Minimipalkka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihmettelin tässä että paljonko Suomessa voi maksaa minimissään palkka?
Riippuu näköjään alasta, mutta onko jonkinlaista rajaa jota ei pysty alittamaan?

Itse teen työtä viisi kertaa viikossa ja päivä kestää 7.5h + 30min palkaton ruokailu. Palkkaa tulee 560e/kk.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
LauriT
Ihmettelin tässä että paljonko Suomessa voi maksaa minimissään palkka?
Riippuu näköjään alasta, mutta onko jonkinlaista rajaa jota ei pysty alittamaan?

Itse teen työtä viisi kertaa viikossa ja päivä kestää 7.5h + 30min palkaton ruokailu. Palkkaa tulee 560e/kk.

Missä hemmetin orjatyöpaikassa oikein olet töissä? Tai siis mitkä ovat työnkuvasi ja työtehtäväsi?

Vierailija

Itse saan 10,65 euroa/tunti, kahdeksan tuntia päivässä (+30 min palkaton ruokailu).
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4himm%C3%A4ispalkka

Ellei näitäkään ole, niin suositellaan kokoaikatyöstä maksettavaksi ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Tämä tarkoittaa peruspäivärahan 40-kertaista määrää kuukaudessa. Palkan tulee tämän mukaan 1.1.2007 lukien olla vähintään 956,10 euroa kuukausipalkkana, 44,47 euroa päiväpalkkana tai 5,55 euroa tuntipalkkana.

Itse tienaan sen 1704 euroa/kk, mutta sinun 560 euroa näyttäisi olevankin lähinnä tutustu työelämään -tason palkka.
EDIT: tämän päättelin siitä, että itse olen alaikäisenä ollut TTT-paikoissa, jolloin aina oli tuo 560 e/kk. Ilmeisesti nuo minimipalkat koskevat lähinnä täysi-ikäisiä.

Vierailija
Missä hemmetin orjatyöpaikassa oikein olet töissä? Tai siis mitkä ovat työnkuvasi ja työtehtäväsi?

Olen Bronto skyliftillä töissä ja teen vähän kaikenlaista.

Vierailija
P2
Itse saan 10,65 euroa/tunti, kahdeksan tuntia päivässä (+30 min palkaton ruokailu).
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4himm%C3%A4ispalkka
Ellei näitäkään ole, niin suositellaan kokoaikatyöstä maksettavaksi ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Tämä tarkoittaa peruspäivärahan 40-kertaista määrää kuukaudessa. Palkan tulee tämän mukaan 1.1.2007 lukien olla vähintään 956,10 euroa kuukausipalkkana, 44,47 euroa päiväpalkkana tai 5,55 euroa tuntipalkkana.

Itse tienaan sen 1704 euroa/kk, mutta sinun 560 euroa näyttäisi olevankin lähinnä tutustu työelämään -tason palkka.
EDIT: tämän päättelin siitä, että itse olen alaikäisenä ollut TTT-paikoissa, jolloin aina oli tuo 560 e/kk. Ilmeisesti nuo minimipalkat koskevat lähinnä täysi-ikäisiä.

Tämän ei pitänyt olla TTT-paikka.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
LauriT

Otapa luottamusmieheen yhteyttä.

Vierailija
LauriT

Kerrohan, miten oot sinne päätynyt ja miten oot onnistunu tollasen työsopimuksen tekemään.

Vierailija
LauriT
Tämän ei pitänyt olla TTT-paikka.

Siinä tapauksessa sinun pitäis saada HUOMATTAVASTI enemmän palkkaa. Oletko kirjoittanut jo sopimuksen, vai kyseenalaistitko palkkasi ennen sitä?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
LauriT
Suhteilla, mutta se sopimus on vähän vaiheessa. Tänään se piti tehdä, mutta niillä oli joku ongelma.

Ei se haittaa, vaikka olisit tehnyt jo sopparinkin. Lain vastainen sopimus on laiton ja se on korvattava laillisella.
Jos olet metallin jäsen, niin luottamusmies auttaa.

Vierailija
Ertsu
LauriT
Suhteilla, mutta se sopimus on vähän vaiheessa. Tänään se piti tehdä, mutta niillä oli joku ongelma.

Ei se haittaa, vaikka olisit tehnyt jo sopparinkin. Lain vastainen sopimus on laiton ja se on korvattava laillisella.

En ole minkään jäsen, mutta pitää varmaan vähän keskustella huomenna kun sitä sopimusta tekee.

Dresden
Seuraa 
Viestejä1191
Liittynyt16.3.2005
SAK:n kesäduunari-info palvelee kaikkia kesätyöntekijöitä elokuun puoleenväliin saakka. Maksuttomassa puhelinnumerossa 0800 179 279 edunvalvonnan ammattilaiset vastaavat työsuhdetta koskeviin kysymyksiisi suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Jos epäilet, että omalla työpaikalla eivät kaikki asiat ole kunnossa, tartuu rohkeasti luuriin ja kysy meiltä neuvoa! Voit lähettää meille kysymyksiä myös nettilomakkeella.

http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?loca ... i&id=25881

Die Lust zur Zerstörung ist eine schaffende Lust. - Jules Elysard

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
LauriT
Ertsu
LauriT

En ole minkään jäsen, mutta pitää varmaan vähän keskustella huomenna kun sitä sopimusta tekee.

Metallin jäseneksi pääset luottamusmiehen kautta. Lomake pitää täyttää ja se on siinä.
Toki minimipalkkalakia tulee noudattaa myös järjestäytymättömiin työntekijöihin, mutta luottamusmies tulee avuksesi vasta sen lomakkeen täytön jälkeen.

Vierailija
Ertsu
LauriT

Otapa luottamusmieheen yhteyttä.

Itse liittyisin liittoon ja antaisin mennä paskapalkalla. Muutama kk ja sitte liiton asianajajiin yhteyttä =)

Omalla alalla muistaakseni minimi lähtee noin 9€+ paikkeilta tunti. (kemianliitto)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat