Missä kulkevat mielenilmauksen rajat - rekat Juhannuksena?

Seuraa 
Viestejä7164
Liittynyt9.9.2005

[size=85:75a726rq]Cc: martti.korhonen@eduskunta.fi ; jyrki.katainen@vm.fi ; timo.raty@akt.fi ; iiro.lehtonen@skal.fi ; anu.vehvilainen@mintc.fi
Sent: Tuesday, June 17, 2008 10:37 AM
Subject: MIELIPIDE --- Missä kulkevat mielenilmauksen rajat - rekat Juhannuksena?[/size:75a726rq]

[size=150:75a726rq]Missä kulkevat mielenilmauksien rajat?[/size:75a726rq]
[size=85:75a726rq](Uutisointi julkisti tekstiviestikampanjan, jossa ammattiautoilijat kuulemma haluavat hidastaa Juhannusliikennettä ilmaistakseen hätänsä kallistuvasta polttoaineesta)[/size:75a726rq]

[ ... raskas rekka matelee ruuhkassa ja rauhoittaa liikennettä - se myös kiihdyttää kiireisten mieliä - kun määränpäätä ei saavuteta asetetussa aikataulussa ~ kiire on jatkuva komponentti kvartalisoituneessa ajanhallinnassa ... ]

Mielenosoitus on säädetty oikeus, kuten yksilönsuojakin. Yhteiskuntarauha on taas kansalaisvelvollisuus, kuten hädässä olevan auttaminen. Suomi kuljettaa kumipyörillä merkittävän osan tavaroistaan ja materiaaleistaan. Kustannukset ovat kohoneet - erityisesti diesel on kallistunut reippaasti.

Nykyaikainen yhteiskunta on sopimusyhteiskunta. Ammattiautoilijat ovat turvatakseen leipänsä pituutta tehneet pitkiäkin sopimuksia määritellyin ehdoin. Maailmanlaajuisessa öljyspekulaatiossa polttoaineiden hinnat ovat ylittäneet kipurajat monissa EU-maissa - kuten nyt meillä.

Kvartalisoitunut nykykokoomuslaisittain johdateltu yhteiskuntamalli perustuu kilpailuun. Kuljetusmuodoista kuorma-auto- ja rekkaliikenne ovat yksi siirtelymme tukijaloista. Olemmehan halukkaat entistä enemmän siirtelemään tavaroita paikasta toiseen. Tarvitsemme logistiikkaa ja vieläpä kasvavasti.

Kiskoliikenne on kumipyörien yksi kilpailija runkoreiteillä ja niillä harvoilla alueilla, missä raiteet ulottuvat loppuun saakka --- Vain kumipyörät tuovat tavarat miltei kaikissa tapauksissa perille asti. Kuinka raakoja kumipyörien ulkoiset kilpailuehdot pitää olla?

Sopimusyhteiskunta sisältää force-majeure säännöksiä. Polemisointi kumipyöräliikenteen kilpailutilanteessa muistuttaa sopimuksien pitämisestä ja toisaalta mahdollisuudesta säätää voimassa olevia sopimuksia hinnoittelumuutoksin, jotta kallistuneet polttoainekustannukset kompensoituisivat. Viime kädessä kaikki kulut maksaa kuluttava kansa - siis yhteiskuntamme peruspilari - säntillinen veronmaksaja.

On ymmärrettävää, että autoilijoita - erityisesti pieniä yrittäjiä - sapettaa heistä riippumaton enrgianhintojen nousu. Tosiasia on se, että olemme ajaneet liian halvalla hinnalla tähän mennessä. Energiakulut haittalisineen tulevat nostamaan kustannuksia entisestään, jopa progressiivisesti. Kilpailutilanne huomioonottaen kulut sälytetään hintoihin ja taksoihin - ja "artisti kulutusrintamalta maksaa".

Saako rekkaliikenne jarruttaa Juhannusliikennettä? Saako mielenilmaus häiritä ulkopuolisia ja saako hidastelulla aikaansaada ilmiselviä vaaratilanteita? Kuka vastaa seuraukset? Hidastelusta saattaa seurata kohtalokkaita ketjureaktioita - tai sitten me kuluttajat ymmärrämme työtätekevien toveriemme hädän ja osoitamme myötätuntomme heille.

Valtiovarainministeri Katainen ei löytänyt keinoja helpottamaan autoilijoiden ja rahtareiden tuskaa. Ilmeisesti kokoomuspoliitikko halua kilpailun hoitavan asian pois päiväjärjestyksestä. Se, kellä on kykyä - nostaa taksojaan ja se kellä ei ole - kääntyy konkurssiin tai yritys- tai työroolin vaihtoon. Tämäkö on ratkaisu?

Nyt maksamme velkaamme luonnolle. Olemme ajelleet liian halvalla - niin kuluttaja kuin rahtari. Olemme siirrelleet itseämme ja tavaroitamme liiaksi, jopa täysin ilman ympäristölogistiikan ymmärtämistä, järjettömimmillään maapallon toiselta puolen toiselle.

Liikkeen on pakosta vähennyttävä ja siirtovimman laannuttava. Tonnikilometrien kuin henkilökilometrien hinnat tulevat reippaasti nousemaan - se on se velkamme ympäristöllemme, kun 100 vuodessa poltimme liikenteessä luonnon 10 miljoonaisen historiatyön - kasvuston muuttuessa öljyksi ja kulutuksemme kautta ilmakehään erilaisiksi päästöiksi.

Kaikesta huolimatta Turvallista Juhannusta ja reipasta ruismoottorin käyttöä oman elimistönsä terveyden ja hyvinvoinnin vaalimiseksi!

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.vuodatus.net
http://ilkkaluoma.blogspot.com

[size=150:75a726rq]Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus~[/size:75a726rq]
[kuvia saa käyttää kirjoituksen yhteydessä vapaasti - Copyright by Ilkka Luoma 2005-2008]

Linkki kuvakertomukseen ---
--- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29at5+i ... ralli.html ---

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (19)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ilkka Luoma
Kuka vastaa seuraukset? Hidastelusta saattaa seurata kohtalokkaita ketjureaktioita - tai sitten me kuluttajat ymmärrämme työtätekevien toveriemme hädän ja osoitamme myötätuntomme heille.



Eiköhän tässä mennä ihan lakien mukaan. Jos sattuu onnettomuus, poliisi tutkii miten homma tapahtui. Syyttäjä sitten syyttää tarvittaessa ja tuomioistuin päättää kenen oli syy ja määrää rangaistuksen. Eihän se sen monimutkaisempaa ole.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7164
Liittynyt9.9.2005
CE-hyväksytty
Ilkka Luoma
Kuka vastaa seuraukset? Hidastelusta saattaa seurata kohtalokkaita ketjureaktioita - tai sitten me kuluttajat ymmärrämme työtätekevien toveriemme hädän ja osoitamme myötätuntomme heille.



Eiköhän tässä mennä ihan lakien mukaan. Jos sattuu onnettomuus, poliisi tutkii miten homma tapahtui. Syyttäjä sitten syyttää tarvittaessa ja tuomioistuin päättää kenen oli syy ja määrää rangaistuksen. Eihän se sen monimutkaisempaa ole.



...

Tulee mieleen amerikkalainen elokuva missä Michael Douglas esitti eronnutta miestä, joka oli viemässä lahjaa tyttärelleen, ja kaikki meni pieleen - oli ruuhka, jono seisoi, kuuma - rekat tukkivat tiet jne ... syntyi ketjureaktio - oliko elokuvan nimi Kuuma päivä...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Mielestäni mielenilmaukset jossa mahdollisesti vaurioitetaan sivullisia ovat moraalisesti arveluttavia. Vähän niinkuin sairaanhoitajien lakkouhkailutkit.

Esimerkiksi ruoan hintaa voisi laskea niin ettei päättäjille annettaisi ruokaa lainkaan. Tai bensiiniä. Siinä olisi hyvä mielenosoitus.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Mikäs tässä mielenilmauksessa nyt on olevinaan niin pahaa? Jo nyt ennakkoon on tämä tempauksen uhka saanut päättäjät peräti reagoimaan vaikkei olekkaan pelkoa toimenpiteistä. Sikarikkaat päättäjät ovat arvioineet että hinta saisi olla päälle kahden euron ennen kipurajan ylittymistä vaikka köyhemmän porukan keskuudessa raja meni ylitse jo paljon ennen euroa.
Ainoa, mikä tässä ei toimi, on suomen munattomat kansalaiset jotka mutisten nielevät kaikki valtiovallan yksipuoleiset rankaisut. Lisää tällaista, toivottavasti pari rekkaa saataisiin poikittain pääkaupungin kehäteille ja ulosmenoteille. Vieläpä jos mokomat saataisiin jollain tavoin ajokelvottomaan tilaan niin aina parempi.

Tietenkin moni pahoittaa tällaisesta mielensä. Saattaapa joku kuumakalle pyyhkäistä bemarinsa kaseikkoon. Mutta mitä tuollaiset ovat sen rinnalla että maassa moni kuljetusyrittäjä pohtii tälläkin hetkellä ampuakko kuulan silmien väliin vai korvasta korvaan kestämättömän taloudellisen tilan vuoksi?

Toisaalta, näin laman alun lähellä tämä polttoaineiden suorastaan käsittämätön hinnan nousu merkkaa vain laskukauden jyrkentymistä ja sitä kautta monen yrittäjän ahdinko syvenee entisestään.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Protestit ovat vain meidän kaikkien etu, mitä enemmän on kilpailijoita markkinoilla sitä halvempaa on tuotteet. Kauppiaat lisäävät myytäviin tuotteisiin rahtikulut.

Rahtarit lisää kuljetuksiin. Tästä johtuen hinnat nousee joka puolella.

Jos myöhästyy jostain 30 minuuttia, niin se ei ole keneltäkään pois. Ainoastaan tässä ajatellaan tavallisia ihmisiä.

Kohta ei ole kun muutama iso yrittäjä rahtialalla, sitten rahtikustannukset ovat vieläkin kalliimmat.

Kuorma-autoilla ja rekka-autoilla tavarat liikkuu ei mene joka kaupan eteen rautatietä.

Vierailija

Tuollaisella temppuilulla kuskit ampuu lähinnä itseänsä jalkaan. Kiusataan ihmisiä, joilla ei ole mitään valtaa vaikuttaa asioihin muuten kuin laittamalla numeroidun lapun laatikkoon kerran neljässä vuodessa. Jos ne pilaa ihmisten juhannuksen, niin eipä niille enää sen jälkeen heru sympatiaa mistään.

Poliisi onneksi jo lupasi olla valmiina sakkolappuvihko tanassa odottamassa näitä "teiden sankareita". Teiden tukkimisessa on muutenkin riskinsä, entäs jos joku/jotkut pääsevät hengestään ruuhkissa kun ambulanssi ei pääse paikalle hidastelun vuoksi?

Taisi olla päivän talousuutisissa muutenkin se todellinen syyllinen kuljetusyrittäjien ahdinkoon: Ammattitaidottomuus talousasioissa.

Vierailija

Nythän raakaöljy barreli maksaa 150 dollaria ja puolentoista vuoden päästä sen on ennustettu kohoavan 250 dollariin.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7164
Liittynyt9.9.2005

Hidastelutaktiikka on peruttu - puuhamies ilmoitti, että asia on saanut jo nyt riittävästi julkisuutta - ehkäpä, tai sitten siitä saatiin hyväksyttävä syy peruuttamiseen, jottei naama mennyt ...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

hyrrä
Seuraa 
Viestejä834
Liittynyt25.3.2007

offtopic

Ilkka Luoma

Tulee mieleen amerikkalainen elokuva missä Michael Douglas esitti eronnutta miestä, joka oli viemässä lahjaa tyttärelleen, ja kaikki meni pieleen - oli ruuhka, jono seisoi, kuuma - rekat tukkivat tiet jne ... syntyi ketjureaktio - oliko elokuvan nimi Kuuma päivä...




Leffa on Ebbe Roe Smithin kässäröimä ja Joel Schumacerin ohjaama "Falling Down" vuodelta 1992. Suomalainen nimi taisi olla Rankka päivä.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7164
Liittynyt9.9.2005
hyrrä
offtopic
Ilkka Luoma

Tulee mieleen amerikkalainen elokuva missä Michael Douglas esitti eronnutta miestä, joka oli viemässä lahjaa tyttärelleen, ja kaikki meni pieleen - oli ruuhka, jono seisoi, kuuma - rekat tukkivat tiet jne ... syntyi ketjureaktio - oliko elokuvan nimi Kuuma päivä...




Leffa on Ebbe Roe Smithin kässäröimä ja Joel Schumacerin ohjaama "Falling Down" vuodelta 1992. Suomalainen nimi taisi olla Rankka päivä.



....
Hyrrä:
Kiitos korjauksesta

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Ilkka Luoma
Hidastelutaktiikka on peruttu - puuhamies ilmoitti, että asia on saanut jo nyt riittävästi julkisuutta - ehkäpä, tai sitten siitä saatiin hyväksyttävä syy peruuttamiseen, jottei naama mennyt ...



Sitten tietysti voidaan vain spekuloida onko peruuntumisen syynä todellakin asian saama julkisuus vai jokin muu vaikutin. Tähän asiaan ei luultavasti saada taas koskaan vastausta.

Se, että peruuntuukohan tämä hidastelu jokaisen kohdalta, niin epäilen että ei, sillä onhan nyt todellakin paljon syytä jo edes joidenkin puuttua meihin jokaiseen vaikuttavaan asiaan. En näe syytä sille, miksi tämä mielenilmaus pitää perua, juurikin nyt kun eduskunta ja hallitus lomailee. Kun syyskuussa tullaan töihin, ei varmasti ensimmäisenä käsiteltävänä asiana ole polttonesteiden hinnat ja verot. Kolmen kuukauden takaiset asiat ovat jo monen kansalaisen mielestä pyyhkiytyneet.

Esitänkin sitten kysymyksen, että mitä jos rekat alkavat hidastelemaan syksyllä tai alkutalvesta kun kelit ovat paljon kesäisiä huonommat, eikö silloin hidastelu ole todella paljon suurempi vaara liikenteelle kuin näin keskikesällä?

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Kunnon rehellinen lakkoilu voisi auttaa. Ei tarvitse montaa päivää olla viemättä ruokaa paikalliseen markettiin, kun alkaa jo tapahtua.

Mutta asiaan tutustuttuani sympatiani ovat rekkayrittäjien. Käsittääkseni he eivät voi taksoja nostaa johtuen sopimuksista, joita ei heti noin vain muutella. Ja diesel maksaa koko ajan enemmän ja enemmän. Ihan syystäkin vihasia ovat.

Vierailija

Jos rekat hidastelevat minun edessäni Juhannuksena niin minä ajan rekkojen edessä viittäkymppiä koko loppuvuoden. KAIKKI MUKAAN!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat