Särkikaloista kalapullia- miten tekisitte?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kesäterveiset Kirkkonummelta. Käytiin nyt kesävapailla Evitskogin ja Hvitträskin järvillä rantakalassa. Useampi kg tuli kalaa kahdella eri kahden tunnin kalastussessiolla. Noissa E-Suomen järvissä ihmetytti se, että sekalainen ja ISO läjä "hopeakylkiä" kuten kutsun särkikalojen laajaa sukua, oli huomattavan kookasta. Vaan ahvenet noissa järvissä pieniä. Muutama 30 -40cm:n särkiä, 37 cm:n sulkavia jne. Hyvin suuria särkikaloja ja p i e n i ä ahvenia, noin 15 -20cm, yksi noin 25cm.
Saalislajeina oli sorvaa, pasuria, säynävää, sulkavaa särkeä, ja muutama lahna sekä ahvenia. Sorvat, pasurit, sulkavat, sorvat, särjet ja ahvenet jauhatin kalapullamassaksi kodinkoneella, isohkot lahnat ja säyneet fileinä pakkaseen.

Aiemmin olen kalastellut Kymenlaakson ja E-Savon maisemissa. Siellä taas vedet ovat kirkkaat, ja tulee mm. siikaa, muikkua, ahventa ja haukea joka on huomattavan kookasta. sen sijaan muutamia noista särkikaloista ei edes tietyissä järvissä ole, tai ne ovat pieniä.

Onko tuo radikaali särkikalaistuminen etelässä ilmastonmuutosta vai rehevöitymistä?

Entä miten noista hienoksi jauhetuista isoista särkikaloista saisi hyvää sapuskaa? kalapullia särkikaloista, tuleeko minkäänlaista syömiskelpoista?
Jauhatin ne juurikin ruotoisuuden takia, huomattavan isokin särki (35-40cm) on pirun ruotoinen- ainakin huhujen mukaan. Teki mieli kokeilla nyt särkisuvun kalapullia.

Kommentit (14)

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Särjistä tulee aivan mainion makuisia kalapullia.Tietenkin suomustat ne ensiksi. En ole saanut niin hyvää purkkikalaa ennen kun ostin puruveden särkeä purkissa. Hakkaa muuten tonnikalat ja sardiinit mennen tullen.

Mmmmn ,tätä kun saisi uusien siiklien kanssa.

.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Voisin kuvitella, että särjestä tulee aika vetinen kalapulla. En kylläkään ole kokeillut. Oma suosikkini kalapullien raaka-aineena on hauki.

Lahnan tykkään grillata. Maustan vain suolalla ja mustapippurilla sisältä ja pistän sellaisenaan suomuineen päivineen grilliin. Pinta saa kärventyä mustaksi, liha säilyy mehevänä niiden alla.

Viimeksi valmistin lahnan laosilaisittain; palottelin lihan grillauksen jälkeen, tein dippisoosin kalakastikkeesta, kookosmaidosta, chilistä, limestä ja paahdetuista pähkinöistä, sitten kala syötiin salaatinlehtiin käärittynä sipulin ja muiden tykötarpeiden kera. Oli oikein hyvää.

Lahna ei ole mitenkään lempikalani, mutta tällaisin mausteisin vippaskonstein se menee kyllä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Itse olen tehnyt kalapihvejä yksinkertaisesti lisäämällä kalamössön sekaan jauhoja, kananmunaa ja mausteita. Hyvää oli.

Lähiruoan arvostus on nykyään oikeutetusti nousussa ja tämän kunniaksi voisi kokeilla taas ruoanlaittoa käyttäen kokonaan itse luonnosta hankittuja eineksiä. Suolan hankintakaan ei liene ongelma, kunhan saan selville missä Koshin epäilemättä tuottoisat haihdutusaltaat sijaitsevat. Monen muunkin palstalaisen kirjoitukset tulee nieltyä grain of saltin kera.

Vierailija

Kalaa voi syödä vaikka hillon kanssa. Se mitä pulliin lopulta panee, on makuasia. Jauhot ja muna kiinteyttävät sitä. Rasvaisesta kalasta ei hyviä pullia saa, kuten lohesta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tietää
Rasvaisesta kalasta ei hyviä pullia saa, kuten lohesta.

Itseasiassa olin aiemmin samaa mieltä, mutta ei siitä ole kuin pari viikkoa, kun hyviä lohipullia sain. Niihin oli lisätty rutkasti jotain kermajuustoa ts. Se antoi hyvän säväyksen.

Itse tykkään haukipullista thaimaalaisittain:

N. 600 g haukifilettä
kananmuna
silputtua korianteria
mustapippuria
chilijauhetta
kurkumaa
kalakastiketta (muutama rkl., pitää käyttää varovasti, on suolaista), tai suolaa
sokeria (tai makeaa chiliä)

Nämä jauhetaan taikinaksi, pyöritellään palloiksi ja paistetaan öljyssä.

Sitten tehdään kastike kookosmaidosta, kalakastikkeesta, sitruunamehusta ja korianterista (currylehtiä voi lisätä ja inkivääriä ja tietty tuoretta chiliä maun mukaan). Kastikkeeseen lisätään vihanneksia (pieniä munakoisoja, herkkusieniä, bambunversoja, fenkolia yms.) ja lopuksi kalapullat. Keitellään kypsäksi. Maistetaan ja lisätään mausteita tarvittaessa. Syödään riisin kera.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

On se meilläki joskus tehty kalapullia.

No hauki son siihen sopeva, jaa no särki menettellee, eli
on haukea parempi mutta ruotonen piru.

Mitä siihen panhan on vähä epäselvää, ko niin harvoin tehhän.

Mutta Hauki filettä.
Suolaa, pippuria ja tilliä.
Korppujauhoja , ja sämpyläjauhoja.
kananmunia , voita en mie tiijjä panhanko muuta ?

Lihamyllyllä jauhethan hauit ja sekhan sämpylä, ja korppujauhot.
Sitte kananmunat suolat sun muut tilpehöörit, ja leivothan semmosija kakkoja. Ittekuki mallisijans.
Uunissa paistethan ,,, no syökhön kuka halvaa, mie en nyt välitä.

Hauki ei ole kala , son jänkkäkoira ja käärmettä sanothan kangashaueksi.
Siittä vain ruokahalua hauvinnielijöille.

Vierailija
el6
Särjistä tulee aivan mainion makuisia kalapullia.Tietenkin suomustat ne ensiksi. En ole saanut niin hyvää purkkikalaa ennen kun ostin puruveden särkeä purkissa. Hakkaa muuten tonnikalat ja sardiinit mennen tullen.

Mmmmn ,tätä kun saisi uusien siiklien kanssa.

Pullista en tiedä, mutta purkkikalaa särjistä saa, kuten sanoit. Parasta purkkikalaa,mitä olen saanut ikinä maistaa. Hakkaa muikut sun muut mennen tullen.

Toinen mahdollisuus on graavata. Kuulemma hakkaa siian. En ole kokeillut. Vaatinee kyllä ruotojen kanssa pelaamista.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Teen nykyään niin, että paistan tai savustan ensin jolloin lihat on helppo irrotella kypsänä isosta rangasta. Ja sitten tikkuiset myllystä läpi. Noin säästyy monelta vaivalta. Kypsä kalamassa täydennetään murekejutuilla kuten sipulilla, munalla, perunajauhoilla tai jollain muulla mikä sitoo. Ja paistetaan sitten pulliksi tai murekkeeksi.

Juttu toimii aivan pienillekin ruotoisilla kaloille. Olen tehnyt tuolla systeemillä kalapullia kaikista kaloista mitä vesistä saa. Aina tulee maukasta ja pienellä vaivalla.

Olen helpoimmat ruodot poistanut myllyyn tunkiessa jos on vain ollut viitseliäisyyttä. Mutta ei niitä pakko ole poistaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Ruodoista saa paljon calciumia joten ei niitä välttämättä kannata poistaa. Saiskohan jotenkin kypsennettyä särkeä niin, että ruodot pehmenisivät harmittomiksi?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ruutanat ovat joskus isokokoisia. Olen saanut puolikiloisia, mutta niitähän on useampaan kiloon asti. En käsitä miksi noia hyljeksitään. Vähäpiikkinen rasvainen punavivahteinen liha. Pienet kämmenen kokoiset vasta ovatkin maukkaita. Suomustetaan ja paistetaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat