Hikka iskee, koska aivosi luulevat sinun olevan kala

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nikottelu johtuu siitä, että yrität hengittää kiduksilla, joita sinulla ei enää ole

Hikka iskee, koska aivomme saavat yhä silloin tällöin päähänsä, että olemme kaloja. Näin kertoo Chicagon yliopiston anatomian professori, arvostettu evoluutiobiologi ja paleontologi Neil Shubin kirjassaan Your Inner Fish (Sisäinen kalasi).

Sitkeä hikka voi olla kiusallinen vaiva. Nikottelu alkaa, kun kun pallealihas supistuu ja kramppaa hetkellisesti, ja sarja toisiaan seuraavia palleakouristuksia käynnistyy.

Hikasta ei ole ihmiselle ainakaan mitään tiedossa olevaa havaittavaa hyötyä. Siksi onkin esitetty arveluita, että hikka olisi jäänne jostakin ennen kovin tarpeellisesta elintoiminnosta. Näin Shubinin mukaan onkin.

Lähde

Mulle hikka iskee, jos juon yli yhden lonkeron tai Gin Tonicin. Ilmeisesti nämä juomat saavat aivoni luulemaan minun olevan kala.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Jaa, ainakin mulla hikka johtuu ruokatorven vieressä kulkevan palleahermon ärsytyksestä liian nopeasti nielaistessa, ongelma poistuu nielaisemalla äärimmäisen voimakkaasti.

Vierailija

Mulla ei oo hikkaa, nikottelen. Yleensä puoli pulloa koskista riittää alkuun. Mikä todistaa, että olen jo korkeammalla kehitysasteella.

Vierailija

Liittynee ilmeisesti syndroomaan että eräs mies kuoli laivalla hikkaan. Ehkä meri provosoi liikaa.
Nauru muuten aiheuttaa usein hikkaa. Senkin perusteet ovat tuntemattomat.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

tuo jäännehän olis miljoonia? vuosia vanha, voiko säilyä niin pitkään? Vaik kait se ratkaisevin asia on, ettei siitä mitään varsinaista haittaakaan ole ollu..

ps. joku sano, että hikka lähtee nenää voimakkaastikutittamalla ja hengitystä pidättämällä..

Per se

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Mulla hikka ainakin lähtee hengitystä pidättämällä. Ehkä se on painostuskeino aivoille, "no niin aivot, jos vielä väität mua kalaks, en anna sulle happea". Ja sitten aivot on ihan että, "okei okei, ihminenhän sinä olet, hengitä nyt jo". Niin se varmaankin menee.

Vierailija
Lazlo
Nikottelu johtuu siitä, että yrität hengittää kiduksilla, joita sinulla ei enää ole

Voi pitää kutinsakin: Onko tutkittu, onko kaloilla hikka kuivalla maalla?

Tää on nääs tiede-foorumi, joten sopiiko edes pieni tutkimusote

Vierailija
Reiska
tuo jäännehän olis miljoonia? vuosia vanha, voiko säilyä niin pitkään? Vaik kait se ratkaisevin asia on, ettei siitä mitään varsinaista haittaakaan ole ollu.

Jep. Evoluutiota ajaa nimenomaan luonnonvalinta, eikä hikkarefleksillä ole oikein mitään vaikutusta yksilön (geenien) selviytymiseen.

Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, tuo refleksi laukeaa runsaasta yhtäjaksoisesta juomisesta. Se käy oikeastaan järkeen, kaloillahan nestettä juoksee koko ajan nielun läpi.

Vierailija

Meitin kissa nikotteli pienempänä aika usein. Ja minä sitäkin useammin, yleisimmin silloin kun pitäisi puhua muille kuin itselleni. Yksi kaveri saa hikan (kestää parhaimmillaan pari-kolme tuntia) aina kun on meillä kylässä yön tai pari.

Hikka on yleensä täysin harmiton vaiva (paitsi ehkä puhettä pitäessä) mutta joskus tulee vastaan näitä oikein voimakkaita ja änekkäitä hikottelijoita, sellaista että oikein vatsaan ottaa. Muutoinhan hikka on yleensä hauskan ja ainakin kissani kohdalla söpön kuuloista.

Vierailija

Löysin mielenkiintosta tietoa hikasta:
A hiccup is not simply a twitch of the diaphragm but a complex motor act. During one, the diaphragm and the complete set of inspiratory muscles (intercostal muscles, neck muscles and others) make a sudden, very strong, contraction. The expiratory muscles are also strongly inhibited. Just after the contraction begins, the glottis (commonly called the vocal cords) clamp shut, making the "hic" sound. Before the diaphragm contracts, the roof of the mouth moves up, as does the back of the tongue, and there is often an associated burp. The heart slows a bit as well. In addition, hiccups are seldom isolated events but tend to recur every few seconds, sometimes for hours.

Together these observations imply that somewhere in the brain we have a "central pattern generator," or CPG, for hiccups. In other words, there is a neuronal circuit designed for generating hiccups similar to the ones we have for actions such as breathing, coughing and walking. And like most of those CPGs, it is an oscillator: it sends out a recurring, periodic signal to set off a hiccup. We don't have hiccups all the time, however, so the oscillator must be a "conditional oscillator" that fires only under certain conditions.

http://www.sciam.com/article.cfm?id=what-causes-hiccups

Idea hikan yhteydestä kidusten toimintaan vaikuttaa jokseenkin vakavasti otettavalta nyt kun luin hieman lisää aiheesta, mutta kuten BBC:n sivuilla kirjoitetaan, se ei itsessään selitä miksi ominaisuus olisi säilynyt maaeläimillä 370 miljoonaa vuotta.

"There must, however, be a reason why hiccuping persists 370 million years after animals started hauling themselves onto the land.

Suckling

Straus and his colleagues suspect the habit has been adapted to a new use - helping mammals learn to suckle.

The sequence of movements during suckling is similar to hiccuping, with the glottis closing to prevent milk entering the lungs."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2730251.stm

Vierailija

Myös sikiöt voivat nikotella. Etenkin esikoinen hikkasi usein niin, että mahani hytkähti. Mitens teoria selittäisi tämmöisen?

Vierailija
Mummo
Myös sikiöt voivat nikotella. Etenkin esikoinen hikkasi usein niin, että mahani hytkähti. Mitens teoria selittäisi tämmöisen?

Ei kiduksia?

Vierailija

Ei ollu hällä kiduksia ei. Mutta ei sikiö hengitä, vaan lilluu lapsivedessä.

Edit: Hän taisi olla sikiönkehityksen Hietas-vaiheessa: Olenko minä joku ahvena?

Vierailija
Mummo
Ei ollu hällä kiduksia ei. Mutta ei sikiö hengitä, vaan lilluu lapsivedessä.

Kalatkaan eivät hengitä keuhkoilla. Hikka on sammakon kurnutuksen jäänne; Ihmiskeho on kehitetty sammakkolinjasta,

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat