Valkoiset laikut kynsissä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tietääkö joku mistä ne johtuu? On esitetty ties mitä teorioita, jotkut sanoo että johtuu magnesiumin puutteesta, toiset että sinkin tai kalsiumin puutteesta.. jotkut sanoo johtuvan huonosta verenkierrosta.. stressistä.. sairastumisesta.. ilmakuplasta kynsiliuskojen välissä.. joidenkin mukaan on ihan normaalia eikä pidä huolestua. Mitehän tuo mahtaa olla että?

Entäs ne pitkittäisuurteet, onko ne normaaleja vai johtuuko nekin jostain häiriöistä?

くそっ!

Sivut

Kommentit (37)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Ravinteiden puutteesta ne läikät johtuvat: luulisin että sinkin puutteesta. Itselläni oli niitä elämäni ensimmäiset 30 vuotta, kunnes aloin ottamaan vitamiini- ja kivennäisainelisiä muutama vuosi sitten. Sen jälkeen ne katosivat heti.

Vierailija

Itse olen kuullut että kalsiumin puutteesta johtuisivat. En ole tarkempaa infoo ikinä mistään etsinyt. Nuorempana minulla niitä oli, mutta nyt tarkastellessani tajusin ettei niitä enää ole. Mistä lie johtuu, en ole tehnyt ravintooni muita muutoksia kuin luopunut lihasta. Lie sitten hyvä asia?

Vierailija

Minullakin oli joskus aikoinaan laikkuja. Muuta selitystä en kuullut mistään kuin kansan "tiedon" että laikkuja tulee kun on raivokohtauksia.

Onhan niitä ollut. Ei kauheammin nykyään. Kuten ei laikkujakaan.

Enkä revi kynsiäni...

Toope
Seuraa 
Viestejä23176
Liittynyt23.7.2006

Itsekin olen muuttanut ravintotottumuksiani vähitellen terveellisemmiksi ja monipuolisemmiksi, jolloin vaaleat laikut ovat kynsistä kadonneet. Aktiivisemman baarielämän aikana muutama vuosi sitten läikkiä oli jatkuvasti, arvelisin liian yksipuolista (einespitoista) ruokavaliota syyksi.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Netistä löytyy paljon viittauksia juuri sinkinpuutteeseen, esim.

"Certain nutritional deficiencies, particularly a lack of zinc or protein in your diet, can cause a nearly total whiteout of your nail except for the tips or even a pattern of white bands across the width of the nail."
http://www.webmd.com/content/article/42 ... ectedguid={5FE84E90-BC77-4056-A91C-9531713CA348

Tai:
"the white spots on your fingernails are most likely to be caused by a mild zinc deficiency"
http://www.netdoctor.co.uk/ate/weightan ... 03910.html

Minun läiskäni varmaankin johtuivat siitä, koska ruokavalion parannuksen jälkeen läiskiä ei ole ilmaantunut lainkaan, vaikka ennen sitä ne olivat kynsissäni aika usein toistuvia.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Sinkillä lähtivät omat laikkuni kynsistä.

Teoria oli muistaakseni, että sinkin puute aiheuttaa kalsiumin aineenvaihdunta häiriöitä. Eli laikut ovat kalsiumia, mutta aiheutuvat sinkin puutteesta. Siksi en näkisi, että kalsiumin lisääminen vaikuttaisi asiaan millään tavalla.

Kynnen pysty uurteisiin löysin aikoinaan teorian, että se johtuisi stressin aiheuttamasta imeytymis häiriöstä. Tätä en voi varmentaa, koska en ole päässyt kummastakaan siis stressistä tai uurteista eroon.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija

Toisen isovarpaani kynnessä on ollut pystyuurros niin kauan kuin muistan. Se ei ole siitä ikinä hävinnyt mihinkään oli elämä onnea ja auvoa tai mitä hyvänsä.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Sinkki, kalsium, magnesium, fosfori ja D-vitamiini toimivat yhdessä luun muodostuksessa ja ymmärtääkseni samoin kynsien kasvussa. Omat kynteni ovat aina olleet kovat, mutta D:n säännöllisen käytön alettua valkoisia pilkkuja ei ole ollut. Kuvittelisin siis, että kaikkia aineita tarvitaan ja vielä ehkä sopivassa suhteessa. Muitakin aineita vielä tarvitaan pieniä määriä, joten vihreitä kasviksia lisäämään... ja D:tä.

Vomies
Seuraa 
Viestejä2368
Liittynyt4.9.2010

Minulla oli valkoisia laikkuja kynsien alla pienenä ja minulla oli riisitauti. Luin silloin jostain, että riisitauti aiheuttaisi valkoisia laikkuja kynsien alle.

Vakavanha Väinämöinen, tietäjä iänikuinen.

Vierailija

Minulla on valkoisia pieniä laikkuja kynsissä. Ne eivät ole kynnen alla, vaan kynnessä. Aivan kuin jokin pigmenttihäiriä, joka sitten kynnen kasvaessa poistuu.

Vierailija

Valkoisista laikuista olen myös kuullut, että johtuvat kalsiumin puutteesta. En ole koskaan selvitellyt asiaa tarkemmin.
Itsellä ei ole.
Minua tutkittiin pari vuotta sitten HUS:ssa ja todettin mm. matala K, Na, Mg, Ca, Pi. Ei minulla silloinkaan ollut laikkuja kynsissä.
Nyt syön K, Mg - pillereitä ja Ca-D3.

Pitkittäisuurteet ovat kynsien ryppyjä.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5298
Liittynyt9.1.2011
fenomenologi
Leukonykia on laaja käsite. Yleisin ja viaton muoto on yksittäisinä täplinä (kuva x) tai poikittaisina valkeina juosteina (kuva y) esiintyvä. Yleisimmin syynä pidetään kynnen (toistuvaa) minitraumaa, joka häiritsee kynsilevyn kehitystä matriksissa. Erotusdiagnoosi on kynnen pinnallinen sieni-infektio.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=imk00565

Ei tuollaisista laikuista ole tässä kyse.

Itsellänikin laikkujen olemassaolo on korreloinut vitamiinien syönnin kanssa negatiivisesti. Syön sinkkiä ehkä keskimäärin noin 10 mg vuorokaudessa ravintolisänä (15 mg on suositus), ja siitä huolimatta on yksi pienen pieni laikku oikean nimettömän kynnessä. Koska deekua syön 100-200 µg vuorokaudessa, niin ainakaan laikut eivät johdu deekun puutteesta.

Sanoisin että sinkin puutteesta on kyse. Voisi kokeilla tuplata sinkin määrää ja sitten katsoa pääseekö nollalaikkuisuuteen.

===

Ps. on hiukan häiritsevää, että englannin kielen sana matrix on väännetty suomeen eräissä yhteyksissä muotoon matriksi, vaikka sanan pitäisi taipua suomeen muodossa matriisi. Lääkärit osaa ehkä latinaa, mutta ei heillä ole suomen kielestä paljonkaan hajua.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat