Aivojen käyttäytymisestä tupakkalakossa..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oon ollut kolme päivää ilman röökiä.
Oon polttanut nuoresta asti mutta nyt on sellainen fiilis että viiskytä mittarissa ja pakko lopettaa jos mielin pysyä kohtuullisessa kunnossa loppuelämäni.
No.. se siitä. Ei ole tarkoitukseni puhua itsestäni ja vain minun aivoistani.

Oon tarkkaillut mielenliikkeitäni ja olotilaani ja tänään huomasin että melankolia valtasi minut. Oikeastaan koin oloni hyvin masentuneeksi ja turhaksi. Lähestulkoon totaalinen merkityksettömyyden tunne huuhteli kauttaaltaan ja mieleen tuli jopa ajatuksia että elämäni on turhaa.

Metkaa.
Oletan että kyse on mielihyväkeskuksessa kokeentuvasta vajeesta. Koen mielipahaa kun elimistössä ei ole nikotiinia eikä mitään mikä korvaisi sen.

Aattelin että täytyy mennä huomenna ostaan nikotiinipurkkaa etten vaan vahingossa nitistä itseäni vain siksi että mielihyväkeskuksessa on meneillään hässäkkää..
Mä oon joskus päättänyt että mä tykkään ittestäni hamaan loppuuni vaikka kukaan muu ei tykkäis. Meneillään oleva yritelmä lopettaa röökaamista kuuluu tykkäämissuunnitelmaani. Vanhan keho ei kestä niinkuin nuoren. Sitä pitää kohdella säällisemmin.

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Hyvä vastine tupakalle on liikunta. Liikkuminen ja tervehenkinen ulkoilu pistää dopamiinia liikkeelle. Unohda NIKOTIINI. Poltin ite 10 vuotta ja lopetin seinään (tai, no, joku 8 tyynyä tota purkkapaskaa vedin mut sit sai sekin riittää). Yllättävän helppoa olla ilman röökiä ja olo esimerkiksi kahden viikon jälkeen oli todella hyvä.

Vierailija

Lopetin jokunen vuosi sitten ja oireet olivat hyvin samanlaiset. Itseasiassa, aikasemmat lopetuskerrat olivat tysänneet juuri noihin tuntemuksiin. Lopullinen irrotautuminen vaati kovan ponnistelun: muutaman viikon henkinen valmistautuminen + purkat. Purkkaa tulikin syötyä...

Näin jälkeenpäin: paras lääke mielestäni on määrätietoisuus. Tosin, olemme kaikki yksilöitä.

Vierailija

Olin tupakkalakossa neljä vuotta. Kaksi viikkoa lakon aloittamisesta olin niin masentunut, että oli pakko lähteä hakemaan lääkäristä apua. Sain masennuslääkkeitä, joita söin kahteen otteeseen 6kk-vuosi. Kävin myös mielenterveystoimistossa jonkun kerran, siellä ei oikein uskottu minua kun sanoin että masennus johtuu ilman tupakkaa olosta. Yrittivät vain kysellä lapsuuden traumat ym. Mielialalääkkeitä en kokenut omikseni, olo oli jotenkin keinotekoinen.
Olotila oli tosi kamalaa!!!! Oli päiviä, jolloin vain itkin ja kun tälläistä oloa kestää vuositolkulla, alkaa siihen todellakin väsyä totaalisesti, enkä enää ihmettele miksi joku tekee masentuneena itsemurhan.
No, kun olin ihan pohjalla,ja en sietänyt pienintäkään vastoinkäymistä ja kaikki oli pelkkää mustaa, ajattelin: tässä vaiheessa joku vetäisee kuulan kalloon, minä pistän tupakaksi.
Kylläpä helpotti, sen päivän olo heti ja vaikka alkuun en polttanut kuin yhden tupakan päivässä, niin masennus katosi kokonaan muutamassa kuukausessa.
On aika korkea kynnys lopettaa uudestan tupakointi, vaikka haluaisinkin.
Pelottaa.

Vierailija
suolaasuolaa
Unohda NIKOTIINI.

Minulle ei puhuta imperatiivissa ilman että täältä pesee samalla mitalla takaisin.. niin että haista vaan itte! Ja opettele paremmat käytöstavat urpo.

Mä en unohda.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Edelleen hermo kireellä?
Älä huoli, se hellittää muutamassa viikossa. Söisisisitkö siihen asti vaikka sisupastilleja tai muita väkeviä karkkeja; helpottivat ainakin itselläni aikoinaan.

Pönni
Minulle ei puhuta imperatiivissa ilman että täältä pesee samalla mitalla takaisin.. niin että haista vaan itte! Ja opettele paremmat käytöstavat urpo.

Mä en unohda.

Vierailija
savusilmä
Olin tupakkalakossa neljä vuotta. Kaksi viikkoa lakon aloittamisesta olin niin masentunut, että oli pakko lähteä hakemaan lääkäristä apua. Sain masennuslääkkeitä, joita söin kahteen otteeseen 6kk-vuosi. Kävin myös mielenterveystoimistossa jonkun kerran, siellä ei oikein uskottu minua kun sanoin että masennus johtuu ilman tupakkaa olosta. Yrittivät vain kysellä lapsuuden traumat ym. Mielialalääkkeitä en kokenut omikseni, olo oli jotenkin keinotekoinen.
Olotila oli tosi kamalaa!!!! Oli päiviä, jolloin vain itkin ja kun tälläistä oloa kestää vuositolkulla, alkaa siihen todellakin väsyä totaalisesti, enkä enää ihmettele miksi joku tekee masentuneena itsemurhan.
No, kun olin ihan pohjalla,ja en sietänyt pienintäkään vastoinkäymistä ja kaikki oli pelkkää mustaa, ajattelin: tässä vaiheessa joku vetäisee kuulan kalloon, minä pistän tupakaksi.
Kylläpä helpotti, sen päivän olo heti ja vaikka alkuun en polttanut kuin yhden tupakan päivässä, niin masennus katosi kokonaan muutamassa kuukausessa.
On aika korkea kynnys lopettaa uudestan tupakointi, vaikka haluaisinkin.
Pelottaa.

Asiaa!
Kiva kun joku uskaltaa sanoa että pelottaa. Mua usein helpottaa jo se että saa sanottua ääneen sen miltä tuntuu.

Tupakasta.. nikotiinista.. mä oon kait aloittanut tupakoinnin just siks että se lamaannuttaa.. se rentouttaa.
Olen aina ollut fyysiseltä kunnoltani vahva ja terve. Olen lapsesta asti ollut liikkuvainen, olen vilkas luonteeltani ja kaippa mulla sitä dopamiinia erittyy rutkasti ja juurikin siihen vaivaan nikotiini on ollut mainio lääke?

Just laitoin suuhuni nikotiinipurkan. Nam!
Tällaisen ylikuntoisen ei pidä ottaa riskiä että masentuu totaalisesti vain siksi että jotkut urpot kuvittelee tietävänsä että kaikki ihmiset olis samanlaisia.

Mutta.. nyt on meneillään kuudes päivä niin että en ole laittanut röökiä suuhuni. Wau! Oon ittestäni hiukan ylpeä ja aion jatkaa valitsemallani linjalla. Oon aatellut käyttää röökaamisesta säästyneet rahat uimahalliin ja vesikävelyyn. Mulla on lonkat niin kipeet olleet jo parisen vuotta, itseasiassa koko ikäni oon potenut nivelkipuja ja inhonnut kävelyä kovaa alustaa vasten ja nykyisin joka puolella on asfalttia ja kiveä niin että käveleminen on epämiellyttävää. Nuorena samoilin paljon metsässä, se on ok. Pehmeetä.

Tuota masennusta mun pitää kontrolloida.
Luontaislääkkeitä multa löytyy kotoo. En tiä pitäiskö ottaa Valeriaana vieroituslääkkeeksi? Lääkäreiltä on ihan turha kysellä, ne tuputtaa vahvoja kemiamyrkkyjä hoidoksi ja mä en korvaa toista paskaa toisella.

Yks konsti on olla itsekkäämpi.
Tehdä sellaista mikä itsestä on kivaa. Siis sellaista kivaa mikä ei huumaa.
Olin kyllä toissailtana terassilla ja eilenkin nielaisin yhden keskioluen kapungilla haahuillessa mutta se ei saa olla korvike. Alkoholihan on kans vaan lääkinnällisessä tarkoituksessa viisasta. "Viina on viisasten juoma". Oon aatellut että suomalaisessa typerässä juomakulttuurissa voi olla yks syy siihen miks täällä on niin paljon masennustautia. No.. meidän kateutta ja kaunaisuutta suosiva kansankulttuurimme, se nyt on mitä on.

Mutta.. en mussuta nyt enempää, oon ihan liian negatiivinen tänäänkin..
Palaan asiaan kun saan positiivisemman saundin itseeni ja meen nyt maalaamaan keittiön kattoa.

Vierailija

Jotenkin tälläinen keskustelu on jossain määrin humoristista, kun muistaa mitä silloin lapsena tupakkaa polttavat kaverit puhuivat.

Ei siis mitään henkilökohtaista. onhan tupakan polton lopettaminen hyvä asia ihan kaikkien kannalta, jos tupakkayhtiöitä ei lasketa.

Vierailija
Pönni
suolaasuolaa
Unohda NIKOTIINI.

Mä en unohda.

Hiekkaa vaginassa, olematon itsetunto vai molemmat?

Vierailija
Denzil Dexter
Edelleen hermo kireellä?
Älä huoli, se hellittää muutamassa viikossa. Söisisisitkö siihen asti vaikka sisupastilleja tai muita väkeviä karkkeja; helpottivat ainakin itselläni aikoinaan.

Kyllä!
Exäni, josta jälleen tuli nykyiseni.. voi poikaa poloista!!!
Piti jäähyväistellessä pussailla ja paijata erityisesti ja luvata etten nassuta ja mussuta hänelle.. että tää on vaan niin tätä.

Mutta eipähän tarvitse savuttoman ja muutoinkin raittiihkon armaani nuoleskella "tuhkakuppia". Eikä mun tarvii harjata hampaitani puolen tunnin välein!

Nikotiinipurkkaa siis nakerran pahimpaan naksuiluun. Liudennushoitoa.. tai vaikka elinikäistä.. Olempahan ainakin savuton. Sekin on jo iso voitto sinällään. Asia kerrallaan.

Ensin uhosin etten osta nikotiinipurkkaa.. ja pah, mun tyhmä sisuni ei ole koskaan jotanut mua mihinkään hyvään. Maltilla ja iisisti voittaa ian enemmän. Sisu on pehvasta.

Vierailija
suolaasuolaa
Hiekkaa vaginassa, olematon itsetunto vai molemmat?

Sori että vastasin. Ei tule toistumaan. Komentele keskenäs tavis.

Vierailija
suolaasuolaa
tavis lol.
Keski-ikäisille naisille tulee hiekkaa vaginaan, koska hedelmätön maa aavikoituu.

Ehei.. nykyaikan ei noin kun ei oo pakko. Mulla on estrogenilääkitys ja kolmekymppinen, viriili poikaystävä. Ja hyvä itsetunto!

En tiä menikö sulla ohi mutta mä vaan en pidä siitä että mua komennellaan. Se on epämiellyttävää.

Vierailija
Pönni
suolaasuolaa
tavis lol.
Keski-ikäisille naisille tulee hiekkaa vaginaan, koska hedelmätön maa aavikoituu.

Ehei.. nykyaikan ei noin kun ei oo pakko. Mulla on estrogenilääkitys ja kolmekymppinen, viriili poikaystävä. Ja hyvä itsetunto!

En tiä menikö sulla ohi mutta mä vaan en pidä siitä että mua komennellaan. Se on epämiellyttävää.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::..
Jos on hyvä itsetunto niin miks ei voisi lopetta tupakanpolttoa ilman mitään lisäpurukumeja.
Nikotiinipurukumi ei ole mikään oikea tapa lopettaa tupakointia.
Tupakanpolton lopettaminen on aivan helppoa.
Tekee vain itse itselleen jyrkän päätöksen että nyt riittää ja ei pistä sitä tupakkaa palamaan omaan suuhunsa.
Ei sitä tupakkaa kukaan muukaan suuhusi laita ja vetele keuhkoillasi henkosia.

Minä itse lopetin tupakoinnin juuri itse omalla päätökselläni.
Samoin lopetin alkoholin käytön, maidon ja piimänjuonnin ja monta muutakin asiaa.
Tein siis kokonaan uuden elämänmuutoksen.
Piristysaineeksi nykyisin riittää pelkkä kahvi.

Tee itse itsellesi päätös. Että et enää koskaan polta. Se on kyllä se kaksi ensimmäistä viikkoa vaikeahkoa, mutta senjälkeen elämä on kondiksessa.

(Älä kirjota ettet ryyppää)

Vierailija
Pönni

olen vilkas luonteeltani ja kaippa mulla sitä dopamiinia erittyy rutkasti ja juurikin siihen vaivaan nikotiini on ollut mainio lääke?

Mutta.. nyt on meneillään kuudes päivä niin että en ole laittanut röökiä suuhuni. Wau! Oon ittestäni hiukan ylpeä ja aion jatkaa valitsemallani linjalla. Oon aatellut käyttää röökaamisesta säästyneet rahat uimahalliin ja vesikävelyyn. Mulla on lonkat niin kipeet olleet jo parisen vuotta, itseasiassa koko ikäni oon potenut nivelkipuja ja inhonnut kävelyä kovaa alustaa vasten ja nykyisin joka puolella on asfalttia ja kiveä niin että käveleminen on epämiellyttävää. Nuorena samoilin paljon metsässä, se on ok. Pehmeetä.
Alkoholihan on kans vaan lääkinnällisessä tarkoituksessa viisasta. "Viina on viisasten juoma".

Dopamiini poistaa masennusta ja nikotiini lisää sen vapautumista.
Sijoita säästyneet rahat hyviin lenkkareihin.
Alkoholi estää nikotiinin vaikutusta, siksi juodessa joutuu polttamaan 2x määrän saman vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Itsekin ajattelin lopettaa polttamisen, en kuitenkaan vielä tiedä, koska aloitan lopettamisen. Onko helpottanut yhtään viikon jälkeen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat