Hirven väistäminen autolla

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Autokoulun opettaja kertoi että kannattanee harjoitella äkkijarrutuksia niin että jää rengaista viirut asfalttiin.

Ei ehkä osaa painaa tarpeeksi lujaa jarrua ja eläimeen törmää.

Nokian ajoradalla oli myös entinen yli 200 kilonen hirvi täytettynä.

Hirven munat oli mun leuan kohdalla. ( perustuu oletukseen pallien olinpaikan kohdasta)

Kommentit (9)

Vierailija

Vakuutusyhtiön näkökulmasta sinun olisi parempi törmätä hirveen, kuin esim. väistää metsähallituksen puolelle. On nimittäin tapauksia, joissa tieltä ulos hirven vuoksi väistäneet ovat jääneet ilman korvauksia, mikäli hirvestä ei ole jäänyt mitään näyttöä ja silminnäkijöitäkään ei ole.

Vierailija

Minulle tapahtui sellainen läheltä piti-tilanne pari vuotta sitten. Aamulla töihin lähtiessäni oli kokolailla hämärää ja losotin kenties n. 80 km/h? Kun näin vasemmalta ison harmaan möhkäleen, nanosekunnissa päättelin hirveksi. Se lähestyi vauhdilla, mutta ehdin ohi jalkani polkaistessa kaasutapin melkein asfalttiin asti. Vilkaisin samalla takapeiliä ja näin aivan perän takana vilahtavan valtavan ruskean karvaisen otuksen. Se oli niin iso, ettei harjaa näkynyt. Olin aika helpottunut.

Vierailija

Minä taas ajelen aina pitkät päällä kun alkaa hämärtää. Eläinkään ei ole tyhmä ja katsoo molempiin suuntiin aukealle tullessaan. Kun on pitkät päällä näkee silmien välähdyksen.

Hommaan sisältyy matemaattinen ongelma. Olen miettinyt, että mites on. Ajetaan 100 km nopeudella 100 km/h ja sama reitti 80 km/h. Hirviä hyppii satunnaisesti tielle. Kumpi kuski todennäköisemmin tulee perille (jos tulee). Lähtivät matkaan samaan aikaan.

Vierailija

"Eläinkään ei ole tyhmä ja katsoo molempiin suuntiin aukealle tullessaan."

Näin se on, ja - hirvet varsinkin - pysähtyvät jopa punaisiin valoihin. Sen vuoksi on kummallista, että hirvi- ym. eläinvahinkoja maanteillä ylipäänsä tapahtuu.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Muistan jostain kuulleni, että hirvetkin ovat ns. oikeakätisiä, joten ne hätätilanteessa ryntäisivät ilmeisesti oikealle, jos ennättävät. Tästä voi olla hyötyä autoilijalle väistämistä yrittäessään eli ei kannata kääntää hirven oikealle, jos suunnan nyt jotenkin ennättää hätätilanteessa päätellä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
tli
Muistan jostain kuulleni, että hirvetkin ovat ns. oikeakätisiä, joten ne hätätilanteessa ryntäisivät ilmeisesti oikealle, jos ennättävät. Tästä voi olla hyötyä autoilijalle väistämistä yrittäessään eli ei kannata kääntää hirven oikealle, jos suunnan nyt jotenkin ennättää hätätilanteessa päätellä.

Mun ymmärtääkseni oikeakätisille nimenomaan vasemmalle kaartaminen on luonnollisempaa. Huomaa mm. luistellessa ja mopolla rässiessä.

Vierailija
tiäremiäs
Autokoulun opettaja kertoi että kannattanee harjoitella äkkijarrutuksia niin että jää rengaista viirut asfalttiin.

Äkkijarrutus on siitä kiva, että siinä tosiaan rengaat jättävät fiirut asfalttiin. Voi sitten myöhemminkin käydä katsomassa missä on autolla jarruttanut, samalla kun käy ihailemassa täytettyä hirvieläintä.
tiäremiäs
Hirven munat oli mun leuan kohdalla.

Eli olet suunnilleen noin 118 cm (46kg pelkkää lihasta) pitkä mies sandaalit jalassa, sulka päässä, selkä suorana ja ilman kondomia? Hmm.. jotakuinkin mitä etukäteen arvelinkin.
Tarkkailija
Näin se on, ja - hirvet varsinkin - pysähtyvät jopa punaisiin valoihin. Sen vuoksi on kummallista, että hirvi- ym. eläinvahinkoja maanteillä ylipäänsä tapahtuu.

Uskoisin tämän johtunevan siitä ettei siellä ole "LÄPIKULKU KIELLETTY"- kylttejä hirville. Kun jostain syystä liikennevaloja hirville näkee aivan liian harvoin hirvien omilla kulkureiteillä. On silloin loogista että vahinkoja sattuu.
tli
Muistan jostain kuulleni, että hirvetkin ovat ns. oikeakätisiä, joten ne hätätilanteessa ryntäisivät ilmeisesti oikealle, jos ennättävät.

Kyllä meidän heppatalleilla kaikki kavio- ja sorkkaeläimet ovat oikeakätisiä. Kuten hevosetkin, hirvetkin heittää palloa, kirjoittaa ja moikkaa oikealla kädellä.
CE-hyväksytty
Mun ymmärtääkseni oikeakätisille nimenomaan vasemmalle kaartaminen on luonnollisempaa. Huomaa mm. luistellessa ja mopolla rässiessä.

Maantiellä kulkiessa, jos sinä etenet luistelemalla ja hirvi tulee vastaan mopedilla, on parempi ettet moikkaa hirveä ollenkaan ettei hänen ohjaus herpaannu.
tli
Tästä voi olla hyötyä autoilijalle väistämistä yrittäessään eli ei kannata kääntää hirven oikealle, jos suunnan nyt jotenkin ennättää hätätilanteessa päätellä.

Erotuksena kavioeläimistä, hätätilanteessa sorkkaeläimet aina ensin moikkaavat oikealle ja kaartavat sitten vasemmalle keskittäen koko painonsa kaasupedaalille.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005
Ananda

CE-hyväksytty

tli
Tästä voi olla hyötyä autoilijalle väistämistä yrittäessään eli ei kannata kääntää hirven oikealle, jos suunnan nyt jotenkin ennättää hätätilanteessa päätellä.

Erotuksena kavioeläimistä, hätätilanteessa sorkkaeläimet aina ensin moikkaavat oikealle ja kaartavat sitten vasemmalle keskittäen koko painonsa kaasupedaalille.

Tuo Anandan oikealle moikkaaminenhan lienee pelkkä vitsi, mutta koska nyt on jo kahdelta taholta arveltu, että oikeakätinen olio kääntyisikin vasemmalle, niin ehdottamani väistämisstrategia lienee virheellinen. Itselleni se oikealle kääntyminen tuntui luontevalta, koska nyrkkeilin joskus nuorena miehenä ja ottelussa oli oman edun mukaista pyrkiä liikkumaan poispäin oikeakätisen vastustajan voimakkaammasta kädestä, siis oikealle eli vastustajan vasemmalle ja sitä tietysti myös harjoiteltiin niin, että se meni jossain määrin selkäytimeen.

Siis jos oikeakätinen olio, kuten hirvi, pyrkiikin ryntäämään hätätilanteessa vasemmalle, voitaisiin tästä kehittää karkea nyrkkisääntö väistämiselle. Jos hirvi tulee tielle vasemmalta puolelta tietä, niin silloin kannattaa itse kääntää oikealle. Jos taas hirvi tulee tielle oikealta puolelta, niin silloin kannattaa itse yrittää väistää vasemmalle. Ei siis hirven persettä kohti. En kyllä ota vastuuta niistä mahdollisista ihmishengen menetyksistä, joita tämän ohjeen noudattaminen mahdollisesti aiheuttaa, mutta viime kädessähän jokainen ihminen onkin itse vastuussa tekemisistään.

En halua millään tavalla vähätellä hirven älykkyyttä omassa ympäristössään, mutta se lienee selvää, että hirvi ei tajua yhtään mitään autoista ja tien ylityksestä. Hirven maailmankuvaan ei yksinkertaisesti kuulu mitkään 100 km:n tuntinopeudella liikkuvat kappaleet, koska niitä ei sen luonnollisessa elinympäristössä esiinny.

Niinpä hirvi, joka lähtee ylittämään tietä, saattaa ehkä tehdä lähestyvästä autosta jonkin epäselvän havainnon, mutta sillä ei ole harmainta aavistustakaan siitä, että se auto törmääkin hetken kuluttua siihen. Tällöin se ihmisen mielestä todella typerästi kävelee yksinkertaisesti auton alle tajuamatta ollenkaan itse tekevänsä niin, koska sen aivoihin ei yksinkertaisesti kuulu 100 km:n tuntinopeudella liikkuvia esineitä. Ainoastaan viime hetkellä se ehkä tajuaa tehdä jonkin pakenemisryntäyksen, siis ilmeisesti vasemmalle.

Siis meidän ihmisten näkökulmasta hirvet ovat aika tyhmiltä vaikuttavia eläimiä, koska ne yksinkertaisesti kävelevät suoraan auton alle. Tämä kuitenkin johtuu siitä, että evoluutio on kehittänyt niihin vain niitä ominaisuuksia, joita ne tarvitsevat omassa elinympäristössään eli villissä luonnossa. Sama pätee tietysti myös peuroihin ymv.

Uusimmat

Suosituimmat