Pelästyminen ilman hyvää syytä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Monet varmasti tietää sen säpsähtämisen juuri nukahtamisen kynnyksellä. Aika jännä ilmiö. Näkee mielessään jotain abstrakteja asioita tai melkein unta jo, sitten yhtäkkiä vaan pelästyy ihan perhanasti, säpsähtää hereille. Tuolle on varmaan jokin selitys mutta antaa sen olla.

Minä ihmettelen että miksi minulle käy noin joskus ihan hereilläkin. Yhtäkkiä vaan säpsähdän ja pelästyn ilman järkevää syytä. Ei kovin usein, tämä on melko harvinaista, mutta joskus käy kuitenkin. Kerran koulun pihalla kaveri vain nosti kätensä esille ja avasi sen, en muista miksi. Pelästyin jumalattomasti, taisin jopa huutaa. Kädessä ei edes ollut mitään. Minulle tuli joku outo refleksi, se aukeava käsi muistutti jotenkin hämähäkkiä, sellaista isoa tarantellaa. Voiko tuo muka riittää syyksi pelästymiselle? Olinkohan kenties jotenkin väsynyt tai jossain vähätietoisessa tilassa, harmi kun ei muista. Mutta onko tämä ihan normaalia ja liittyykö se jotenkin väsymykseen?

くそっ!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Unitilaan siirryttäessä sammutellaan mm. näköaistimuksen prosesseja ja ehkä silmän räpäytyrefleksi laukaisee pakorefleksin, koska tieton prosessointi on puutteellista.
Valveilla taas mikrounet aiheuttavat saman ilmiön.

Vierailija

Tuttu ilmiö, taitaa iän myötä tulla harvemmin, samoin kuin unessa lentäminenkin. Muistan lukeneeni selityksen, että kokonaisvaltaisessa säpsähdyksessä purkautuisi jännitystiloja hermostosta/lihaksistosta.

Nukkuessa piuhat motoriikkaan aivoista ovat poikki eikä ihminen ajokoiran tavoin vatkaile raajojaan unennäköjen mukaan.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Liskonaivot kuvittelevat että kun tukielinlihaksisto rentoutuu tajunnan tilan ollessa siirtymässä valveesta uneen, ollaan putoamassa johonkin ja pistää refleksimäistä sätkimistä kehiin jos vaikka saisi jostain kiinni.

Tämä siis yksi spekulaatio ilmiöstä. Tuttu tapahtuma on. Samalla yleensä kuuluu tavallaan jonkinmoinen humaus ja ruumihin lävitse kulkee eräänlainen shokkiaalto, ja sitten ketuttaa kun juuri oli nukahtamaisillaan...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Lepakko

Nukkuessa piuhat motoriikkaan aivoista ovat poikki eikä ihminen ajokoiran tavoin vatkaile raajojaan unennäköjen mukaan.

entäs unissakävely, tms. liikehdintä nukkuessa? vai onko kävely/muiden motoristen toimintojen suorittaminen unissaan välttämättä kytköksissä juuri siihen senhetkiseen unennäköön.?

Vierailija

Totta haastat, mr. Doc. Säpsähdykseen liittyy putoamisen tunne eikä ikinä mätkähdä alas asti. Taitaa putoamisen tunne syntyä säpsähdyksen ansiosta eikä päinvastoin.

Vierailija
Herra Tohtori
...Samalla yleensä kuuluu tavallaan jonkinmoinen humaus ja ruumihin lävitse kulkee eräänlainen shokkiaalto, ja sitten ketuttaa kun juuri oli nukahtamaisillaan...

Sama täällä, paitsi että aina kun näin tapahtuu, tiedän että nukahdan seuraavan 1 min aikana, eli oikeastaan se vain piristää, mutta jos piristyn liikaa, en nukahra :/

Vierailija
Lepakko
Totta haastat, mr. Doc. Säpsähdykseen liittyy putoamisen tunne eikä ikinä mätkähdä alas asti. Taitaa putoamisen tunne syntyä säpsähdyksen ansiosta eikä päinvastoin.
Yleesä ennenku mää säpsähä mää näe unta jossa mää astu oja yli menevälle sillalle ja se katkee.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tuohon putoamiseen sen verran että joskus olen kävellyt mielessäni jotain polkua nukahtamisen partaalla, sitten ajatuksiini on tullut jotain tarkoituksetonta jota en itse tahallani generoinut, kuoppa johon astun ja silloin säpsähdin hereille.

くそっ!

Vierailija

se vasta absurdin tuntuista onkin, jos unennäkö päättyy siihen tilaan/huoneeseen/ympäristöön missä olet, siis mihin nukahdit.. vaikka kuinka omituisten skenaarioiden jälkeen..

hittolaine, kyllä saattaa kestää ns. totutella valveilla oloon/ympäröivään todellisuuteen hetken

Vierailija

en muista koskaan nähneeni unta, jossa lentäisin tai olisin jatkuvassa putoamistilassa.
sellasta on olla tälläinne looginen tiedeihminen.

Vierailija
tietäjä
en muista koskaan nähneeni unta, jossa lentäisin tai olisin jatkuvassa putoamistilassa.

Ne ovat mahtavia elämyksiä, lentäessä tuntuu että sukeltaisit ilmassa, ilman painovoimaa tai kitkaa.

Vierailija
someone-else
tietäjä

Ne ovat mahtavia elämyksiä, lentäessä tuntuu että sukeltaisit ilmassa, ilman painovoimaa tai kitkaa.
Paremma versio siitä saa hereilläki juomalla pullo resilarii.

Vierailija

Putoan, tai olen putoamassa unessa juuri ennen heräämistä.

Minulla on muutenkin turhan nopea refleksi ja säikyn ihan syyttä. Vaikka tilanne on ihan normaali, mutta en ole sitä odottanut säpsähdän kiljahtaen ennen kuin tajuan tilanteen. Kaikki on ohi parissa sekunnissa.

Autokoulussa minulle sanottiin, että minulla on ylinopeat refleksit. Voihan niistä olla jotakin hyötyäkin.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Itselläni unessa lentäminen vaatii jonkinlaista "työn" tekoa, eli ihan Arthur Dent -meiningillä ei lentäminen meikäläisen unissa onnistu...

Mutta eipä se mitään. Hulk-hyppely on melkein yhtä hauskaa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat