Politikoinnin(-kin) pinnallistuminen, hälyttävää(-kö)?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä ehtinyt ikäni seurata politiikkaa. Lukemaan opin n.5v. ja Hämeen Sanomat tuli selailtua jo v. -61 ja siitä lähtien oon tarkkaillut mitä politiikassa tehdään.

Mun lapsuudessani ei oltu niin voimakkaasti erikoistuttu, ei ollut selkeää rajaa oppimattoman ja oppineen välillä. Harvalla oli koulusivistystä ja nekin, joilla oli, heillä oli tukevampi ote perus ruohonjuuritason problematiikkaan. Ns. sivistyskodeissakin pidettiin perunamaata, jos ei omaa niin sit oli sukupaikka jossa talkoiltiin yhdessä ja kaikkien piti oppia samat perusasiat, jotka kuuluu ihmisen yleissivistykseen.

Oon itse kädentaitaja sen lisäksi että olen voinut täydentää ymmärrystäni lukemalla ja opiskelemalla. Tiedän paljon biologiasta. Osaan tehdä kunnollisen kompostin, tunnen kasveja ja tiedän paljon siitäkin mikä luonnossa kelpaa syötäväksi, mikä ei. Osaan ktoa omat sukkani ja ommella vaatteet. Oon myös perillä raksapuolen jutuista ja paljosta muusta. Tuttuja on rossipohjat ja salaojitus kuin se mistä kannattaa katsoa kaivon paikka.

Ihmisyyskin on tuttua. Niin psyykkisenä olentona kuin fyysisen selviytymisen perustat. Ravitsemuksesta olen perillä hyvin ja tiedän miten oleellinen vaikutin on täyspainoinen ruoka ja muu hyvinvoinnin kannalta.
Yhteisöllisyys on itsestäänselvyys mun "map of the mind" jutussani.

Jotenkin olen nyt hahmottanut huolestuneena sitä että valtiovallan puolelle on yhä enenevissä määrin alkanut valikoitua jotain ihme ekonomisteja ja lain kirjaimen viilaajia. Humanismi ja yleistietous alkaa puuttua yhä useammalta, joka hinkaa persustaan kolunpenkillä, ajautuu toimistotehtäviin ja päällystö etääntyy ikäänkuin norsunluutorniinsa ja katselee alas kuin me muut ihmiset oltaiskin vaan jotakin alempiarvoisia, ei niin merkityksellisiä ja on jopa niin että on ikäänkuin hyväksytty se että on vakio että pitäis olla sellainen marginaaliväestö, josta ei tarvitsis muka välittää.

Helvetin epäeettistä touhua.
Omituista jos/kun tavallisten ihmisten puolesta asioista päättämään tarvitaan valtiotieteen maisterin tutkintoja, yms. Sekin on merkillistä että kielipäätä ja matikkapäätä pitäis olla muka rutkasti..
Poliittiset avustajat on sitä varten että ne voi hoitaa osan hommista eikä sen säätäjän tarvitse olla erikoistunut johonkin esmes hallita montaa kieltä kun aina voi ottaa tulkin mukaan jos niikseen on.

Yks pöyristyttävin näkemäni on ollut se että terveysministeristä oli telkkajuttua, ihmisellä on karkinsyöntivimma ja missä ikinä tointaan hoitaa, kulkee tilaisuudesta toiseen, niin napostelee pikkuleipiä ja namia ja on sitten päivät pääksytysten sokerihumalassa ja ihmisen pitäis olla muka asiantuntija sosiaali ja terveyspuolen asioita säädettäessä.

Suomen hallituksen jäsenet: http://www.valtioneuvosto.fi/hallitus/jasenet/fi.jsp

Muut näyttää olevan suht kuosissaan mutta sitten tämä: Liisa Hyssälä, aivan käsittämätön valinta sosiaali- ja terveysministeriksi. Ikäänkuin koko sosiaali ja terveyssektori olis joku umpilisäkkeeseen verrattava osa valtion päätöksentekokoneistossa. Ministerin virkaa hoitamaan on mitä ilmeisemmin poliittisilla lehmäkaupoilla valittu hoitamaan tapaus joka ei edes omasta hyvinvoinnistaan kykene huolehtimaan, saati että muutoinkaan olis vanakssinsa mukainen ihminen, niin ihmisenä kuin edes ammatillisesti.

"Hammaslääketieteen tohtori, valtiotieteen maisteri".. Onhan se ihan kiva että pysyy hampaansa kunnossa vaikka makee suussa sulaa. Kuntokartoituksessa tulokset oli sitäluokkaa että ei olis nykytrendin mukaisesti päässyt työpaikkakuntoutukseen mukaan. Ylipainoinen, huonokuntoinen ja muutenkin yks hössönhössön täti.

Sosiaali- ja terveysministerin vakanssi on hemmetin tärkeä!
Eikö siihen muka löydy ketään pätevää, vai onko niin että ikiajat aatteellinen ja uskonnollinen ideoloogisuus, se että pakko olla tietyn puolueen jäsenkirjallinen jopa tuon tason tehtävässä, jossa sillä jäsenkirjalla vois pyyhkiä perseen.

Mä jo aikoinaan oon riitaantunut ollessani itse mukana politiiikassa.
Asuin pienehkössä kaupungissa, jossa poliittisia vakansseja jaettiin lehmäkauppoina lähinnä SDP:n yliedustuksen ja sit muiden kesken. Olin SKDL:n jäsen ja kerran oli terveyskeskuslääkärin virka auki. Se oli sit "meidän" paikka.

Ei Jumalauta!
Lääkäriksi joku puoluekirjan mukaan!!!
Ylipäätään mä en tajua koko systeemiä. Toki mä sen tajuan että ihminen on ½-tyhmä olento kun mitään täydellistä ei ole mutta jotakin helvetin vikaa on koko systeemissä jos joku *tun aatteellisuus voi yhä näinä päivinä, tällä tietotasolla, tällä tieteellisteknisellä aikakaudella jolloin pikkulapsetkin voi seurata päivän politiikkaa ja tajuta että päättäville paikoille valitaan tuollaisia höösöjä jotka ei ole tästä maailmasta.

Johtuukohan tämä siitä että ihmiset on menettäneet lopullisesti otteen perusjuttuihin?

Rahaa saa seinästä, ruoka ostetaan kaupasta, naapuri on aina se huonompi ihminen, vika on muka aina jossakin muualla kuin itsessä.. kaikki on ulkoistettu, palvelut ja vastuu ja aivotoimintakin kait osittain, ainakin tuolta osin???

Sosiaali- ja terveysministerin vakanssi on tärkein sisäpoliittinen vakanssi.
Siihen pitää löytyä joku pätevä. Niitä takuulla on ja tuo ihminen vois perustaa vaikka makseis- ja matkamuistomyymälän.

Kommentit (3)

Vierailija

On hienoa, että osaat niin monia asioita! -Ja tämä ei ole wytuilua....

Pönni

...
Rahaa saa seinästä, ruoka ostetaan kaupasta, naapuri on aina se huonompi ihminen, vika on muka aina jossakin muualla kuin itsessä.. kaikki on ulkoistettu, palvelut ja vastuu ja aivotoimintakin kait osittain, ainakin tuolta osin???
..

Tärkeä havainto!

-

Vierailija

ä, sama touOn aika huolestuttava tilanne kieltämättä edustuksessamme! Kun katsoo millainen porukka asioistamme ja lastemme tulevaisuudesta päättää! Ymmärtäisin kyllä jos hyvä-veli periaatteella haettaisiin ja saataisiin päteviä ihmisiä virkoihin, mutta nykymeno on käsittämätöntä! Kerätään hirveät rahat öljyämällä itsekehitettyä mielikuvitus konetta, palkataan ketä sattuu, yksityistetään pätemättömille kavereille kaikki palvelut, ryssii sitten kaiken tai ei!
Oikeutta on turha edes haaveilla saavansa, pitää olla hirveästi voimia että jaksaa vuosia kestävän, syyllistävän, vähättelevän,valitusprosessin! Terveyspalvelut kunnallistasolla ajettu alas jo vuosia sitten, ei ihme kun ministeriökin on mitä on... Kohta ollaan tilanteessa, että edes rahalla ei kaikki hoitoa saa, ehkä kohta huomataan missä mennään...
Kunnallisvaalit ovat tulossa, vaikka äänestäminen niin vaikealta tuntuu, kun ei ääntä ansaitsevaa tunnu millään löytyvän, pitää koittaa löytää se pienin paha! Ehkä useiden riippumattomien mukaan äänestys piristäisi päätöksentekoa, ehkä jopa hiukan sitä inhimillistäisi... Mutta jos herrat ovat oikeassa, ajatellessaan etteivät ne kuitenkaan äänesthu vaan jatkuu!
Pitäisi koittaa selvittää yleisesti, ehkä median taholta, kuka syö kuormasta! Pitää saada julki luottamus henkilöidemme todelliset kytkökset eri tahoihin, selvittää kuka saa mistäkin mitä!
Kertoisivat miten EU:ssa ollessamme byrokratia on vähentynyt, kuten sanottiin tapahtuvan liityttäessä... Miten rahaa Arkadianmäellä todella mihinkäkin hukataan! Mihin käytettiin otettu järkyttävä valtionvelka, mitä 600 000 ihmistä selkänahastaan on maksanut. Kuka on hyötynyt tästä?
Mutta haaveita vain, elämmehän Suomessa!

Vierailija

Äänestämättömyys johtuu siitä että kansa on ihan samaa kuin päättäjänsä.

Osa elää ihan tosissaan ja ottaa elämän vakavasti mutta sitten on niitä jotka ottaa vaan rahat seinästä, ostaa ruuan kaupasta, käyttää ulkoistettuja palveluita ja ajattelukin on ulkoistettu muille.

Mua ainakin alkaa välillä jo vanhana ämmänä vituttaa se että kun koitan jutella itseäni paljon nuorempien kanssa ihan tavallista arkista politiikkaa, joka kuuluu ihan kaikille niin aina sama juttu: "Miksi et mene mukaan politiikkaan ja koita vaikuttaa".

Olen tavannut yllättävän paljon ja yhä enenevässä määrin olen tavannut ihmisiä joita ei näytä kiinnostavan hitustakaan että keitä istuu kunnanvaltuustoissa, eivät piittaa siitä onko lautakuntia, keitä mihinkin valitaan, eivät äänestä vaaleissa, jne.

Se "joku muu" pitäisi aina olla palvelualttiina tekemään kaikki the hyvinvointikansalaisen puolesta.
Pahimipia vätyksiä ovat ne joita ei huvita opiskella, ei huvita mennä töihin, ei huvita äänestää, jne.

Mua ei kans enää huvita mokomien eteen tehdä yhtikäs mitään.
Oon ihan vakavasti alkanut harkita että pistän oman firman pystyyn ja siirryn sellaisten ihmisten puolelle, jotka ottaa elämän tosissaan ja vakavasti. Jatkakoot jotkut rahan repimistä seinästä ja neuvomasta aina joitakin muita että mee politiikkaan.

Silti olen sitä mieltä että on niitä jotka tarvitsevat yhteiskunnan tukea. Ei kaikki ongelmat johdu laiskureista jotka on tottuneet saamaan kaiken liian helpolla. Kuka tahansa voi jäädä työttömäksi noin vaan kun yritys on siirtynyt makoisammille metsästysmaille, sinne missä on halvempi työvoima.
Kuka tahansa voi sairastua, voi tapahtua yllätyksiä sellaislle jotka elävät niin etteivät hingu ulkoistamista.
On tuottamatonta väestöä, lapset, vanhukset, sairaat, vammaiset ja satunnaisesti avun tarvitsijat.

Juuri he eivät ole itse kykeneviä ajamaan omia etujaan ja pitäis olla asiantuntijat ja ammattilaiset jotka ajaa muutakin kuin omaa etuaan.

Olen törmännyt sangen ikävään ilmiöön muutaman viime vuoden aikana. Kun sosiaali ja terveyspalveluita on ulkoistettu yhteiskunnalta kolmannelle sektorille siellä sitä riittää välistävetäjiä.

Palveluntarjoajat.
Voi *ttu.
Ja meillä on ministerinä Hössölä joka ei näytä tajuavan mitä hänen toimialansa piirissä puuhataan. Toki osa, ehkä suurin osa palveluntarjoajista on ihan ok. kolmannella sektorilla. Ev. lut. kirkko ja muut kristilliset yhdistykset tekevät arvokasta työtä vanhusten ja kehitysvammaisten parissa.. nooh.. asiantuntijuutta puuttuu ja paljon, mutta sitten on liikkeellä jos jonkinlaista onnenonkijaa perustamassa milloin mitäkin kuntoutuspalveluita ja valvooko niitä kukaan?

Sosiaalipuolen tarjonta alkaa olla omituinen tilkkutäkki ja sillisalaatti ja pitäisi mitä kiireimmin saada joku älykäs ja asiallinen ihminen johtoon tämän nykyisen piparinmussuttajan tilalle.
On sellainenkin mieleeni tullut että onko valittu tuollainen harmittoman tuntuinen täti vain siksi että sosiaali ja terveyspuolta, etenkin sosiaalipuolta pidetään sellaisena ettei se niin tärkeä ole?

Mutta hm.. haukunko minä tässä nyt väärää puuta kun syytän Hyssälää?
Wikipedian mukaan sanotaan hänestä näin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Liisa_Hyss%C3%A4l%C3%A4

Hyssälä on ehdottanut tällaistakin, "Hyssälä: Sairaalat iltaisin yksityislääkäreiden käyttöön
Julkaistu: 13.1.2008 08:2": HS artikkeli.

Tuo ei käy. Kilpailuahan se vääristää jos jotkut yksityisyrittäjät saa valmiin organisaation, tilat ja laitteet käyttöönsä.. toki sitten ehkä jos hinnoittelu olis kohdallan niin että yksityislääkärit todella maksaisivat saamastaan edusta.
Taannoihan oli se oikeustoimiin johtanut jupakka, jossa yksityislääkärit olivat omavaltaisesti käyttäneet yhteiskunnan sairaaloita ja käyttäneet vieläpä niiden henkilökuntaakin omiin bisneksiinsä ilamn erilliskorvausta ja kaiken kukkuraksi valikoineet potilasainesta ohi jonojen niin että hoitivat sellaisia joilla oli rahoitusta niin että nettosivat oikein rutkasti puuhillaan.

Helvetin sekavaa.
Jonkun pitäis istua alas ja koota tilkkutäkistä asiallinen ja sen pitäisi olla tasapuolinen kaikille.

Hyssälä on itsekin näköjään sanonut ihan samaa kuin minä:"Yksi tärkeimmistä poliittisista päämääristäni on uudistaa vuosikymmenten mittaan tilkkutäkiksi muodostunut sosiaaliturvajärjestelmämme. Me tarvitsemme nykyistä selkeämmän ja läpinäkyvämmän järjestelmän, jota turvan tarvitsijan on helppo käyttää." Lisää täällä..

Hyssälä on kuitenkin ollut peruspalveluministerinä jo ennen nykyistä vakanssiaan.. "Hyssälä oli myös Jäätteenmäen hallituksen ja Vanhasen I hallituksen peruspalveluministeri vuosina 2003–2007"

Vaikutusvaltaisesta asemasta vois jo ruveta näkymään tuloksiakin ja konkreettisia.

Olen itse ollut "sossutapaus" nyt vuoden ja jodun kerjäämään toimeentuloa sieltä täältä, luukulta luukulle ja yks mitättömän tuntuinen asia kummeksuttaa kovin.. KELA:n kanssa asiointi on ihan ok. Työvoimatoimistossa asiointi on ihan ok. Mutta sossu, paikka joka on se viimeinen oljenkorsi ja jonne päätyvät ne, jotka eniten apua tarvitsevat, sieltäpä ei saa edes palautuskirjekuorta jossa laittaa kaikki selostukset, ne joissa pitää rehellisesti ilmoittaa joka ikinen saamansa killinki ja vannoa kautta kiven ja kannon ettei ole oleskellut toisella paikkakunnalla saatuaan toimeentulotukea.

Asiakkaat ovat pieni vähemmistö, mutta se tuskin selittää sitä että heitä pitäisi kohdella jotenkin, ikäänkuin olisivat erityisen vaarallisia rikollisia ja aina pahat mielessään.
Sitäkään en tajua miksei sossun asiakas voi asioida sähköisesti kun se muiden virastojen osalta jo onnistuu. Työnvälitystoimistokin on jo astunut nykyaikaan ja työttömyytensä ilmoittamiseen ei tarvita enää sitä pöhlöpelleilyä jossa piti kir-jo-it-taa se tytötön työtön työtön monta kertaa kun ei saanut käyttää yhtäläisyysmerkkiä. Nyt ilmoituksen voi tehdä sähköisesti.

Ja se mikä arkisen raadollisesti on vakavinta, hinnat vaan nouse ja nimenomaan ruuan hinta eikä kukaan noteeraa sitä että perustoimeentulo ei kohta kata hinnankorotuksia.

Vanha ja nokkela konsti on antaa ihmisten kuolla puutostauteihin ja lopulta nälkään. Niiden joista ei katsota olevan enää hyötyä.

Minä en aio kuolla senkoommin kumpaankaan. Vielä en ole myymälävarkaaksi ryhtynyt. Huumeita en aio ruveta kaupittelemaan. Kerjäämistä oon jo harkinnut tai että vois ruveta omavaltaisesti tekemään pimeetä duunia, mutta en ole vielä päättänyt uravalintaani.. Enkä siitä tietenkään julkisesti toitottele kun kekkaan että mitä..

Kolmannelle sektorilla palveluntarjoajaksi..?

Tai jos anois ministerinvakanssia.
Osaan puhua kans samalla tavalla kuin Hyssälä.

Uusimmat

Suosituimmat