Koulukiusattu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyllä oli taas naurussa pitelemistä kun kuulin aamulla tämän radiosta.
Ovatko oikeasti aiemmin pitäneet masennusta syynä ja kiusatuksi tulemista seurauksena?

Arkaa oppilasta on helppo kiusata
13.06. - 07:27 (Luotu: 07:07)
Varsin monet suomalaiset nuoret kärsivät sosiaalisten tilanteiden pelosta. Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan nämä nuoret ovat myös muita suuremmassa vaarassa joutua kiusatuiksi koulussa.
Erilaisia sosiaalisia tilanteita pelkäävistä nuorista lähes 70 prosenttia kertoi tulleensa ikätovereidensa kiusaamiksi.
Aiemmissa tutkimuksissa kiusatuksi joutuminen on liitetty lähinnä nuoren masennukseen. Tänään tarkastettavan väitöstyön mukaan masennus on pikemminkin seuraus kuin syy.
STT, Tampere
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/90737.shtml

Eli taasko on "havaittu" yksi masennuksen suuri syy vaikka tuonhan on koulukiusatuksi tulleet ihmiset tienneet aina. Masennus on seuraus.

Tuollakin hauskaa "tietoa".
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=1884923
"Alaluokkalaisten parissa toteutettu brittitutkimus osoittaa, että kiusaamisen uhrit kärsivät selvästi enemmän kurkkukivuista, vilustumisista, ruokahaluttomuudesta ja hengitysvaikeuksista. Myös psykosomaattiset ongelmat, kuten vuoteen kastelu, unettomuus ja huoli kouluun menemisestä näyttivät liittyvän kiusatuksi tulemiseen."
"Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan...Kaikki kiusaamisongelmaiset lapset kärsivät suomalaistutkimuksen mukaan jonkinasteisista psyykkisistä oireista. "

Eikös tuokin ole itsestäänselvyys, että kiusatuksi tuleminen aiheuttaa ongelmia? Tutkisivat mielummin miten se ehkäistään.

Sivut

Kommentit (95)

Vierailija

Meinaatko, että nuori ei voi masentua jos ei ole koulukiusattu? Epäilemättä masennus voi olla koulukiusauksen seuraus, mutta kyllä nuori voi ensin myös masentua ja joutua erilaisen käytöksensä johdosta urpojen hampaisiin.

Vierailija

Vanhemmilla melko tärkeä rooli tässäkin asiassa. Pitää opettaa lapset puolustamaan itseään ja muita. Kun isi vie Taekwondo -harkkoihin ja jalkkista pelaan, johan kunto paranee ja kavereita löytyy.

Vierailija
Lazlo
Meinaatko, että nuori ei voi masentua jos ei ole koulukiusattu?

En luule. Onhan niitä muitakin masennuksen syitä.

Lazlo

Epäilemättä masennus voi olla koulukiusauksen seuraus, mutta kyllä nuori voi ensin myös masentua ja joutua erilaisen käytöksensä johdosta urpojen hampaisiin.

Silloinkin masennuksella on syy mikä pitäisi selvittää. Mutta ennen oli siis ilmeisesti luultu, että masennus (sairaus?) oli se syy kiusatuksi tulemiseen?

Joker
..johan kunto paranee ja kavereita löytyy.

En näkis huonolla kunnolla olevan juurikaan yhteytta koulukiusatuksi tulemiseen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Anthrax`
CE-hyväksytty
Mitä on koulukiusaus?

Sitä josta sinä aina itkit äidillesi kun olit koulussa.

En mä yleensä mistään itkenyt. Mä olen ollut aina kaikiruokainen.

Vierailija
Anthrax`
CE-hyväksytty
Mitä on koulukiusaus?

Sitä josta sinä aina itkit äidillesi kun olit koulussa.

Harva koulukiusattu mitään äidilleen kertoi. Tai muillekaan.
En välitä kiusauksista ruokanakaan...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Joo meneehän se noin. Itse olen maailman paras esimerkki. Ensin olin arka ja pelkäsin sosiaalisia tilanteita. Sitten minua varmaankin sen takia kiusattiin yläasteella ja sen seurauksena masennuin. Masennus loppui puoli vuotta sitten mutta tuo masennus sai minut epäsosiaalistumaan entistä enemmän enkä hankkinut kavereita lukiossakaan yhtään, istuin nurkassa hiljaa ja manasin. Onneksi lukiossa ei ollut niin kusipääsakkia, oikeastaan juuri sen takia meninkin eliittikouluun että saisin varmasti olla rauhassa. Ja sainkin. Nyt pitää sitten vaan korjata tilanne jotenkin, aloittaa alusta kaikki. En tiedä sosiaalisuudesta mitään.

くそっ!

Vierailija
CE-hyväksytty
Jos mua yritettiin kiusata, niin en ainakaan huomannut. Johtuu siitä, että olen sen verta tollo etten aina huomaa kaikkea.

Kyllä kiusaamisen huomaa usein varsin selkeästi, siis se kiusattu. Ei toki muut. mutta vain 8-10% on kiusattuja. Ehkä kuuluit siihen onnelliseen enemmistöön...

Vierailija
Lothar
Koulukiusatut kuuluvat heikoimpana aineksena keskitysleireille, uuniin.

Kyllä kiusaajat löytävät aina uusia kiusattavia...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Armeijassa yrittivät isot pojat kiusata, mutta se loppui siihen kun mä hain kirveen ja löin sen pöytään pystyyn. Samalla ilmoitin olevani b-mies ja muutenkin häiriintynyt eikä mua huvita ottaa täyttä vastuuta tekemisistäni.

Vierailija
parantunut

Silloinkin masennuksella on syy mikä pitäisi selvittää. Mutta ennen oli siis ilmeisesti luultu, että masennus (sairaus?) oli se syy kiusatuksi tulemiseen?

Eikö mielestäsi masentuneen ihmisen käyttäytyminen muutu? Tällainen käyttäytymisen muutos ja masennukseen usein kuuluva vetäytyminen voi olla sellainen tekijä, joka kiusaajia vetää puoleensa.

Sinänsä on kyllä kummallista etsiä kiusauksen syytä uhrista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat