Mielipiteitä Turusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tein tämän aiheen, koska haluan kuulla myyttejä ja väitteitä Turusta, sekä tarpeen tullessa kumota ne.

koko ikäni olen täällä asunut...ja juuri sen takia itse en osaa arvostella tätä kaupunkia, koska kunnollistavertailupohjaa ei juurikaan ole. Toki jotain saatan pistää.

saa esittää rankkaa kritiikkiä, vaikkei olisi koskaan käynyt täällä. Silti luen mieluummin sellaisten tekstiä, joilla kokemusta on.
Toivon myös Palstan turkulaisia kirjoittamaan arvioita Turusta.

en tähän nyt enempää pistä mitään, saatan myöhemmin avaista kunnolla sanaisen arkkuni.

Sivut

Kommentit (25)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Turussa olen asunut aina ja minusta aika paska paikka. Samaa mieltä on muutkin suomalaiset kyllä. Täällä ei ole kuin näitä fruittarikoviksia jotka hakkaa ja riehuu. Suurin osa tytöistäkin on suolaisia huoria, ei minulla muuta. Kiitos.

くそっ!

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Asun turussa. Turku on hieno paikka, mutta turkulaisissa on toivomisen varaa.

Turun keskusta on tasan kortteli joka suuntaan kauppatorin ympäri. Vain sillä alueella olevat ravintolat ja kaupat menestyvät. Siitä johtuu, ettei Turussa ole liiemmälti hyviä ravintoloita. Poikkeuksena on hämeenkatu, jota opiskelijat pitävät elävänä. Tämä tekee turusta hyvin pienen tuntuisen kaupungin, jonka tarjonta on vähäistä.

Turun rakennuspolitiikka on todella syvältä. Kaupunki pienestä koostaan huolimatta on suunniteltu lähinnä autoja silmälläpitäen. Kaupunki halutaan kaivaa ontoksi parkkihallien toivossa. Tosiasiassa parkkipaikkoja ei edes tarvittaisi niin paljon, mutta keskustan yrittäjät haluavat liiketilaa myös maan alle. Esim. toriparkkia ei suunnitella siksi, että sitä tarvittaisiin autoille; se halutaan Wiklundin laajennusremonttia varten. Turkulaiset päättäjät ovat hyvin myötämielisiä liike-elämälle, ja kaikki saunassa tehdyt sopimukset menevät aina läpi kauniin kaupunkikuvan ja viihtyvyyden ohitse.

Turun tauti on ikävä tosiasia. Kaavoittajat puhuvat kaupunkikuvan eheyttämisestä, ja se tarkoittaa vanhojen, arvokkaiden rakennusten purkamista ja laatikoiden rakentamista niiden tilalle. Tästä syystä johtuen kaupunkikuva on hyvin rikkonainen. Eheytyksen nimissä kaikki ne vanhat talot puretaan, joihin päästään käsiksi, ja sitten laatikoiden väliin jäävät ne vanhat julkisivut, joita edes turun päättäjät eivät saa tuhota. Tämä harmittaa heitä suuresti.

Turun saarten rakentaminen on luku sinänsä. Nivoutuu edellisen kappaleen marmatukseen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Turku on mukava kesäkaupunki, tiivis keskusta on ok ja Aurajoen ympärys terasseineen on kesällä mukava paikka viettää aikaa. Turun murre on hassua. Tampereen murrekin varmaan, mutta siihen olen niin tottunut, ettei se pistä korvaan. Ei Turussa oikeasti mitään suurempaa vikaa ole, vaikka turkulaisvitsit ovatkin hauskoja. Saaristossa en ole käynyt varmaankaan 20 vuoteen, joten en siitä osaa sanoa mitään.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Turku on hiano kaupunki. Kävin siellä armeijan, Heikkilän kassulla vuonna 82.
Turkulaisia en tällä kertaa kommentoi.

.

Vierailija

Espoolaisena täytyy sanoa, että jotkut noista rannikon pikkukaupungeista - niin kuin Turku - ovat oikein idyllisiä.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Kerran menin ohi Turun .
Tukholmasta lähethin, ja Maarianhamina oli seuraava.
Sen naapurikaupunki oli Turku.
Kerinnyko parissa kapakassa välillä kävässä.

Kotiseutu tuli mielhen ko , meri oli jäässä.
En sitte muista olikose jäässä, ennen turkua vai Marijanhaminaaa ?

Hieno kylä soli, varsinki rautatieasema, muuta en juuri muistakhan.

Vierailija

Turussa on muutama hyvä kapakka. Koulu tiätty ja Pankki. Mutta ennen kaikkea Vanha Apteekki, jossa käyn palvomassa Jussi Vareksen haamua.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
Mummo
Turussa on muutama hyvä kapakka. Koulu tiätty ja Pankki. Mutta ennen kaikkea Vanha Apteekki, jossa käyn palvomassa Jussi Vareksen haamua.

Upeeta, en olisi kyllä pystynyt noin hienosti selittää tätä asiaa. Mutta just noin mä teen.

Nyt voin kommentoida Turkulaisia. Hienoja ihmisiä, joilla on hauskalta kuulostava murre. Onk onk kui kui. Älkää vittuuttuko, oon määkin saanu kuulla nääs Tampereen murteesta.
Turku on vaan helevetin hiano kesäkaupunki.

.

Toope
Seuraa 
Viestejä23150
Liittynyt23.7.2006

Olen edellisessä elämässäni asunut Turussa ja muistoni sieltä ovat pääosin positiivisia. Iso kaupunki ja pikkukaupunki yhdistyvät somasti. Vaikka minua peloteltiin turkulaisista, en törmännyt näitä stereotypioihin, päinvastoin, pikkukaupunkilaisena sopeuduin Turkuun nopeasti. Helsingissä oli vaikeampaa.

Aweb
Turun rakennuspolitiikka on todella syvältä.

Niin on, tuho on käsittämätöntä. En tiedä onko se kuitenkaan lopulta erityisen syvältä suomalaisittain, samaa on pitkälti toteutettu kaikkialla. Helsinki säästyi 60-luvun tuholta paremmin, mutta kärsi paljon sekin.

Aweb
...kaupunkikuva on hyvin rikkonainen.

Totta, kivitaloalueet ovat todella tyylien sekamelskaa. Yhtenäistä kaupunkikuvaa löytyy keskustan ulkopuolelta, puutaloalueilta. Toki Turusta löytyy valtavasti yksittäisiä upeita vanhoja taloja.

Asdf
...Aurajoen ympärys terasseineen on kesällä mukava paikka viettää aikaa.

Kesäaikaanhan Turun keskusta siirtyy jokivarteen, siellä ne ihmiset ovat.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Toope
Seuraa 
Viestejä23150
Liittynyt23.7.2006
Mummo

Hienoja muistoja noista paikoista, osaa en edes kykene muistamaan...

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Turku on ihan kiva kaupunki. Tosin jokakerta kun olen sinne mennyt, niin olen matkannut suoraan terminaaliin ja sieltä laivalle. Ja varmaan aina on satanut kun olen käynyt siellä, mut sitten laivalla on kaunis keli.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Mummo

Pankki on kyllä hyva baari. Kaveri joskus siellä opiskeli niin sitä kautta tullu tutustuttua kauppojen kaljavalikoimiin ja yleisiin käymälöihin. Ne oli ihan ok ainakin silloin. Ja muutkin baarit. Kulttuuri on vähän omituista ainakin täältä päin katseltuna.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat