Mustat ja valkoiset "Leopoldit", -ikuinen Afrikka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nykyään on trendikästä nyyhkiä Kongoa yksityisenä siirtomaanaan pitäneen belgialaisen kuningas Leopoldin raakuuksia Afrikassa, mutta useimmilta yliempaatikoilta unohtuu se kulttuurimiljöö jossa Leopold II toimi. Historiaa vasten hän näyttäytyy vain yhtenä ohimenevänä henkilönä Afrikkaa hallineiden despoottien pitkässä sarjassa Mensa Kankan Musasta, Sonni-Alista ja Monomotapasta Bokassa I:een, Idi Aminiin ja Robert Mugabeen. Millaista oli Afrikassa ennen ns. kolonialismia, siitä antaa raportin mm. englantilainen tiedustelu-upseeri ja myöhempi amiraali Reginald Hugh Spenser Bacon kirjassaan "Benin: The City of Blood".

Kun britit pitkän vitkuttelun jälkeen, kaupallisten intressien ja orjakaupan-vastustajien vetoomusten motivoimina, tunkeutuivat nykyisen Nigerian alueella olleeseen ja hienostuneesta pronssitaiteestaan tunnettuun Beninin orjavaltion pääkaupunkiin, heitä odotti näky joka ei eurooppalaisille sivysteneille silmille sopinut, -kuten ei kaupungin haju heidän sivilisoituneille sieraimilleen.

Beninin kaupunkiin johtivat vain kinttupolut, sillä tärkein kauppatavara kulki omin jaloin. Myös jumalten suosiota varmistettiin jatkuvilla ihmisuhreilla, joissa uhrien ruumiit ja niiden osat ripustettiin kaupunkikuvaa leimaaviin telineisiin. Näitä irvokkaita rakennelmia oli kaikkialla Beninin kaupunkialueella, eikä niiden löyhkältä päässyt turvaan missään. Tämän kulttuurisen rikkauden keskeltä kaupunkiin tunkeutuneen brittiosaston komentaja joutui pyytämään lupaa palata rannikolle, sillä "kaupungin ilmaa ei kristitty kestä".

Baconin kirjan kuva on siistitty eurooppalaiselle lukijalle sopivaksi.

Suhtautuminen ihmishenkeen ja kanssaihmisiin ylipäätään on Afrikassa perinteellisesti ollut melko suoraviivaista ja pragmaattista. Paheksumme Leopoldin valtakauden ylilyöntejä (=yksittäistapauksia, joita ei voi yleistää!), mutta emme ehkä ota riittävästi huomioon paikallista kulttuuria, vaan tuputamme länsimaisia arvojamme tilanteeseen jota emme täysin ymmärrä?

On myös muistettava, että kuningas Leopold rikastutti kongolaisten elämää, ja maahanmuuttajathan ovat pelkästään positiivinen asia? Ajatellaanpa vaikka huutavaa työvoimapulaa??!!

"No Borders"-liikkeen perustaja Leopold II.

Leopold oli siinäkin ominaisuudessa nykyisten monikultturistien edeltäjä, että hänen mielestään Kongo kuului kaikille (=siis hänelle), ja hänen hallintokoneistonsa belgialaiset olivat ihan yhtä kongolaisia kuin Kongossa syntyneet alkuasukkaatkin! Joka muuta väittää, on rasisti?

Korjaus:
Leopold II:n "Kongon vapaavaltio" toimi v.1885-1908, jolloin Belgian parlamentti lopetti Leopoldin sikailut. Beninin orjavaltio oli olemassa 1400-luvulta vuoteen 1897. Nämä molemmat hirmuvallat olivat siis samanaikaisia. Järkyttäviä tv-raportteja nähdään toki vain toisesta.

Kommentit (2)

Vierailija

Meilläkin komukoista kiihkeimmät olivat taannoin TV:ssä esitetyn Leopold-dokumentin jälkeen raivoamassa boikottia ja ties mitä nykyistä Belgiaa vastaan.

Vierailija
re
Meilläkin komukoista kiihkeimmät olivat taannoin TV:ssä esitetyn Leopold-dokumentin jälkeen raivoamassa boikottia ja ties mitä nykyistä Belgiaa vastaan.



Beninin orjavaltion hirmutyöt loppuivat "kolonialistien" invaasioon vain kymmenisen vuotta aiemmin, kuin Leopoldin "Kongon vapaavaltion" käytännöt tulivat Euroopassa tietoon, ja brutaaliudet lopetettiin. Itse asiassa Leopold II ei edes ottanut käyttöön koko afrikkalaisten hallintotapojen koko värikästä (ja tuoksuvaa) repertuaaria, vaan hänen sortovaltansa oli loppujen lopuksi virkamiesmäisen mielikuvituksetonta. Saako siis musta sortaa mustaa ihan vapaasti?

Mugaben "leopoldismi" ei saa vasureilta minkäänlaista huomiota, tuomiosta puhumattakaan?

-

Uusimmat

Suosituimmat