Kielipolitiikka Suomessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nykyaikana kielen puolustamiseen perustuva puoluepolitiikka alkaa olla aikansa elänyttä. Euroopan yhdentyessä niin suomi kuin ruotsikin ovat marginaalikieliryhmiä. Ennustan, että ei mene kauaakaan, kun suuret kielialueet tekevät meidän kielellisen kulttuurin lähes tarpeettomaksi. Vaikka EU hajoaisikin suuntaus on sama. Ei se silti tarkoita sitä, että nämä kielet kuolisivat, vaan sitä, että käytännössä Suomessakin useimmissa ammateissa pärjäisi, vaikka ei osaisi meidän kieliämme.

Surullistahan se on, mutta totta.

Kommentit (6)

Vierailija
liis@
Nykyaikana kielen puolustamiseen perustuva puoluepolitiikka alkaa olla aikansa elänyttä. ...

Täsmälleen päinvastoin. Nykyaikana pienet kielet ovat suuremmassa vaarassa kuin koskaan, elikkä niitä täytyy suojella määrätietoisesti. se on "biodiversiteettiä".

Valtiollisten rajojen ja taloudellisen riippumattomuutemme kadottua, meillä on jäljellä vain suomen kieli ja kulttuuriperintö. Ellemme halua kadota maan pinnalta?

-

Vierailija
Wy Tui Lee
Nykyaikana pienet kielet ovat suuremmassa vaarassa kuin koskaan, elikkä niitä täytyy suojella määrätietoisesti. se on "biodiversiteettiä".

Jo on aikoihin eletty. Wy Tui Leekin on alkanut kannattamaan biodiversiteettiä ja monikulttuurisuutta. Enää ei hänenkään mielestään kaikkien tarvitse puhua samaa kieltä eikä edustaa samaa kulttuuria ja uskontoa. Kohta varmaan Seppo Lehtokin myöntää, että jopa muslimeilla ja muilla mutiaisilla on oikeus omaan kulttuuriin ja uskontoon. Ehkäpä he jopa joskus vielä ymmärtävät, miksei Mannerheim ollut punakaartilaisten ja heidän sukulaistensa mielestä sankari vaan lahtari.

Vierailija
Moses Leone
Wy Tui Lee
Nykyaikana pienet kielet ovat suuremmassa vaarassa kuin koskaan, elikkä niitä täytyy suojella määrätietoisesti. se on "biodiversiteettiä".

Jo on aikoihin eletty. Wy Tui Leekin on alkanut kannattamaan biodiversiteettiä ja monikulttuurisuutta.

Juuri niin! Kannatan globaalia monikulttuuria ja vastustan ehdottomasti kulttuurierojen poistamista ylikansallisen monokulttuurin tieltä.

Jokaiselle kulttuurille ja kielelle oma alueellinen elintilansa! Vastaus monokulttuurille on [size=150:k941821p]Lebensraum![/size:k941821p]

Vierailija
Wy Tui Lee
liis@
Nykyaikana kielen puolustamiseen perustuva puoluepolitiikka alkaa olla aikansa elänyttä. ...

Täsmälleen päinvastoin. Nykyaikana pienet kielet ovat suuremmassa vaarassa kuin koskaan, elikkä niitä täytyy suojella määrätietoisesti. se on "biodiversiteettiä".

Valtiollisten rajojen ja taloudellisen riippumattomuutemme kadottua, meillä on jäljellä vain suomen kieli ja kulttuuriperintö. Ellemme halua kadota maan pinnalta?

-

-------------

Olen ihan samaa mieltä, mutta pienten kielialueiden tulisi puhaltaa yhteen hiileen, joten nurkkakuntainen kielipolitiikka ole enää millään lailla tarpeellinen.

Vierailija
liis@

Olen ihan samaa mieltä, mutta pienten kielialueiden tulisi puhaltaa yhteen hiileen, ...

Minäkin olen vaihteex samaa mieltä: Jokaisen pienen kielen katoaminen vaikkapa Papuan vuoristolaaksosta heikentää meidän selviytymismahdollisuuksiamme.

-

Vierailija
Wy Tui Lee
liis@

Olen ihan samaa mieltä, mutta pienten kielialueiden tulisi puhaltaa yhteen hiileen, ...

Minäkin olen vaihteex samaa mieltä: Jokaisen pienen kielen katoaminen vaikkapa Papuan vuoristolaaksosta heikentää meidän selviytymismahdollisuuksiamme.

-

Fiksua.

Uusimmat

Suosituimmat