muuntaja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mite saan irrotettuu mikroaaltouuni muuntajasta toisio käämi, että saan käämittyy tilalle uue.

Sivut

Kommentit (30)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005

Paha sanoa näkemättä rakennetta. Välttämättä muuntajan purku ei onnistu (järkevällä vaivannäöllä), jos se on kasattu lakkoja ja hartseja säästämättä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

itse olen kokeillut panasonicin mikrolle tehdä samaa mutta jäi tekemättä kun homma oli niin hidasta.

nykyään kun saa 50 eurolla uusia mikroja.

toisen polven pilkkuvirhe

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005

Riippuu siitä, mitä olet muuntajasta tekemässä. Jos saat toision irti, tee muutaman kymmenen kierroksen tilapäistoisio, pane pakka kasaan ja kokeile sen jännite. Siitä sitten skaalaat sen mukaan mitä haluat. Jos tarvitset suurjännitettä harrastuksiin, melkeinpä kuitenkin suosittelen, että hankit käsiisi toisen uunin jossa on ehjä muuntaja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005
borri317
mää tartte 500 volttii 100 milliamppeerii ja 6.3 volttii 4 amppeerii.

Jaaha, sitä ollaan putkihärpäkkeitä väsäämässä. Mikroaaltouunin muuntaja on aika järeä tuohon tarpeeseen. Onko sinulla mahdollisuutta käydä Bebekissä? Siellä (Helsingissä, mutta kai ne samat romut on muissakin myymälöissä) oli joskus tuon teholuokan muuntajia, jotka näyttivät helposti purettavilta. Jos löydät 100 VA:n muuntajan, pura toisiot pois ja käämi uudelleen haluamallesi jännitteelle. Jännitekierroslukusuhteen selvität kokeilemalla tai laskemalla toision kierrokset purkaessasi. Käämilangan virrantiheys ei saisi ylitaa 2,5 A/mm^2, joten hehkukäämiin panet kaksi millin paksuista lankaa rinnan (tai 1,5 millisen, jos saat sellaista jostain käsiisi (kerro sitten minullekin kuka sitä myy)), ja tuo suurjännitekäämi menee 0,25 tai 0,3 millisellä langalla.

Vierailija
Neutroni
borri317
mää tartte 500 volttii 100 milliamppeerii ja 6.3 volttii 4 amppeerii.

Jaaha, sitä ollaan putkihärpäkkeitä väsäämässä. Mikroaaltouunin muuntaja on aika järeä tuohon tarpeeseen. Onko sinulla mahdollisuutta käydä Bebekissä? Siellä (Helsingissä, mutta kai ne samat romut on muissakin myymälöissä) oli joskus tuon teholuokan muuntajia, jotka näyttivät helposti purettavilta. Jos löydät 100 VA:n muuntajan, pura toisiot pois ja käämi uudelleen haluamallesi jännitteelle. Jännitekierroslukusuhteen selvität kokeilemalla tai laskemalla toision kierrokset purkaessasi. Käämilangan virrantiheys ei saisi ylitaa 2,5 A/mm^2, joten hehkukäämiin panet kaksi millin paksuista lankaa rinnan (tai 1,5 millisen, jos saat sellaista jostain käsiisi (kerro sitten minullekin kuka sitä myy)), ja tuo suurjännitekäämi menee 0,25 tai 0,3 millisellä langalla.
En pääse käymää bebekissä, mutta mulla on paljo helposti purettavia antiikkimuuntajia.

Vierailija

Ei luultavasti ylikuormitettu, mutta levypakka saattaa olla löysällä ja aiheuttaa ääntä ja häviöitä. Jos toroidi niin käämitty liian löysäksi. Pistä levypakkaan pikaliimaa ja purista puristimessa kiinni. Itse korjasin kerran sillä tavalla löystyneen muuntajan mikä pärisi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Minulla taitaa olla suunnilleen tuollainen muuntaja tyhjänpanttina jossain kellarin nurkassa. Voisin vaikkapa luopua siitä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Minulla taitaa olla suunnilleen tuollainen muuntaja tyhjänpanttina jossain kellarin nurkassa. Voisin vaikkapa luopua siitä.

Myy se mulle.

Vierailija
borri317
Onko muuntaja ylikuormitettu, jos se värisee?

Löysä käämi värähtelee, suihkuta lakkaspraytä muuntajaan. Kaksinkertainen kierrosmäärä toisiokäämissä tuplaa ensiökäämin jännitteen.

Vierailija
fenomenologi
borri317

Löysä käämi värähtelee, suihkuta lakkaspraytä muuntajaan. Kaksinkertainen kierrosmäärä toisiokäämissä tuplaa ensiökäämin jännitteen.
Se kanssa kuumenee nii kuumaks, että sitä ei voi koskee.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
borri317
fenomenologi
borri317

Se kanssa kuumenee nii kuumaks, että sitä ei voi koskee.

Voihan tuo värähtelykin aiheuttaa huomattavaa kuumenemista, vai?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat