Miten erotatte "pöljän" ongelmaihmisestä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tota.. en tee tätä aloitusta pitkällisen, vakaan harkinnan tuloksena, vaan impulsiivisesti kun jälleen kerran törmäsin sanottuun, jossa kyllä ymmärretään toisaalta asiallisesti että voi olla lukihäiriöisiä ja vaikka miten ongelmoivia, mutta sitten jotkut ovatkin muka vaan pöljiä, laiskoja, ties mitä.. siis niin että osaisivat ja kykenisivät kyllä mutta jokin aiheuttaa sen etteivät kuitenkaan tee toisin.

Duodapa duoda..
Mä vähän luulen että aika monella (ehkä meillä kaikilla?) on jotenkin dualistinen tapa tarkastella toinen toisiamme. Toisaalta hyväksymme ihmisen epävapaana toimijana, ongelmoivana, oireilevana luontokappaleena, ja sitten toisaalta olemme valmiita vaatimaan ihmisiltä (itseltämmekin) täydellisyyttä, sitä ettei vaan ikäänkuin viitsitä olla kuin jumalia vaikka ihan hyvin voitais, jos ei oltais niin laiskoja ja pöljiä..............

Ootteko kiinnittäneet huomiotanne tuollaiseen ja mitäpä aattelette?

Sivut

Kommentit (18)

asdf
Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005

Minä ainakin suhtaudun ihmisiin yleensä siten, että kun jotain tärkeätä pitäisi saada aikaiseksi, ja jos on syytä olettaa, että kanssaihminen on tämän tärkeän tekemiseen kykeneväinen, en kovasti toivo mitään hölmöilyjä. Siedän kyllä kärsivällisesti noissakin tilanteissa virheitä, mutta se johtuu osin kärsivällisestä luonteestani ja osin tehokkuusajattelusta; toisen virheen ymmärtäminen ja siinä tukeminen saa yleensä nopeammin aikaan halutun lopputuloksen kuin virheestä motkottaminen.

Jos taas ei ole aikatauluja ja muuta keinotekoista elämää sotkemassa en jaksa nipottaa juuri mistään inhimillisistä puutteista ja ne jotka jaksavat, meinaavat joskus ärsyttää. Kai tätä minun tapaa voisi siinä mielessä dualistiseksi nimittää.

"Take care of proper things, otherwise be like Ellu's chickens."
- Staminan tunnuslause (tietenkin kotoisin Tuntemattomasta sotilaasta).

Vierailija

Miksi pitää erottaa?

Onhan niitä ongelmaihmisiä JA pöljiä samaan aikaan. Ei se ole mitään "joko pöljä TAI ongelmaihminen"

Enemmänkin kyse on ihmisten keskinäisestä "kemiasta" ja ryhmädynamiikasta sekä siitä mitä on tarkoitus tehdä.

Jonkun kanssa voi olla täysin mahdotonta tehdä yhteistyötä yhdessä asiassa, mutta homma sujuu hyvin toisentyyppisessä hommassa.

Niputusta ja lokerointia...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Minä ainakaan en ole ongelmaihminen, pelkkä pöljä vaan... Ei aina voi tajuta. Mutta jos ei tajua niin sitten pitää kysyä niin kauan että tajuaa. Ja jos joku on niin pöljä että pitää kyselyä ongelmaihmisen jankkaamisena niin sitten se on itse pöjä. Ja ongelmaihminen koska ei osaa selittää niin että pöljäkin tajuaa!

Hämmentää.

asdf
Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Minä ainakaan en ole ongelmaihminen, pelkkä pöljä vaan... Ei aina voi tajuta. Mutta jos ei tajua niin sitten pitää kysyä niin kauan että tajuaa.

Jos ymmärtää kysyä, kunnes tajuaa, ei ole pöljä.

Vierailija
asdf
Vatkain
Minä ainakaan en ole ongelmaihminen, pelkkä pöljä vaan... Ei aina voi tajuta. Mutta jos ei tajua niin sitten pitää kysyä niin kauan että tajuaa.

Yleensäkin kannattaa pysähtyä, jos luulee havainneensa jotain pöljää. Voipi olla, että ei olekaan pöljää. Jos Einstein olisi mennyt kertomaan moilaselle suhteellisuusteoriansa, pöljäksi olisi epäilty.

"Pöljyydet" ovat vieneet enemmän kuin mikään immeisiä eteenpäin.

Tietenkin hyvä suomalainen tapa, kun joutuu jatkamaan toisen hommaa, on ensimmäiseksi kysyä: "kuka saatanan pöljä tätäkin on viritellyt". Sitten ollaankin hiljaa kun huomataan, että näinhän se olikin tehtävä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
asdf
Vatkain

Näinhän se menee...

Valitettavan usein vastaajalta loppuu kuitenkin kärsivällisyys turhan aikaisin. No, sekin on inhimillistä, erityisesti kiireessä, mutta se ei silti tee kysyjästä pöljää.

Pointti on kuitenkin se, että kannattaa aina kysyä, kunnes tajuaa.

Pahinta on se, että lähtee koheltamaan ilman, että tietää mitä on tekemässä, silloin "pöljän" nimitarra saattaa olla paikallaankin...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Esitän huomaamattani yleensä hiukan pöljää :9

Joten ainakun tapaan uuden ihmisen, on aikamoista vuoristorataa kun eivät tiiä oonko ihan seko päästä vai sit vaan tylsä.

Eli siis vastatakseni, ajan kanssa sen huomaa... harvoin huomaa heti motiivit miksi joku olisi pöljä = hän on varmaan vähä-älyinen.

Vierailija

Minä ainakin olen ongelmaihminen, jollen pöljä, minulla ajatus niksahtaa aivan toiselle tolalle ja saatan löytää huvittavuutta jotoksen jostain erilaistuneesta, idealtaan niksahtaneesta kohdasta - ja saatan onneton nauraa muiden lontiessa sen perinteisen ajatuskulun mukana.

Jollakin on aivosähköhäiriö ja se nykii ja sätkii välillä, välillä valahtaa rennonrauhalliseksi toljottelijaksi.

Joltakin lääkitys on päässyt viiraamaan. Otetaan nyt liian tehokas diabeteslääkitys: menevät sokerit alas ja tyyppi kulkee vähintään kahdella tajunnantasolla ja vielä eri tahtiin.

Vastaus kysymykseen: "En mitenkään erota. Ja miksi pitäisi?"

Vierailija

The True Pöljän tunnistaa siitä, että hän ei kysy kun kaipaa tietoa, tekee huseeraa omin päin vaikka tietää ettei tiedä mitä tekee. The Pöljä on välinpitämätön ja hyvin itserakas. Ongelmaihminen voi olla The Pöljä, jos hän ei kerro että sorry, mä saatan sitten huseerata. Rehellisyydellä pääsee pitkälle.

Minulla on liiankin usein tapana todeta jo lyhyen tuttavuuden perusteella, että älkää ihmetelkö ku oon tällänen höhelö. Syytän geenivirhettä ja karjalaista verenperimää. Hyväntahtoinen höhelö on eri asia kuin The Pöljä.

Olipas Pönnillä vaikea kyssäri!

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
Seppo_Pietikainen
asdf
Vatkain

Näinhän se menee...

Valitettavan usein vastaajalta loppuu kuitenkin kärsivällisyys turhan aikaisin. No, sekin on inhimillistä, erityisesti kiireessä, mutta se ei silti tee kysyjästä pöljää.

Pointti on kuitenkin se, että kannattaa aina kysyä, kunnes tajuaa.

Pahinta on se, että lähtee koheltamaan ilman, että tietää mitä on tekemässä, silloin "pöljän" nimitarra saattaa olla paikallaankin...

Juuri näin ja ongelmaihminen on se joka ei jaksa vastata, jos ei tiedä/osaa vastata se pitää myös kertoa.

Vierailija
valtiokonttorin elatti
"Pöljyydet" ovat vieneet enemmän kuin mikään immeisiä eteenpäin.

Virheistä oppii.. niinhän sitä sanotaan. Ilman pöljyyttä ei vois oppia muuta kuin matkimaan. Matkimalla vois toistaa toisten virheitä..

Pöljyys on jotain määrittelemäntöntä ja hyvänsuopaista, yleisnimitys jollakin hassunkuriselle, tuntemattomalle, kaikelle sille mitä ei ole kyetty analysoimaan.. ja
.. kaikkea ei kertakaikkiaan ehdi eikä voi analysoida läpikotaisin.. sehän se vasta olis pöljää jos joku aina analysois.. *kääks*

Vierailija

Olen havainnut sellaisen hauskan asian, että kaikki eivät vain osaa kaikkea. Ei vaikka olisi lukenut 100 vuotta yliopistoissa. Fiksuimmallakin voi mennä sormi suuhun kun tulee joku uusi juttu, joka nyt vain ei ole sattunut kiinnostamaan aiemmin.

Ei tarvitse mennä omaa sukua edemmäs. Huvittaa kun pari setää ovat hulluja tekniikka friikkejä ja tietävät kaiken sähköstä ja tietokoneista, kun taas osa ei edes halua tietää miten tietokone käynnistetään.

Sit on niitä yli 20v jätkiä joilta äippä suunnilleen vielä pyyhkii anuksen vaikka jampat ovat neroja yliopistoissa.

Elämä on...

Vierailija

Brainlessin kirjoituksessa ilmeisesti sotketaan äly, viisaus ja autonomia keskenään, vaikka ihan kiintoisa (joskin tiedetty) asia olikin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat