Omasta padosta sähköä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yritin etsiä onko aihe jo olemassa, mutta en löytänyt ja alkaa tuo googlettaminenkin jo nyppiin

Antakaa tyhmälle vinkkejä kun tarkoituksenani olisi tehdä oma pikku voimala mistä riitäisi sähköä omaan käyttöön. Asun vanhalla mylly-tilalla, jossa siis pato ja kaikkea sen aikaista asiaan liittyvää jolloin tämä tila on tuottanut sähköä myös muutamaan muuhun kylän taloon.

Oon tosi pässi tällaisissa asioissa ja olisi tosi kiva jos joku osaisi neuvoa alkuun tässä projektissa johon saattaa jopa saada jotain tukeakin ehkä?!

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Lähdetään nyt siitä, että generaattorin koosta ja infrastuktuurin kunnosta riippuen, kannattaa valmistautua sijoittamaan pienen omakotitalon verran rahaa projektiin. Tosin oletan, että kovin monen megawatin laitteistoa et suunnittele padollesi.

Putouskorkeus, patoaltaan syvyys (tai koko yleensäkin), juoksutusmäärä jne varmasti auttaisivat palstan ideanikkareita alkuun.

Vierailija

Noi perustiedot ovat tosiaan tarpeen, mutta on muutakin. Jos padolla on joskus tuotettu sähköä useammalle talolle, pystyy sillä samaan temppuun nytkin. Eli kannattaa neuvotella naapurit porukkaan.

Kaikkine lupineen ja kiemuroineen voi olla, että laitoksen rakentaminen on pienin riesa. Byrokratia vie voiton.

Kannattaa myös selvittää entisen voimalan tausta. Mistäs tiedät ostiko suurempi sähköfirma sen aikoinaan ja pisti jäihin. Jos "voimalasi" on ollut joskus yhtiö tai osuuskunta, voi se olla vielä paperilla hengissä ja omistaa oikeudet puroosi ja sen sähköön.

Vierailija

Tää on ollut tosiaan useamman tilallisen kimppa ja tämä mun tilus on aikoinaan ostanut muiden koskiosuudet itselleen ja näin ollen oikeus on pysynyt tähän päivään asti. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

Sähköä on tuotettu sillon vuonna nakki ja sota tilan myllyn käyttöön ja sahaan. Toki ennen oli vettä ja virtausta paljon enemmän.

Ehkä siitä kuitenkin irtoisi sen verran nykypäivänä, että saisin ihan perus sähkön pirttiini, ilman voimavirtaa. Tilanteen taitaa vaan tehdä byrokratiaa ym. vaikeammaksi se, että olen täysin moisesta tekniikasta pihalla oleva naissukupuolta edustava sisäinen blondi

Vierailija

Ruottissa ja Norjassa, missä on noita puroja enempi, valmistetaan pienoisvoimaloita, jolla mökin sähköt ainakin osan vuotta saa.
Jos se on ennenkin jo toiminut, voisi sitä koettaa entistääkin, jos vanhaa rakennetta on jäljellä.

Vierailija

Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista
Pudotuskorkeus meillä on aika iso, sikäli jos olen oikein ymmärtänyt
Eli patoaltaasta lähtevä paksu rautaputki joka menee myllyrakennuksen alakertaan jossa on sellainen "kaivo" josta veden matka jatkuu taas meidän pikku jokeen. Tää rautaputki on tosin tukittu altaasta, joten nyt siellä ei kulje vesi.

Laittakaa vaan lisää linkkejä, kiitos

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

ennen kuin teet mitään niin hae eu:lta, kunnalta sekä valtiolta avustusta padon/myllyn kunnostamiseen tekniikalta alkuperäiseen kuntoon nykyaikaisilla osilla. oikein markkinoitua ei tarvitse museoviraston kanssa tapella.

toisen polven pilkkuvirhe

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005

Tuohon voisi tehdä jonkun pienen ja halvan turbiinin ihan harrastepohjalta. Älä tee isoa patoa, niin ei tarvita mitään lupia (tai niitä ei tule kukaan kyselemään), ja saat sähköä silloin kun ojassa virtaa vettä. Taloudellisesti kannattavaa sähköä et kuitenkaan tule itse tehden saamaan, mutta harrastukseksi tuollaisia olisi hauska värkätä jos olisi sopiva oja omalla maalla.

Ja kuka sitäkään vahtii, mihin sen hevonpaskan tunkee. Voihan sitä kuivata ja polttaa puun sijasta tai seassa sopivassa tulisijassa. Sillä voi jo saavuttaa ison säästön lämmityskuluissa ilman isoja investointeja pellettilaitoksiin. Millään omakotialueella en suosittele, mutta korvessa se on se ja sama.

Vierailija

Paskasta voi tehdä prikettejä laitteella, jossa on lokerikkotaso sopivalla päästökulmalla ja jyrä, jolla sen päälle levitetty paska prässätään siihen ja vuolin joka tasoittaa sen pintaan. Alustalevyn vapauttamalla ja täryllä ne karisevat alas Liukuhihna/verkko on hyvä sen kuivausalustaksi. Jokin saippuapalan koko kuivaa ja palaa hyvin. Siihen voi sekoittaa sahanpuruakin tai humusta tai turvetta tai järviruokoa.

Vierailija
tietää
Yhtähyvin voisi sähköperämoottoria tutkailla jos vaikka se vääntäisi sähköä virrassa. Halvempia kuin nuo.

699 puntaa, ~ 7000 markkaa. Pelkkä propelli 120 puntaa.
Mitenhän onnistuisi sähköperämoottorilla jos laittaisi moottorin suppilolla varustettuun putkeen, veden virtausnopeus voisi kasvaa riittäväksi jos vekotin sijoitetaan vaikka jokeen.

Vierailija

Hallussasi olevan kosken teho on = 10 x Q x h
Eli 10 x vesimäärä kuutiometriä sekunnissa x putouksen korkeus metreinä. Tulo on kilowattia kW.

Esim. Putouskorkeus on sanotaan 5 metriä ja olet jollain konstilla mitannut että vettä virtaa 100 litraa sekunnissa, niin kosken teho on
10 x 0,1 x 5 =5 kW
Siitähän saa jo mukavasti muutaman kilowatin tehon, jakaa vaikka naapurillekin.

Turbiini: Olen nähnyt joskun kauan sitten maasepän tekemän turbiinin. Minulla ei ole mitään tietoa mistä sellaisen voisi saada, luulisin että niitä tehdään maailmalla.

Jännite: Eihän sinun tarvitse hankkia generaattoria jonka jännite on 400/230 Volttia, silloin tarvitaan lupia. Generaattori voi olla jännitteeltään pienempi, esim 24 V. Tarvittaessa jännitettä voi konverttereilla nostaa esim. televisiota vasten 230 volttiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat