Voiko käsialaa parantaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siinäpä se kysymys jo tulikin: siis voiko huonon käsialan omaava aikuinen tai nuori vielä parantaa sitä? Miten? Miksi toisilla on selkeä ja kaunis käsiala, mutta toisilla aivan hirveä, jopa täysin lukukelvoton? Onko se kiinni tahdosta, harjoittelusta vai jostain muusta? Onko piirtämistaidon ja käsialan välillä yhteyttä?

Kommentit (15)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Isoptera
Siinäpä se kysymys jo tulikin: siis voiko huonon käsialan omaava aikuinen tai nuori vielä parantaa sitä? Miten? Miksi toisilla on selkeä ja kaunis käsiala, mutta toisilla aivan hirveä, jopa täysin lukukelvoton? Onko se kiinni tahdosta, harjoittelusta vai jostain muusta? Onko piirtämistaidon ja käsialan välillä yhteyttä?

Tietenkin voi. Harjoittelemalla se paranee. En tiedä onko käsialalla yhteyttä piirtämiseen, enemmin luonteeseen. Jotkut pitävät sitä tärkeänä opetteluvaiheessa, ja panostavat laatuun nopeuden kustannuksella. Nopeus kasvaa sitten vähitellen. Toiset taas eivät välitä käsialasta, ja tekevät mitä sattuu harakanvarpaita mahdollisimman nopeasti.

Sitä tietysti voi kysyä, miksi käsialan parantamiseen pitäisi uhrata aikaa. Mutta jos sen kokee tärkeäksi, niin kaipa se paranee ihan sillä, että pakottaa itsensä kirjoittamaan paljon kauniisti. Kuka tahansa saa aikaan hyvää käsialaa, kun tekee tarpeeksi hitaasti ja ajatellen jokaista kirjainta. Siitä se nopeus sitten kehittyy vähitellen.

Vierailija

Isoptera. Onko tytöillä ja pojilla käsialan yleisilmeessä tyyppieroa?
Mielestäni naisten käsiala on sirompaa ja jollain muotoa pehmeämpää kuin poikien.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
markent
Isoptera. Onko tytöillä ja pojilla käsialan yleisilmeessä tyyppieroa?
Mielestäni naisten käsiala on sirompaa ja jollain muotoa pehmeämpää kuin poikien.

Kyllä tekstistä aika hyvin erottaa sukupuolen. Johtuneeko siitä, että siinä iässä missä kaunokirjoitusta opetellaan, tytöillä on huomattavasti kehittyneempi kauneuden taju ja vaatimustaso kuin pojilla. Alakouluikäisillä pojilla (edes muuten koulussa menestyville) harvoin on minkäänlaista motivaatiota nähdä vähääkään pakollista suurempaa vaivaa käsialan eteen.

Vierailija

Tyttöjen ja poikien käsialan erot voivat johtuvat siitä, että tytöt ovat kehittyneempiä vastaanottamaan kouluopetusta ekaluokan alkaessa kuin pojat. Tytöt yleensä ottaen kehittyvätkin aavistuksen verran nopeammin kuin pojat, mutta tämä tasaantuu lasten kasvaessa.
Itselläni on niin surkea käsiala, että äiti povasi minusta lääkäriä. Eipä tullut lääkäriä ei, mutta taidekoulu tuli siitä huolimatta käytyä. Itse en ole huomannut minkäänlaista eroa ns. taiteellisen ja epätaiteellisen ihmisen käsialan välillä. Periaatteessa osaan tehdä tarkankin luonnostelman vaikkapa linnusta sulkineen päivineen, mutta kun "kaunista" käsialaa pitäisi alkaa rustaamaan, niin paperille ilmestyy ihmeellisen näköisiä harakanvarpaita. Olen yrittänyt muuttaa käsialaa paremmaksi, mutta vaikka kirjainten muoto vaihtuu, niin harakanvarpailta ne siitä huolimatta näyttää.

Vierailija

Oma käsialani on hyvin heikkolaatuista, kirjoitan vieläkin täsmälleen samalla lailla kuin kolmannella luokalla. Olen yrittänyt opetella kirjoittamaan käsialalla paremmin, mutta kirjaimet vain tulevat täysin opittuina. Kaippa sitä sitten jos oikein täyspäiväisesti itseään opettaisi.

Vierailija
Isoptera
voiko huonon käsialan omaava aikuinen tai nuori vielä parantaa sitä? Miten? Miksi toisilla on selkeä ja kaunis käsiala, mutta toisilla aivan hirveä, jopa täysin lukukelvoton? Onko se kiinni tahdosta, harjoittelusta vai jostain muusta? Onko piirtämistaidon ja käsialan välillä yhteyttä?

Nuorempana ajattelin, että joillakin vain on parempi käsiala. Itselläni on huono.

Arvelisin kuitenkin, että käsialan laatu kuvastaa suoraan hienomotoriikan laatua, joka lienee yleensä naisilla parempi. Siten naisten käsialat ovat usein tyylikkään siistejä, kun taas miesten vastaavat epäselvää mongerrusta.

Eli veikkaan, että käsialasi on kiinni sinun hienomotorisesta luontaisesta tasostasi. Olet varmaa kirjoittanut ihan riittävästi, joten tuskin tarvitset lisää harjoittelua.

Vierailija

Mulla on ollu kans aika surkeaa kaunokirjotusta, tai epäselvää. Ysiluokalla sit aloin parantamaan, tai en oikeastaan harjoitellu, vaihdoin vain osan kaunokirjaimista tekstauskirjaimiin.. se selvensi hiukan tekstiä.

Ja sit ko oon alkanu vähä enemmän piirtämään niin seki on auttanu tuottamaan vähä selvempää viivaa.

Vierailija

Tuli mieleen vielä se, että eivätkö jotkut tulkitse henkilön luonnetta käsialan perusteella? Onko se huuhaata? Jos siinä on perää, niin silloinhan käsialan pitäisi korreloida luonteen kanssa eikä se voisi olla kovin paljon harjoittelusta kiinni.

Vierailija

Tod näk käsiala korreloi tyypiltään luonnetta (omien havaintojeni perusteella), mutta käsialan hienoutta/kauneutta voi silti parantaa, käsialan "tyylin" kai silti pysyessä autom. samana.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Pidän tyttöjen kirjoitus tavasta. Sitä myöskin ihmettelen että miten he pystyvät kirjoittamaan niin pientä tekstiä ja silti se on todella selkeästi luettavaa. Myöskin monien tavat tehdä pisteet sydämmenmuotoisiksi on tosi söpöä.

Itelläni on kyl tosi kaamee kirjoitustyyli. Tai on se vähän parempi kun teen postikortin tai jotai kun keskityn ja kirjoitan tosi hitaasti.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Minulla on ihan hirveä käsiala, ja vältänkin käsin kirjoittamista. Olen useaan kertaan saanut luvan sepittää kokeen/esseen tietokoneella kun siitä ei olla saatu selvää. Erityiskirjoitusoikeus YO-kokeita varten onkin haettu. Sen sijaan olen aina osannut piirtää teknisiä piirustuksia, verrattain jopa erittäin hyvin. Löysin joku aika sitten piirtämäni Titanic-piirustuksen ja verratessani sitä oikeaan laivaan en löytänyt varsinaisia puutteita lainkaan niin yksityiskohdissa kuin mittasuhteissakaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Lukion äidinkielenopettajallamme oli kumma tapa ilmaista asia. Hän vaati että kaikki kirjoittivat kaunokirjoituksella, ja hän ajoi asiaa hokemalla fraasia "käsialalla kirjoitetaan". Kirjoitin sitten jonkun aineen tekstaten, ja ope tietty älähti siitä, ja totesin että "Siis mitä. Mun käsiala on tommosta.". Ei tykännyt ope, ei.

Vierailija

Käsiala taitaa olla todella henk. kohtaista. Itse olen mies mutta en koskaan tottunut tekstaamalla kirjoittamaan. Aina tulee kirjoitettua kaunolla ja se on nopeampaakin.

Meillä ala-asteilta alkaen oli ihan tyttöjä ja poikia joilla oli kamala tai loistava käsiala ja sama kuvaamataidossakin. Muutama poika oli todella hyviä piirtämään. Tuskin kauheasti sukupuoli meinaa. Kaikilla ei kait vain ole niin hyvä taito käsissä.

Jaksaa vielä muistaa nekin ajat aivan selvästi. Ei se ole opettajillakaan mikään helppo työ.

Vierailija

Uskon että jos on huono käsiala se viittaa huolimattomuuteen tai johonkin muuhun semmoiseen. Tytöillä on yleensä parempi käsiala kun pojilla mutta kuitenkin pojat luokitellaan loppujenlopuks älykkäämmiksi..

Uusimmat

Suosituimmat