Optimisti vai pessimisti

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Itse lienen aika pessimisti. Johtunee kokemuksistani. Tuntuu että liian usein se kurja vaihtoehto toteutuu, vaikka se ei pidä edes paikkaansa. Kun mietin, minulla käy useinkin todella mäihä. Ne ei vaan jää mieleen sillä tavalla. En tiedä miksi on niin voimakas pinttynyt käsitys siitä että loppujen lopuksi kohtaloni on kurja.

Mites teillä? Tälläinen on saattanut olla jo aiemminkin mutta tuo haku nyt on ihan persiistä enkä osaa käyttää sitä kun se menee jonnekin.. jonnekin ihan muualle siitä.. eikä se edes koskaan löydä mitään.. (= en osaa käyttää)

くそっ!

Kommentit (11)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Niinjoo siksi ehkä olenkin pessimisti. Varautuu jo henkisesti etukäteen siihen tulevaan pettymykseen niin se ei kolahda niin rajusti. Eli olen kai vaan pelkuri. Ajattelen valmiiksi että joo kaikki menee niin persiilleen kuin voi ja sitten kun ihan kaikki ei menekään niin ilahdun niistä asioista.

くそっ!

Vierailija

En ole pessimisti, olen vain realisti..

Joo paljon shittiä on reiluun pariin kymppiin mahtunut, mutta mutta...
Toisaalta kun mietin kaikkea niin ne on vain osa persoonallisuuttani. En olisi oma itseni ilman pahimpiakin kolareita ja ruhjeita. Kaikesta on silti selvitty ja suht. ehjin nahoin. Molemmat jalat ja kädetkin on vielä menossa mukana ja urheilukin luonnistuu. Kyllä se siitä.

Jottei nyt turhan optimistiselta kuulostaisi ni... Vielä kun sais jostain taiottua sen elämän eli mielekkään työn, rahaa ja mukavan perheen. Olo on kuin veteraanilla. Elossa, mutta henkisesti niin rikki.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Sitäkin kun miettii että mistä tilanteista olenkaan selvinnyt, ja miten kurjasti monet asiat olisivat voineet elämässäni päättyä.. tuntuu että joku suojelusenkeli suojellut.. noniin nyt varmaan karkotin senkin tiehensä, no ei mahda mitään, täytyyhän sitä saada asioista puhua.. vai pitäisikö varmuuden vuoksi koputtaa puuta.. no mutta jokatapauksessa.. tosiaan ne kädet ja jalat toistaiseksi yhä tallella, samoin koko kroppa muutenkin ihan ehjä. En ole halvaantunut, pystyn liikkumaan. Mitään ei ole vielä menetetty. Kerran pimeässä metsässä kontatessani löin poskipään pahasti terävään oksantynkään. Pari senttiä tuonne päin niin olisi silmä jäänyt varmaan siihen oksaan kiinni. Silloin olin vähän järkyttynyt. Kerran oli sekunnin murto-osista kiinni ettei tullut kuolettava nokkakolari kun joku hullu tuli vastaan meidän kaistaa. Kaikkea tuommoista onnenkantamoista mitkä olisivat voineet päättyä niin paljon kurjemmin. Silti olen pessimisti. Toivottavasti ne suojelusenkelit eivät nyt häipyneet.. mietin vielä että pitäisikö tätä viestiä lähettää, mutta antaa mennä. Kuolen jos kuolen.

くそっ!

Vierailija

Myönnän, että optimismi on (tai voi olla) vaarallista ja ehkä myös hieman laiskuuttavaa kun tietää kaiken menevän kuitenkin "hyvin". Hieman realismia peliin, niin onnellisen elämän ainekset ovat käsissäsi.

Vierailija

Ja Kyllä, Suomessa asenteeni herättää välillä muissa vihamielisyyttä. Toisen onni voi olla myös sinun onnesi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26866
Liittynyt16.3.2005

Jotain pessimistin ja realistin väliltä, tosin tässä maailmassa nuo ovat aika lähellä toisiaan. Turvallisuushakuinen ja varmisteleva pessimismi tuppaa olemaan hieman itseään toteuttavaa. Mutta kun jostain syystä isojen toiveiden ja odotusten toistuva romahtaminen ottaa psyykelle niin, että mieluummin sitä elää varman päälle ennakoitavaa arkea, niin ei sitä voi optimistiksikaan alkaa.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
logo
Mikä tekee ihmisen optimiksi ja mikä taas kaikesta valittavaksi pessimistiksi?

Optimismini liittyy ehkä lähinnä ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, jossa uskon diplomatiaan --- kaikkia osapuolia tyydyttävien ratkaisuvaihtoehtojen löytymiseen. Realismini taas pakottaa ajatukset maanpinnalle muistuttamalla siitä, ettei diplomaattisia ratkaisuja aina löydy, ennen kuin toisen tai jonkun osapuolen valtastatusta on heikennetty riittävästi (ja siten väkivaltaisinkin keinoin).

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Eikös tällä sivulla ollut kerran uutinen tutkimuksesta, jonka mukaan optimistit ovat onnellisempia. Tosin syy-seuraus-suhde voi toki olla kummin päin vain, joten sillä hieman epäilen tutkimuksen luotettavuutta..

Uusimmat

Suosituimmat