluaa päästä eroon rakkaudettomasta maailmastani, hengenvaaran.

Toivoisin samaa oman pahuutensa tunnnistamista kyllä tasapuolisesti kaikille muillekin ihmisille.
Oma "järjestykseni" perustuu selkeästi vain jeesuksen opetuksille ja jos löydät sieltä kohdan jonka avulla voidaan tehdä pahaa lähimmäisille, otan mielelläni kritiikkisi vastaan.
"Isänmaa", Suomi, suomalaisen elämänmuodon ylsitys vain aiheuttaa kylmiä väristyksiä selkäpiihini, sillä siitä nyt ei ole kovinkaan montaa vuosikymmentä kun tämän maan puolesta lahdattiin ihmisiä oikein urakalla (Karjalan keskityleirit ja punavankien kohtalo) ja jos uskot "suomea" nyt jollakin tavalla toisenlaiseksi, et ole vain tainnut ymmärtää jokaisessa ihmisessä olevaa mahdollisuutta hyvään taikka pahaan.
Jokaisesta saa kummankin esiin sopivasti häntä käsittelemällä.
Uskonto, uskoontulo, usko Jeesuksen opetuksiin poistaa mahdollsuuden tähän ulkoapäin tulevaan manipulointiin.

Vanadoosta vaikutti tulevan jo heti ensi metreillä ihminen . Terve menoa

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ymmärrän kielen. Luonto on kaunis. Terveydenhuolto ja sosiaaliapujärjestelmä pelaa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat