Bakteerit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain tänään kasvatettua bakteereja.Minä tein ne näin:Otin kuusen havun neulan ja laitinne ne veteen.Ne oli varmaan siinä viikon kun lisäsin siihen hiivaa.Se oli noin viikon sekin.Sitten rupesin tutkimaan mikroskoopilla joka oli liitetty tietokoneeseen.Ja sitten se tapahtui!Bakteerit oli syntynyt!!

Se oli mahtavaaa

Olen 10v.

Kommentit (15)

Vierailija

Taisi olla tuo lisäämäsi hiiva joka nämä "bakteerit" sai aikaseksi. Ei ole sen kummempaa kokemusta miten hiiva ja havunneulaset reagoi keskenään, mutta uskon että ne mitä näit mikroskoopilla eivät suinkaan olleet bakteereja, vaan alkeellisia yksisoluisia sieniä.

Onnittelut kuitenkin Kunhan et vain kokeile samaa sokerin ja hiivan kanssa

Vierailija

Voisin tähän perään lisätä kysymyksen, millanen mikroskooppi on "alalle" hyvä? Olen aloitteleva harrastaja, ja budjetti aika niukka. (15-kesänen vasta)

Olen ymmärtänyt että optiikan laadulla on myös iso merkitys, ns. lasten mikroskoopit pystyy joskus jopa 1200 suurennokseen, mutta näkeekö sellaisella sitten mitään? Kuinka paljon suurennosta tarvitsee tavalliseen bakteerien katseluun, niin että niitä voisi tunnistaakin?

Nyt minulla on tuollainen Japanilainen C.O.C skooppi joka pystyy 50-300x suurennokseen. Kyllä sillä siittiötkin näkyi..

Vierailija

Suurennosta tärkeämpää on erotuskyky. Ei ole mitään hyötyä jos mikroskooppi suurentaa 1200 kertaiseksi jos siinä näkyy pari pientä sumeaa täplää.

Vähän eri alalta tuo minun näkemykseni, harrastan tähtitiedettä, mutta samalla tavalla se optiikka toimii sielläkin.

Edit:

Itse kasvattelen bakteereja vahingossa kahvikupeissa. Viikon jälkeen kupissa alkaa näkyä selvää kasvustoa, jos kuppiin on jäänyt kahvia.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Bakteereja löytyy ihan mistä vaan. Kokeilepa seuraavaksi äidin tiskirättiä, ja näytä äidillekin. Saa aikaan ihastuneita kiljahduksia.

Okei, enemmän kauhistuneita, mutta silti.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Dramo
Voisin tähän perään lisätä kysymyksen, millanen mikroskooppi on "alalle" hyvä? Olen aloitteleva harrastaja, ja budjetti aika niukka. (15-kesänen vasta)

Bakteerit, solut ja vastaavat vaativat rajuja suurennoksia, mutta yleiseen hupi- ja harrastekäyttöön suosittelen mieluummin stereomikroskooppia. Sellaisissa suurennokset ovat pienempiä, mutta objektiivin ja näytteen välissä on enemmän tilaa ja näyte valaistaan päältäpäin. Hyönteisten, punkkien, kasvien, mineraalien ja mekaanisten rakenteiden tutkimiseen sellainen on paljon parempi kun tavallinen läpivalaiseva yksiokulaarinen mikroskooppi. Näyte ei vaadi mitään valmisteluja, sen kun panee valon päälle ja katsoo.

Minulla on hyönteisharrastukseen venäläinen MBS-10.
Se on hintaansa nähden hyvä harrastajamikroskooppi.

Olen ymmärtänyt että optiikan laadulla on myös iso merkitys, ns. lasten mikroskoopit pystyy joskus jopa 1200 suurennokseen, mutta näkeekö sellaisella sitten mitään?

Yleensä noissa ei juuri voi käyttää muuta kuin pienintä suurennosta. 1200 kertainen suurennus vaatii jo hitonmoisen optiikan, jos halutaan terävä kuva. Paljon sitä suurempaa ei kannata näkyvällä valolla käyttääkään, koska valon äärellisestä aallonpituudesta aiheutuva diffraktio sumentaa pienemmät yksityiskohdat joka tapauksessa.

Kuinka paljon suurennosta tarvitsee tavalliseen bakteerien katseluun, niin että niitä voisi tunnistaakin?

Niin paljon, että jos bakteerit ovat mielenkiinnon kohteesi, unohda tuo MBS-10. Sitten tarvitset sellaisen normaalin läpivalaisumikroskoopin. Niistä en osa sanoa mitään.

Vierailija

Kannattaa tosiaan ottaa huomioon että se suurennus määräytyy okulaarin ja objektiivin kertoimista.

Eli jos haluaa sitä suurennosta enemmän säätää niin kannattaa satsata sellaiseen mikroskooppiin jossa on irroitettava okulaari.

Jos mikroskoopissa on kolme objektiivia arvoiltaan 4x, 10x ja 40x ja käytetään 10x suurennuksen antavaa okulaaria, niin suurennos on 40x, 100x tai 400x riippuen mikä objektiivi on käännettynä käyttöön.

http://www.teknofokus.fi/Foto/Mikrosk.htm

Tuolla on ihan järkevän hintaisia laitteita.

Vierailija

Tyypillinen eläinsolu on jotain 10 mikrometriä, bakteerisolu on yleensä vain yhden mikrometrin, vaikka onhan niitä joitain suurempiakin. Eli hyvää tarkkuutta tarvitaan.

Vierailija
humoris_causa
Tyypillinen eläinsolu on jotain 10 mikrometriä, bakteerisolu on yleensä vain yhden mikrometrin, vaikka onhan niitä joitain suurempiakin. Eli hyvää tarkkuutta tarvitaan.

Suurimmat bakteerit näkee ilman mikroskooppia, koko vajaa millimetri, http://fi.wikipedia.org/wiki/Bakteerit
Pienimmät ovat 1/1000 mm eli mikrometrin.

Vierailija
fenomenologi
humoris_causa

Suurimmat bakteerit näkee ilman mikroskooppia, koko vajaa millimetri, http://fi.wikipedia.org/wiki/Bakteerit

Näinhän se on mutta missä harrastaja noita millimetrin bakteereja näkee ?

Vierailija
humoris_causa
fenomenologi
humoris_causa

Näinhän se on mutta missä harrastaja noita millimetrin bakteereja näkee ?

Olin joskus vesilaitoksen labrassa töissä, ainakin siellä törmäsin paljaalla silmällä näkyviin bakteereihin. Ne oli ensin värjätty merkkiaineella tunnistusta varten, en tiedä oliko bakteerit jätevesi- vai tulevan veden puolelta.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Onko bakteerien koolla jotain rajaa? Miksei tuolla luonnossa ole vaikkapa jalkapallonkokoista bakteeria?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Onko bakteerien koolla jotain rajaa? Miksei tuolla luonnossa ole vaikkapa jalkapallonkokoista bakteeria?

Fysiikan lait estää, diffuusio menee mahdottomaksi.
Bakteerit ei nimittäin voi siirtää ravintoaineita solunsa sisällä joten solun on oltava pieni.

Vierailija
fenomenologi

Olin joskus vesilaitoksen labrassa töissä, ainakin siellä törmäsin paljaalla silmällä näkyviin bakteereihin. Ne oli ensin värjätty merkkiaineella tunnistusta varten, en tiedä oliko bakteerit jätevesi- vai tulevan veden puolelta.

Suomalaisessa turvallisuusyhteiskunnassa nuokin asiat saattavat mennä sekaisin. Kuten jo Nokialla nähtiin.

Vierailija

Terminologiaa:
Mikrobeita on monenlaisia. On bakteereita, hiivoja ja homeita. Huomaa siis, että läheskään kaikki pienet jutut eivät ole bakteereita.

Uusimmat

Suosituimmat