Suomen kielestä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun sanotaan, että maanantain VASTAISENA yönä, niin tarkoitetaanko su-ma vai ma-ti-yötä?

Kommentit (6)

Vierailija
nooki
Kun sanotaan, että maanantain VASTAISENA yönä, niin tarkoitetaanko su-ma vai ma-ti-yötä?

Tuota olen itsekin miettinyt, kun se yö on vastassa molemmin puolin.

Vierailija
Pubi

Maanantain vastaisena, siis päivä nimeltään maanantai on yötä vastassa aamulla. Ihan loogistahan tuo on.

Vierailija
Desi
Pubi

Maanantain vastaisena, siis päivä nimeltään maanantai on yötä vastassa aamulla. Ihan loogistahan tuo on.

Maanantain vastaisena. Otetaan sijamuoto pois. Maanantain vastainen. Ja kysehän on tuosta vastaisesta. Maanantai on vain määrite. Eli kyse on siitä yöstä joka on maanantaita vastassa. Kun sanotaan, että on vastassa jotain niin tarkoitetaan, että odottaa/on tullut vastaan jotain. Kun aika liikkuu maanantaista pois niin tämä vastainen yö on vastassa. Eli kyse olisi ma-ti välisestä yöstä. Näin se menee kun itse sitä loogisesti mietin.

Toisaalta. Vaikka sitä kuinka loogisesti mietin niin eiköhän se silti ole su-ma yö. Tai näin sitä ainakin ihmiset ovat käyttäneet.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Vastainen tarkoittaa toisella puolen olevaa. Ikkunan vastainen seinä on se seinä joka on ikkunan vastakkaisella puolella huonetta, eli se seinä johon ikkunasta tuleva valo osuu. Joen vastaranta on ranta joen toisella puolella, eli meidän rantamme vastakkaisella puolella.

Onko maanantaipäivän toinen puoli sitä edeltävä yö vai sitä seuraava yö, on hiukan epäselvää. Päivää edeltävä yö sentään on suurimmaksi osaksi samaa vuorokautta kuin päivä (vai onko?), joten siitä ehkä saadaan looginen yhteys nykyiseen merkitykseen.

Vierailija
nooki

Aijai kun Simonaho näkee tämän

Uusimmat

Suosituimmat