Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Saako B-kortilla eli tässä tapauksessa BC-kortilla ajaa mopoa?

Kuitenkin saan ajaa tyhjää Linja-autoa ja rekka-autoa.
tai siirtää.

Sivut

Kommentit (25)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6842
Liittynyt8.11.2007

Tietääkseni saat ajaa mopoa. Sen sijaan rekan ajoon se ei oikeuta.
Linja-autoa saat ajella, kunhan kyydissäsi on enintään 8 matkustajaa.

Ennen ajokorttiuudistusta hankitulla kortilla (AB tai ABC) saa ajaa vaikka 1600 kuutioista moottoripyörää, vaikka ei olisi koskaan moottoripyörällä ajanutkaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6842
Liittynyt8.11.2007
no_more
C kortilla saa ajaa vaikka yhdistelmä hekkaa kuhan se on siirtoajo ja tyhjänä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajokortti

"C1 18 Kuorma-autot ja muut 3 500 - 7 500 kg ajoneuvot, joissa kuljettajan lisäksi paikat max 8 matkustajalle
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa vetoauto yllä mainitun mukainen ja perävaunu max 750 kg B-luokkaan luettavat ajoneuvot

C 18 C1-luokkaan luettavat sekä yli 7 500 kg ajoneuvot
Liikennetraktorit niihin kytkettävine hinattavine ajoneuvoineen "

"Hekan" perävaunu saisi tuon mukaan painaa enintään 750 kg. Rekan rattiin ei siis ole asiaa, jos perävaunu painaa yli tuon 750 kg ja sehän painaa. Tyhjänäkin.

Lisäys: Kaikki ajot ovat siirtoajoja.

tiäremiäs
ajoneuvoyhdistelämä ja siihen + 750 kiloa.

Näin ymmärtäisin asian.


Täsmennän vielä, että ilmeisesti myös mopoa saa ajaa, mutta sen perävaunu saa painaa korkeintaan 750 kg (kuormattuna)?

valtiokonttorin elatti
Täsmennän vielä, että ilmeisesti myös mopoa saa ajaa, mutta sen perävaunu saa painaa korkeintaan 750 kg (kuormattuna)?

Mopolle ei ole laissa määrätty perävaunun maksimipainoa. Kuitenkin yli 500 kiloinen perävaunu tulee varustaa varoituskolmiolla ja heijastimilla. Valoja ei tarvitse olla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6842
Liittynyt8.11.2007
valtiokonttorin elatti
tiäremiäs
ajoneuvoyhdistelämä ja siihen + 750 kiloa.

Näin ymmärtäisin asian.


Täsmennän vielä, että ilmeisesti myös mopoa saa ajaa, mutta sen perävaunu saa painaa korkeintaan 750 kg (kuormattuna)?

Täsmennetääs vielä lisää. Henkilöautopuolella jarruttoman perävaunun kokonaismassa saa olla enintään puolet vetävän auton omamassasta. Näin ainakin ennen oli.

Sen sijaan n.s. rekan perävaunu saa painaa 1,4 kertaa vetoauton painon.

T.s. Väärinpäin ja/tai päinvastoin kuin henkilöautopuolella.

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1259
Liittynyt6.4.2014

. kirjoitti:
Tosin 90% "mökkiperäkärryn" vetäjistä unohtaa nopeusrajoitukset!
Yhdistelmän nopeusrajoitus on aina 80km/h.

Trafi ja voimassa oleva lainsäädäntö on eri mieltä kanssasi:

https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat/nopeusrajoitukset

Lainaus:
Autojen nopeusrajoitukset

60 km/h

Autot, joihin on kytketty kokonaismassaltaan yli 750 kg:n jarruton hinattava ajoneuvo 

Tuon mukaan uusilla tai uudehkoilla 825 kg:n kokonaismassaisilla O1-luokan jarruttomilla perävaunuilla suurin sallittu nopeus on 60 km/h kun niitä vedetään autolla. Sivu on päivitetty 01.02.2017.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P3

Lainaus:
3 § (24.4.1998/291)

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

a) auton (M- ja N-luokka), moottoripyörän, kolmipyörän ja raskaan nelipyörän 80 kilometriä tunnissa; auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa.

Ainakin ko kärryjen tullessa markkinoille (olikohan se 2015?) niitä ei saanut kuljettaa suomen yleisillä tieverkoilla tuolla kokonaismassalla, vaan ainoastaan rekisteröidä sellaiselle massalle. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 46§ 3 momentti nimittäin rajoitti vetokuulalle tulevaa painoa enintään 4% akseleille tulevasta painosta, tai 25 kg mikäli se olisi enemmän. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670#Pidp447026352

Mutta se kumottiin vasta pari vuotta myöhemmin, eli 7.5.2017 asetuksella 240/2017.

Nykyisen asetuksen 46§ kolmas momentti  https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L6P46  sallii kyseiselle kärrylle vetokuulalle 10% painoa kärryn akseleille kohdistuvasta painosta, ellei kytkentälaitteen (vetokuulan) tai auton johon se on asennettu teknisesti sallittu pystykuormitus ole vähemmän.

Yli 10 tonnin auton keskiakseliperävaunujen osalta vetokuulapaino on kuitenkin rajattu enintään tonniin.

Tämän lisäksi hankkiessaan 825 kg kokonaismassaisen O1 luokan perävaunun autoonsa kannattaa huomioida ajokorttimääräykset:

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-tama-ajokorttiasi...

En ota kantaa onko linkissä oleva tulkinta asiasta edelleen ajantasalla ja oikein.

Poliisilla on siis laillinen oikeus sakottaa 80 km/h vauhdilla 825 kg kokonaismassaista jarrutonta perävaunua autolla Suomessa hinaavaa ylinopeudesta moottoritiellä, jossa tiekohtainen rajoitus on 120 km/h!

Minusta siinäkin on ihan riittävästi syytä olla tuollaista hankkimatta.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1056
Liittynyt11.7.2015

laiskimus kirjoitti:

Poliisilla on siis laillinen oikeus sakottaa 80 km/h vauhdilla 825 kg kokonaismassaista jarrutonta perävaunua autolla Suomessa hinaavaa ylinopeudesta moottoritiellä, jossa tiekohtainen rajoitus on 120 km/h!

Tuo asetuksen kohta on muuttunut , outoa kun vanha näkyy ajantasaisena.

Uudessa sanotaan että 60 km/h nopeusrajoitus on voimassa jos jarruttoman perävaunun "luokittelumassa" on yli 0,75 tonnia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151612

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1259
Liittynyt6.4.2014

Jakob kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:

Poliisilla on siis laillinen oikeus sakottaa 80 km/h vauhdilla 825 kg kokonaismassaista jarrutonta perävaunua autolla Suomessa hinaavaa ylinopeudesta moottoritiellä, jossa tiekohtainen rajoitus on 120 km/h!

Tuo asetuksen kohta on muuttunut , outoa kun vanha näkyy ajantasaisena.

Uudessa sanotaan että 60 km/h nopeusrajoitus on voimassa jos jarruttoman perävaunun "luokittelumassa" on yli 0,75 tonnia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151612 

Lainauksessani oli jo se uusi laki muutetulla kohdalla, eikä vanha.

Sen sijaan ajoneuvolain 28.6.2017 muuttunut kohta jäi huomaamatta:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090#L1P3

Lainaus:
31) luokittelumassalla M-, N- ja O-luokan ajoneuvon ajoneuvoluokan määrittämisessä käytettävää, suurinta teknisesti sallittua kuormatun ajoneuvon pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. (28.6.2017/507) 
Eli ko 825 kg perävaunun osalta sen luokittelumassa on 750 kg.

Trafin tulkinta oli siis täysin oikea vielä päivityshetkenä 1.2.2017, mutta 28.6.2017 alkaen se on väärä, ja ko kärryillä on jälkimmäisestä ajankohdasta lähtien saanut ajaa samaa vauhtia kuin sitä kevyemmilläkin kärryillä, eli 80 km/h ellei tiekohtainen rajoitus ole sitä pienempi. Sitä ennen niitä sai sakottaa, ja jo 96 km/h vauhdista saattoi lähteä kortti törkeän liikenteen vaarantamisen seurauksena.

Entäpä ajokorttiin liityvä lainsäädäntö:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386

4§ 5)-kohdan mukaan B-kortilla saa ajaa: 

Lainaus:
a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg 

Eli kaikkia henkilöautoja ei saa ajaa B-kortilla, jos niissä on joko liikaa kokonaismassaa, liikaa matkustajapaikoja, tai sekä että.

Näiden 825 kg kokonaismassaisten osalta kannattaa huomioida erityisesti c) kohta yllä, eli jos aikoo hinata tuollaista kärryä saa pelkällä B-kortilla ajaessa auton rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa olla enintään 2675 kg, eikä tämä riipu mitenkään siitä onko kärryssä kuormaa ollenkaan vaiko ei.

Lisäksi 7§ toisen kohdan 2. momentin mukaan:

Lainaus:
B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta. 

Onkohan tämä se mihin Trafin sivuilla viitataan B96-merkinnästä puhuttaessa?

Ts sillä saa vetää 825 kg kärryä, mikäli auton rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on enintään 3425 kg. 

Jakob
Seuraa 
Viestejä1056
Liittynyt11.7.2015

Niinpä näyttää että on jäänyt epäselvyys säädöksiin. Veikkaan että poliisi ei käytännössä ole sakottanut ketään B-korttilaista 3500 + 825 yhdistelmästä vaikka periaatteessa voisi (B96:han ei riitä tuohon myöskään, pitäisi olla vähintään pikku-e). Aika yleinen tuollainen yhdistelmä muodossa iso pakettiauto + kevytperävaunu.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005

Tuossa kannattaa ottaa huomioon se, että nuo nopeusrajoitukset koskevat ilmatäytteisillä kumipyörillä liikkuvia ajoneuvoja. Muilla on sitten erilaiset säännöt.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat