Venyttely

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Noniin. Venyttely. Onko se oikeasti täysin turhaa niinkuin joku tutkimus väittää? Millaisia kokemuksia teillä on, onko mielestänne hyödyttänyt venytellä urheilusuorituksen jälkeen tai miten nyt sen ajastattekin.. itse en tiedä, tuntuu että paikat on kyllä kipeitä venyttelin tai en. Voisi joskus testata että venyttelee toisen puolen kehosta mutta toista ei ja sitten tunnustelee seuraavana päivänä että sattuuko tasaisesti.

Mutta jos se tosiaan on turhaa, niin mistä on myytti lähtenyt liikkeelle että venyttely kannattaisi?

くそっ!

Kommentit (15)

Vierailija

Aina kun viittaa johonkin tutkimukseen, niin olisi hyvä mainita samalla lähde. Nyt on nimittäin päässyt käymään niin, etten ole kuullut yhdestäkään tutkimuksesta jossa venyttelyn hyödyt olisi kumottu täysin. En voi siis periaatteessa kumota väitettäsi.

Tutkimuksen todenperäisyyteen perehtymättä, voin ainakin omasta puolestani sanoa varmasti ettei venyttelyn konkreettisista hyödyistä ole epäilystäkään. Tieteellisestä metodista mitään tietämättömät joogahipit saattavat toki väittää, että venyttely parantaa oikeaoppisesti sovellettuna kaiken mahdollisen syövästä nikotiiniriippuvuuteen, mutta tuntemissani venyttelyä koskevissa tutkimuksissa on kyllä mielestäni yksiselitteisesti murrettu pari venyttelyyn liittyvää urbaanilegendaa, niin puolesta kuin vastaankin. Pahoittelen alhaista motivaatiotani etsiä mitään lähteitä väitteilleni.

Urheilusuorituksen jälkeiseen lihaskipuun venyttelyllä ei näyttäisi olevan suurtakaan vaikutusta. Asiaan auttaa ennemminkin palauttava harjoitus, kuten jalkojen tapauksessa kevyt juoksu- tai kävelylenkki. Venyttely kuitenkin vähentää "pitkässä juoksussa" todistetusti (ja omiinkin kokemuksiini perustuen) lihaskramppeja sekä revähdyksiä, sillä pitkät lihakset toimivat suuremman liikeradan puitteissa kuin lyhyet, jolloin lihas ei joudu liikeratansa äärirajoille niin herkästi. Ennen varsinaista urheilusuoritusta suoritettu venyttelyharjoitus ei kuitenkaan ole toimiva ratkaisu kramppien ja revähdyksien ehkäisijänä, ellei se sitten olennaisesti saa lihaksia lämpiämään. Tätä tarkoitusta palvelee paremmin oikeaoppinen lämmittelyharjoitus, johon voi toki sisällyttää venytykset.

Kun puhutaan venyttelyn hyödyistä, niin tulee toki ottaa huomioon että kenelle on hyötyä mistäkin. Kamppailulajien harrastaja hyötyy merkittävästi jalan lihasten venytyksistä, sillä sitä kautta potkut saadaan ulottumaan paljon korkeammalle. Jokainen juoksija tietää miksi takareisiä kannattaa venytellä säännöllisesti; se pidentää nimittäin huomattavasti juoksuaskelta. Kehonrakentaja saattaa törmätä tilanteeseen jossa lihaksen ympärille kiristynyt lihaskalvo ilmoittaa lihakselle, että kasvun rajat on nyt saavutettu. Ilman säännöllistä venyttelyä tietyntyyppisellä rakentella varustettu kehonrakentaja ei voi siis saavuttaa täyttä potentiaaliaan. Levottomista jaloista kärsivä (aktiiviurheilija) ei välttämättä kykene nukkumaan ennen jokailtaista lihasjännityksen laukaisevaa venyttelyharjoitusta. Staattisten venytyksien lisäksi on olemassa vielä dynaamiset venytykset, mutta tämä taitaa riittää.

Vastaavia esimerkkejä on lukuisia, mutta niiden luettelemisesta ei välttämättä ole mitään iloa venyttelyn yleisiä hyötyjä tutkittaessa. Itse venyttelen tunnin päivässä, ja jos jättäisin sen tekemättä, näkyisi se selvästi elämiseni laadussa. Eikä siihen mitään kolmannen osapuolen suorittamaa tutkimusta tarvita. Kokeile itse. Venyttele 30 min joka päivä. Tule kuukauden päästä kertomaan huomasitko mitään eroa. Tuntemuksien pukeminen sanoiksi ei välttämättä ole niin helppoa, mutta kyllä sen eron huomaa parhaiten ihan itse.

Vierailija
Ronron
Noniin. Venyttely. Onko se oikeasti täysin turhaa niinkuin joku tutkimus väittää? Millaisia kokemuksia teillä on, onko mielestänne hyödyttänyt venytellä urheilusuorituksen jälkeen tai miten nyt sen ajastattekin.. itse en tiedä, tuntuu että paikat on kyllä kipeitä venyttelin tai en. Voisi joskus testata että venyttelee toisen puolen kehosta mutta toista ei ja sitten tunnustelee seuraavana päivänä että sattuuko tasaisesti.

Mutta jos se tosiaan on turhaa, niin mistä on myytti lähtenyt liikkeelle että venyttely kannattaisi?


Venyttely kannattaa. Ilman venyttelyä ei tule mitään! :gi:
Omasta kokemuksesta. Se on treenin kokonaisuus.
Suosittelen myös palautusjuomat esim. Gatorade ja proteiinivalmisteet.
Kehosta on podettava huolto, samalla kuten autostakin.
Ilman huoltoa saat pitämään romu.

Gatorade olemme perheessä testanneet ja tulimme päätökseen, että ilman siitä ei kannata lähteä edes treenaamaan, koska seuravana päivänä olet invalidi, mutta silloin kun käytät juoman, niin seuraavakin päivä on ihana ja olet reipas.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005
Ronron
Noniin. Venyttely. Onko se oikeasti täysin turhaa niinkuin joku tutkimus väittää? Millaisia kokemuksia teillä on, onko mielestänne hyödyttänyt venytellä urheilusuorituksen jälkeen tai miten nyt sen ajastattekin.. itse en tiedä, tuntuu että paikat on kyllä kipeitä venyttelin tai en. Voisi joskus testata että venyttelee toisen puolen kehosta mutta toista ei ja sitten tunnustelee seuraavana päivänä että sattuuko tasaisesti.

Mutta jos se tosiaan on turhaa, niin mistä on myytti lähtenyt liikkeelle että venyttely kannattaisi?


Jos viittaat venyttelyn ja lihasarkuuden suhteeseen, kannattaa ottaa huomioon että lihasarkuus voi lisääntyä myös vääränlaisesta ja liian rajusta venyttelystä. Nykyään yleisesti suositellaan, että kaikki 15 sekuntia pidemmät venytykset kannattaa tehdä joko omalla treenikerrallaan tai 1½-2 tuntia treenien jälkeen.

On olemassa paljon erilaisia venyttelytapoja. On mm. staattista, dynaamista, ballistista ja pnf:ää. Kaikilla etunsa ja puutteensa, riippuen liikuntamuodosta ja sen vaatimuksista.

Kannattaa myös tsekata liian treenaamisen mahdollisuus, ruokavalio (runsaasti myös proteiinia) sekä ehkä harkita joidenkin lisäravinteiden kokeilemista. Magnesium on hyvä ja vaikutuksen huomaa nopeasti. Leusiini ja beeta-alaniini alentavat vähentävät ja ehkäisevät juuri lihasarkuutta huomattavasti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
liis@
Katselkaapa kissaa tai koiraa. Nekin venyttelevät. Ei niille ole kerrottu sen tieteellistä toimivuutta.

Ne ei venyttele urheilu suoritukse jälkee. Koirat voi pitää hyviä ääniä ku ne venyttelee.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
liis@
Katselkaapa kissaa tai koiraa. Nekin venyttelevät. Ei niille ole kerrottu sen tieteellistä toimivuutta.

Entä ravihevoset, venyttelevätkö ne?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kyllähän tuo venyttely, siis sen tyylinen mitä kissat ja koirat tekee eli koko kropan ojentaminen sillä tavalla raukeana, tuntuu kivalta, kutittaa. Joskus vaikka sängyssä maatessa.

くそっ!

Vierailija
borri317
liis@
Katselkaapa kissaa tai koiraa. Nekin venyttelevät. Ei niille ole kerrottu sen tieteellistä toimivuutta.

Ne ei venyttele urheilu suoritukse jälkee. Koirat voi pitää hyviä ääniä ku ne venyttelee.



Luin huonosti. Kissat ja koirat ja varmaan muutkin eläimet venyttelevät herättyään. Eivät muut lajit kuin ihmiset urheile ilman konkreettista saalista.

Saattavatpa eläimet venytellä ennen unia syötyään hyvän saaliin.

Vierailija

On se hyödyllistä, huomaa pelkästää siitä että niskat ei oo kipeänä ko muistaa säännöllisesti venytellä niitä.

+parikertaa rikkonu käet ko alkanu salilla vetään ilman venytyksiä, nyt kun venytelly nii ei ookkaa paikat hajonnu works.

Vierailija

Venyttely ei estä lihaksia kipeytymästä.

"Stretching before or after exercise has little or no effect on subsequent muscle soreness, research shows."
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/7046634.stm

Mutta se estää loukkaantumisia?

"Although stretching did not relieve muscle soreness, this does not mean that you should not stretch after working out. The main reason for stretching is to prevent injury."
http://www.myfittribe.com/articles/2007 ... eness.html

Liikuntakaan ei ehkäise selkävaivoja.

"Tutkijat pitävätkin liikunnan suosittelemista selkävaivojen ehkäisyyn hyödyttömänä."
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=6933741

Mutta:

"Liikunta ehkäisee selkävaivoja"
http://www.mediuutiset.fi/doc.ot?f_id=803393

Ota tuosta sitten selvää...?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005

Tuosta ensimmäisestä BBChealthin uutisesta:

[list:1q22je9y]Mr Brewer said the benefits of stretching after exercise were less clear.

However, he said a warm down could potentially help the muscles recover by increasing blood flow to the tissue, and helping to flush away waste products generated during exercise.[/list:u:1q22je9y]

Viilentelyä on esimerkiksi reipas kävely 10 minuutin ajan heti treenin päätteeksi. Kevyt verryttely ja lyhyet avaavat venytykset (jos huvittaa) ja tämän pitäisi ehkäistä kipeytymistä rankankin treenin jälkeen. Toimii minulla.

- -

Tom Kurz, yksi harvoista akateemisista venyttelyguruista, on kritisoinut suuresti staattisia venytyksiä ([size=85:1q22je9y]esim. jalka suoraksi tuolille ja rintakehä kohti säärtä[/size:1q22je9y]) voimantuoton heikkenemisen ja jopa vammariskin kasvun vuoksi. Jos niitä tehdään, keston tulisi olla alle 15 sekuntia, ellei venytyksiä tehdä omalla ajalla vaikkapa treenien jälkeen.

Sen sijaan Kurz suosittelee dynaamisia ja isometrisiä venytyksiä. Dynaamiset venytykset ovat aainroolissa, koska niissä mm. jalkoja nostetaan suorina sarja eteen, sivuille ja taakse hitaasti ja kontrolloidusti. Dynaaminen venyttely lisää notkeutta, mutta myös lämmittää lihaksia treeniä ajatellen. Staattiseen venyttelyyn Kurz ei juurikaan usko ja pohjaa mielipiteensä tutkimuksiin.

Myös Kokkonen et al. on tehnyt venyttelystä mielenkiintoisen kirjan, mutta siinä käydään läpi lähinnä staattisia venyttelyjä. Kokkonen on erikoistunut venyttelyyn ja sen suhteeseen liikuntavammoihin.

Suosittelen Tom Kurzin sivustoon tutustumista, tuolla on paljon hyvää tekstiä venyttelystä, etenkin dynaamisista venyttelyistä. Ei mitään bullshittia, vaan silkkaa tiedettä. Niillä sain omat revähtäneet takareiteni kuntoon:

http://stadion.com/

Ja tuolta etenkin kysymys/vastaus-palsta, jota lukemalla oppii jo paljon; kirjoja ja videoita ei perusjuttujen ymmärtämisen tarvita. Tom on antelias ja arvostettu (mutta piikikäs) kaveri:

http://www.stadion.com/column.html

Etenkin tässä tekstiä kipeytymisestä ja sen suhteesta mm. venyttelyyn:

http://stadion.com/free/nltr0901.pdf

Paikan foorumi, joka tauon jälkeen näyttää varsin asialliselta ja monipuoliselta:

http://stadion.com/phpBB3/index.php

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Jos tunnet olevasi jäykkä niin venyttele. Samalla ajattelustakin katoaa jäykkyys. Peruskunto on myös erittäin tärkeä asia elämässä.

Vierailija
liis@
borri317
liis@
Katselkaapa kissaa tai koiraa. Nekin venyttelevät. Ei niille ole kerrottu sen tieteellistä toimivuutta.

Ne ei venyttele urheilu suoritukse jälkee. Koirat voi pitää hyviä ääniä ku ne venyttelee.



Luin huonosti. Kissat ja koirat ja varmaan muutkin eläimet venyttelevät herättyään. Eivät muut lajit kuin ihmiset urheile ilman konkreettista saalista.

Saattavatpa eläimet venytellä ennen unia syötyään hyvän saaliin.




Kyllä tuo mun katti ainakin on kova ravaamaan...

Kyllä venyttely kannattaa tai siis no. Itselläni se on ehdoton vaatimus tai muuten täytyy unohtaa lenkkeily, pyöräily ja kaikki muukin liikunta. Joskus kun on unohtanu pakarat ja pohkeet ja sit istunu pc:n ääreen ni ai saakeli kun ei meinaa päästä enää ylös.

Itse luin kanssa jonkun tutkimuksen/hutkimuksen, että ei ole merkittävää hyötyä. Käsitin sen siten, että venyttely ei nopeuta lihasten palautumista tms. Mutta hyödytöntä venyttely ei todellakaan ole. Nivelet ja jänteet tykkäävät liikuttelusta.

Vierailija
Neonomide
Tuosta ensimmäisestä BBChealthin uutisesta:

Neonomide, nyt on pakko kiitä sinua! Todella hyviä ja hyödyllistä tietoa laitoit teemaan. Ottaa asioista selvä ja alan hyödyntämään omissa treeneissä.
Kiitos paljon!

Uusimmat

Suosituimmat